KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Collegium Marianum v salónku Krále Slunce 

„Tvůrci koncertu nás provedli naleštěným a místy až bizarním světem kolem dvora Ludvíka XVI.“

„Členové komorní varianty Collegia Mariana znovu potvrdili, že patří ke špičkám ve svém oboru nejen v Čechách.“

„Jana Semerádová osvědčila svůj vytříbený vkus a koncertní večer povýšila na synestetický zážitek, ve kterém se hudba a slovo navzájem inspirují.“

V úterý večer se v Tereziánském sále Břevnovského kláštera sešli tři vynikající instrumentalisté a jedna herecká osobnost, aby přiblížili posluchačům v rámci barokních podvečerů Collegia Mariana hudbu a atmosféru francouzského královského dvora konce sedmnáctého století. V Louvru tehdy vládl nejzářivější král Ludvík XIV., král tance, lovu jelenů a slunce. Traversistka Jana Semerádová, gambistka Hana Fleková a theorbista Jan Krejča obstarali hudební část večera, herečka Barbora Munzarová četla z dopisů Marie de Rabutin-Chantal, která se nekonečných dvorských večírků osobně účastnila.

Číst dál…

Musique Galante a dřevěný kostel v Maršíkově se vzácně doplňovaly

„Duo Musique Galante si připravilo repertoár, který dokonale korespondoval s geniem loci kostelíka sv. Michaela.“

„Cembalo vynikalo zvonivým témbrem a precizací běhů a ozdob, viola da gamba zase měkkostí tónu i expresivním výrazem v melodiích.“

„Spojením těchto dvou nástrojů vznikal vyvážený a sametový zvuk, který se v menším prostoru dobře nesl.“

V sobotu 16. srpna se v rámci Klášterních hudebních slavností odehrál půvabný a stylový večer v dřevěném kostelíku sv. Michaela v Jeseníkách. Hrálo Duo Musique Galante, tedy Edita Keglerová na cembalo a Hana Fleková na violu da gamba. Umělkyně nabídly repertoár z děl skladatelů 17. století, což se časově ideálně snoubilo se stářím kostela. Vznikla tak dokonalá iluze přenosu do časů galantní hudby na dvoře Ludvíka XIV.

Číst dál…

‚Zvuky, které jste nikdy neslyšeli‘, zaplnily Vzlet

„Jestliže běžně při koncertech souborů zabývajících se historicky poučenou interpretací obdivujeme barokní hoboj či fagot – a pokud se náhodou na pódiu objeví viola da gamba, vzdycháme úžasem –, chalumeau přineslo nový zvukový ‚level‘.“

„Ernst Schlader nám ukázal, jak je nástroj schopen jímavé kantilény i omračujících běhů.“

„Hasse byl hvězdou ve své době právem a s opodstatněním se jeho hudba vrací na koncertní pódia.“

Ve čtvrtek 13. března do Prahy přijel starodávný nástroj jménem chalumeau, a to dokonce ve dvou vyhotoveních: sopránovém a basovém. Jejich majitel, zároveň umělecký vedoucí souboru Calamus Consort, Ernst Schlader připravil pro pražský Vzlet výběr zcela neznámého repertoáru, a to spolu s hobojistkou Katharinou Andres, fagotistkou Györgyi Farkas, violoncellistkou Hanou Flekovou. Soubor doplnil Václav Luks, který se tentokrát představil v poměrně neobvyklé roli jako cembalista.

Číst dál…

Nástroj chalumeau pod lupou ve Vzletu

Koncerty pod značkou Collegia 1704 Václava Lukse jen málokdy zastihnou v nikoli vůdčí umělecké roli. Coby člen tělesa Calamus Consort se Luks tentokrát představí jako hráč na cembalo při uvedení programu Sonata de Mr. Händel, který mají starohudební příznivci možnost navštívit 13. března večer ve vršovické „kulturní křižovatce“ Vzlet. O skladateli…

Číst dál…

Královský ohňostroj královsky a s grácií

„Václav Luks je dobrý ‚händelista‘ a bezpečně vedl svůj báječně sehraný ansámbl pestrými hudebními peripetiemi Händelovy suity.“

„V Suitě č. 3 G dur z Vodní hudby, kterou Luks proložil Suitou č. 2 D dur, měla v Sarabandě půvabné sólo flétnistka Julie Braná.“

„Francouzský esprit a operní manýra úvodní části Symfonie, kterou Francœur převzal ze své opery Scanderberg, příznivě proměnily náladu v auditoriu od obřadnosti k bezstarostnosti.“

Collegium 1704, soubor vedený Václavem Luksem, veřejně uvedl Händelovou hudbu ze svého nového kompaktního disku Voda a oheň. Koncert se konal ve Dvořákově síni Rudolfina ve středu 12. února a k jeho osvěžení přidal dirigent pasticcio ze skladeb Françoise Francœura. Zdánlivě jednolitý běh hudby ozdobila sóla flétnistky Julie Brané, jakož i dalších hráčů orchestru.

Číst dál…

Hana Fleková a Libor Mašek uvádějí Il basso mondo

Komorní sezóna souboru Collegium 1704 bude ve středu 19. února pokračovat ve vršovickém Vzletu prvním letošním koncertem. V hlavních rolí budou viola da gamba, violoncello a hudba první poloviny osmnáctého století, kterou od půl osmé večer ve vršovickém kulturním centru představí kvarteto hráčů renomovaného pražského barokního orchestru v čele s Hanou Flekovou a Liborem Maškem. …

Číst dál…

Ovoce lásky s Lesem fléten ve Vzletu

Koncertní řada pořádaná pod křídly Collegia 1704 ve vršovickém kulturním centru Vzlet bude pokračovat ve čtvrtek 28. listopadu od půl osmé večer vystoupením souboru renesančních a barokních fléten Il bosco di flauti pod vedením Julie Brané za doprovodu cembalistky Edity Keglerové, violoncellistky Hany Flekové a theorbistky Barbory Hulcové.  Soubor renesančních a barokních zobcových…

Číst dál…

Do Vídně s Monikou Knoblochovou, Janou Semerádovou a Hanou Flekovou

Hudební salón Café crème s podtitulem „lahůdky nejen hudební“ je cyklus čtyř koncertů cembalistky Moniky Knoblochové a jejích hostů. A po každém skutečně následuje malé domácí občerstvení. Podzimní řada večerů pod záštitou Pražského jara pokračuje 24. listopadu v půl osmé koncertem v sídle festivalu, v kostele sv. Vavřince na Malé Straně. Kromě hostitelky vystoupí Jana Semerádová na klasicistní…

Číst dál…

Collegium Marianum ukazuje, jak posluchačům přibližovat i méně známou starou hudbu

„Koncert s podtitulem Il piacer delle dame zalahodil uchu i oku.“

„Nebylo nesnadné zavřít oči a nechat se unést do první poloviny 18. století a v myšlenkách být návštěvníkem nějaké aristokratické slavnosti, třeba na dvoře Ludvíka XV.“

„Celým koncertem s pečlivě vystavěným programem zaměřeným zejména na francouzské nositele italské barokní tradice, provázela hudba Jeana-Marie Leclaira.“

Druhý koncert podzimní řady Barokních podvečerů Collegia Mariana, který se uskutečnil 13. a 14. listopadu v Mramorovém sále v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v Praze, představil posluchačům barokní tvorbu zejména italské a francouzské provenience. Právě spojení italského a francouzského hudebního stylu bylo jedním z leitmotivů večera.

Číst dál…

Judita Triumphans na závěr Hudebního festivalu Znojmo

Nabídce posledního týdne letošního dvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo vévodí druhý vokálně-instrumentální projekt přehlídky. Po premiéře Hurníkovy dětské opery Porucha na lodi Nautilus jím bude nastudování Vivaldiho oratoria Judita Triumphans. Program láká i na klavírní recitál, industriální večer se starou hudbou, promenádní koncert, folklórní zastavení s hudbou a tancem nebo jazzové matiné.  Oslavy…

Číst dál…

Puer natus est aneb Vánoce s Collegiem Marianum

„Na koncertní podium vešla s flétnou v ruce Jana Semerádová vedouc hrstku svého souboru – seznam instrumentalistů se vejde do tuctu.“

„Ve své úloze se Cornelia představila jako pokorná tlumočnice Bachovy kantáty.“

„Collegium Marianum zinscenovalo Kuhnauovu kantátu jako koncertní, pódiově atraktivní a hudebně přívětivé dílo s výstižným duchem vánoc.“

Kostel svatých Šimona a Judy na pražském Starém Městě oblehli 30. prosince roku 2023 návštěvníci koncertu souboru Collegium Marianum. Večerní představení se konalo v rámci 23. cyklu Barokní podvečery s mottem Telemann a Evropa. Vydařené setkání souboru s jeho ctiteli, poslední v roce, mělo charakter vánočního posezení. Tak to bylo pojednáno programem s titulem Puer natus est.

Číst dál…

Hudební léto Kuks zakončili Collegium Marianum a Tomáš Šelc

„Jednotlivé kontrastní části Fuxovy Ouvertury inspirované dobovými tanci vyvrcholily závěrečnou Passacaglií, provedenou se spontánní hudební energií, navíc doslova s úsměvem ve tvářích interpretů, tak jak to je ostatně pro Collegium Marianum typické.“

„Reichenauerovu mariánskou antifonu Regina coeli přednesl Tomáš Šelc za doprovodu Collegia Marianum se stylovou přesvědčivostí.“

„Málo platné, v „komorně“ barokním prostoru kostela Nejsvětější Trojice v Kuksu zní výhradně barokní repertoár nejpřirozeněji.“

Ideálním závěrem letošního čtrnáctého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Hudební léto Kuks bylo vystoupení souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové s účastí basbarytonisty Tomáše Šelce. Koncert se konal již tradičně v působivém prostoru barokního kostela Nejsvětější Trojice v Kuksu 19. srpna 2023.

Číst dál…

Baroko provoněné Francií naplnilo klášterní refektář

„Již v prvních tónech Ouvertury se hráčům podařilo sál velmi dobře naplnit zvukem, hravost prvních frází pak vytvářela prostor pro vynikající barevné kontrasty se střídajícími se pasážemi táhlejšími a zádumčivějšími.“

„Tanečnější a lidovější Telemann se pak ukázal v závěrečném Vivace, kde hráči citlivě a s umem využili určité zvukově „syrovější“ polohy svých nástrojů.“

„V rukou kontrabasisty se nástroj proměnil v jakýsi cajon, kterým perkusivně doprovázel Rameauovo Tambourin en Rondeau.“

Ve středu dne 21. června 2023 se v Letním refektáři Strahovského kláštera v Praze konal poslední koncert z cyklu Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum této sezóny. Název programu, Omfalé & Hébé, odkazoval na pojítko mezi zahranými díly, na „vůni Francie“.

Číst dál…

Italské inspirace Collegia Mariana byly vskutku inspirované

„Z až skleněně ostré barvy prvních akordů jsme mohli projít pestrou barevnou škálou až k zjemněnému konci, který nás připravil na Allegro assai, technicky náročnou pasáž zahranou se vší bravurou.“

„Konce jedné fráze diváka jako by zvaly ihned do další a celá věta tak dostala tvar obrovského klenutého celku, který byl však poskládán ze stále jasně čitelných dílů.“

„V Allegru sólistka divákům představila další excelentně zvládnutou obtížnou techniku, kdy v dvojhmatech úspěšně docílila polyfonního efektu a dojmu samostatných hlasů vycházejících z jediného nástroje.“

Ve čtvrtek 4. 5. 2023 se v Tereziánském sále Břevnovského kláštera konal koncert Corelliano (Italské inspirace) souboru Collegium Marianum a to v rámci letošní jarní řady Barokních podvečerů, které sjednocuje téma Telemann a Evropa. Dramaturgii inspirovala Itálie, díky čemuž jsme mohli slyšet skvělé provedení skladeb Telemanna a Corelliho.

Číst dál…

Vrcholné baroko a vrcholný výkon zněl v Lobkowiczkém paláci

„Vynikající souhra pak dala obzvláště vyniknout prolévání různých částí, kdy hráči jednak krásně vynášeli pasáže s několika různými melodickými linkami a pak sehranou artikulací zahráli náhlý přechod k jednotné části.“

„Již v prvním svém vstupu připraveném táhlými tóny houslí a traversa sopranistka ukázala svou perfektní kontrolu nad hlasem, kdy čistým a výborně posazeným tónem po jeho nasazení postupně rozsvítila prostor a skvěle se dokázala zvukově vyváženě propojit s ostatními.“

„Následná sarabanda pak dala vyniknout koncertní mistryni, která ve svých diminucích podporovaných teorbou pronesla posluchače skladbou nad stálými pulsacemi ostatních hráčů, které zde zvukově objímal zejména kontrabas.“

Ve čtvrtek 20. dubna proběhl v Císařském sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě koncert Amore Divino z cyklu Barokních podvečerů s podtitulem Telemann a Evropa souboru Collegium Marianum. Hráči a zpěvačka podali vynikající výkon, který všechny přítomné nadchnul, zněl Graupner, Händel a samozřejmě Telemann.

Číst dál…

Poslední představení Händelovy Alciny zaplnilo Národní divadlo v Brně

„Alcina byla zkomponována pro Händelovu první sezónu v Královském divadle Covent Garden v Londýně.“

„Árie je zasazena do mollové tóniny s disonantní harmonií a složitým rytmem, které odrážejí temnější a složitější povahu postavy.“

„Dovedné využití hudebních motivů, které odrážejí emocionální stavy postav, a nápadité kostýmy a scénografie, která se zdá být ideální rovnováhou mezi tradicí a modernou, dotvářejí pohlcující a fantastický svět opery.“

Barokní opera Alcina Georga Friedricha Händela, jej poslední představení v této sezóně, zaplnila v neděli 26. března do posledního místa vyprodaný sál brněnského Janáčkova divadla. Inscenace, která měla premiéru loni v únoru, vznikla v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Opéra Royal de Versailles, a to v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Václava Lukse.  

Číst dál…

Barokní podvečer v Břevnovském klášteře s hudbou počátku 18. století

„Už příchod členů souboru na pódium prozradil mnohé – všichni působili dojmem, že se na produkci skutečně těší a barokní hudba jim není lhostejná.“

„Práce s tónem a dynamikou v podání Jany Semerádové působila naprosto samozřejmě, až jsem žasla nad pestrou paletou možností barokní ebenové flétny.“

„Bylo obdivuhodné, jak dlouhou pasáž dokáže Jana Semerádová zahrát na jeden dech.“

Soubor Collegium Marianum je znám pestrou dramaturgií svých koncertů, vzdělávacím přesahem akcí, které pořádá, doprovodnými projekty, které kromě koncertních cyklů nabízí, a také propojením hudby s architektonicky zajímavými místy. Barokní prostor Tereziánského sálu Břevnovského kláštera, kde proběhl druhý ze tří koncertů podzimní řady Barokních podvečerů 2022, s uvedenou hudbou korespondoval velmi dobře. Až na pár volných míst se sál zaplnil zájemci o poslech hudby z počátku 18. století a souboru Collegium Marianum, který se na barokní hudbu přímo specializuje.

Číst dál…

Edita Keglerová a Hana Fleková zahrají ve čtvrtek v Březnici

Ve čtvrtek 11. srpna v prostorách Městského muzea a Galerie Ludvíka Kuby v jezuitské koleje v Březnici od 19 hodin vystoupí cembalistka Edita Keglerová a hráčka na violu da gamba Hana Fleková. Společně v cyklu Březnické hudební večery přednesou skladby Maraise, Couperina, Corelliho, Dollého a Frobergera. Dále organizátoři společně se správou místního zámku připravují koncert Bennewitzova kvarteta v březnické synagoze,…

Číst dál…

Soběslav nabídne tučnou porci hudby. Začíná komorní festival Setkání s hudbou

Čtrnáctý ročník festivalu komorní hudby v jihočeské Soběslavi, který je součástí oblíbených interpretačních kurzů pro mladé hudebnice a hudebníky, začíná dnes, v sobotu 2. července, a potrvá do úterý 12. července. Nabídne celkem jedenáct koncertů a Soběslav navštíví například Collegium Marianum, mezzosopranistka Karolína Berková, houslista Leoš Čepický nebo třeba zpěvák Dan Bárta. Festival i samotné interpretační…

Číst dál…

Nejdelší večer roku patřil baroku

„Jiránek byl dobře poučen Vivaldiho tvorbou, je to slyšet na užitých rázných unisonech a některých dalších idiomech a postupech.“

„Neustále komunikující s kolegy na pódiu; a pohledem, postojem i proměnami hudby se svým nástrojem, s tóny i s publikem doslova laškující.“

„Díky atraktivitě místa i díky počasí, po extrémech předchozích dní příjemnému, byl koncert bohatě navštívený.“

V cyklu Barokní podvečery, který v historické Praze pořádá už dvaadvacet let soubor Collegium Marianum, byl koncert v nejdelší večer roku, ve Svátek hudby, situován do Ledeburské zahrady. Nesl název Soirée à Dresda, prezentoval hudbu z fondů drážďanské dvorní knihovny a byl naplněn především uměním flétnistky Jany Semerádové a hobojistky Xenie Löffler.

Číst dál…

Patnáctý Mezinárodní hudební festival Kutná Hora od soboty do 12. června

Mezinárodní hudební festival Kutná Hora je známý zejména jako přehlídka komorní hudby s vytříbenou dramaturgií, kterou připravuje její umělecký ředitel, uznávaný violoncellista Jiří Bárta. Letos se festival koná od soboty 4. do neděle 12. června. Kompletní informace najdete zde. Jako ostatní festivaly, i kutnohorský byl v minulých letech omezen pandemií, kvůli které nemohla…

Číst dál…

Collegium Marianum v Lobkowiczkém paláci s Tomášem Šelcem

„Od prvních tónů bylo znát, že soubor hraje s absolutním technickým nadhledem, ale i s hlubokým ponorem do hudby samotné.“ „Mám za to, že se v našich končinách neobjevují takoví pěvci často, je dobře, že Tomáš Šelc dostává čím dál více příležitostí u nás i v zahraničí.“ „Na čtvrtečním koncertě se mi do hlavy vedrala…

Číst dál…

Collegium 1704 lamentovalo. Takovou lamentaci si dám líbit

„François Couperin je dneska nejznámějším představitelem couperinovské rodinné dynastie.“ „Obě sólistky se vypjaly k výtečnému výkonu.“ „Jednotlivé lekce byly prokládány skladbami z Třetí knihy skladeb pro violu Marina Maraise.“ V celé dlouhé historii hudby najdeme pouze dvě rodinné dynastie, které ovlivnily svými mnoha členy vývoj hudby. Kupodivu obě rodiny žily takřka ve…

Číst dál…

Hudební salón Café crème po dvě neděle

Pořadatelé Hudebního salónu Café crème zvou na dva blízké koncerty, které se budou konat tuto a příští neděli. 14. listopadu bude na pořadu ze zdravotních důvodů přesunutý program s názvem Hudba a filosofie francouzského osvícenství s pěvkyní Barborou Kabátkovou, hráčkou na violu da gamba Hanou Flekovou a cembalistkou Monikou Knoblochovou. Ty spolu připravily kantáty a sólové…

Číst dál…

Pane, slyš mé prosby, vzývalo ve Vzletu Collegium 1704

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“ „Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“ „John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“ Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na…

Číst dál…

Pražský Hudební salón Café crème dnes zahájí podzimní sezónu

Zahajovací koncert Hudebního salónu Café crème se bude konat dnes v kostele svatého Vavřince pod Petřínem. Půjde o předpremiéru alternativního audiovizuálního představení s názvem „Cinéma préparé“. Pod tímto projektem je podepsaná zkušená trojice tvůrců: Jan Komárek – koncept, režie, film a světelný design, Michal Nejtek – hudební koncept, cembalo / cembalo préparé, elektronika a Monika…

Číst dál…

Pokračuje Hudební léto v Benátkách nad Jizerou

Hudební léto chystá ještě teď v červnu vybrané koncerty právě končící sezony, které se nemohly odehrát z důvodu vládních zákazů. V pondělí 21. června v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Starých Benátkách zazní program Stylus phantasticus zaměřený na skladby italských mistrů 17. století a díla autorů působících na sever od Alp, kteří se jimi nechali…

Číst dál…

Oslava květin v zahradách zámku Troja

„Atmosféru francouzské barokní zahrady dotáhly k dokonalosti detaily jako květy růží ve vlasech nebo klopách sak.“ „Výběr kompozice, založené na dialogu mezi violou de gamba a houslemi a na důrazu na velké dynamické kontrasty, ilustroval akustickou nevýhodu venkovních prostor.“ „Fakt, že se večer odehrával na pozadí diskuse o roli živé hudby, nešel přehlédnout.“ V…

Číst dál…

Salón Café crème uvede zapomenutého českého skladatele

Koncertní cyklus Moniky Knoblochové Café crème dnes uvede novodobé premiéry skladeb Josefa Václava Spurného. Jeho skladby po mnoho generací zůstávaly ukryty v archivech. Na světlo světa je přivedl Libor Mašek, hráč na violoncello a violu da gamba a badatel, který je spolu s kolegy Hanou Flekovou (viola da gamba), Janem Krejčou (theorba) a Monikou Knoblochovou (cembalo)…

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival od zítra do pondělí

Na Ostravsku pokračuje Svatováclavský hudební festival. Nabídne několik koncertů od staré po soudobou hudbu a také besedy s některými umělci, budou jimi Veronika Holbová, Eva Dřízgová-Jirušová nebo Jakub Klecker. Na pódiu se pak kromě nich představí mimo jiné belgický ansámbl Terra Nova Collective, Václava Krejčí Housková, Jaroslav Březina, Lukáš Bařák, Český filharmonický sbor Brno, Ensemble Opera Diversa, maďarský žesťový soubor In Medias Brass…

Číst dál…