KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Corinne Winters: Zpívat Janáčka, jako když se mluví

„Zažít, že Janáčka poslouchá nadšeně na šest tisíc lidí pohromadě, je naprosto jedinečné.“ 

„V budoucnu se asi jednou dostanu i k Věci Makropulos, ale myslím, že to je ještě cesta na více let.“

„Když jsem začala zpívat české role, nikdy nepadlo rozhodnutí, že budu chtít být specialistkou na český repertoár.“

Američanka Corinne Winters se v poslední době výrazně profiluje v českém repertoáru. Zpívá Rusalku, ale hlavně Jenůfu a Káťu Kabanovou. V sobotu s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem, s dalšími sólisty a s dirigentem Jakubem Hrůšou na festivalu Dvořákova Praha vystoupí v Janáčkově Glagolské mši. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vzpomíná na letošní srpnové koncerty na festivalu BBC Proms i na Káťu na Salcburském festivalu před dvěma roky, uvažuje o hudbě Leoše Janáčka i o češtině, kterou se intenzivně učí, a vypočítává výhody, které jí přináší její nevelká postava.

Číst dál…

Julian Steckel: Dvořákův koncert je jako cesta životem. Vyžaduje dlouhý dech

„Soutěže mohou pomoci, mohou toho ale také mnohem více zničit.“

„Často se špatně chápou Dvořákova tempová označení.“

„Je důležité, abychom se jako interpreti nestavěli příliš do popředí. Já jsem třeba hodně temperamentní. Jako malý jsem byl extrémně divoký a později jako teenager jsem měl tendence se tím temperamentem nechat unést.“

Julian Steckel letos spolu s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou zahájí Dvořákovu Prahu. Violoncellový koncert Antonína Dvořáka, který je již tradičně součástí zahajovacího koncertu, má na svém repertoáru už více než čtvrtstoletí a vyhrál s ním také například slavnou mnichovskou soutěž ARD. Jak přistupuje k jeho interpretaci, co všechno s ním už zažil, jak přemýšlí o hudbě a jak vypadala jeho dosavadní hudební dráha, to jsou jen některá z témat, která Julian Steckel odkryl v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Dvořákova Praha v prvním týdnu. Nejen s Jakubem Hrůšou, ale i pro rodiny s dětmi

Začátek září je termínem, kdy se zdvihá další festivalová vlna. Pražské odnoži již sedmnáct let dominuje festival Dvořákova Praha, stejně jako to jen o něco málo déle před ním činil Mezinárodní hudební festival Pražský podzim. Co nabídne Dvořákova Praha v prvním týdnu? Odpoví první týdenní výhled.  Po brněnském prologu, který se uskutečnil…

Číst dál…

Berlínští filharmonikové vezou na festivalové turné Smetanovu Mou vlast

Po uvedení Smetanova cyklu symfonických básní Má vlast na letošním ročníku festivalu Pražské jaro zařadili Berlínští filharmonikové toto české dílo i na své srpnové festivalové turné po Evropě, které absolvují s šéfdirigentem Kirillem Petrenkem. Smetana bude znít v Salcburku, Lucernu i Londýně.  Podobně jako Česká filharmonie bude i první německý orchestr v závěru srpna hostem několika…

Číst dál…

Česká filharmonie vyráží na evropské festivalové turné. Zavítá i na BBC Proms

Mezisezónní prázdniny se pomalu chýlí ke svému závěru a nastává čas na tradiční festivalové turné, které první český orchestr pravidelně na sklonku léta absolvuje. Letos Českou filharmonii čekají čtyři zastávky, těleso pod taktovkou hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši navštíví Hamburk, Lucern, Wiesbaden a Londýn. Pokaždé s českou hudbou.  Stalo se již takřka pravidlem, že…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (55)
Dirigentské prázdniny? Třeba i bez taktovky, ale bez partitur nikoli

„S manželkou stihl zdolat i jednu z nejvyšších velšských hor. Její nadmořská výška není podle jeho slov až tak zajímavá, ale převýšení dá docela zabrat.“

„Po dlouhých letech jsem měl tento rok konečně skutečnou dvoutýdenní dovolenou v jižních krajích.“

„Nejdůležitější je být konečně doma a neslyšet od dětí: Kam zase jdeš?“

Tuzemští dirigenti vesměs o prázdninách dokáží, alespoň po omezenou dobu, odpočívat, ale partitury, někteří spolu s knihami na čtení, s sebou na dovolenou většinou stejně vozí. Tucet oslovených se v anketě portálu KlasikaPlus.cz shoduje, že doba dovolených bývá kombinací rodinného programu a práce. I v létě je třeba se na něco připravovat, nebo je to vhodná doba k rozšiřování rozhledu. Začátek blížící se nové sezóny bývá podle jejich vyjádření dost hutný. A připravit si novou skladbu, neřku-li operu, není nic snadného. A tak toho odpočinku rozhodně nebývají celé dva prázdninové měsíce, ale jen nějaký ten týden, v ojedinělých případech si pro relax možná uhájí až jeden měsíc.

Číst dál…

Mahlerova Sedmá za měsíc opět na pražském Výstavišti. Po sto šestnácti letech od premiéry

Úvod koncertní sezóny v pražské metropoli náleží již tradičně festivalu Dvořákova Praha. Jeho letošní plány jsou svázány s tematikou Roku české hudby. Znít bude Dvořák, Smetana, Janáček, Suk, ale také kališťský rodák Gustav Mahler. Pořadatelé mimořádným open air koncertem 11. září připomenou světovou premiéru Mahlerovy Sedmé symfonie. Provedena bude na stejném místě…

Číst dál…

Tomáš Jamník: Dílo Otakara Ševčíka má globální přesah

„Ševčík vytvořil něco, co bylo v jeho době naprosto inovativní.“

„Nejkrásnější je ta šíře možností – Ševčíkova metoda je určena úplným začátečníkům, ale i špičkovým profesionálům.“

„Jde nám o to, aby dětské publikum pocítilo tu vlnu pozitivní energie.“

V západočeských Horažďovicích se mezi 5. a 15. srpnem uskuteční další ročník mezinárodních kurzů a přidruženého festivalu Ševčík Academy. Neúnavný umělecký vedoucí akce, violoncellista Tomáš Jamník v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz povídal nejen o projektu samotném, ale také o odkazu Otakara Ševčíka. Přiblížil také plány do budoucna i další své aktivity.

Číst dál…

Bamberk v Edinburku. S Jakubem Hrůšou i manžely Plachetkovými

Bamberští symfonikové a jejich světoznámý šéfdirigent Jakub Hrůša se představí na mezinárodním hudebním festivalu ve skotském Edinburku. V tamní Usher Hall se k tělesu k poslednímu ze tří jeho koncertů připojí známé manželské duo pěvců Plachetka-Kněžíková. Bavorská státní filharmonie při rezidenci ve skotském hlavním městě nabídne třikrát jiný program. První z nich vzpomíná zejména na…

Číst dál…

Historicky největší Smetanova Litomyšl uzavřena

Děkovná mše s Missou solemnis Václava Jana Tomáška završila v neděli v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže 66. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Trval jeden měsíc a uskutečnilo se všech jednapadesát naplánovaných představení, která navštívilo přes 31.000 posluchačů. Podobný počet diváků zhlédl celkem 97 programů Festivalových zahrad. Na hlavních scénách vystoupilo přibližně 2500 účinkujících,…

Číst dál…

Collegium 1704 míří na Rheingau Musik Festival. V Porýní bude znít i česká hudba

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 se ve čtvrtek 11. července představí na německém Rheingau Musik Festivalu. V klášteře v Eberbachu uvede od sedmi hodin večer emblematickou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Jedním z témat dramaturgie letošní rýnské přehlídky je i česká hudba. Švýcarský nakladatel Hans Georg Nägeli nešetřil superlativy, když v roce…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl se v roce 2025 vrátí na zámek a bude třítýdenní

Národní festival Smetanova Litomyšl, v Roce české hudby trvající výjimečně celý měsíc, se napřesrok v sedmašedesátém ročníku vrátí do tradičního třítýdenního časového rozsahu. Je rozvržen na dny od 14. června do 6. července a otevře ho opět Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši. Pořádající tým podle designovaného uměleckého ředitele Marka Šulce věří, že…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle

„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“

„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“

„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“

Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor na prahu jubilejní 90. sezony

„Ředitel David Mareček představil základní pilíře nastávající 90. sezony.“

„Zcela výjimečný bude koncert v Londýně na festivalu BBC Proms, kde Pražský filharmonický sbor vystoupí ve své 90leté historii vůbec poprvé.“

„Vrchol sezony bude New York a jeho prestižní Carnegie Hall.“

Tisková konference uspořádaná ve čtvrtek 13. června k jubilejní sezoně 2024/25 našeho nejlepšího pěveckého sboru v salonku Rudolfina byla zahájena ředitelem Pražského filharmonického sboru Davidem Marečkem, který jako ředitel České filharmonie propojuje obě tělesa a pečuje o jejich vysokou úroveň doma i v zahraničí. Představil základní pilíře nastávající 90. sezony sboru i osobnosti z vedení tělesa, z Ministerstva kultury a z řad významných sponzorů.

Číst dál…

AudioPlus | Kateřina Kněžíková: Emoce nepatří do krku

Jak se ubránit dojetí, například při emotivní scéně Libušina proroctví? Svírání krku nesmí při pěveckém výkonu nikdy nastat, říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz sopranistka Kateřina Kněžíková. Titulní roli Smetanovy slavnostní opery zpívala při květnovém koncertním provedení na festivalu Pražské jaro a zopakuje si ji s dirigentem Jakubem Hrůšou ještě jednou 16. června na…

Číst dál…

Tři hymny, prezident, filharmonie a komedianti. Smetana a Litomyšl v osmi desítkách zemí

„Shromáždění lidé jsou přítomni jednomu z klíčových okamžiků Roku české hudby a projektu Smetana200.“

„Ani během večerního slavnostního zahajovacího koncertu nezní jen smetanovské hity. Naopak.“

„Jakub Hrůša zdůrazňuje, že se sice teď často říká ´Sesaďme Smetanu z odtažité pozice na piedestalu´, že on si však myslí, že na takový piedestal naopak Smetana patří.“

Bedřich Smetana patří nejen Litomyšli a všem nám ostatním v Čechách, ale i světu. Shodují se na tom prezident a premiér této země, její ministr kultury, hejtman kraje i starosta města. A také dirigent Jakub Hrůša. Všichni ti, kteří se sešli druhou červnovou sobotu při zahájení 66. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl.

Číst dál…

Program úvodní fáze Smetanovy Litomyšle

Sotva skončil jeden velký festival, už začíná druhý. 3. června, symbolicky ve Smetanově síni Obecního domu, uzavřelo svůj letošní příběh Pražské jaro, 8. června rozepíše svůj netradičně delší, totiž měsíční, Národní festival Smetanova Litomyšl. Zahajovací koncert nápadně připomínající ten závěrečný z Drážďanského hudebního festivalu nabídne Česká filharmonie pod vedením dnes již…

Číst dál…

Jakub Hrůša: V hudbě se nedá sportovně poměřovat, ale na pomyslné světové špičce jsme také

„Jsem ambasadorem české hudby pořád. Nic mi nedělá větší potěšení, než zasvěcovat lidi kolem sebe do tajů našeho hudebního bohatství.“

„Hudba se hraje a zpívá víceméně stejně už staletí. A emoce, jež sděluje a vzbuzuje, jsou přímo esencí toho, co je člověk.“

„Libuše je jakousi skicou k Mé vlasti „naruby“. Naruby, protože je dvakrát větší než Vlast.“

Jakub Hrůša je jedním z oficiálních ambasadorů Roku české hudby. Právě kolem ní se především točí rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz. Nejsledovanější český dirigent současnosti má za sebou koncertní uvedení opery Libuše na Pražském jaru, které se opakuje i na Smetanově Litomyšli. Festival ve skladatelově rodišti navíc 8. června s Českou filharmonií otvírá. Řeč se však stáčí i k tématům vlastenectví nebo zkušeností s publikem a z hlediska prožívání hudby přichází na řadu i téma technologizace světa. Ze skladatelů se pak zamýšlí Jakub Hrůša nejen nad Smetanou a jeho nejslavnějšími třemi českými kolegy, ale i nad Richardem Wagnerem, od něhož teď studuje Prsten Nibelungův.

Číst dál…

Česká filharmonie hraje se žáky ZUŠ

Závěrečný koncert projektu Společný orchestr žáků základních uměleckých škol a hudebníků České filharmonie se uskuteční 9. června v podvečer. Tou dobou budou v Drážďanech vrcholit přípravy vystoupení České filharmonie řízené Jakubem Hrůšou, jež uzavře letošní ročník Drážďanského hudebního festivalu. Jako sólista se tam představí koncertní mistr Jan Mráček. V projektu Společný orchestr se potkávají…

Číst dál…

Smetana v televizi z Litomyšle do osmdesáti zemí

První koncertní večer festivalu Smetanova Litomyšl tvoří reprezentativní výběr z děl Bedřicha Smetany. Program, ve kterém bude Českou filharmonii dirigovat Jakub Hrůša, přenáší v sobotu 8. června Česká televize na ČT art. Prostřednictvím mezinárodních televizních stanic Mezzo a Medici TV se v přímém přenosu dostane do dalších 80 zemí světa. Zahajovací koncert 66. ročníku…

Číst dál…

O konferenci Malá země – velcí hudebníci

„Z předložených grafů jasně vyplývá zejména výrazný ekonomický přínos České filharmonie a festivalu Pražské jaro.“

„Ve druhé části konference vystoupily významné osobnosti současné české hudební scény.“

„Dirigent Jakub Hrůša mluvil převážně z vlastní mezinárodní zkušenosti.“

Pražské jaro uspořádalo konferenci s názvem Malá země – velcí hudebníci, která se konala 29. května v Obecním domě v Praze. Moderátorem byl Saša Michailidis, jednání rozdělil do dvou částí.

Číst dál…

Co sluší Libuši. Bedřich Smetana na Pražském jaru zásadně, životně a skvostně

„Filharmonici pod vlivem Hrůšovy invence a vedení vytvořili nádherně strukturovaný a dýchající hudební organismus.“

„Vroucnost v hlase Kateřiny Kněžíkové – a obdobná vroucnost nacházená dirigentem v orchestru – je znakem, který Smetanu od Wagnera odlišuje nejvíc.“

„Jeho sváteční opera vznešeně korunuje dobu národního obrození, ale úplně stejně důležité je to, že jeho hudba je i sama o sobě hodnotná a nádherná.“

Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše se na Pražském jaru ukázalo být pravým festivalovým projektem. Jedinečným a ojedinělým, dokonce asi bezprecedentním, k tomu navíc umělecky skvostným. Jakub Hrůša s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a tuctem sólistů, v čele s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli, připravil v úterý publiku v Rudolfinu mimořádně silný zážitek. Koncert byl nabit muzikalitou, hudební krásou a obrovskou energií. Právě takové interpretační činy dávají odkazu klasiků zásadní impulsy k novému oživení.

Číst dál…

Závěrečný týden 79. Pražského jara

Do své poslední třetiny vstupuje nejvýznamnější český klasickohudební festival zvaný Pražské jaro. Jeho nabídka je pestrá a skrze premiéry soudobých autorů, návštěvy renomovaných souborů, slavnostní uvedení výjimečných děl či skladeb osvědčených nabízí tu nejvyšší interpretační kvalitu. Co přesně se uskuteční v závěru 79. ročníku festivalu? Poslední celý týden nejvýznamnějšího tuzemského festivalu načne…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková: Smetana není žádný lokální skladatel

„Vnímám se jako služebnice díla. To zní strašně kýčovitě, ale my jenom pracujeme na díle, které tady někdo zanechal.“

„Pokud vám lidé léta tvrdí, že máte něco zpívat, a vy nakonec zjistíte, že se cítíte dobře v něčem jiném, na koho se tedy máte spoléhat?“

„Všichni se mě ptají, jaká ta moje Libuše bude… už mi to trochu překáží. Já vždy odpovídám: bude taková, jaká je napsaná.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková je na české scéně nepřehlédnutelná, mnoho prostoru dostává i v letošním Roce české hudby. Vidět ji přitom můžeme i v projektech, které ona sama označuje za zpestření a posun v rámci jejího repertoáru – takovou příležitostí bude především koncertní provedení Libuše na Pražském jaru, kde bude v roli debutovat. Jako pěvkyně, která hudbu českých autorů vyhledává a cítí se v ní podle svých slov skvěle, má však k české hudbě či k jejím oslavám co říct i v daleko širších souvislostech než jen skrze své konkrétní projekty. Ostatně, díky svým zkušenostem a přehledu mluví podnětně i o mnoha dalších tématech, která s její profesí souvisejí – a to s cennou otevřeností, kterou vyzařovala od prvních minut našeho setkání.

Číst dál…

Být doma prorokem. Jakub Hrůša a jeho Italové na Pražském jaru

„Italové byli se svým hlavním hostujícím dirigentem na evropském turné. Završili je v Praze v dobré kondici, motivovaní, rozehraní a navíc v souladu s ním napojeni na emoce, že je má u sebe doma.“

„Hrůša působí hodně v cizině, ale doma se o něm moc dobře ví. Když se vrací, je vnímán jako poctivá a už vyzrálá stálice, jako úspěšná a mimořádná osobnost.“

„Spolu s mohutně obsazeným orchestrem dokázali v publiku vzbudit dojem, že je proč ten večer být přítomen.“

Spontánní koncert, neméně spontánní ohlas. Hostování římského tělesa Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia na festivalu Pražské jaro vykazovalo obrovský pozitivní náboj. Lví podíl na tom má jeho hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša. Inspiroval a vedl skvěle disponovaný orchestr tak, že se hudbě od Martinů, Gershwina a Rachmaninova dostalo mimořádně velké dávky hráčského umu, krásy a energie. Přídavkem z Prodané nevěsty pak večer definitivně posunuli až ke společnému uměleckému triumfu.

Číst dál…

Ševčíkova akademie pošesté. Přihlášky do poloviny května

Akademie věnovaná otci moderní nástrojové pedagogiky a významnému houslistovi Otakaru Ševčíkovi se v Horažďovicích uskuteční pošesté mezi 4. a 18. srpnem. Kurzů pod vedením mezinárodního týmu lektorů se budou moci zúčastnit děti a mladí hudebníci do osmadvaceti let věku. Podmínkou je přihlásit se do poloviny května.  Osobnost horažďovického rodáka Otakara Ševčíka, houslisty, pedagoga a autora…

Číst dál…

První týden 79. Pražského jara

Ostře sledovaný koncert Berlínských filharmoniků v Obecním domě zahájil 79. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Dnes se uskuteční ještě repríza zahajovacího koncertu, poté už se pozornost hudebního diváka pocitově rozprostře mezi ostatní akce bohaté programové nabídky čítající na padesát koncertů. Co přinese první celý týden nejprestižnější české klasickohudební přehlídky? V chronologickém…

Číst dál…

Drážďanský hudební festival navštíví Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou

Ve čtvrtek 9. května začíná sedmačtyřicátý ročník drážďanského hudebního festivalu nazvaného prostě Dresdner Musikfestspiele. S leitmotivem Horizonty se v saské perle na Labi a jejím okolí až do 9. června uskuteční pod uměleckým kormidlem Jana Voglera na šest desítek hudebních akcí, jejichž dvěma třetinám bude dominovat klasická hudba. Českou stopu v Drážďanech zanechá Česká…

Číst dál…

ČRo D-dur: Víkendové dopoledne s Jaroslavem Tůmou a varhanní improvizací

„V pondělí je na programu přímý přenos Živě ze Studia 1 s podtitulem Bedřich Smetana a jeho následovníci.“

„Ve středu zazní Gurre-Lieder Arnolda Schönberga tak, jak je v Essenu s místní filharmonií a sborem provedl Tomáš Netopil.“

„V neděli poslouchejte v pravidelném operním podvečeru Smetanova Dalibora v poslední velké nahrávce Zdeňka Košlera.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 6. do 12. května?

Číst dál…

Jakub Hrůša debutuje v Carnegie Hall

Úspěšný český dirigent Jakub Hrůša aktuálně koncertuje společně s Bamberskými symfoniky na turné, které se z Německa přesunulo přes Island do Spojených států amerických. Ve středu 24. dubna Hrůšu čeká další z profesních přelomů, debut v newyorské Carnegie Hall.  Portál KlasikaPlus.cz o současné Hrůšově koncertní šňůře už informoval. Program koncertu tvoří trojice děl. Na úvod zazní…

Číst dál…