KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Sklo, světlo a Prague Philharmonia v zimní zahradě

Botanická zahrada v pražské Troji od 28. listopadu propojí svět skla a hudby do vrstevnatého multimediálního zážitku. Nová edice výstavy Křišťálová zahrada poprvé představí rozsáhlý hudební koncept z dílny Prague Philharmonia, který citlivě rámuje skleněné instalace Jiřího Pačinka a mladých sklářů. Netradiční venkovní instalaci přichystala na adventní čas Botanická zahrada hl. m. Prahy. Od…

Číst dál…

Věc Makropulos zpátky ve Vídni

Janáčkova opera Věc Makropulos, která se nedávno dočkala historicky prvního uvedení v londýnské Královské opeře přispěním tamního nového hudebního ředitele Jakuba Hrůši, bude aktuálně k mání i v opeře Vídeňské státní. V roli Alberta Gregora tam vystoupí český tenorista Pavel Černoch, navracenou inscenaci diriguje Tomáš Hanus. „Pokud někdo nemá rád operu, vezměte ho na Janáčka,“ řekl…

Číst dál…

ČRo D-dur: Zapomenuté výročí Arthura Honeggera

„Úterý začíná ikonickou skladbou Arvo Pärta Fratres ve verzi pro housle a orchestr s Gilem Shahamem.“

„Ve středu je zařazena repríza pondělního přímého přenosu sezóny SOČRu. Diriguje Andris Poga a vrcholem programu je Čajkovského bolestná Symfonie č. 6 h moll ‚Patetická‘.“

„V neděli si nalaďte alternativní zhudebnění Lazebníka sevillského od Giovanniho Paisiela.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. do 30. listopadu?

Číst dál…

Nominace na ceny ICMA 2026 s řadou českých želízek zejména v symfonické kategorii

Mezinárodní ceny klasické hudby (ICMA) oznámily nominace na ceny za rok 2026, které oceňují nejlepší hudebníky a nahrávky. Mezi nominovanými je mnoho renomovaných sólistů, ansámblů, dirigentů a orchestrů, ale také řada mladých hudebníků, z nichž mnozí se do výběru dostali vůbec poprvé. Nechybí ani řada českých umělců a souborů včetně mezzosopranistky Magdaleny Kožené, dirigenta…

Číst dál…

Lesbické i jiné lásky Emilie Marty

„Katie Mitchell předkládá londýnskému opernímu publiku příběh jako nezakrytě erotické setkání věčné ženy s mladičkou cynickou zlodějkou, tedy v poměrně brutální úpravě.“

„Hrůšovo pojetí Janáčkovy hudby je podrobné, postihuje a s přehledem organizuje útržkovitou a epizodickou proměnlivost jdoucí často do prudkých drobných kontrastů. V případě Věci Makropulos je ovšem navíc až překvapivě lyrizující.“

„Režisérka ve finále podmanivě, jakoby až naruby užívá zpomalený pohyb všech postav, ve filmu by se řeklo slov motion. Bez patosu tak může gradovat emocionální atak.“

Janáčkova Věc Makropulos, jak ji nově hraje během listopadu londýnská Královská opera Covent Garden, je hodně jiná. Katie Mitchell přeznačila příběh zcela zásadně – přemísťuje ho do současnosti a přidává nové vztahy. S libretem a hudbou však přesto zůstává ve vzácném souznění. Dirigent Jakub Hrůša se s režisérkou kontrastně potkává v krásně empatickém modelování hudebních emocí i tempa a nálady. Výsledkem je sto minut skvělého, navíc mimořádně inovativního hudebního divadla.

 

Číst dál…

Epos o Gilgamešovi uzavře třicátý ročník festivalu Martinů Festtage v Basileji

Závěrečný koncert mezinárodního festivalu Martinů Festtage 2025 se uskuteční v neděli 2. listopadu od sedmnácti hodin v hudebním sále Stadtcasino Basel. Vrcholem večera bude oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi, jedno z nejambicióznějších děl skladatele, provedené v podání Rundfunkchor Berlin a Neues Orchester Basel pod vedením Christiana Knüsela s českým basistou Janem Martiníkem v jednom ze sólových vokálních partů.…

Číst dál…

Janáčkova Věc Makropulos historicky poprvé v londýnské Královské opeře

Už 4. listopadu se v Londýně uskuteční premiéra prvního provedení Janáčkovy Věci Makropulos v historii Královské opery Covent Garden. S novým hudebním ředitelem Jakubem Hrůšou spolupracuje zkušená britská režisérka Katie Mitchell. V tajuplném příběhu Emilie Marty na motivy divadelní hry Karla Čapka o touze po nesmrtelnosti se v roli Janka představí český tenorista Daniel Matoušek. Poté, co Jakub Hrůša uvedl na začátku…

Číst dál…

Hrůšova londýnská Tosca míří do českých a slovenských kin

První inscenace Královské opery v Londýně, která se v září uskutečnila za řízení nového hudební ředitele scény, českého dirigenta Jakuba Hrůši, se v listopadu objeví na plátnech tuzemských a slovenských kin v rámci sezony Royal Ballet & Opera 2025/26. Operní nadšenci tak budou mít možnost zhlédnout nastudování Pucciniho Toscy ve scénickém pojetí režiséra Olivera Mearse…

Číst dál…

Rada Akademie klasické hudby získává mezinárodní rozměr. Přivítá i šéfy světových filharmonií

Akademie klasické hudby oznámila zásadní obměnu složení Rady akademiků. Nově v ní zasedají vedle tří Čechů přední osobnosti zahraniční hudební scény, což má posílit mezinárodní prestiž ocenění. Vedle Jakuba Hrůši, Josefa Špačka a Jana Simona jsou jejími členy rektor londýnské Royal Academy of Music, prezident Newyorské filharmonie, předseda Vídeňských filharmoniků a umělecká a výkonná…

Číst dál…

Londýnská Tosca jako dokonalý thriller

„Publikum je svědkem toho, kdy slova o silné hudbě a velkých emocích náhle nestačí.“

„Nic svévolného, nic nesmyslného, co by neodpovídalo libretu, nic pobuřujícího.“

„Uprostřed mezi uvážlivou předvídatelností a svobodným, zrovna teď inspirovaným rozmachem, mezi korektností a náruživostí, je Hrůšova síla.“ 

První inscenací, kterou Jakub Hrůša nastudoval jako nový hudební ředitel Královské opery v Londýně, je Pucciniho Tosca. S režisérem Oliverem Mearsem, jinak ředitelem Opery, připravili strhující hudební divadlo. Poctivé, působivé, v porovnání s výstřelky některých oslavovaných kontroverzních režisérů úplně normální. Soudě podle čtvrtého z desítky podzimních představení, které se konalo 21. září odpoledne, trefili do černého. Vyhověli většinovému vkusu, aniž by se v hudbě podbízeli líbivostí a na scéně staromilstvím.

Číst dál…

Inaugurace Jakuba Hrůši v Londýně

Jakub Hrůša, jeden z nejvýraznějších dirigentů současnosti i ve světovém měřítku, vstupuje do své nové role hudebního ředitele Královské opery v Londýně. Jeho inaugurační koncert se uskuteční 20. září, a to v umělecké společnosti sopranistky Kateřiny Kněžíkové, tenoristy Nickyho Spence a barytonisty Pavola Kubáně. Na programu pořadu s názvem Jakub Hrůša and Friends in Concert bude hudba…

Číst dál…

První Hrůšovy úlohy v Londýně

Jakub Hrůša vstupuje do nové role hudebního ředitele Královské opery Covent Garden v Londýně. Jeho inaugurační koncert se sice uskuteční až 20. září, ale už 11. září diriguje operní produkci Pucciniho opery Tosca s Annou Netrebko v hlavní roli. Jakub Hrůša, zvolna dosluhující šéfdirigent Bamberských symfoniků a od roku 2028 šéfdirigent a hudební ředitel České…

Číst dál…

Ševčíkova akademie a festival v srpnu posedmé

Akademie pojmenovaná po otci moderní nástrojové pedagogiky a významném houslistovi Otakaru Ševčíkovi se v západočeských Horažďovicích uskuteční letos už posedmé, a to mezi 3. a 15. srpnem. Kurzů pod vedením mezinárodního týmu lektorů s uměleckým ředitelem Tomášem Jamníkem se mohou zúčastnit děti a mladí hudebníci do osmadvaceti let věku. Aktuálně jsou ještě volná především místa pro…

Číst dál…

Jakub Hrůša tentokrát v Coloradu s Newyorskou filharmonií

Jakub Hrůša vystoupí v druhé polovině července s Newyorskou filharmonií, a to na letním festivalu Bravo! Vail ve státě Colorado – z hlediska nadmořské výšky zřejmě na nejvýše položeném festivalu klasické hudby. Při dvou open air koncertech bude dirigovat Dvořákovu, Stravinského, Brahmsovu a Bartókovu hudbu i dílo soudobé skladatelky Jessie Montgomery. Do USA se k tamním nejlepším…

Číst dál…

Brahms, Brahms a zase Brahms. Hrůša s Bamberky na Rheingau festivalu

Dva koncerty, tři různí sólisté, čtyři kompozice, ale jen jeden Johannes Brahms. Čistě tomuto Dvořákovu současníkovi jsou věnovány koncerty Bamberských symfoniků hostujících na festivalu Rheingau Musik Festival. Diriguje jejich šéf Jakub Hrůša, sólové party 11. a 12. července v Lázeňském domě ve Wiesbadenu patří klavíristovi Janu Lisieckému, houslistovi Renaudu Capuçonovi a violoncellistce Julii…

Číst dál…

AudioPlus | Jakub Hrůša: Více než doposud už pracovat nemohu

Jakub Hrůša do budoucna počítá s omezením hostování, za prioritní považuje závazky vůči Královské opeře Covent Garden, Bamberským symfonikům a České filharmonii. V Londýně nastupuje letos v září jako hudební ředitel, v Praze bude od podzimu 2028 šéfdirigentem a bavorské těleso současně povede ještě do roku 2029… V podcastu portálu KlasikaPlus.cz vypočítává, se kterými pro něj…

Číst dál…

Hrůšu čeká v Praze Suk a v Londýně Britten, Puccini a Janáček 

„Pucciniho Toscu nastuduje v září s Annou Netrebko, Freddiem De Tommaso a Geraldem Finleym v hlavních rolích.“

„S Českou filharmonií připraví Sukovu Pragu a jeho vlastenecký triptych, Pohádku zimního večera a Pohádku.“

„S Bamberskými symfoniky vystoupí mimo jiné se skladbami Antonína Dvořáka, Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů.“

Jakub Hrůša, designovaný šéfdirigent České filharmonie od sezóny 2028/2029, připraví v Praze v té nejbližší s orchestrem jen několik koncertů. Figuruje v nich opakovaně symfonická hudba Josefa Suka, kterou také společně natáčejí, ale vedle toho rovněž díla od Jeana Sibelia a Benjamina Brittena nebo od Američana Bryce Dessnera. V Londýně ho v nové funkci hudebního ředitele Královské opery od podzimu 2025 do jara 2026 čekají tři nové operní inscenace – Tosca, Věc MakropulosPeter Grimes.

Číst dál…

Jakub Hrůša příštím šéfdirigentem České filharmonie

Od podzimu roku 2028 bude šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie Jakub Hrůša, v posledních letech jeden z nejžádanějších dirigentů světové scény. Bude mu v té době sedmačtyřicet. Vystřídá Semjona Byčkova, který na ten rok oznámil po završení desáté společné sezony odchod z čela českého prvního orchestru. Hrůšovo jmenování, prozatím na pět let, předpokládá delší…

Číst dál…

AudioPlus | Jan Mráček: Slovanské tance směřují rovnou k srdci

Česká filharmonie připravila s Tomášem Netopilem pro festival Smetanova Litomyšl na 2. a 3. července do dvou různých večerů postupné kompletní uvedení obou řad Slovanských tanců. Její koncertní mistr Jan Mráček v podcastu portálu KlasikaPlus.cz hovoří o tom, proč se speciálně na tuto hudbu Antonína Dvořáka vždy těší, i o přátelských vztazích jako nezbytném předpokladu…

Číst dál…

Svěcení jara s Jakubem Hrůšou v Curychu

Český dirigent Jakub Hrůša, který se 14. června s Českou filharmonií zhostil zahájení letošního ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl, vystoupí ve dnech 25. a 26. června v Curychu. Postaví se k dirigentskému pultu orchestru tamní Tonhalle a s tělesem provede Stravinského Svěcení jara a Šostakovičův První houslový koncert. Sólovým partnerem Jakuba Hrůši bude houslista Leonidas Kavakos.  Na…

Číst dál…

Česká invaze v lipském Gewandhausu. Hrůša diriguje, Čmejla s Kozákem hrají

V den, na který podle juliánského kalendáře připadají třísté čtyřicáté Bachovy narozeniny, tedy 21. března letošního roku, pořadatelé lipské Mezinárodní soutěže Johanna Sebastiana Bacha uspořádali finále klání v oboru klavír. To se za přítomnosti veřejnosti uskutečnilo ve velkém sále Gewandhausu za účasti dvou českých adeptů. Vavříny od poroty i publika získal Jan Čmejla, letos…

Číst dál…

SmetaNOVÝ sál otevřeli Beethoven a Prokofjev s Hrůšou

„Vilde Frang, podpořena Jakubem Hrůšou a pozorně a empaticky hrajícími filharmoniky, nadchla cudně dokonalou, neokázalou a bezchybnou hrou, svou vzácnou introvertností.“

„Citová intenzita, které s filharmoniky ve stupňovaném nasazení Hrůša v Prokofjevovi dosáhl, odpovídala tomu, že autorem té mistrovské světové hudby je nezpochybnitelný klasik.“

„Příběh Romea a Julie je sice smutný, tragický, ale přesto krásný a povznášející.“

Organizátoři festivalu Smetanova Litomyšl pokřtili novou podobu amfiteátru na zámeckém nádvoří jako SmetaNOVÝ sál. V sobotu tam po tříleté pauze vrátila koncerty Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou. Úvodní koncert letošního ročníku patřil efektnímu Smetanovi, vášnivému Prokofjevovi, nebesky krásnému Beethovenovi a odzbrojujícímu umění norské houslistky Vilde Frang.

Číst dál…

Tenoristu Matouška čeká na podzim debut v Covent Garden

Sólista opery pražského Národního divadla, tenorista Daniel Matoušek se v listopadu představí jako Janek v inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos uvedené na scéně Královské opery a baletu v Londýně. Tu bude od příští sezóny řídit úspěšný český dirigent Jakub Hrůša, který se ujme i nastudování Janáčkovy opery.  Prvním českým titulem, který na scéně Královské opery a baletu…

Číst dál…

Dva orchestry v České filharmonii a hlavní rozdíl jinde, než by člověk čekal

„Koncert měl nevšední podobu, vystřídala se na něm dvě symfonická tělesa.“

„Ten nejmarkantnější rozdíl se překvapivě nachází v kompaktnosti zvukového obrazu, v jeho dokonalé jednotě, což mladým hudebníkům pochopitelně ještě chybí.“

„Sukův Epilog je dílem hluboké myšlenkové závažnosti a tvůrčího mistrovství, tlumočí naléhavá poselství světla, lásky a smrti.“

Šestý orchestrální koncert abonentní řady „B“ Česká filharmonie naplánovala do tří po sobě jdoucích večerů 30. dubna a 1. a 2. května. Dramaturgicky měl program nevšední podobu, na pódiu Rudolfina se vystřídala dvě symfonická tělesa. Česká studentská filharmonie nejprve přednesla symfonickou suitu Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova, ve druhé části večera pak orchestr České filharmonie spolu s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek) a sólisty přednesl symfonický Epilog Josefa Suka. Obě díla zazněla v nastudování a pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Jakuba Hrůši. Sólové vokální party v Sukově skladbě přednesli Alžběta Poláčková (soprán), Jiří Brückler (baryton) a Jan Šťáva (bas).

Číst dál…

Suk v souvislostech (5)
Jakub Hrůša: Hrát, hrát a zase hrát Suka

„Česká filharmonie je orchestr, který se do věcí, jejichž kvalitu přinejmenším podvědomě cítí, dovede pozoruhodně intuitivně vciťovat.“

„Je obtížným úkolem dostát všem detailům partitury Sukova Epilogu, a přitom posluchači poskytnout vlastně intimní sdělení.“

„Postupně se vztah ke každému dílu víc a více zvnitřňuje a prohlubuje, člověk už skladbu ‚nepřemýšlí‘ , ale ‚dýchá‘.“

Dirigent Jakub Hrůša pro abonentní koncerty České filharmonie přelomu dubna a května připravil k provedení v pražském Rudolfinu společně s Korsakovovou Šeherezádou málo známé Sukovo veledílo – Epilog op. 37. Nejen v tuzemsku, ale výrazně i v mezinárodním koncertním dění se v posledních letech profiluje vedle dalších konstant také jako pravidelný a zasvěcený interpret symfonického odkazu Josefa Suka. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad charakterem i kvalitami a dopadem Sukovy hudby a dává nahlédnout do vývoje svého vztahu k ní. Podrobně se samozřejmě věnuje právě Epilogu.

Číst dál…

Zemek Novák, Grieg a Sommer v starostlivé péči České filharmonie

„Skladba Zemka Nováka je vystavěna na originální myšlence jednohlasé, lineární kompoziční práce.“

„Ač Andsnes studoval v Bergenu, je odchovancem české klavírní školy.“

„Sommerova třívětá Vokální symfonie je dílo dramatické, přináší nadčasová sdělení.“

Tři výrazné skladatelské osobnosti ze tří různých epoch evropské hudby se setkaly v programu čtvrtého pořadu abonentní řady „C“ České filharmonie. První z tří plánovaných koncertních večerů se uskutečnil 24. dubna v Dvořákově síni Rudolfina a dirigent Jakub Hrůša byl postaven před velmi závažný a ne zrovna lehký úkol. V úvodu přednesl ve světové premiéře patnáctiminutovou originální kompozici Pavla Zemka Nováka Canto, unisono per orchestra, následoval Koncert pro klavír a orchestr a moll, op. 16 Edvarda Hagerupa Griega v sólovém partu s klavíristou Leifem Ove Andsnesem a vyvrcholením večera se stalo provedení Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr od Vladimíra Sommera, na které se podílel Pražský filharmonický sbor.

Číst dál…

Sukův Epilog a Šeherezáda Rimského-Korsakova. Hrůša opět stane v Rudolfinu

Jakub Hrůša znovu spojí síly s Českou filharmonií a tentokrát rovněž její dcerou Českou studentskou filharmonií. Trojice abonentních koncertů s hudbou Nikolaje Rimského-Korsakova a Josefa Suka se uskuteční ve dnech 30. dubna až 2. května, přičemž podílí se také Pražský filharmonický sbor a trojice sólistů. Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša se s Českou studentskou filharmonií setkal…

Číst dál…

Leif Ove Andsnes: Janáčka jsem si zamiloval dřív, než jsem znal jeho jméno

„Griegův koncert se v dnešní době často hraje příliš uhlazeně.“

„Jen málokdy jsem byl při recitálu tak šťastný jako při hraní Dvořákových Poetických nálad.“

„Páleníčkovy nahrávky znám, s Františkem Rauchem jsme se i osobně setkali.“

Pianista Leif Ove Andsnes se 24., 25. a 26. dubna představí s Českou filharmonií. Pod řízením Jakuba Hrůši se tak stane v pražském Rudolfinu a Andsnes vystoupí jako sólista Griegova Klavírního koncertu. U této příležitosti vznikl rozhovor, ve kterém norský umělec vzpomíná na své první setkání s Griegovým koncertem, ale také dopodrobna přibližuje svůj vztah k Česku, což vnáší do jeho nadcházejících vystoupení i osobní rovinu.

Číst dál…

Královská opera v Londýně odhalila novou sezónu. V jejím čele stane Jakub Hrůša

Od sezóny 2025/26 se na postu hudebního ředitele Královského baletu a opery v Londýně usadí český dirigent Jakub Hrůša. Stane se sedmým ředitelem v historii proslulého operního domu v Covent Garden – a druhým Čechem v pořadí, neboť v letech 1955 až 1958 operu vedl Rafael Kubelík. V inaugurační sezóně Hrůša poprvé na londýnské scéně uvede Janáčkovu Věc…

Číst dál…

David Mareček: Příští sezona přinese jednu velkou novinku

„Největším projektem sezóny bude podzimní asijské turné se Semjonem Byčkovem.“

„Orchestr bude mít tentokrát dva rezidenční umělce. Zvolili jsme totiž jednoho sólistu a jednoho skladatele.“

„Novoroční koncert 2026 bude složen čistě z našich sólistů, kteří jsou kmenovými hráči filharmonie.“

Česká filharmonie představila v úterý 25. března na tiskové konferenci program příští sezóny 2025/2026. Generální ředitel orchestru David Mareček v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, na co se posluchači a příznivci orchestru mohou těšit, jaké novinky sezóna přinese nebo kam filharmonie vyjede na zahraniční turné. Hovoří také o rezidenčních umělcích, o objednaných novinkách, o nahrávkách a debutech i o České studentské filharmonii.

Číst dál…