KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Thomas Adès: Janáčkem jsem naprosto posedlý

„Když jsem komponoval finále této čtyřvěté symfonie, napadlo mě, že musím použít co nejvíce valčíkového materiálu.“

„Myslím si, že naše představy o Boulezovi je možná potřeba přehodnotit.“

„Neustále poslouchám Couperina, Bacha a další skladatele staré hudby, protože se od nich můžete naučit všechno. Bylo by nezodpovědné to nedělat.“

Thomas Adès je světově proslulý britský skladatel, dirigent a pianista. Mezi jeho díla patří i tři opery, z nichž nejnovější The Exterminating Angel (Anděl zkázy) měla premiéru v roce 2016 na Salcburském festivalu. Její instrumentální verze zazní v České republice poprvé 3. prosince a hned poté v reprízách 4. a 5. prosince. Program věnovaný 100. výročí narození Pierra Bouleze bude zahrnovat také Air – Hommage to Sibelius, další Adèsovu skladbu hranou v české premiéře. Adès se představí nejen jako skladatel, ale také jako dirigent – dirigovat bude Českou filharmonii. A právě o ní, ale také o oblíbených skladatelských osobnostech i o vlastním komponování se vyjadřuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Liberec a Olomouc přicházejí s baletní premiérou

Ve stejný den 7. listopadu přinesou baletní premiéru jak liberecké Divadlo F. X. Šaldy, tak Moravské divadlo Olomouc. Taneční divadlo o bouřlivém životě mexické malířky zvané Frida bude k mání v Liberci, olomoučtí připravují Stravinského Ptáka Ohniváka i Svěcení jara. Vyprávění o jedné z nejslavnějších malířek 20. století Fridy Kahlo nabídne náhled na život a tvorbu mexické…

Číst dál…

Když výjimečná edukace splní přání nejenom orchestru…

„Celý večer jsem byla svědkem výborné dramaturgie, která byla vstřícná vůči posluchačům i hráčům, což se zrcadlilo v aktivních reakcích publika.“

„Dvojice moderátorů se v komentáři velmi přirozeně doplňovala, často došlo i na vtipnou historku.“

„Česká studentská filharmonie předvedla jeden ze svých nejlepších výkonů, protože po všech stránkách šlo o výborné provedení tohoto díla.“

Desátý říjen je považován za Den duševního zdraví. Z médií často slyšíme o alarmující situaci ohledně nárůstu duševních problémů zejména u mladší generace a také o různých způsobech, jak jim čelit. Národní ústav duševního zdraví představuje ve svém projektu Umění – cesta do duše možnost pečovat o svou duši za pomoci klasické hudby. Medicína tedy ukazuje, že poslech zejména tohoto typu hudební kultury dokáže až léčebným způsobem zapůsobit na lidskou duši a najít cestu k nové kráse – kráse umění.

Číst dál…

Stravinského Příběh vojáka ožije v podání Collegia Stivinum na HAMU

Komorní soubor Collegium Stivinum uvede 17. října od půl osmé večer v Sále Martinů komorní drama Igora Stravinského Příběh vojáka. Koncert, který se koná za podpory Akademie múzických umění v Praze, propojí hudbu, slovo a dramatický příběh o lidské duši, pokušení a ztrátě. Repríza se uskuteční o den později v Galerii HAMU. Igor Stravinskij napsal Příběh vojáka…

Číst dál…

Žádné hraní na jistotu… Úvodem sezony Pražského filharmonického sboru zněla tvorba 20. století

„V Pärtově hudbě se spojuje středověká spiritualita s moderní citlivostí – jako by se mezi tóny odrážel tep lidského srdce i odvěká touha po míru.“

„Vstup sboru byl opatrný, pokorný, téměř jako by se zpěváci omlouvali, že si dovolují narušit křehkou intimitu hudby.“

„Kompaktní, pestrý a energický výkon sboru místy připomínal zvukový ohňostroj.“

Zahajovací koncert 91. sezóny Pražského filharmonického sboru se konal 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Za řízení Lukáše Vasilka zazněla hudba tří výrazných autorů 20. století – meditativní Summa a Salve Regina Arva Pärta, energické Chichesterské žalmy Leonarda Bernsteina a rytmicky avantgardní Svatba Igora Stravinského. Koncert zkombinoval sborový zpěv se zvukem orchestru, čtyř klavírů a bicího ansámblu. Dramaturgie přinesla okamžiky ticha, soustředění a meditace, ale i živelného uvolnění.

Číst dál…

Duchovní díla Faurého a Stravinského v reprezentativním podání

„Nejprve – oproti programu – zaznělo Requiem d moll, op. 48 pro soprán, baryton, smíšený sbor, orchestr a varhany.“

„Jde o velmi neobvyklou skladbu, sestávající ze tří žalmů, které na sebe ústrojně navazují tak, že celek působí jednotně, jako skutečná symfonie.“

„Sbor zněl úderně a v pianových plochách něžně a zranitelně.“

Podzimní festival duchovní hudby má v Olomouci ideální podmínky. Zejména dóm sv. Václava je pro takovéto akce přímo stvořený. V neděli 5. října se zde konal koncert, který především podtrhl duchovní poslání akce. Requiem d moll, op. 48 pro soprán, baryton a smíšený sbor Gabriela Faurého je skladbou méně hranou a objevná byla také Žalmová symfonie Igora Stravinského. Vše v podání Moravské filharmonie Olomouc, řízené Mariánem Lejavou, za spolupráce Karla Martínka na varhany a Českého filharmonického sboru Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Sólové vstupy zpívali slovenští umělci, sopranistka Vanesa Čierna a barytonového sóla se zhostil Boris Prýgl. 

 

Číst dál…

Pärt, Bernstein, Stravinskij. Volba Pražského filharmonického sboru na úvod 91. sezony

Pražský filharmonický sbor uspořádá Zahajovací koncert sezony v úterý 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Pro tuto příležitost nastuduje pod vedením svého hlavního sbormistra Lukáše Vasilka vokální díla Arva Pärta, Leonarda Bernsteina a Igora Stravinského. Hned 9. října následují dvě uvedení projektu Hladiny ticha s druhým sbormistrem Lukášem Kozubíkem. „Chtěli jsme sestavit reprezentativní…

Číst dál…

Ayla Bártová i Matteo Hager zářili při prologu lednicko-valtického festivalu 

„V první větě Vivace nasadila Gabriela Tardonová tempo plné energického jiskření.“

„Klavírní part celou dobu ovládala Ayla Bártová a housle Matteo Hager, dva protagonisté koncertu.“

„Matteo Hager zahrál virtuózní přídavek, druhou větu ze své vlastní sonáty.“

V rámci 10. ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu se 20. září konal poprvé v brněnské Redutě Prolog, tedy předjímka festivalu. Jeho základní letošní myšlenkou je Hudba z Nového světa. Večer patřil skladbám tří evropských skladatelů Igora Stravinského, Bohuslava Martinů a Jana Nováka, kteří v Americkém exilu našli inspiraci pro svou tvorbu. Provedení se ujal Ensemble Opera Diversa a dva nadaní mladí sólisté, klavíristka Ayla Bártová a houslista Matteo Hager. Koncert zasvěceně a poutavě provázel Jiří Vejvoda a taktovky se nad ansámblem ujala Gabriela Tardonová.

Číst dál…

Svěcení jara s Jakubem Hrůšou v Curychu

Český dirigent Jakub Hrůša, který se 14. června s Českou filharmonií zhostil zahájení letošního ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl, vystoupí ve dnech 25. a 26. června v Curychu. Postaví se k dirigentskému pultu orchestru tamní Tonhalle a s tělesem provede Stravinského Svěcení jara a Šostakovičův První houslový koncert. Sólovým partnerem Jakuba Hrůši bude houslista Leonidas Kavakos.  Na…

Číst dál…

Schönberg stále budí rozpaky

„Těžko si představit nespokojeného fajnšmekra.“

„Provedení Pierota dali všechno. Všichni, ale zejména Patricie, jejímuž naturelu zvolené dílo jistě konvenuje.“

„Kdybychom se bavili čistě o hudební složce, nebudeme se bavit. Ta bavila…“

Rezidenční umělkyně letošního Pražského jara, houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja 17. května nabídla své druhé festivalové vystoupení. Posluchače nešetřilo. Celkovým vyzněním až klubový program z děl tvůrců začátku minulého století stál na výkonech šesti interpretů. Ty byly v pražském Rudolfinu inspirované a zdařilé.

Číst dál…

Juraj Valčuha a Juraj Čižmarovič na koncertě snů ve Slovenské filharmonii

„Žalm 47 Florenta Schmitta zaznel v Bratislave po viac ako storočí v slovenskej premiére.“

„Medzinárodne ostrieľaný koncertný majster Juraj Čižmarovič sa výraznou mierou zaslúžil o brilantný výkon orchestra.“

„Juraj Valčuha potvrdil svoju povesť dirigenta s premysleným interpretačným konceptom.“

Májový abonentný cyklus Slovenskej filharmónie otvorila v Redute v dňoch 1. a 2. mája dramaturgicky a personálne exkluzívna koncertná dvojica. Za dirigentský pult telesa sa po viac ako roku znova postavil Juraj Valčuha, post koncertného majstra tentoraz pohostinsky obsadil náš hviezdny huslista Juraj Čižmarovič. Program koncertu tvorila zaujímavá a zriedkavo koncipovaná dramaturgia: Žalm 47 Florenta Schmitta, divertimento z baletu Bozk víly Igora Stravinského a prvá suita z baletu Popoluška Sergeja Prokofieva.

Číst dál…

Koncertantní Mozart Slovenskou filharmonií vklíněný mezi Weberna se Stravinským 

Slovenská filharmonie v druhém úplném březnovém týdnu nabídne písňový recitál, studentský pořad, dvojici abonentních koncertů i vystoupení Slovenského komorního orchestru. Písně a písňové cykly byly příznačným fenoménem hudby 19. století. Po Franzi Schubertovi se písněmi zabývali i mnozí další skladatelé. V bratislavské Redutě, jejím Malém sále, v úterý 11. března vystoupí Slávka Zámečníková (soprán) a Matthias Sabmuil…

Číst dál…

Hrůša v Bamberku velmi smetanovsky. Jan Bartoš má sólo v Prokofjevovi

Šéfdirigent Bamberských symfoniků Jakub Hrůša do Bamberku pozval předního zástupce současného českého klavíru. S bavorským orchestrem tedy vystoupí Jan Bartoš, aby zvládl sólový part Prokofjevova Prvního klavírního koncertu. Program koncertu v bamberské Konzerthalle původně zahrnoval Martinů Pátý klavírní koncert, došlo však ke změně. Diváci 1. března uslyší také tři Smetanovy symfonické básně.…

Číst dál…

Hudba jako rituál obnovy. Mýtus v tónech Bartóka, Pärta a Stravinského

„Tento koncert byl jakousi rekonstrukcí rituálu, kdy se z chaosu rodí harmonie, ze tmy světlo a ze smrti nový život.“

„Pod vedením Andreye Boreyka orchestr podtrhl Bartókův princip transformace – sólista se chvílemi stával součástí orchestru, aby se z něj znovu mohl vynořit.“

„Gringolts přednesl koncert tak, že se technická náročnost vytratila v lehkosti a spontánnosti.“

Ve dnech 20. a 21. února jsme se v rámci koncertní řady Symfonického cyklu A s Janáčkovou filharmonií Ostrava měli možnost stát součástí dalšího hudebního příběhu. Dramaturgie večera, tentokrát pod taktovkou Andreye Boreyka, se odehrávala v duchu hluboké cesty do prapůvodních vrstev lidské kultury…

Číst dál…

Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie

Bartókův Druhý houslový koncert zazní v podání oceňovaného houslisty Ilyi Gringoltse. Orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou Andreye Boreyka zahraje vedle Labutí písně Arva Pärta také Stravinského hudební ztvárnění Ptáka Ohniváka. Koncerty se konají dva 20. a 21. února. Třetí koncert abonentního cyklu A uvede skladby dvou význačných osobností hudby první poloviny 20.…

Číst dál…

Vilém Vlček má sólo ve Zlíně

Koncem ledna zavítá do Zlína americký dirigent Maurice Cohn, aby společně se zlínskými filharmoniky realizoval pestrý program sestavený z děl tří předních ruských skladatelů a jednoho italského hudebního malíře. Sólistou večera bude violoncellista Vilém Vlček, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Krzysztofa Pendereckého a laureát Ceny Jiřího Bělohlávka. Akce zvaná Dialog v čase se koná…

Číst dál…

Krásné odpoledne s hudbou ve vile Tugendhat

„Když zapadá slunce, prozáří onyxovou stěnu tak, že na její zadní stěně září červené ornamenty.“

„Violoncellista vládne krásným sametovým tónem, se schopností širokého legata a kontrastní dynamiky.“

„Klavírista se projevil jako dokonalý spoluhráč.“

Festival Janáček Brno naplňuje hudbou i prostředí, kde se běžně muzicírování pro veřejnost neprovozuje. V sobotu 23. listopadu odpoledne se ve vile Tugendhat konal koncert violoncellisty Václava Petra, kdy David Mareček doprovázel na klavír, a zazněly skladby Igora Stravinského, Josefa Suka, Antonína Dvořáka a samozřejmě i Leoše Janáčka. Koncert to exkluzivní, s pohodovou atmosférou, jako za dřívějších časů.

Číst dál…

K výročí Alfreda Schnittkeho právem beznadějně vyprodaný Besední dům

„Houslový part nechal Respighi v originální podobě a jeho skvělá interpretace Martinem Pavlíkem, jindy koncertním mistrem filharmonie, přinesla první obrovský aplaus.“

„Nezklamala ani Stravinského úprava Bachovy Chorální variace, která přinesla nový, modernizující pohled.“

„Součástí byl i dort à la Schnittke a čokoládový penízek s houslovým klíčem od hornisty Nikolase Pereze.“

Včetně přístavků a míst k stání. Ve zcela vyprodaném sále Besedního domu zahájila 21. listopadu Filharmonie Brno novou řadu abonentních koncertů s duchovním rozměrem. Koncert Schnittke & Bach se v počátku dramaturgicky vrátil k odkazu Johanna Sebastian Bacha. Náročná díla skvěle provedli houslista Martin Pavlík, mezzosopranistka Hana Kopřivová Šumpíková, tenorista Pavel Valenta, Pěvecký sbor Gaudeamus Brno se sbormistryněmi Dašou Karasovou a Martinou Kirovou a Filharmonie Brno s dirigentem Robertem Kružíkem…

Číst dál…

Josef Špaček a Bohuslav Martinů v rozhlase

„Koncert je plný skoků, synkop a nesčetných dalších fines, do nichž je atraktivně oděno zřetelně vytvarované jádro skladby.“

„Chudák Martinů už neměl možnost vrátit se zpátky, já naštěstí ano… a využil jsem ji – teď žijeme s rodinou v Praze,“ říká Špaček.

„Jako přídavek vrhl Špaček do publika Funk The String, postupně až do krajnosti hratelnosti gradovaný, vysoce virtuózní kus pro sólové housle, který napsal houslista Alexej Igudesman,“

Bohuslav Martinů jako autor energické a virtuózní hudby – Druhého houslového koncertu a skladby s názvem Vřava. A v druhé polovině k tomu baladická a pohádková hudba v podobě Dvořákovy Polednice a Stravinského Ptáka Ohniváka, přičemž vliv Stravinského na ranou tvorbu Martinů je známou a slyšitelnou záležitostí… Takto zaokrouhlený byl první listopadové pondělí koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu a šéfdirigenta Petra Popelky v pražském Obecním domě. Hvězdným sólistou se stal houslista Josef Špaček.

Číst dál…

Das Filmfest připomene choreografku Pinu Bausch

Festival německy mluvených filmů Das Filmfest představuje od 16. do 20. října v pražských kinech Lucerna a Edison Filmhub výběr současných oceňovaných hraných i dokumentárních filmů z německy mluvících zemí. V programové nabídce je i dokument Dancing Pina představující umění a odkaz legendární choreografky Piny Bausch. Přehlídku spolupořádají Goethe-Institut Česká republika, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví…

Číst dál…

Centenium Alexandra Andrejeviče Archangelského 

„Kryštof Spirit vedl výrazovou, dynamickou a tempovou složku provedení v bezpečně a působivě.“

„Z provedení byl sice osvětlením setřen pel vnitřní mystičnosti, intimitě to však dodalo všeobecné sounáležitosti.“

„Dalším autorem v programu sboru byl estonský tvůrce národní hudby a inovátor sborové tvorby Cyrillus Kreek.“

Letošní ročník Mezinárodního festivalu pravoslavné hudby Archaion Kallos přichystal pět koncertů s bohoslužebným prologem. Třetí koncert se konal dne 9. října pod názvem Pocta A. Archangelskému v chrámu sv. Kateřiny Alexandrijské za účasti dvou sborových těles. Ensemble Hilaris vedl Kryštof Spirit a smíšený sbor Canti di Praga vystoupil se sbormistrem Janem Svejkovským. Večer duchovní hudby byl intimní a důstojný.

Číst dál…

Co se dělo v hudbě na počátku dvacátého století? Odpoví Slovenská filharmonie

Pro dvojici abonentních koncertů, která bude v Bratislavě na programu ve čtvrtek a v pátek 23. a 24. května, vždy od sedmé hodiny večer, si Slovenská filharmonie připravila hudební exkurz do počátku minulého století. V dílech Ljatošinského, Lutosławského, Schönberga a Stravinského povede orchestr a Slovenský filharmonický sbor Andrej Borejko. Jako sólista se v Koncertní síni filharmonie představí…

Číst dál…

Klavíristka Claire Huangci sebejistě a dovedně. Vnitřně trochu na jistotu

„Roztančený tečkovaný rytmus a vybroušené klavírní linky finále koncertu v agilním provedení Huangci zde orchestr provokovaly k interakci. Tak byly skotačivé a neposedné.“

„Pavana za mrtvou infantku Maurice Ravela v úpravě pro hornu nepůsobila úplně připraveně.“

„Chuťové pohárky mírně kritického posluchače na závěr uspokojila suita z baletu Polibek víly Igora Stravinského.“

Janáčkova filharmonie a americká pianistka Claire Huangci se sešli na společných koncertech 21. a 22. března v Ostravě. Vítězka soutěže Gézy Andy z roku 2018 přednesla v Kině Vesmír Čajkovského Koncert pro klavír a orchestr č. 2 G dur. Provedení řídil šéfdirigent tělesa Vassily Sinaisky.

Číst dál…

Claire Huangci a Alena Baeva v Ostravě

Závěr března bude v Janáčkově filharmonii Ostrava patřit představení dvou úspěšných světových instrumentalistek. Na dvojici filharmonických koncertů vystoupí americká klavíristka Claire Huangci s Druhým klavírním koncertem Čajkovského a v rámci komorního cyklu do Ostravy opět zavítá jedna z nejvýraznějších houslistek současné generace Alena Baeva. Koncerty se v ostravském Kině Vesmír uskuteční 21. resp. 22. března, komorní…

Číst dál…

Yuja Wang diriguje Janáčka. Od klavíru

„Nejenže v jejím podání zazní dvě ze čtyř skladeb večera, navíc bude Yuja Wang celý večer dirigovat, z toho polovinu programu od kláves.“

„Jako jedno z takto provedených děl si vybrala Janáčkovo Capriccio pro klavír levou rukou a komorní orchestr.“

„Po pařížské premiéře 20. ledna 2024 zamíří turné ještě do čtyř míst blíž k našim hranicím.“

Světová hvězda klavíru, čínská pianistka Yuja Wang se vydává na pětidílné evropské turné. Začíná v Paříži a končí ve Vídni. Hudební ikona svůj pobyt na pódiu tentokrát pozvedne o stupeň výš – vedle hry na klavír se chopí i taktovky. Navíc zazní skladby našich velikánů.

Číst dál…

Českolipský komorní cyklus nejen s českou hudbou. Zahraje i Jan Bartoš

Arbor, spolek pro duchovní kulturu, připravil sedmé pokračování Českolipského komorního cyklu. Od února do prosince nabídne v České Lípě a jejím okolí šest komorních koncertů věnovaných klasické hudbě se zpestřením v podobě přesahů do světa folklóru, jazzu a world music. Sedmá koncertní nabídka láká na přední osobnosti české klasické scény, jako jsou světově respektovaní…

Číst dál…

Sto let Ligetiho s Janáčkovou filharmonií

Janáčkova filharmonie Ostrava ve čtvrtek 14. prosince odehraje ve svém dočasném působišti ve Vesmíru druhý koncert z letošní nabídky Symfonického cyklu A. Tentokrát se v rámci programu Sto let Ligetiho, věnovaném výročí narození jednoho z nejvýznamnějších maďarských hudebních skladatelů 20. století, představí vedle orchestru Janáčkovy filharmonie Ostrava také flétnista Matteo Cesari, hobojista Vilém…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

Balet o touhách slavného skladatele

Složitý život světoznámého skladatele Petra Iljiče Čajkovského inspiroval německou choreografku a režisérku Annu Vitu k vytvoření tanečního díla zaměřeného především na skladatelův kontroverzní život, jeho rozpolcenost mezi vztahem k mužům a touze po „dokonalé“ rodině. Premiéra nového dramatického baletu plzeňského Divadla J. K. Tyla s názvem Čajkovský je naplánována na sobotu 18. listopadu ve Velkém…

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové doprovodem i pod taktovkou Fedora Rudina

Mendelssohnův houslový koncert v podání někdejšího koncertního mistra Vídeňských filharmoniků Fedora Rudina nabízí další z koncertů SOČRu v Betlémské kapli. Sólista bude celý program 16. listopadu zároveň dirigovat. Diváci uslyší také Stravinského Danses concertantes, neoklasicky střídmý balet, a Českou suitu Antonína Dvořáka, poetickou i vitální stylizaci českých lidových tanců. Záznam koncertu nabízí Český rozhlas…

Číst dál…