KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kujala, Hapka a Haas. Orchestr Berg mezi čtvrttóny

„Passacaglia pre štvrťtónový akordeón je často dosť motorická, zvuk však napriek výraznej kinetickej zložke zostáva dominantným.“

„Tento mimohudobný námet sa do atmosféry Hapkovej skladby premieta hlavne akýmsi latentným smútkom, ktorý ale nepôsobí zdrvujúco.“

„Technická prepracovanosť by sa tak u Haasa mala v ideálnom prípade spájať s emóciou, silným prežitkom.“

Tri skladby s výrazným využitím štvrťtónov uviedol Orchestr Berg 14. októbra v Českom muzeu hudby. V tesnom susedstve vzácnych mikrotónových nástrojov Aloisa Háby tak príznačne zneli kompozície, ktoré na systémy tohoto skladateľa nadväzujú – hoci každá s inou intenzitou a v iných kontextoch. Ťažiskom programu bola rozsiahla skladba weiter und weiter und weiter od Georga Friedricha Haasa. Predchádzala jej premiéra skladby Haštala Hapku a sólový úryvok od hosťujúceho akordeonistu Veliho Kujalu.

Číst dál…

Svoboda dosažena kvalitou. Ensemble Modern poprvé na Prague Offspring

„Haštal Hapka výborne odhadol päťminútový priestor, nesnažil sa toho doňho vtesnať príliš veľa, dobre si rozmyslel, čo naozaj potrebuje zdieľať.“

„Awakening totiž pri všetkej svojej rozmanitosti pôsobí celistvo, ukotvene, až rozvážne. Autor akoby už mal nad zdieľaným obsahom, hoci dosť osobným, istý nadhľad.“

„Pre tunajších skladateľov a skladateľky predstavuje spolupráca s ansámblom týchto kvalít nenahraditeľnú príležitosť.“

Ensemble Modern zahájil v piatok 30. mája svoju trojročnú rezidenciu na pražskojarnom víkende Prague Offspring. Špičkový ansámbel so sídlom vo Frankfurte priniesol na festival virtuozitu, neopočúvanú zvukovosť, úprimný záujem a mnoho invencie: a to v dielach svetových skladateľských ikon, ale aj mladých českých (a slovenských) autorov a autorky.

Číst dál…

Když soudobky netřeba se bát

„Melodické primy v trombonech razantně zaklepaly na brány srdce a já jsem šel otevřít.“

„Michal Sedláček ztvárnil sólový part a do snů se mu nejspíš ještě několik dní budou drát jakési fantazijní příšery s čtvrttónovými kusadly.“

„Když se talent zkříží s pílí, odchází myšlenky marnosti o hudebním vývoji, který dokončen už jenom recykluje.“

Čtyři různí autoři, čtyři svébytné individuality. V Sále Martinů na pražské HAMU se 22. května uskutečnil koncert, který reprezentativním způsobem představil výtvory studentů Katedry skladby. Interpretovala totiž Prague Philharmonia, jediná tuzemská instituce soustavně se věnující soudobé hudbě ve svém abonentním cyklu, a když připočteme dirigentský vhled zkušeného Marka Ivanoviće, vychází, že studentské opusy šly prvně do světa povolanýma rukama popostrčené.

Číst dál…

Osmdesáté Pražské jaro, týden třetí. Dirigentský debut i offspringová soudobka s řadou premiér

Opulentní hudební nabídka jubilejního ročníku festivalu Pražské jaro hýbe v aktuální dnech českou metropolí a pokračovat bude plně ještě v nadcházejícím týdnu. Do Prahy dorazí dvě velká evropská symfonická tělesa či respektovaný Ensemble Correspondances, dojde na tradiční Prague Offspring ve znamení soudobé hudby, očekávaný dirigentský debut i rodinné odpoledne Springteen. Osmdesáté Pražské jaro se…

Číst dál…

Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců

„Pomíjivý puls Iana Davise je podnětným dílem, které spojuje existencialistický námět s hypnoticky asociativní hudbou.“

„Režie našla prostor pro jisté anomálie, které v dobrém slova smyslu evokují filmovou poetiku Davida Lynche.“

„Opera ‚Až tu všichni budou‘ Haštala Hapky je nepochybně osvěžením a obohacením současné operní produkce, a to nejen svou bezprostřední kvalitou, ale také pro svou hravou a nenásilnou aktuálnost.“

Ostravské Dny nové opery v sobotu 29. června nabídly dvě silně kontrastní inscenace. Pomíjivý puls (Ephemeral pulse) amerického autora Iana Davise je jednoaktovou ambientní operou na verše Emily Dickinson. Opera Až tu všichni budou českého autora Haštala Hapky je originální retrospektivou teroristického činu spáchaného českým občanem na českém území. Obě opery byly inscenovány v Divadle Jiřího Myrona, provedení řídili Petr Kotík a Patrik Kako.

Číst dál…

Dny nové opery Ostrava. Sedmé bienále se sedmi premiérami 

Pět světových a dvě české premiéry, to je pozvánka Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského na sedmé bienále festivalu Dny nové opery Ostrava (NODO), který začíná 26. června. V pěti dnech na ostravských scénách Divadla Jiřího Myrona, Divadla Antonína Dvořáka, Divadla loutek a v hale Tatran představí různorodou současnou, převážně evropskou operní…

Číst dál…

Do třetice všeho dobrého. Klangforum Wien uzavřelo svoji rezidenci na Prague Offspring 

„Chceli sme užšiu spoluprácu, niečo, čo by posilnilo skutočné partnerstvo s Prahou a s festivalom.“

„Ľudia intenzívne hľadajú nové zážitky, a to aj tí, ktorí sú zvyknutý chodiť napríklad do Musikvereinu.“

„Prague Offspring svojím rozsahom a dramaturgiou už celkom funkčne supluje absenciu iného podobne zameraného festivalu v Prahe.“

Tretíkrát a naposledy bolo rezidenčným súborom pražskojarného Prague Offspring Klangforum Wien, ansámbel s medzinárodným renomé v oblasti interpretácie súčasnej hudby. Po troch rokoch súbor v tejto roli vystrieda nemenej uznávané teleso, frankfurtský Ensemble Modern. Posledný rezidenčný rok Klangfora priniesol do Prahy predovšetkým hudbu Rebeccy Saunders, takisto však mnoho priestoru dostala česká (československá) hudba a tvorba mladých skladateľov a skladateliek. Pre KlasikuPlus.cz zhodnotil trojročné pôsobenie aj intendant Klangfora Wien Peter Paul Kainrath. 

Číst dál…

MusicOlomouc 2022 zahalen do temnoty

„Marek Keprt předvedl jak skladatelský um s vynikajícím citem pro rovnováhu mezi poměrně tradiční motivičností a soudobou atonalitou, tak i precizní práci s nástrojem.“

„Koncertu dominovala meditační až temně snivá atmosféra, kterou dokreslovalo i nasvětlení Kaple Božího Těla, jež se postupně ztemňovalo.“

„Skladba měla tak dostatečnou sílu, aby zbořila náš dům, který autorka popisuje jako vzduchotěsnou a zvukotěsnou pevnost v nás, kterou se chráníme před okolním světem a bolestí.“

Čtrnáctý ročník festivalu soudobé hudby MusicOlomouc, který proběhl ve velmi krátkém období mezi 25. říjnem a 3. listopadem v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci a v Redutě Moravské filharmonie Olomouc, nabídl celkem devět světových a několik českých premiér. S podtitulem INTO THE DARKNESS se jednalo o putování sny, nocí a temnem, často doslova. Část programu byla inspirována nocí a vším, co se během ní odehrává, například snění či zvuky nočních krajin. Temno je však zobrazováno i v dekadenci a v našich fantaskních představách.

Číst dál…

Mini-NeoKlasik koncert se současnými polskými skladateli v Galerii HAMU

NeoKlasik orchestr se svým uměleckým ředitelem a dirigentem Václavem Dlaskem vystoupí v úterý 8. listopadu v prostorách Galerie HAMU v Praze. Hlavním cílem večera s názvem Mini-NeoKlasik koncert je představit významné polské skladatele soudobé hudby – především Henryka Mikołaje Góreckého, jehož vybrané skladby odkazují na neoklasicismus v minimalistickém stylu. Pořadatelé chtějí prostřednictvím tohoto koncertu posluchačům představit…

Číst dál…

Ensemble Terrible v interakci s Beethovenem a s hudebními dopisy spisovatelům

Komorní soubor soudobé hudby pražské HAMU Ensemble Terrible naplánoval na tento podzim dva projekty. Na prvním z nich interaguje s hudbou Ludwiga van Beethovena, na druhém se volně inspiruje tvorbou nestora české avantgardní scény Marka Kopelenta. Koncerty zaznějí v pondělí 17. října od 19:30 hodin ve smíchovském Lustrovém sále v areálu Gabriel Loci a v…

Číst dál…

Jak se skládá na HAMU? Čtyři orchestrální kompozice studentů Katedry skladby

„Lejava aj v náročnejších faktúrach viedol orchester jasným gestom, kľúčový bol jeho prínos aj pre vystihnutie charakteru skladieb.“

„Čo sa týka piatkovej premiéry, treba určite mimoriadne vyzdvihnúť výkon sólistu Jana Hudečka, ktorý mal na celkovom vyznení skutočne veľký podiel.“

„Napriek umiernenejšiemu priebehu bolo v časti zreteľné určité pnutie, ktoré stále udržovalo pozornosť poslucháčov.“

Pravidelné orchestrálne koncerty Katedry skladby HAMU sú vždy veľmi zaujímavým exkurzom: zakaždým sa tu stretnú veľmi rôzne prístupy ku kompozícii a poslucháč si tak môže aspoň čiastočne predstaviť, ako rozmanito poslucháči katedry k hudbe pristupujú. 20. mája sme počuli diela štyroch študentov skladby, Michaela Andrewa Burta, Haštala Hapku, Darje Kukal Moiseevy a Jana Dobiáša: a jedným veľkým kladom večera bolo okrem iného aj to, že si ich kompozície vypočulo nezvykle početné publikum.

Číst dál…

Zítra začínají Ostravské dny: světové premiéry, elektro hudba, avantgarda a hudební maratony

Ostrava od zítřka ožije dvěma stovkami hudebníků, kteří se budou podílet na jedenáctém bienále jednoho z největších projektů se zaměřením na soudobou tvorbu: Ostravských dnech. Během festivalu, který se bude konat až do 28. srpna, zaznějí díla autorů, jako jsou Steve Reich, Peter Graham, Karlheinz Stockhausen, Roland Dahinden, Petr Kotík, Michal…

Číst dál…

Pohledem Ivo Kahánka (1): Výuka a trh práce
Rozhovory s kandidáty do Akademického senátu HAMU

„Na instrumentálních katedrách je možné vystudovat celých pět let magisterského studia bez jediného kontaktu s hudbou vzniknuvší po roce 1950.“

„V oboru choreografie je důležité posílit styk s praktickou sférou a reálným prostředím jak tradičních repertoárových divadel, tak nezávislých scén.“

„Za dirigentský pult školního orchestru zvát výrazné osobnosti a studentům oboru dirigování častěji umožnit vedení zavedeného profesionálního orchestru.“

Na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění se budou příští týden konat volby do Akademického senátu HAMU. Mohou leccos napovědět o dalším možném směřování školy. Akademický senát je v rámci svých zákonem vymezených povinností nepochybně také místem diskusí a tříbení názorů, a proto jsem se rozhodl nabídnout čtenářům portálu KlasikaPlus.cz malý vhled do témat, která nyní na fakultě dle mého soudu rezonují. Pozval jsem si za tím účelem, napříč katedrami, třináct respondentů z řad kandidátů do pedagogické i studentské komory Akademického senátu a položil jim otázky ze čtyř oblastí. Prvním tématem je Komplexnost výuky na HAMU ve vztahu k uplatnitelnosti jejích absolventů na trhu práce. Pozvání přijali Mgr. Bohumíra Eliášová Ph.D. z Katedry tance, vedoucí Katedry bicích nástrojů doc. Daniel Mikolášek a student Katedry skladby Haštal Hapka.

Číst dál…