Sopranistka Marina Vyskvorkina a varhaník Josef Popelka vystoupí ve středu v rámci Ozvěn Navalis. V kostele Nanebevzetí Panny Marie a sv. Karla Velikého na Karlově zazní od osmi hodin večer písně a árie P. Mascagniho, F. Schuberta nebo C. Franka a varhanní skladby J. S. Bacha, J. Segera, J. Stanleyho a dalších. Verše I. Slavíka, F. Šrámka, J. Nerudy a text J.B. Foerstera…
Smetana v souvislostech (4)
My nejsme lůza, my jsme lid.
Braniboři v Čechách, operní prvotina
„Se zkušenostmi z ciziny vnímal pražské prostředí, zejména koncertní a operní život, jako zaostalé a povrchní. K úsilí o další emancipaci českého národního společenství přispíval jako autor i jako organizátor.“
„I když se ještě hledal, jeho první opera jasně ukázala, že bude schopen své cíle naplňovat.“
„Přesvědčivé vítězství skladatele, jehož dílo hudebně předčilo vše, co se doposud z domácí tvorby dávalo, ale navíc neméně přesvědčivé vítězství interpreta, který dokázal rozeznít takové nuance, o jakých se rutinérům nesnilo.“
Mladočeši a staročeši, pokrokovost a konzervativnost, čeština a němčina, umělecká nekompromisnost a rutina… To je jen několik protikladů, které hýbaly pražskou společností v šedesátých letech devatenáctého století. Tedy v době, kdy Bedřich Smetana pracoval na svých prvních dvou operách. Obě měly v Prozatímním divadle premiéru v roce 1866. Prodanou nevěstou se skladatel začal zabývat na začátku léta 1863, brzy poté, co měl hotovou prvotinu – Branibory v Čechách. Ty dokončil 23. dubna před sto šedesáti lety.
Klášterní hudební slavnosti o víkendu
Festival Klášterní hudební slavnosti zve na tento víkend. V sobotu od 19 hodin v chrámu Zvěstování Panny Marie ve Šternberku vystoupí chlapecký sbor Boni pueri a orchestr Wranitzky Kapelle s dirigentem Markem Štilcem. V neděli 18. září v jesenickém Kongresovém sále PLL od 19 hodin zaznějí melodramy v podání herce Petra Mikesky a klavíristy Miroslava Sekery. Dny evropského…
Kluk jako tuřín a slovo samá píseň.
V Plzni hrají Dvořákovu operu Šelma sedlák
„V pěveckém obsazení premiéry dominoval mladý basista Jan Hnyk v roli sedláka Martina.“
„Operní sbor působil jistě, jevištně velice přirozeně, uvolněně, jakoby si své účinkování doslova užíval.“
„Režie vychází z hudby; nechtěla upřímný a prostý svět českého venkova transformovat do mnohdy udivujících souvislostí, ale ztvárnila vše rovněž upřímně a prostě.“
Operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni hraje v historické budově Velkého divadla komickou operu Antonína Dvořáka Šelma sedlák. Její děj je situován na Domažlicko, do oblasti blízké krajskému městu. Pod taktovkou a v hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce a v režii Zbyňka Brabce se v sobotu uskutečnila první premiéra…


