KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Doležalovo kvarteto chystá třetí koncert nového festivalu Qu@rtet+

Doležalovo kvarteto chystá další koncert nového festivalu Qu@rtet+. V pořadí třetí hudební zastavení se koná se ve čtvrtek 30. září od 19 hodin v pražském Libeňském zámečku. Zazní na něm dva vrcholné kvartety Antonína Dvořáka As dur a F dur. Tento koncert je zároveň první festivalovou akcí přístupnou veřejnému publiku, minulé dva se musely v důsledku nepříznivé…

Číst dál…

Sedmnáctý Mezinárodní varhanní festival Zdeňka Pololáníka

V sobotu 18. září začíná sedmnáctý ročník východočeského Mezinárodního varhanního festivalu Zdeňka Pololáníka. Nese široký podtitul Světový varhanní romantismus a moderna & česká soudobá mše. V pěti koncertech, které se budou konat do 16. října, vystoupí v Dlouhé Třebové, Řetové a v České Třebové Martin Moudrý se souborem Schola cantus gregoriani, Rakušan Klaus Sonnleitner, Francouz…

Číst dál…

Na Vysočině začne nový varhanní festival

Varhanní Vysočina – to je úplně nový festival, který začne v neděli 19. září a nabídne čtveřici koncertů. Posluchačům chce postupně představit zajímavé nástroje v Kraji Vysočina. Letos se uskuteční v Humpolci, Lukách nad Jihlavou, Jimramově a v Novém městě na Moravě. Pořadatelem festivalu je spolek Život pro varhany a iniciátory mladí varhaníci, Alfred Habermann, Lukáš Dvořák…

Číst dál…

Prague Guitar Forum už o víkendu. V hlavní roli barokní hudba

Festival Prague Guitar Forum o tomto víkendu vstoupí do svého třetího ročníku. Hlavní hvězdou bude německý kytarista a muzikolog Tilman Hoppstock, který vystoupí sólově v barokním refektáři pražského dominikánského kláštera v Jilské ulici v sobotu od 19 hodin. Pořadatelé připomenou tři sta let od úmrtí významného loutnisty a skladatele Jana Antonína Losyho. Ve spolupráci s Českou loutnovou…

Číst dál…

Severočeská filharmonie Teplice se sólisty zítra v Sále Martinů na HAMU

Severočeská filharmonie Teplice zítra vystoupí v Sále Bohuslava Martinů na HAMU. Koncert je součástí orchestrálního cyklu Ti nejlepší, který představuje nejnadanější studenty HAMU. Ti mají možnost dirigovat nebo si zahrát se špičkovým profesionálním orchestrem. Koncert bude řídit studentka prvního ročníku magisterského studia dirigování, Alena Jelínková. Jako sólistky vystoupí studentky druhého ročníku…

Číst dál…

NeoKlasik orchestr In memoriam Babí Jar na konci září v Sále Martinů i online

NeoKlasik orchestr pořádá ve čtvrtek 30. září od 19:30 hodin pietní akt v Sále Martinů na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze. Koncert bude také streamován online na oficiálním YouTube kanálu a Facebooku tělesa. Hlavní ideou tohoto projektu je upozornit na masakr v rokli Babí Jar nedaleko ukrajinské metropole Kyjeva, na historickou událost související s masovým vyvražďováním…

Číst dál…

Jazz i klasika na International Shakuhachi Festivalu Prague od čtvrtka potřinácté

Od čtvrtka 9. do pondělí 13. září se v Praze uskuteční třináctý ročník International Shakuhachi Festivalu Prague. V řadě projektů se setká mezinárodní komunita hráčů na japonskou flétnu šakuhači a další japonské nástroje. Letošní ročník přinese kromě tradiční japonské a buddhistické duchovní hudby i šest světových premiér a také fúzi tradiční japonské hudby s jazzovým pojetím. V rámci…

Číst dál…

Neo-Jazz Martinů v pondělí s českou premiérou opery Telefon Giana Carla Menottiho

NeoKlasik orchestr přichystal ve spolupráci s hudebníky z HAMU a Pražské konzervatoře na pondělí 6. září koncert. Odehraje se v Galerii HAMU na Praze 1 a začíná v 19:30 hodin. V první části večera zazní Kuchyňská revue Bohuslava Martinů, oblíbená baletní jednoaktovka obsahující originální kombinaci jazzu s neoklasicistními prvky. Hlavním bodem koncertu bude česká premiéra komorní opery Telefon…

Číst dál…

Hudební léto Kuks zakončí basista Wolf Matthias Friedrich

Německý basista Wolf Matthias Friedrich zakončí v sobotu 21. srpna Festival Hudební léto Kuks. Vystoupí spolu s hráčem na barokní trubku Jaroslavem Roučkem a souborem Ensemble Inégal a jeho uměleckým vedoucím Adamem Viktorou. Koncert začíná v 18 hodinv kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu a zazní na něm skladby Bacha, Händela, Brentnera a novodobá premiéra skladby z kukského archivu. Wolf…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
FLOREA THEATRUM představí Vivaldiho, Glucka a Mozarta

Orchestr Musica Florea se v červenci vrací na divadelní scénu. V české novodobé premiéře uvede operu Antonia Vivaldiho Il Farnace. Uvedena bude poprvé pod širým nebem na scéně unikátního přenosného barokního divadla Florea Theatrum na Letní scéně pražské HAMU. Tamtéž se pak odehraje premiérový program složený z premiérového nastudování baletu Don Juan aneb Kamenná hostina…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVĚ DVOJICE VSTUPENEK:
FLOREA THEATRUM představí Vivaldiho, Glucka a Mozarta

Orchestr Musica Florea se v červenci vrací na divadelní scénu. V české novodobé premiéře uvede operu Antonia Vivaldiho Il Farnace. Uvedena bude poprvé pod širým nebem na scéně unikátního přenosného barokního divadla Florea Theatrum na Letní scéně pražské HAMU. Tamtéž se pak odehraje premiérový program složený z premiérového nastudování baletu Don Juan aneb Kamenná hostina…

Číst dál…

Anna Paulová: Na basetový klarinet si Mozarta vždy užívám

„Měla jsem krásné dětství a také kamarádky z tria, se kterými jsme si chodily ven hrát, ale vždycky jsem se těšila na to, až si zase zahraju.“

„Zatím směřuji spíše na dráhu sólovou.“

„V létě se chystám na kurzy do Sieny, kde bude vyučovat Luigi Magistrelli, Alessandro Carbonare a David Krakauer. Chci se stále zlepšovat a učit se nové skladby.“

Klarinetistka Anna Paulová má za sebou loňský absolventský koncert, který lze považovat za důležitý milník hudební kariéry doprovázené veleúspěšnými soutěžními výsledky a stále otevřené dalším výzvám. Rozhodně by se chtěla ještě mnohých soutěží zúčastnit…

Číst dál…

Matouš Zukal: Jsem soutěživý typ

„Kdyby mi někdo před rokem řekl, že ve finále skončím druhý, sotva bych mu uvěřil.“

„Slukova sonáta je tak krásná muzika, že člověk její technické obtíže vždycky nějak vyřeší. Ta hudba vás v tom nenechá.“

„Líbí se mi, že v horách jsou hranice neomezené.“

Klavírista Matouš Zukal se ve třiadvaceti letech stal laureátem letošní Mezinárodní soutěže Pražské jaro 2021, v celkovém pořadí druhý. Je studentem druhého ročníku HAMU ve třídě Iva Kahánka. Ve své hře nestaví na odiv virtuozitu, ta je samozřejmým prvkem jeho interpretace, zaujme především pochopením skladby a hlubokou přemýšlivostí…

Číst dál…

Pohledem Ivo Kahánka (3): Mezinárodní rozměr Akademie múzických umění
Rozhovory s kandidáty do Akademického senátu HAMU

„Nevidím jediný důvod k uzavírání se vůči zahraničním vlivům.“

„Za mých studií se na škole konaly dva mistrovské kurzy. To je objektivně velmi málo a vždy jsem to cítil jako slabinu naší školy.“

„Přítomnost zahraničních studentů je známkou skutečného života v akademickém prostředí a pro domácí studenty i kantory permanentní připomínkou, že nemusí být těmi nejlepšími pod sluncem.“

Dnešní díl rozhovorů s kandidáty do Akademického senátu Hudební a taneční fakulty AMU je věnován tématu Mezinárodního rozměru školy. České země vždy umělecky těžily z polohy na křižovatce Evropy, kde se potkávaly a často spolu zápolily vlivy Východu i Západu. Zároveň si i v konkurenci velkých kultur dokázaly zachovat vlastní autentickou tvář a originalitu. Vynikajícím příkladem je třeba Česká filharmonie, která je v současnosti pravidelným hostem prestižních světových pódií a zároveň zřejmě jediným národnostně homogenním tělesem mezi světovými orchestry. O tom, kde leží ideální kombinace mezinárodní otevřenosti a budování české národní školy, jsem si povídal s pianistou a pedagogem Katedry klávesových nástrojů MgA. Janem Bartošem Ph.D., studentkou téže katedry Kateřinou Blažkovou, skladatelem a pedagogem Katedry skladby doc. MgA. Mgr. Michalem Ratajem Ph.D. a houslistou a vedoucím Katedry strunných nástrojů prof. MgA. Leošem Čepickým.

Číst dál…

Pohledem Ivo Kahánka (2): Jak se žije pedagogům
Rozhovory s kandidáty do Akademického senátu HAMU

„Elita studentů má mít optimální studijní podmínky a zázemí, pedagogové potom plné ocenění v rámci odměny za svoji práci. A i tady je nutná diferencovanost.“

„Každá katedra by měla obhájit přítomnost vynikajícího emeritního pedagoga, ale ruku v ruce s tím dát i šanci mladší generaci.“

„Více prostoru pro diskuse a vzájemné sdílení metodiky výuky a dalších profesních přístupů mezi pedagogy…“

V rámci seriálu minirozhovorů s kandidáty do Akademického senátu Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění se dnes dostáváme k dalšímu důležitému tématu: Jak se žije pedagogům na HAMU. Učitelé jsou rodinným stříbrem každé školy a nejinak je tomu i zde. Vysoký kredit jim ostatně přiznávají i studenti, což jasně vyplynulo také z anonymních dotazníků v rámci vnitřního hodnocení školy. Mé pozvání laskavě přijali MgA. Eliška Vavříková Ph.D. z Katedry nonverbálního divadla, prof. MgA. Jiří Hlaváč, pedagog Katedry dechových nástrojů a bývalý děkan HAMU, a MgA. Miroslav Sekera, vedoucí Oddělení klavírní spolupráce.

Číst dál…

Pohledem Ivo Kahánka (1): Výuka a trh práce
Rozhovory s kandidáty do Akademického senátu HAMU

„Na instrumentálních katedrách je možné vystudovat celých pět let magisterského studia bez jediného kontaktu s hudbou vzniknuvší po roce 1950.“

„V oboru choreografie je důležité posílit styk s praktickou sférou a reálným prostředím jak tradičních repertoárových divadel, tak nezávislých scén.“

„Za dirigentský pult školního orchestru zvát výrazné osobnosti a studentům oboru dirigování častěji umožnit vedení zavedeného profesionálního orchestru.“

Na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění se budou příští týden konat volby do Akademického senátu HAMU. Mohou leccos napovědět o dalším možném směřování školy. Akademický senát je v rámci svých zákonem vymezených povinností nepochybně také místem diskusí a tříbení názorů, a proto jsem se rozhodl nabídnout čtenářům portálu KlasikaPlus.cz malý vhled do témat, která nyní na fakultě dle mého soudu rezonují. Pozval jsem si za tím účelem, napříč katedrami, třináct respondentů z řad kandidátů do pedagogické i studentské komory Akademického senátu a položil jim otázky ze čtyř oblastí. Prvním tématem je Komplexnost výuky na HAMU ve vztahu k uplatnitelnosti jejích absolventů na trhu práce. Pozvání přijali Mgr. Bohumíra Eliášová Ph.D. z Katedry tance, vedoucí Katedry bicích nástrojů doc. Daniel Mikolášek a student Katedry skladby Haštal Hapka.

Číst dál…

Digitální galerie Vyšeart od května do konce srpna

Od 5. května do 31. srpna se otevře v parku Národní kulturní památky Vyšehrad digitální galerie s názvem Vyšeart, na které se podílejí studenti tří vysokých uměleckých škol v Praze – Akademie výtvarných umění, Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění a Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Pro projekt spojilo své síly celkem osmadvacet mladých umělců. Ti…

Číst dál…

HAMU posedmé proti totalitě s Bartókem, Martinů a Messiaenem

„V Bartókovej Sonáte pre klavír nájdeme mnoho z prvkov, ktoré sa v rámci skladateľovej hudobnej reči považujú za signifikantné.“ „Kristýna Kůstková pristúpila k piesňam s vrúcnym, bezprostredným prejavom.“ „Mráček, Bárta, Venyš a Kasík prezentovali Messiaenovo dielo ako znepokojivé, strhujúce a dojemné zároveň.“ Deň boja za slobodu a demokraciu oslávila pražská HAMU tradičným Koncertom proti totalite. Podujatie sa…

Číst dál…

Letošní Koncert proti totalitě bude online

Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze ve spolupráci s Akademií výtvarných umění a Knihovnou Václava Havla na letošní 17. listopad přichystaly tradiční Koncert proti totalitě s doprovodnou výstavou. Online přenos koncertu ze Sálu Martinů se přespříští úterý uskuteční od 19 hodin na sociálních sítích AVU, AMU, HAMU, Knihovny Václava Havla a na webových…

Číst dál…

Druhý ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala v sále Martinů na HAMU

Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala 2020 se uskuteční 28.–31. října v sále Bohuslava Martinů Hudební fakulty AMU v Praze. Do jejího druhého ročníku se přihlásilo osmdesát dva violistů ze třiceti zemí světa. Porotci budou Tim Frederiksen z Dánska, Piotr Reichert z Polska a naši violisté Jan Pěruška, Karel Untermüller a ředitelka soutěže Kristina Fialová. Akci zahájí…

Číst dál…

HAMU a CESNET získaly cenu Europa Nostra 2020

Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze získala ve spolupráci se sdružením CESNET Evropskou cenu za kulturní dědictví EUROPA NOSTRA 2020. Ocenění získaly za projekt využití síťových přenosů pro mezinárodní spolupráci v živé kultuře. Vzhledem k současné situaci, a to nejen v kulturním sektoru, patří projekt k vizionářským počinům vývoje nových metod výuky. Nejvyšší evropské…

Číst dál…

Vydávání not jako nový obor na HAMU

Od příštího akademického roku otevírá Hudební a taneční fakulta AMU v Praze mezinárodně unikátní specializaci Hudebně vydavatelská činnost. Obor bude připravovat budoucí redaktory pro vydavatelství not a knih o hudbě. Studium bude probíhat v magisterském stupni, v návaznosti na bakalářské studium podobných oborů. Přijímací zkoušky plánuje škola na začátek září. Studium specializace Hudebně vydavatelská činnost se…

Číst dál…

Quasi Trio: spojení nespoutanosti, noblesy a elegance

„Hráčky upoutaly svou vysokou zvukovou kulturou a vynikající technikou s citem pro frázování a nenásilné dynamické oblouky.“

„Panovala tu jednotící souhra tří individualit – emocionální houslistky, vřelé violoncellistky a stylové klavíristky.“

„Mladé muzikantky potvrdily, že Smetana hloubkou svých děl oslovuje každou generaci interpretů bez ohledu na životní zkušenosti.“

Absolventské koncerty posluchačů HAMU mají vysokou úroveň a snesou ta nejvyšší měřítka hodnocení. Nejinak tomu bylo v úterý 3. března v Sále Martinů, kde vystoupilo Quasi Trio ve složení Marie Hasoňová (housle), Judita Škodová (violoncello) a Kateřina Ochmanová (klavír). V programu složeném z děl žijících a nežijících autorů hráčky zaujaly svou technickou úrovní i hlubokým vhledem do interpretovaných skladeb.

Číst dál…

Petr Nouzovský: František Pišinger byl naším hudebním tátou

„S Dvořákovým kvartetem objel několikrát celý svět.“

„Žil hudbou, žil pro studenty.“

„Jeho jménem je pojmenována základní umělecká škola v Trhových Svinech.“

V sobotu 19. října zemřel ve věku 88 let profesor Pražské konzervatoře a zakládající člen Dvořákova kvarteta, violoncellista František Pišinger, významný učitel řady současných hudebníků. Pro KlasikuPlus na něj vzpomíná jeden z jeho žáků, violoncellista Petr Nouzovský – jako na člověka, který pro mladé violoncellisty udělal víc, než si uměl představit; učil totiž proto, že hudbu a učení miloval.

Číst dál…

Jiří Chvála získal Cenu Ministerstva kultury

Jiří Chvála si právě odnáší z Nové scény Národního divadla Cenu Ministerstva kultury za přínos v oblasti hudby, a to za celoživotní sbormistrovskou činnost a práci s dětmi a dorostem. „Tahle práce mi vzala moc času, ale přinesla i mnoho radosti a krásné činnosti. Ty děti, se kterými jsem pracoval, jsou dnes babičky a dědečkové a vodí ke mně ne…

Číst dál…

Ivan Klánský: Smetanovu hudbu je třeba správně „rozluštit“

„Celou Smetanovu hloubku a genialitu jsem si uvědomil až při nahrávání jeho kompletního klavírního díla.“

„Pro některé posluchače je právě komorní hudba tím největším hudebním zážitkem.“

„Talentovaných dětí neubývá, pouze současné společenské poměry bohužel úplně profesi hudebníka nesvědčí.“

Z domoviny – to je podtitul jednoho z očekávaných komorních koncertů na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Ryze smetanovský program přijedou ve čtvrtek 20. června zahrát houslista Leoš Čepický, violoncellista Michal Kaňka a klavírista Ivan Klánský, který před časem nahrál kompletní Smetanovo klavírní dílo a v rozhovoru pro KlasikuPlus se netajil tím, že hudbu litomyšlského rodáka hraje rád.

Číst dál…

Od zítřka do neděle ovládne Ostravu MOVE fest 2019

Už po šesté proběhne v Ostravě mezinárodní festival tance, cirkusu a fyzického divadla MOVE fest, začne zítra 22. května a potrvá do neděle 26. května. Program se odehraje na Masarykově náměstí, v Cooltouru a v Domě kultury města Ostravy. Zítra festival otevře zábavné představení vhodné pro celou rodinu Běžkařská odysea pražského dua Bratří v tricku. Bratři v tricku sami…

Číst dál…

Matyáš Novák na Pražském jaru: Technika zvítězila nad srdcem

„Pro svůj pražskojarní koncert zvolil Matyáš Novák poměrně zatěžkanou dramaturgii. Hrál pouze skladby Fryderyka Chopina a Ference Liszta.“

„Možná to však klavírista překombinoval a měl se spíše soustředit na to, aby ukázal více svých interpretačních tváří.“

„Takovou oslňující technikou se málokdo z mladých pianistů může chlubit. A to je počinek, na kterém se dá stavět.“

Pro mladého hráče musí být jistě velmi svazující pocit odpovědnosti, který se pojí s prvním vystoupením na Pražském jaru. Možná si to Matyáš Novák nepřipouštěl – alespoň způsob, jakým oslnil svou klavírní technikou, tomu nasvědčoval. Ale leckteré zkušenější ucho postřehlo, že na matiné v Sále Martinů v sobotu 18. května přece jen jeho výkon cosi postrádal.

Číst dál…

Přelomová hobojová soutěž Pražského jara

„Martin Daněk zvítězil zaslouženě.“

„Jednu věc AMU poskytnout nedokáže – konkurenci.“

„Veverka dostal se svou koncepcí divokou kartu; a byl originální a úspěšný.“

Po 33 letech se dalším českým držitelem 1. ceny v mezinárodní hobojové soutěži Pražského jara stal devětadvacetiletý Martin Daněk. Zvítězil zaslouženě. Celou soutěží prošel suverénním způsobem, jeho hra zaujala vyzrálým přednesem i krásnou barvou tónu. V jeho prospěch rozhodl určitě i fakt, že hrál na rozdíl od ostatních soutěžících spolehlivě a bez chyb.

Číst dál…

Prague Philharmonia Wind Quintet: Komořina, to je základ!

„Komořina je hodně důležitá nejen pro hráče, ale je to slyšet i v orchestru. Je velkým přínosem, ať pokud jde o ladění, nebo o souhru.“

„My všichni jsme vyrůstali za socialismu a trochu nám ujel vlak v oblasti hudebního managementu.“

„Víme, že tzv. „vážná“ hudba je řadě lidí odcizená. A když dokážeme zaujmout děti, které pak chtějí jít ještě na koncert, je to krásná odměna.“

Původně se sešli v orchestru – tehdejší Pražské komorní filharmonii. Pět hráčů na dechové nástroje – Jan Brabec na klarinet, Jiří Ševčík na flétnu, Vladislav Borovka na hoboj, Václav Fürbach na fagot a Jan Musil na lesní roh – si řeklo, že vedle orchestrální hry by bylo příjemné svůj muzikantský život ještě rozšířit, a založili dechový kvintet. Ani po letech je společné hraní v komorním souboru bavit nepřestalo. Před aktuálním koncertem v břevnovském klášteře v úterý 14. května jsem hovořila s hobojistou Vladislavem Borovkou a flétnistou Jiřím Ševčíkem.

Číst dál…