KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

SOČR s Patricií Kopatchinskou zahrají Ligetiho

Symfonický orchestr Českého rozhlasu připomene sté výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Györgye Ligetiho, a to v pondělí 13. února v Rudolfinu od půl osmé večer. Uvede Ligetiho Concert Românesc a s interpretkou Patricií Kopatchinskou jeho Houslový koncert. Diriguje Valentin Uryupin. Vzhledem k onemocnění šéfdirigenta Petra Popelky nezazní původně ohlášená suita z baletu Podivuhodný man­darín Bély Bartóka, ale večer zakončí Schumannova Čtvrtá symfonie. Přímý…

Číst dál…

Únor Plzeňské filharmonie

Plzeňská filharmonie na letošní únor připravila šest koncertů. Konat se budou v Domě hudby, Měšťanské besedě, ve studiu S1 Českého rozhlasu Plzeň, ale také v Divadle Klatovy. Pořadatelé nabídnou komorní i symfonické koncerty. Na programu budou také projekty pro mládež, koncert Pocta plzeňským rodákům a hned v úvodu měsíce se bude konat vzpomínka na skladatele…

Číst dál…

Novoroční vykročení Filharmonie Brno bylo efektní a před vyprodaným sálem

„Pro mnohé rodiny je Novoroční koncert příležitost, jak jít na kulturu společně a pro mnohé je to dokonce nezrušitelná tradice. Už to ale dávno není jen přehlídka obou řad Slovanských tanců Antonína Dvořáka, jak tomu bylo kdysi.“

„Varšavský koncert pro klavír a orchestr, jehož autorem je britský skladatel Richard Addinsell (1904 – 1977), hrál čtyřiadvacetiletý klavírista Matouš Zukal. Druhá cena loňské soutěže Pražského jara a cena Nadace Gideona Kleina pro nejlepšího českého účastníka dává jasně najevo, že je tu vycházející klavírní hvězda.“

„Dirigent Robert Kružík měl zvukovou plochu Bolera Maurice Ravela přesně dynamicky vystavěnou, postupoval velmi pomalu s neustále se zvyšujícím napětím a neomylně drženým rytmem se stále se opakujícím motivem, který občas ozvláštnily vkusně přibarvené glizy, na kterých se v závěru ”pochutnaly” trombony.“

Filharmonie Brno pořádá novoroční koncerty od svého založení v roce 1956 a od té doby vynechala jen jednou, kdy tuto tradici přerušila covidová pandemie. Pod taktovkou Roberta Kružíka zaznělo 1. ledna 2023 Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského, symfonická báseň Richard III. Bedřicha Smetany a Varšavský koncert pro klavír a orchestr Richarda Addinsella, který přednesl Matouš Zukal. Po přestávce slyšelo publikum Rumunský koncert György Ligetiho a večer ukončilo efektní Bolero Maurice Ravela nabité energií, která zvedla celý sál ze sedadel.

Číst dál…

Novoroční koncerty v Brně, Olomouci, Karlových Varech a v Praze

Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Karlovarský symfonický orchestr i Česká filharmonie na Nový rok přichystaly koncerty. Od 20 hodin se 1. ledna bude konat vystoupení brněnské filharmonie v Janáčkově divadle. Orchestr povede Robert Kružík a sólistou bude klavírista Matouš Zukal. Zaznějí díla Čajkovského, Smetany, Addinsella (Varšavský koncert pro klavír), Ligetiho a Ravela. Nový rok…

Číst dál…

Lesk provedení soudobých děl láká na Bienále Berlínských filharmoniků

„Pro díla Esy-Pekky Salonena a Johna Adamse nalezl dirigent Santtu-Matias Rouvali s Berlínskými filharmoniky úžasný cit s vnitřní pulsací a strhujícím napětím.“

„Víkingur Ólafsson spojil často svou brilantní techniku, úhozovou i dynamickou kulturu s citem pro překvapivou vřelost a nadhled, který byl oslňující.“

„Santtu-Matias Rouvali pojal Prokofjevovo dílo s nadhledem, závažná místa vyvažoval orchestr lehkostí, pevnost uchopení díla oživily zpěvné melodie.“

Úspěšné koncerty soudobé hudby 20. a 21. století Berlínských filharmoniků na sklonku prosince nabídly posluchačům díla Sergeje Prokofjeva, Johna Adamse a Esy-Pekky Salonena. Po zážitku z jejich provedení se mnozí návštěvníci už začali těšit na druhé Bienále Berlínských filharmoniků, které se koná ve dnech 9. až 26. února 2023 v jejich domovské instituci. Vedle velkých oslav stého výročí narození skladatele Györgye Ligetiho zazní v rámci přehlídky soudobých děl pod taktovkou šéfdirigenta slavného orchestru Kirilla Petrenka i světová premiéra skladby Superorganisms Miroslava Srnky.

Číst dál…

Žádná umetená cestička. Originální výlet za poznáním s famózním pianistou Inonem Barnatanem smazal propast mezi minulostí a současností

„Inonu Barnatanovi kreativní myšlení naopak nedělá vůbec problém.“

„Barnatan nemusel hledat lehkost, jeho hra působila hravě a neotřele, jako by tančila na vlnách radosti, důvěry a vlídného zájmu.“

„Brzy jsem se přistihl, že moje mysl odmítá řešit detaily, ale soustředí se na celkovou dramaturgii a její smysl.

Inon Barnatan se postaral o senzaci v Ostravě. Jeden z nejzásadnějších pianistů své generace vystoupil v rámci prestižního klavírního cyklu Janáčkovy filharmonie. Barnatan přivezl do Slezska svou Suitu cestovatele časem. Spektakulární výlet fascinující minulostí i současností evropské hudby v druhé půli večera americký pianista ozdobil monumentálními Variacemi a fugou na Händelovo téma Johannesa Brahmse.

Číst dál…

JFO a klavír od baroka po současnost Inona Barnatana

Janáčkova filharmonie Ostrava chystá v Cyklu R první koncert v hlavní roli s klavírem. Zaznějí v něm skladby barokních i současných mistrů – Bacha, Händela, Ravela nebo soudobého britského skladatele Adèse. Koncert se bude konat v pondělí 7. listopadu od 19 hodin ve Vesmíru a představí se v něm izraelský klavírista Inon Barnatan. „Těší mě, že se nám…

Číst dál…

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahajuje sezónu s novým šéfdirigentem Petrem Popelkou

„Partitura je podle šéfdirigenta Petra Popelky výsledkem kreativního procesu, ani trochu statického, ale naopak hodně, hodně dynamického.” “Jsem obrovský patriot, říká o sobě Robert Jindra. Přijde mi až neskutečné, že naše malá země má tak obrovské hudební tradice.“ „Minulý šéfdirigent SOČRu Alexander Liebreich bude protagonistou programu z hudby Franze Schuberta a soudobého díla…

Číst dál…

Tělesa Slovenské filharmonie na Slovensku i v zahraničí

Slovenská filharmonie, Slovenský filharmonický sbor a Slovenský komorní orchestr se koncem tohoto měsíce a začátkem září představí na domácích i zahraničních pódiích. Koncerty v jejich interpretaci zaznějí ve švýcarském Murtenu, v německém Mannheimu a polském Krakově, v Trenčianských Teplicích, Stupavě, Bojnicích i v Bratislavě. První slovenský orchestr se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem a švýcarským dirigentem Christophem-Mathiasem Muellerem odcestují do…

Číst dál…

Zanícení a elán. Postřehy z Forfestu Kroměříž 2022

„Rozhodně jim nelze upřít značnou míru odvahy a hledačství, když se odvážili do objemných prostor chrámové lodi přijít se subtilními sólovými zobcovými flétnami a s převážně neznámým repertoárem.“

„Laburdovo kompoziční dílo nebylo na Forfestu zastoupeno poprvé. Evidentně se mezi mladými českými, moravskými a japonskými interprety těší nemalé oblibě.“

„Doležalovo kvarteto předneslo v chrámu svatého Mořice čtyři soudobé kvartetní kompozice vzácně jednotného výrazu a jednotné volby kompozičních prostředků.“

Forfest, mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením, se letos konal v Kroměříži už potřiatřicáté. Vděk za to si zaslouží pořadatelé, neúnavná kroměřížská dvojice manželů Zdeňky a Václava Vaculovičových, která už po léta tento projekt, tuto svoji originální ideu doslova hýčká a za všech příznivých i nepříznivých okolností udržuje v kondici.

Číst dál…

Na festivalu v Salcburku zazní Mysliveček, Janáček a Smetana

„Collegium 1704 až doposud uvádělo české autory v kontextu s nějakým velkým jménem světového repertoáru. Až nyní stojí na programu jedno jediné jméno – Josef Mysliveček.“ „Spolu s Jakubem Hrůšou je tvůrcem inscenace Janáčkovy Káti Kabanové mezinárodně proslulý australský režisér Barrie Kosky.“ „West-Eastern Divan Orchestra s dirigentem Danielem Barenboimem zahrají Smetanovu Mou vlast.“ Na…

Číst dál…

Mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením Forfest Czech Republic zve na letní projekty

Letošní mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením Forfest Czech Republic začal v únoru a zve na další koncerty v průběhu léta. Pořádá ho Umělecká iniciativa a koná se už potřiadvacáté. Nejbližším koncertem je čtvrteční program v chrámu svatého Mořice v Kroměříži s tématem „Soudobá česká duchovní hudba“. Od 20 hodin tam vystoupí brněnský komorní sbor Ensemble Versus…

Číst dál…

Ztišená krása Gerhardtova violoncella

„Jaká byla Gerhardtova pražská interpretace? Soustředěná, osobní, intimní, hluboká, humorná, láskyplná, něžná i vášnivá. A skromná.“

„Jeho tvoření, výstavba takového zásadního díla se odehrávala tady a teď, před posluchači, kteří se postupně stávali partnery a následovali hráče tam, kam je provázel.“

„Během závěrečného Gigue pak bylo patrné, že publikum už jde zcela s interpretem, Gerhardtovi se podařilo během večera vytvořit s auditoriem jeden společný organismus.“

Původně se plánovalo, že komplet Bachových suit přednese na Pražském jaru americká violoncellistka Alisa Weilerstein. Její cestě do Evropy však učinilo přítrž očekávané narození potomka, a tak byl v dostatečném předstihu osloven výborný německý violoncellista, v Praze dobře známý Alban Gerhardt. Dvořákovu síň Rudolfina v pondělí 30. května vcelku slušně zaplnili zejména čeští posluchači – poučení gurmáni, kteří si umějí vychutnat kvalitu komorní hudby.

Číst dál…

Marek Prášil bez kouzel a okázalostí, muzikálně a skromně

Dostal k dispozici těleso PKF-Prague Philharmonia, které se v dané čtveřici komorních orchestrálních skladeb cítilo evidentně velmi dobře.“

„Marek Prášil inicioval podrobné, mírné, téměř neznatelné, a přece rozhodující agogicko-dynamické proměny a odstíny.“

„Folklorem značně nasáklá kompozice vrcholí divokou ´cikánskou´ větou, ve které se blýskla houslistka Romana Špačková.“

Debutant Pražského jara Marek Prášil není žádným začátečníkem a tedy ani absolutním debutantem. To, že se objevil poprvé na mezinárodním hudebním festivalu v metropoli, neznamená, že by neměl žádné zkušenosti. Má je z Ostravy a z Českých Budějovic, má je ze zahraničí, má je z koncertů, opery i muzikálů. Však si také vedl v úterý v Rudolfinu za dirigentským pultem orchestru PKF-Prague Philharmonia víc než dobře. Vedl koncert účelnými gesty, působil klidně a skromně, měl zajímavý program a výsledek byl velmi muzikální.

Číst dál…

Yuja Wang – sdělnost ve stínu efektu

„Yuju Wang vnímám jako klavíristku s touhou po bezprostředním zalíbení u širšího publika prostřednictvím hry na efekt.“ „Nejméně doma byla Wang v Beethovenově Sonátě Es dur.“ „Ligetiho etudy se jednoznačně řadí k vrcholům celého recitálu a přál bych si je od Yujy Wang slyšet i jako komplet na nahrávce.“ V sezoně 2020/2021 uvedl Český spolek pro…

Číst dál…

Yuja Wang završí recitálem rezidenci u České filharmonie

V sólovém recitálu Českého spolku pro komorní hudbu se v neděli 24. dubna  představí Yuja Wang – americká klavíristka čínského původu a rezidenční umělkyně České filharmonie ve 126. sezoně. Zahraje díla Ludwiga van Beethovena, Arnolda Schönberga, Györgye Ligetiho, Alexandra Nikolajeviče Skrjabina, Isaaca Albénize a Nikolaje Kapustina. Koncert se koná ve Dvořákově síni Rudolfina od 17.30 hodin. Program…

Číst dál…

Hudební perspektivy s Filharmonií Hradec Králové a Hudbou v souvislostech

„Jan Rybář, aspoň z môjho pohľadu, uprednostňoval zrozumiteľnosť pred extrovertnejšími gestami.“ „Občas sa niečo zopakuje – spravidla ale v inom kontexte, než po prvýkrát, v inej inštrumentácii, v inej faktúre.“ „Hoci ide o neustály proces, to, že sme sa ocitli v ďalšom stupni ‚škaredosti‘, často zbadáme, až keď už daný blok naplno prebieha.“ Koncerty projektu Hudba…

Číst dál…

Café crème v neděli zahájí čtrnáctou sezónu letem do vesmíru

Pořadatelé Hudebního salónu Café crème zvou už tuto neděli 13. února do kostela svatého Vavřince na Praze 1 na půl osmou večer. Zahájí tak svou čtrnáctou sezónu. „Cembalo v roli kosmické lodi proplouvá vesmírem v brilantních i tajuplných skladbách autorů moderních i barokních spolu se dvěma robotickými tanečnicemi v roli vesmírných těles i záhadných mimozemských bytostí,“…

Číst dál…

Robert Jindra zahájí v Košicích Berliozem, Fibichem a Rottem

Nové hudební podněty chystá pro svůj orchestr nový šéfdirigent Státní filharmonie Košice Robert Jindra. Zahajovací koncert 53. koncertní sezóny nabídne divákům lyrické scény Smrt Kleopatry Hectora Berlioze, které zazpívá Jolana Fogašová, a pak méně hrané kusy, předehru k opeře Pád Arcuna Zdeňka Fibicha a Symfonii E dur Hanse Rotta. Koncert se koná ve…

Číst dál…

Francouz zahájil Mezinárodní varhanní festival u Jakuba

„Francouzský varhaník Samuel Liégeon zahájil 26. Mezinárodní Varhanní festival v minoritské bazilice sv. Jakuba na Starém městě pražském.“ „Program zarámoval improvizacemi, blok francouzské hudby 20. a 21. století doplnil Bachem a Ligetim.“ „Sonáta Jeana-Pierra Leguaye byla sólistou neobyčejně nápaditě detailně a kontrastně narejstříkována a brilantně zahrána.“ Samuel Liégeon ve svých sedmatřiceti letech má za sebou…

Číst dál…

Samuel Liégeon: Hudba je dar pro zhodnocení běhu času

„V Praze u Jakuba jsem poprvé a jsem moc rád, že tak pro sebe mohu rozkrýt novou kulturní oblast.“

 „Improvizace vyžaduje hodně práce.“

„Cvičím na klavír a na varhany souběžně od šesti let.“

Je titulárním varhaníkem pařížského kostela svatého Petra ze Chaillot, chrámu z roku 1938 s varhanami z roku 1994. Samuel Liégeon je zajímavý nejen mimořádnými improvizačními schopnostmi a tím, že nadále střídá varhany a klavír, ale i tím, že maluje obrazy. Sedmatřicetiletý umělec zahájí ve čtvrtek řadu recitálů tvořících v bazilice sv. Jakuba až do konce září Mezinárodní varhanní festival Audite Organum. S portálem KlasikaPlus.cz hovořil o improvizování, o varhanách ve svém domovském kostele i o programu, který pro Prahu připravil.

Číst dál…

Ve čtvrtek začne 26. svatojakubské Audite Organum. Zahájí ho Samuel Liégeon

Šestadvacátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu v pražské bazilice svatého Jakuba se bude konat ve dnech 5. srpna až 23. září, každý čtvrtek vždy od 19 hodin. Svatojakubské varhany postupně rozeznějí umělci Samuel Liégeon z Francie, tuzemští Karel Martínek a Petra Kujalová, dále ředitelka festivalu a titulární varhanice tohoto kostela Irena Chřibková, v dalších týdnech pak Christian-Markus Raiser z Německa,…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (15)
Nobelova cena v hudbě.
Ernst von Siemens Music Prize

„Roku 1972 byla založena Nadace pro udělování Hudební ceny Ernsta von Siemense s cílem pravidelně oceňovat špičkové osobnosti světové klasické hudby.“

„Druhá z cen se postupně vyprofilovala jako speciální podpora významným skladatelům soudobé hudby.“

„Slavnostní večer se letos uskuteční 15. června v mnichovském Divadle prince regenta, poprvé skoro za padesát let bez diváků v sále.“

Průmyslový gigant Siemens, jehož centrála sídlí v Mnichově, zaměstnává po celém světě kolem tří set tisíc lidí. Plná desetina z nich se věnuje výzkumu a vývoji. Před pandemií se roční obrat šplhal k osmdesáti miliardám eur, čistý zisk činil 5,6 miliard v téže měně. Ne, nespletl jsem se, pro které médium tento článek píši… Řeč je totiž o firmě, která od roku 1974 stojí za každoročním udělováním ceny v klasice, která je – díky své finanční odměně i společenské prestiži – přezdívána „Nobelova cena v hudbě“…

Číst dál…

Spanilá jízda Kalabis Quintet na Pražském jaru

„Jejich interpretace byla silná a přesvědčivá i v místech, kde nelze spoléhat na brilanci, ale na pochopený hudební výraz.“ „Právě naprosto unikátní hráčská empatie, souladnost, souměrnost a stmelenost celku je tím, co je na Kalabis Quintet tak výjimečné.“ „Jsem toho názoru, že Kalabis Quintet odehrál na letošním Pražském jaru koncert, který můžeme právem…

Číst dál…

Pražské jaro letos nabídne 23 programů

Dvacet tři koncertů nakonec nabídne letošní Mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Už druhý rok tohoto prestižního festivalu poznamenává pandemie a mění program. Přesto se bude 76. ročník konat ve svém obvyklém termínu mezi 12. květnem a 3. červnem a divákům zprostředkuje „zdravě odvážný“ program, jak ho popsal ředitel přehlídky Roman Bělor. Nechybějí v něm…

Číst dál…

Violová soutěž Oskara Nedbala 2020 zveřejnila vítězné záznamy

Výsledky Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala 2020 jsme vám už zprostředkovali. Pořadatelé se ale nyní rozhodli zveřejnit finálová klání dvou nejúspěšnějších violistů druhého ročníku soutěže a sice Nicholase Algot Swensena z Dánska a francouzsko-nizozemského violisty Sào Soulez Larivièra. Nicholas Algot Swensen zahrál Hindemithovu Sonátu č. 1, op. 25 (první a druhou větu), první větu…

Číst dál…

Pianista Romanovsky s Janáčkovou filharmonií Ostrava očarovali opavské publikum

„Provedení Janáčkovy filharmonie pod vedením charismatického a entuziasmem sršícího Popelky bylo náležitě dravé a nespoutané.“ „Romanovsky zaujal smyslem pro krásný zvuk a mohutnou dynamickou škálu, která místy udivovala intenzitou a flexibilní koherencí s orchestrem.“ „Pozdně romantický repertoár i neofolklorně stylizované kompozice má tento výborný orchestr pevně pod kontrolou a dokáže si jejich interpretaci i patřičně užít.“ Janáčkova filharmonie…

Číst dál…

Konečně zase živě…!
BCO v posledním koncertu sezóny

Brno Contemporary Orchestra, který v květnu úspěšně debutoval na Pražském jaru, se rozloučí se svým publikem posledním koncertem této sezóny, nazvané Devátá vlna, opět naživo v prostorech Konventu Milosrdných bratří. Koncert z děl Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a Györgye Ligetiho odehrají s houslistou Milanem Paľou pod vedením svého dirigenta Pavla Šnajdra ve čtvrtek 11. června…

Číst dál…

Zlínská filharmonie nabídne slavnostní sezónu

Dvacet mimořádných koncertů přidá v příští sezoně Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně k téměř třiceti koncertům v pěti abonentních řadách. O zahájení 24. září se postará houslista Josef Špaček. V průběhu sezóny zazní velké symfonie Gustava Mahlera a Richarda Strausse. Vrcholem celoročních oslav 75. výročí založení orchestru bude koncert 29. dubna se sopranistkou Pretty Yende. Vybrané…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (24)
Z nouze ctnost?

„Hrstka sólistů s neustále se spokojeně usmívajícím šéfdirigentem zahrála Mahlera jako úžasně zajímavou skladbu.“

„Berlínští prokázali, že jsou na světové špičce. Nejen interpretačně, ale i dramaturgií a způsobem sebeprezentace.“

„Pražský večer s nezaviněně podivnou atmosférou osamělého hraní a zpívání bez reakce druhé strany.“

Symfonické a orchestrální koncerty nejsou zatím v naší nenormální karanténní době možné, a tak se malé i velké instituce soustřeďují už po řadu týdnů při benefičních a dalších koncertních streamech ke komorní hudbě. Nejdál teď zašli Berlínští filharmonikové, když při svém třicátém prvomájovém koncertě zahráli v pátek v přímém televizním přenosu v méně než patnácti lidech Mahlerovu Čtvrtou symfonii.

Číst dál…