KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pohledem Petra Vebera (70)
Panna Cecilie, patronka hudebníků

„Nejznámější z Purcellových děl věnovaných jejímu svátku je Hail! Bright Cecilia, provedená roku 1692.“

„Název díla odkazuje na patronku hudebníků, libreto má nicméně jako hlavní téma teorii ‚harmonia mundi‘, podle které hudba byla ústřední silou při stvoření Země.“

„Britten měl k takové kompozici přinejmenším ještě jeden nemalý důvod. Narodil se totiž v roce 1913 na její svátek…“ 

Cecilie, podle katolické i pravoslavné církevní tradice pro svou mučednickou smrt prohlášená za svatou, je patronkou hudebníků, duchovní hudby a chrámového zpěvu i patronkou zpěváků a řemeslníků zhotovujících hudební nástroje. Proto jsou mezi jejími obvyklými atributy ve výtvarném umění hudební nástroje, zejména varhany a housle. Pokud žila, narodila se v Římě možná roku 200 a byla pro svou víru popravena možná 22. listopadu roku 230. Ale ať tak, nebo jinak, mnohokrát se každopádně potom objevila v umění.

Číst dál…

Anglické baroko bez okázalosti a pomp

„Koncert byl koncipován jako ucelený proud rozdělený do šesti logických částí. Jedno hudební číslo navazovalo na druhé a hudebníci vyprávěli různé příběhy.“

„Hlas pana de Praetere zní naprosto přirozeně a působí, jako by se takto jednoduše vyjadřoval od narození.“

„Soubor jako celek působil nesmírně mladě, a to nejen svým vzezřením čerstvých absolventů hudební školy, ale především přístupem k hudbě.“

Další z festivalových večerů Letních slavností staré hudby, nesoucí podtitul Their Majesties (Jejich výsosti), se 31. července odehrál na příhodném místě, v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Do vznešené společnosti anglického královského dvora druhé poloviny 17. a počátku 18. století pozval posluchače vlámský soubor Musica Gloria spolu s belgickým kontratenoristou Pieterem De Praetere. Stylově vytříbený program se nesl ve znamení ušlechtilé hudby Henryho a Daniela Purcellových a připomenul jejich jedinečný přínos dějinám barokní Anglie.

Číst dál…

Mladistvý Händel v podání novorozeného ansámblu

V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. S jeho souborem vystoupí…

Číst dál…

ZUŠ Open chystá provedení opery Dido a Aeneas a hledá mladé zpěváky

Pro rok 2025 připravuje Nadační fond Magdaleny Kožené spolupráci se souborem Clarinet Factory scénické provedení Purcellovy opery Dido a Aeneas. U této příležitosti vypsal fond konkurz na sólové i sborové obsazení zkrácené verze opery, která bude uvedena 29. května příštího roku na festivalu ZUŠ Open na zámku v Lysicích, a poté v srpnu v rámci Letní hudební…

Číst dál…

Vokální kvinteto z Lipska jako eso festivalu Lípa Musica

„Dýchají jako jeden, slova i hudební fráze jim znějí jako od jednoho.“

„Vědoucně hlídané rozvrstvení poloh a barev od jasného sopránu přes nenápadný měkký alt, flétnový tenor a světlý baryton až po jadrný, přesto jemný bas.“

„Soubor během litanie putoval po chrámu a završil vystoupení vokálně nejkomplikovanějším a prezentací nejneotřelejším způsobem.“

Prysk je rekreační obec v Lužických horách. Tamní barokní katolický kostel se stal v sobotu, na státní svátek, dějištěm nenápadného, o to však krásnějšího koncertu. Hostem festivalu Lípa Musica bylo lipské vokální kvinteto Calmus Ensemble. Více než hodinový program sestavený z duchovní hudby několika staletí věrně a inspirativně vystihl hloubku křesťanské víry a současně měl i parametry dechberoucí interpretační dokonalosti.

Číst dál…

Slavnostní zakončení Svatovítských varhanních večerů

„Renomé katedrálního festivalu se stále zvyšuje, což dokládá i vynikající návštěvnost jednotlivých koncertů.“

„Ondřej Valenta na úvod svého koncertu zařadil populární Preludium C dur Dietricha Buxtehudeho; skladatele, kterého obdivoval i sám Johann Sebastian Bach.“

„Sonáta d moll op. 42 Alexandra Guilmanta nezazněla v rámci tohoto festivalu poprvé – před několika lety ji zahrál slovenský umělec Vladimír Kopec.“

Pátý a poslední koncert mezinárodního varhanního festivalu Svatovítské varhanní večery úspěšně proběhl a jeho třináctý ročník se tak stal minulostí. Původně ohlášeného Jana Doležela na poslední chvíli nahradil místní varhaník Ondřej Valenta, což vůbec nevadilo; díky svému působení v katedrále její varhany dobře zná. V programu se odehrály změny, nikoli špatné. Hrálo se nejen na Mölzerův nástroj, ale i na katedrální pozitiv. Společně s Ondřejem Valentou vystoupil i trumpetista Stanislav Masaryk, který koncertu dodal slavnostní ráz.

Číst dál…

Mikroregion Nepomucko přispěl k Roku české hudby 

„Své sólové vystoupení zakončil Teruhisa Maruo Ježkovou temperamentní kompozicí Bugatti step, kterou přednesl se zjevnou chutí a energií.“ 

„Je chvályhodné, že Marco Angioloni do svého programu zařadil skladbu ratibořského rodáka Alberika Mazáka; skladatele, jehož dílo teprve posluchačsky objevujeme.“

„Mladému italskému tenoristovi byl ve všech skladbách velkou oporou zkušený theorbista Jan Krejča.“

Pod názvem Hudba napříč světadíly připravil předseda sdružení Mikroregion Nepomucko a zároveň i místostarosta Nepomuku Pavel Motejzík se svým týmem tři komorní koncerty. První se uskutečnil 6. července v nepomuckém kostele sv. Jakuba Většího. Na programu byla hudba italského baroka a představili se v něm italský zpěvák Marco Angioloni a theorbista Jan Krejča…

Číst dál…

Barokní hudba rozjasnila kostel v Orlové i za nepřízně počasí

„Houslista disponující výbornou hudební pamětí a absolutním sluchem si uvedené Adagio zapamatoval, posléze zapsal do not a nyní jej sám interpretuje.“

„Umělci předvedli různé polohy; při veselejších nápěvech probouzeli svou interpretací v posluchačích chuť tančit, v tklivých melodiích ukázali citovou stránku.“

„Koncerty Svatováclavského hudebního festivalu obvykle přináší bohatý program, přední umělce, skvostné interpretace, a to vše v nádherných prostorách.“

Večer plný energie a radosti zaplnil nádherné prostory evangelického kostela v Orlové. Posluchači se sešli na koncertě Stopy folklóru v barokní hudbě, který byl součástí Svatováclavského hudebního festivalu. V hlavní roli se představily housle a cembalo, které svým zvukem okamžitě evokují atmosféru 17. a 18. století…

Číst dál…

Náročný klavírní monolog žijící legendy Grigorije Sokolova

„Akustika Gewandhausu mě ohromila.“

„Stejně tak ohromující byla i srozumitelnost Sokolovovy hry.“

„Program a způsob hry mě začínaly podobně vyčerpávat jako na posledním pražském recitálu Andráse Schiffa.“

Ve Velkém sále lipského Gewandhausu hrál v prvomájovou středu Grigorij Sokolov. Nabídl dlouhý a poctivý klavírní koncert, vyznačující se stále dokonale fungujícím fyzickým aparátem, krásou tónu, občas nezvyklými koncepcemi, mimořádnou artikulací a ornamentikou. Program byl ale ubíjející i na umělcovy poměry a v jeho hře tentokrát chybělo určité, obvyklé přítomné napětí.

Číst dál…

Duše, tělo a breakdance. Kontratenorista Orliński debutoval v Praze

„Vedle barokní hudby, která je doménou kontratenoristů, Orliński zařadil na program i díla polských skladatelů 19. a 20. století.“

„Hlas Orlińskeho je subtilní, připomíná něžný a čistý hlásek andělíčka, je pohyblivý a schopný slušné dynamické rozpínavosti.“

„Bylo by ale určitě zajímavé, kdyby vokální i pohybové schopnosti Orlińského náležitě využil nějaký soudobý skladatel.“

Poprvé v české metropoli vystoupil polský kontratenorista Jakub Józef Orliński. A stal se nejspíš i vůbec prvním pěvcem, jenž na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina předvedl ukázku tanečního stylu zvaného breakdance.

Číst dál…

Orlińského pražský debut

V nedělní podvečer 11. února vstoupí na pódium Dvořákovy síně světově proslulý polský kontratenorista Jakub Józef Orliński. Pracovně do Prahy zavítá vůbec poprvé. Při recitálu, který se významně věnuje tvorbě polské provenience, ho doprovodí klavírista Michał Biel. Jakub Józef Orliński za sebou má velké barokní role v operních domech po celém…

Číst dál…

Reprízy barokních oper v ostravském divadle

Stěžejním počinem nového roku je v Národním divadle moravskoslezském Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024. V devíti dnech si diváci budou moci nadvakrát vychutnat všech osm dokončených oper velikána české hudby. To však až v březnu a květnu. Už v lednu a únoru, konkrétně 10. ledna a 11. února, divadlo chystá reprízy dvou barokních oper, Tanec Nevděčnic Claudia…

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

Finále festivalu Lípa Musica s Joelem Frederiksenem a Andreasem Schollem

Dvaadvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica dospěl do finálového týdnu své hlavní koncertní řady, v němž představí ještě dva programy 18. a 21. října. Na začátku listopadu pak čeká ještě epilog ve spolupráci s českolipskou Základní uměleckou školou a uměleckou garantkou, klavíristkou Jitkou Čechovou. Ve středu 18. října se v Městském divadle v Děčíně…

Číst dál…

Ostravská inscenace Dido a Aeneas poprvé v rozhlasovém vysílání

Český rozhlas Vltava v sobotu 7. října od dvaceti hodin premiérově vysílá nahrávku opery Henryho Purcella Dido a Aeneas v nastudování operního souboru Národního divadla moravskoslezského (NDM). Inscenace vznikla v rámci společného a v Česku stále unikátního propojení opery NDM a Fakulty umění Ostravské univerzity – Operní akademie Ostrava. Talentovaní studenti operního zpěvu tam dostávají příležitost nastudovat…

Číst dál…

Hudební výlety Svatováclavského hudebního festivalu na podzim se starou hudbou

Projekty barokní a klasicistní komorní hudby na zámcích i v kostelích celého Moravskoslezského kraje nabídne první šestice podzimních koncertů Hudebních výletů pod hlavičkou Svatováclavského hudebního festivalu. Francouzský Ensemble Castelkorn rozezní barokní labyrint, flétnista Jan Ostrý s Benda Quartetem představí hudbu velikánů klasicistní hudby a ansámbl Anmoen s basistou Jaromírem Noskem odvypráví hudební příběhy lásky napříč…

Číst dál…

Katedrálou v Plzni zaznělo Ave Maria v různých podobách. Plzeňské ‚Ave‘ Prazdroji

„Katedrální varhaník Aleš Nosek si své provedení náročného Preludia a fugy e moll Johanna Sebastiana Bacha doslova užil.“

„Biblické písně jsou Janálovou srdeční záležitostí.“

„Hlas Poláčkové se nesl i nad nejsilnějšími místy orchestru.“

Druhým koncertem cyklu Chrámová koncertní řada v Plzni pokračovala tradice Plzeňské filharmonie se představit v jiném prostředí než obvyklém. Koncert byl věnován Plzeňskému Prazdroji u příležitosti výročí, kdy přesně před 181 lety byla 5. října uvařena první várka plzeňského piva.

 

 

Číst dál…

David Orlowsky, David Bergmüller a zážitek roku

„Skladby v úvodu koncertu byly bez předělů a pauz; zazněly jako jedno pásmo, ve kterém oba citlivě hrající muzikanti přecházeli ladně mezi renesančními a barokními skladbami a vlastními kusy.“

„Pro diváky bylo příjemné přivřít oči a nechat se unášet volnou hudební krajinou. Nebyly zde žádné nečekané krpály a sešupy, cesta nevedla přes vysoké kopce, nebylo v ní mnoho zatáček a nabízela výhled do daleké krajiny na všechny strany.“

„Oba Davidové ukázali, že hudba kráčí dál, stále jinam a přitom stejně dobře funguje.“

Devátým letošním koncertem a zároveň třetím koncertem v Liberci pokračoval letošní ročník festivalu Lípa Musica. Ve velmi specifickém prostoru Nové synagogy vystoupili ve společném programu nazvaném Alter ego klarinetista David Orlowsky a loutnista a theorbista David Bergmüller.

Číst dál…

Umělecká garantka a už také sólistka. Lípa Musica uslyší hrát Jitku Čechovou

Lípa Musica završí v tomto týdnu svoji první polovinu dvěma koncerty v Liberci a Novém Boru, kde se poprvé představí letošní umělecká garantka, klavíristka Jitka Čechová. Ve středu 27. září se uzavře letošní trojlístek libereckých koncertů festivalovou premiérou v prostorách tamní Nové synagogy. Protagonisty večera s titulem Alter Ego budou klarinetista David Orlowsky a loutnista David…

Číst dál…

David Orlowsky: Naslouchat sám sobě

„Není to o tom, abychom hudbu uchovávali jako v muzeu, ale o tom udržet ji živou.“

„Vždy se řídím jakousi intuicí, čekám na ten pocit, když má člověk ‚motýly v břiše‘.“

„V dramaturgii Alter Ega objevujeme spíše nižší hladiny znělosti. Převažuje mezzopiano, piano… je to téměř jako modlitba.“

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica uvede již 27. září mimořádně zajímavý a lehce nekonvenční program. V Liberci se spolu představí klarinetista David Orlowsky a loutnista David Bergmüller se svým projektem zvaným Alter Ego. Koncept, jehož těžištěm jsou nevšední úpravy skladeb Henryho Purcella a Johna Dowlanda právě pro tyto nástroje, přenáší posluchače do ztišeného, chvějivého světa – o tom, jak tento svět vznikal, prozrazuje více David Orlowsky.

Číst dál…

Čarovný noční balet na scéně Florea Theatrum

„Musica Florea má nezpochybnitelnou vysokou kvalitu, léty pěstovanou a ustálenou pod vedením dirigenta Marka Štryncla.“

„Originální choreografii barokního tanečníka Louise Pécoura rekonstruovala Hana Slačálková.“

„Ale v očekávání sboru ‚How Happy the Lover‘ Henryho Purcella došlo ke katastrofě a velkému, ale ukázněnému stěhování. Dirigent marně před zahájením koncertu doufal, že alespoň hodinu nezaprší – počasí rozhodlo v pravý opak.“

Nedělní večer dne 16. července byl na nádvoří paláce Hudební a taneční Akademie múzických umění v Praze zasvěcen baroku. Na skutečných prknech putovního divadla Florea Theatrum tančil balet Baroque Balance za zvuku orchestru Musica Florea pod vedením Marka Štryncla. Ve svém druhém projektu po uvedení novodobé premiéry zpěvohry Oční lékař od klasicistního českého skladatele Vojtěcha Jírovce připravilo přenosné divadlo komponovaný program s názvem Na dvoře Krále Slunce aneb Barokní dostaveníčko. Vystoupení nočního baletu s hudbou doplnil sborový ansámbl Collegium Floreum.

Číst dál…

Rozezpívané sobotní Tachovsko. Tachovský dětský sbor slavil padesátiny

„Půlstoletí existence tělesa, jímž kdysi prošly a stále procházejí stovky dětí, je již důvodem k velkým oslavám. A dodejme, že Tachovští se této příležitosti chopili vskutku velkoryse. Celý týden před sobotním koncertem Tachovského dětského sboru 20. května však neznamenal jen oslavovat, ale také tvrdě zkoušet.“

„Rekonstrukce jízdárny ve Světcích (v Evropě druhé největší po Vídni) bylo pro Tachovsko velkým štěstím. Získalo tak akusticky dobře fungující prostor, který by mu mohlo leckteré město v Čechách závidět.“

„Toho dne mu náležela sbormistrovi Josefu Brabencovi mnohá slova díků a uznání, a to nejen z řad oficiálních hostů, ale především od bývalých členů sboru. Nepřeháníme, prohlásíme-li, že se tento skromný a stále vitální dvaaosmdesátník, nositel řady ocenění, podstatnou měrou zasloužil o hudební kultivaci několika generací v životě tohoto města.“

Tachovsko se po druhé světové válce přiřadilo k oněm odlehlým a bolavým koutům naší republiky, z nichž se s vysídleným obyvatelstvem vytratily i po několik staletí budované kulturní tradice. Oblast se stala periférií, do níž se jen málokomu chtělo investovat svůj pracně nabytý vzdělanostní kapitál. Toto vakuum naštěstí nemělo dlouhého trvání. Koncem 60. let tam vyrostli jedinci přesvědčení o užitečnosti a smyslu soustavného hudebního vzdělávání, pěstovaného v rámci širšího kolektivu. Jedním z nich je i učitel Josef Brabenec, spoluzakladatel Tachovského dětského sboru. Těleso si v sobotu koncertem v Jízdárně Světce připomnělo půlstoletí existence.

Číst dál…

Na Košickém hudebním jaru vystoupí Adelphi quartet a také Státní filharmonie Košice při koncertu zvaném Barok a jazz

Třetí festivalový týden Košického hudebního jara přinese dvě akce a různé žánry – od komorní hudby v podání smyčcového kvarteta, přes hudbu baroka až po symfonický jazz George Gershwina. Komorní koncert na Slovensku debutujícího ansámblu Adelphi Quartet se uskuteční v mystickém prostředí synagogy na Zvonařské ulici v úterý 9. května a symfonický koncert Státní filharmonie…

Číst dál…

Letošní MHF Košické hudební jaro

Sedmašedesátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Košické hudební jaro se bude konat od 27. dubna do 25. května. Během této doby budou na koncertech zastoupeny státy jako Japonsko, Čína, Venezuela, Velká Británie, Dánsko, Rakousko, Itálie, Česká republika a Slovensko. Pořadatelé nabídnou komorní hudbu, vystoupí soubory specializované na historicky poučenou interorientaci, ale i pořádající…

Číst dál…

Mimořádný koncert PKO pro spolek Prader-Willi

V úterý 7. března se bude konat koncert Pražského komorního orchestru (PKO) pro spolek Prader-Willi. PKO instituci Prader-Willi dlouhodobě podporuje a již po několik sezón pořádá koncerty zaměřené na pomoc dětem s touto nemocí. Sólistou letošního koncertu bude Lubomír Brabec. Zazní hudba skladatelů Purcella, Vivaldiho, Tartiniho, Holsta a Fišera. Hudební setkání v Koncertním sále…

Číst dál…

Divadelní Ostrava žije horkými hity 17. století. Tanec nevděčnic i Dido a Aeneas

„Základní myšlenkou je, dát prostor studentům, aby mohli čerpat zkušenosti vedle profesionálních umělců, vesměs svých profesorů. Studentská jevištní praxe je tak zajištěna vytvořením jedné inscenace v sezóně.“

„Nevděčnice, to jsou mladé dívky a ženy, které se zřekly lásky, což je zde chápáno jako urážka Amora, jehož šípy tak nemohly vykonat svou práci, a proto nyní tráví čas v pekle.“

„Přesun do Slavnostního sálu Divadla Jiřího Myrona zvládli diváci rychle. Představení opery Henryho Purcella Dido a Aeneas mohlo začít. Uspořádání sedadel do elipsy kolem stěn sálu konvenovalo komornímu prostoru a posazení orchestru v levé části sálu nijak nerušilo vnímání.“

Národní divadlo moravskoslezské připravilo dvě horké novinky, které uvedlo v koprodukci s Fakultou umění a jejím Operním studiem. Již čtvrtým rokem se propojují obě instituce, aby daly prostor pro společnou práci profesionálů a studentů, kteří zde získávají cenné zkušenosti. V sále Divadla 12 a ve Slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona se představili publiku společně profesionálové a studenti v projektech, které zasahují počátky opery. Opera a balet Tanec nevděčnic Claudia Monteverdiho z roku 1608 a opera Henryho Purcela Dido a Aeneas z roku 1683 měly premiéru 9. února. Recenze je psána z reprízy 15. února 2023. Hudebního nastudování a provedení se ujal Jiří Habart, režie Jiří Nekvasil, scénografem je David Bazika, autorkou kostýmů Hana Kelar Knotková. Sbor Operního studia vedla Lenka Živocká, choreografem byl Lukas Zuschlag.

 

Číst dál…

Monteverdi a Purcell operně v Ostravě

Opera Národního divadla moravskoslezského uvede ve čtvrtek 9. a v pátek 10. února premiéry dvou raně barokních oper. Tanec nevděčnic Claudia Monteverdiho a Dido a Aeneas Henryho Purcella. Inscenaci pro uvedení v jednom večeru zkouší ředitel NDM a režisér Jiří Nekvasil jak s profesionály operního souboru, tak v rámci Operní akademie Ostrava i s talentovanými studenty zpěvu Fakulty umění…

Číst dál…

PKO účinkoval v Kolumbii a v Praze nabídne sedm koncertů

Na začátku ledna se Pražský komorní orchestr účastnil hudebního festivalu v kolumbijské Cartageně. Těleso tam odehrálo sedm koncertů, které byly věnovány národní hudbě střední a východní Evropy. České, ruské, maďarské, rumunské a polské skladby s PKO zahráli sólisté ze všech koutů světa. Na některé koncerty se můžete podívat na oficiálním Youtube kanálu samotného festivalu.…

Číst dál…

Collegium 1704 ve Vzletu s hudebními cestami Evropou

Letošní sezóna komorního cyklu souboru Collegium 1704 ve Vzletu v pražských Vršovicích se rozrostla na celkem devět koncertů s rozmanitým programem, ve kterém se od února do prosince představí sólisté i pravidelní hosté. Jde o tělesa v různých konstelacích, ale i o exkluzivní partnerské projekty připravené ve spolupráci s domácími i prestižními evropskými institucemi. „V mnohém jsme navázali na…

Číst dál…