Ve čtvrtek v 19:30 hodin odstartuje Brno Contemporary Orchestra v pasáži Jalta svou odloženou jubilejní koncertní sezónu – desátou. Nese podtitul „We are the world“ a vychází z veskrze tradiční představy, že my lidé jsme zodpovědní nejen za svůj osud, ale také za své blízké, za své okolí i za zemi, na které žijeme. BCO…
Festival Harmonia Moraviae uvede sezónu Filharmonie Bohuslava Martinů s novým šéfdirigentem Robertem Kružíkem
Šestasedmdesátou koncertní sezónu odstartuje Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín zahajovacím večerem devatenáctého ročníku festivalu Harmonia Moraviae. Ten bude zároveň inauguračním koncertem nového šéfdirigenta orchestru, Roberta Kružíka. Ve čtvrtek toho bude od 19:30 hodin svědkem zlínské Kongresové centrum. Zazní tam Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 3 c moll, op. 37, v němž…
Filharmonie Brno zahájí sezónu. V říjnu také Moravský podzim
Slavnostní zahájení šestašedesáté sezóny Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese se bude konat v pátek 17. září od 19 hodin v Janáčkově divadle. Brněnská filharmonie tam přednese cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. V nové sezóně se orchestr vrátí k oslavám Beethovenova výročí uvedením děl skladatelů Beethovenem inspirovaných – Liszta, Hindemitha…
Břevnovská hudební setkání v úterý zahájí sedmý ročník
Pražský festival Břevnovská hudební setkání v úterý 14. září vstoupí do svého sedmého ročníku. Tereziánský sál bude od 19 hodin místem recitálu klavíristy Martina Kasíka, který přednese díla Dvořáka, Foerstera, Nováka a Chopina. Slavnostní setkání ke státnímu svátku s názvem Koncert pro republiku se uskuteční 27. října v kostele Církve československé husitské a vystoupí na…
Moravský podzim – Arménie, Glass a Novák 100
„Připraven je recitál klavíristky Dory Novákové-Wilmington, skladatelovy dcery, a basisty Richarda Nováka, jeho bratrance.“ „Zazní dvanáctá symfonie Philipa Glasse, kterou v české premiéře uvedla Filharmonie Brno na letošním Pražském jaru, ale kvůli covidu bez publika v sále.“ „Považují Arménii za hudební velmoc, chtějí připomenout třicáté výročí její nezávislosti a vyjádřit válkou zmítané zemi podporu.“…
V úterý poslední letošní Klasika u Wericha
V úterý 7. září končí letošní cyklus Klasika u Wericha, který se koná pod širým nebem v zahradě nedávno zrekonstruované Werichovy vily v Praze na Kampě. Tentokrát vystoupí Parnas Quintet – dechový soubor z Brna. Tvoří ho členové Orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno a Filharmonie Brno, flétnista Michal Vojáček, hobojistka Romana Mazáková, klarinetista Petr Vysloužil, hornista Antonín…
Forfest letos bohužel bez živých koncertů
„Letošní program měl být opravdu ambiciózní.“
„Už v letech před sametovou revolucí bylo připraveno zdravé jádro účastníků, rezidentů a návštěvníků budoucího mezinárodního festivalu.“
„Všechno to šlo tak nějak přirozeně.“
Příznivci současného duchovního umění si v posledních více než třiceti letech těžko dovedli představit konec června bez návštěvy Kroměříže a některého z exkluzivních koncertů či premiér, které pravidelně přináší Forfest, jeden z našich umělecky a obsahově nejzajímavějších festivalů. Koronavirus a opatření proti němu nakonec letošní ročník znemožnily. Přinášíme shrnutí toho, co mělo být a je přesunuto, a také vzpomínku Zdeňky a Václava Vaculovičových na kořeny a začátky Forfestu před třemi desetiletími.
Martin Glaser: Hrát bez diváků je jako lízat zmrzlinu přes sklo
„Opery se rozmrazují naštěstí mnohem snadněji než ´zmražené´ činohry.“
„Věřím, že festivalové publikum přijímá představení s jakousi nepsanou dohodou, že zkrátka nemůže vidět komplexní tvar, který vznikl v divadle. Snad genius loci a volná obloha nad našimi hlavami tu ztrátu alespoň trochu vynahradí.“
„Naše plány jsou docela ambiciózní a zároveň věřím, že i divácky velmi atraktivní.“
Brněnská Janáčkova opera jede na Národní festival Smetanova Litomyšl se dvěma novými inscenacemi, Pucciniho Bohémou a Čajkovského Evženem Oněginem. První hraje na zámeckém nádvoří v sobotu, druhou v neděli. Ředitel Národního divadla Brno v té souvislosti v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz a pro Noviny Smetanovy Litomyšle uvažuje nad přizpůsobováním inscenací pro uvádění na open air letních scénách,…
Filharmonie Brno jde do další sezóny bez kompromisů
„Prodáváme plnou kapacitu.“ „Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“ „Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší janáčkovskou tradici… Nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit.“ Do čtvrté sezóny s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vstoupí Filharmonie Brno letos na podzim v situaci, kdy se vzhledem k již více…
Gabriela Tardonová: Když muzikanti přepnou do pracovního módu, neřeší, jestli před nimi stojí žena, nebo muž
„Původní myšlenka byla zkrátka jít mezi lidi, když oni nemůžou jít za námi. Skladba se jmenuje Paprsky světla, takže se tam i tematicky hodí.“
„Nevím, jestli před nimi do té doby stála žena, ale oni byli tak roztomile zvědaví, co se bude dít.“
„Zpěv vyplývá přirozeně z celého průběhu skladby, takže posluchače vůbec neudiví, že najednou sólista i zpívá.“
Doslova za dveřmi jsou dvě brněnské události, na kterých Ensemble Opera Diversa představí tři premiéry. Dirigentkou obou akcí bude Gabriela Tardonová, se kterou jsme se pár dní před chystanými akcemi bavili nejen o souboru, ale také o unikátním studentském tělese Mladí brněnští symfonikové, v jehož čele stojí, i tom, jak došla k profesi dirigentky, a o jejím dalším profesním zaměření.
Filharmonie připomněla živým přenosem na Vltavě tři autory spjaté s Brnem
„Zcela odlišnou náladu, než mělo Janáčkovo Adagio, s sebou přinesly Ludi symphoniaci, tedy Symfonické hry – pětivěté dílo Jana Nováka.“ „Vzhledem ke Korngoldově orientaci na filmovou tvorbu není divu, že Symfonie in Fis v sobě skrývá ducha, který posluchače přímo vybízí zapojit fantazii a hledat příběh.“ „Všichni hudebníci ukrytí za mikrofony a rádiovými přijímači…
Korngold – Novák – Janáček a Filharmonie Brno živě v rozhlase
Erich Wolfgang Korngold, Jan Novák, Leoš Janáček – skladby těchto tří autorů zazní při koncertu Filharmonie Brno, který bude 1. května od 19 hodin živě vysílat Český rozhlas Vltava. Všichni tři autoři jsou spjati s Brnem, ale každý jinak. Jeden ho opustil jako čtyřleté dítě, druhý po roce 1968 a třetí do Brna…
Filharmonie Brno kvůli okolnostem vzdala zbytek abonentní sezóny
„V sobotu 1. května vysílá Vltava z Besedního domu koncert s názvem Novák 100.“
„Se streamy jsme šetřili a přenášeli jen výjimečné projekty, které stojí za to slyšet i zprostředkovaně.“
„Ztráty Filharmonie Brno jdou do milionů korun.“
S ohledem ke stále nejasným okolnostem možného návratu publika do sálů ruší Filharmonie Brno všechny své původně ohlášené koncerty až do 25. května, kdy měla mít poslední abonentní program. Prvním možným setkáním s posluchači tak může být v červnu Expozice nové hudby, jeden z festivalů, které instituce pořádá. Nadále však pokračují mimořádné streamované koncerty – tím nejbližším bude první květnovou sobotu projekt k letošnímu stému výročí narození brněnského skladatele Jana Nováka.
Klasika v souvislostech (24)
Jan Novák – neoklasik, latiník a emigrant
„Pro svého učitele měl oslovení ´padre Martinů´, v jasné narážce na legendárního skladatele a učitele Padre Martiniho z 18. století.“
„Už v roce 1949 napsal Variace na téma Bohuslava Martinů. A poetika hudby jeho učitele se v té jeho odráží často i poté.“
„Není překvapivé, že po sovětské okupaci v roce 1968 Jan Novák s rodinou emigroval na Západ.“
V Nové Říši na jihu Vysočiny, v městečku, kterému po osm staletí vévodí premonstrátský klášter, mají dvě pamětní desky se jmény tří hudebních skladatelů. V osmnáctém století se tam narodili bratři Vraničtí, Antonín a Pavel, Beethovenovi přátelé. A přesně před sto lety, 8. dubna 1921, přišel v Nové Říši na svět Jan Novák, později žák Bohuslava Martinů. Hudebník, jehož tvorba je až překvapivě vstřícná a přehledná, skladatel, který miloval latinu a který po roce 1968 odmítl zůstat v Československu.
Koncert ke dvacátému výročí rozhlasového Vydavatelství a nakladatelství na Vltavě
Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu si v letošním roce připomíná dvacet let své existence. Od roku 2001 zpřístupňuje hudební veřejnosti nejrůznější sbírky hudebnin formou nových vydání, vydává noty pro potřeby hudebních škol a podporuje novou tvorbu současných skladatelů výrobou orchestrálních materiálů. U příležitosti výročí odvysílá Český rozhlas Vltava v úterý 2. února od 20 hodin…
Petr Nouzovský: Kompletní dílo pro violoncello nadpozemsky talentovaného introverta Martinů
„Martinů se obklopoval skvělými interprety, kteří dotvářeli jeho skladby a dávali jim ten esprit, který každý komponista pro udržitelnost svého díla potřebuje.“
„Otevřela se mi krásná paleta barev, polyfonií vonících netradičních harmonických postupů, škála interpretačních možností, které nebyly zapsány v notách.“
„Ukažme si, zda se v dnešní době potkáme se skladatelem, který by inspiroval k natočení a k interpretaci svého díla tolik interpretů jediného nástroje!“
Kompletní dílo pro violoncello z pera Bohuslava Martinů, jak ho s orchestrem i s klavírem natočil Petr Nouzovský, čítá čtrnáct opusů. Český violoncellista, podle všeho zřejmě první interpret, který realizoval skutečně celou soubornou nahrávku, shrnuje pětiletou práci na těchto CD v osobním vyznání. Napsal je pro portál KlasikaPlus.cz bezprostředně po dokončení projektu…
Vítězslav Mikeš: Musí to být přesvědčivé hlavně hudebně, nejen na papíře
„Možná nejtvrdším obdobím byly dvě sezóny bez šéfdirigenta.“
„Oblasti, ve kterých se dobře orientuji, se snažím prosadit, ale pramení to hlavně z přesvědčení, že ta hudba je opravdu dobrá.“
„Když máte hotové programy, tak se do nich velmi obtížně zasahuje, protože tvoří celek, řád, dramaturgickou myšlenku.“
Co všechno zahrnuje práce dramaturga u filharmonického tělesa? Jak dramaturgie takové instituce vzniká, kdo je jejím tvůrcem a co všechno hraje roli při zrodu toho, co posluchači v jedné sezóně uslyší? A co se děje, pokud nastane neočekávaná změna? Na to jsme se ptali ve Filharmonii Brno, kde na pozici dramaturga působí Vítězslav Mikeš.
Pražský filharmonický sbor o Vánocích na ČT art
Minulý rok 7. prosince zaznělo v pražském Rudolfinu oratorium Arthura Honeggera Král David, jehož provedením oslavil Pražský filharmonický sbor své pětaosmdesáté výročí. Tento koncert se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, mezzosopranistkou Markétou Cukrovou, tenoristou Ondřejem Koplíkem a s vypravěčem Jaromírem Medunou v doprovodu členů Vlámského symfonického orchestru pod taktovkou Lukáše Vasilka bude k vidění na Boží…
Zítřejší Ensemble Frizzante s premiérou Lukáše Sommera online
Vokální kvinteto Ensemble Frizzante složené z profesionálních zpěváků předních brněnských sborů zítra, v neděli 15. listopadu, v rámci letošního projektu s názvem Za vokální hudbou s Ensemble Frizzante, uskuteční živě streamovaný koncert s podtitulem A kdo to zahraje, a kdo to zazpívá. Soubor od 19 hodin vystoupí v brněnském kostele Jana Amose Komenského (Červený kostel) a představí duchovní moteta Ecce…
Svátky hudby v Praze: nejdříve koncert z minulé sezóny a poté zahájení sezóny nové
29. ročník festivalu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté, začíná přesně za měsíc, ale už v pátek 2. října se koná odložený koncert z jara, a sice v kostele sv. Šimona a Judy od 19:30 hodin. S originálním repertoárem filmových melodií, jazzových písní, pop-rockových hitů či s melodiemi z muzikálů Fantom opery, Jesus Christ Superstar, Bídníci, My…
Hoboj a klarinet rozhlasových symfoniků sólově
„Lutosławski je jedním z vůdčích představitelů polské skladatelské školy, dodnes považované za zajímavý a vlivný fenomén.“
„Druhým autorem byl Andrzej Panufnik, který do roku 1954 žil v Polsku, potom však emigroval na Západ.“
„Bohuslav Martinů měl pouze dva české žáky, Vítězslavu Kaprálovou a Jana Nováka.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu dal v pondělí v komorním cyklu v Anežském klášteře prostor dvěma svým hráčům jako sólistům. Byli jimi klarinetista Lukáš Dittrich a hobojista Lukáš Pavlíček; program nastudoval a řídil Marek Šedivý, hlavní hostující dirigent tělesa. Figurovala v něm v nekonvenční polsko-české sestavě hudba dvacátého století.
Richard Novák a biblické texty v proměnách hudebních dějin
„Czech Virtuosi doprovázeli měkce, obezřetně a se zaoblenými dynamickými konturami.“ „Richard Novák s dechem a pozoruhodnou energií úctyhodným způsobem vystačil i v náročné čtvrté písni z Brahmsova cyklu.“ „Mendelssohnova árie Gott, sei mir gnädig s největším nasazením Richarda Nováka byla zřejmě nejsilnějším kusem tohoto večera.“ Jedním z vrcholů letošního ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby byl sobotní galakoncert…
Martinů Voices a Linda Sítková na Moravském podzimu
„Kromě sborových pasáží skladba obsahuje i místa pro sólové hlasy, kterých se naprosto senzačně zhostili přímo členové souboru.“ „Ve všech polohách však Martinů Voices jen potvrzovali své nesporné kvality.“ „Závěrem krásného koncertu bylo famózní provedení cyklu Čtyři písně o Marii, kterým Martinů Voices dostáli svému jménu a pověsti.“ Pátý koncert festivalu Moravský podzim…
Anna Talácková: Být laureátkou Pražského jara ani nebyl můj sen
„Koncertu se bojíme den předem, pak možná ten den a je hotovo. Na soutěži se všechno táhne mnohem delší dobu.“
„Je hezké, když přijdou lidi po koncertě, že se jim to líbilo, ale člověku to nepomůže rozjet kariéru, samo o sobě to nepřinese příležitosti k hraní.“
„Nadchnout pro hudbu je fantastické umění a hrozně ráda bych tohle jednou dělala i já ve vztahu ke svým studentům nebo k posluchačům.“
Pokud spočívá hlavní smysl soutěží v setkávání, flétnová soutěž Pražského jara obdivuhodně plní tento úkol ještě týden po finále. Setkala jsem se díky ní s flétnistkou Annou Taláckovou, která na Pražském jaru vybojovala druhé místo a s níž jsme se kupodivu dosud neměly možnost seznámit, ačkoli jsme obě flétnistky a není mezi námi ani příliš velký věkový rozdíl. Setkání proběhlo v příjemné pražské kavárně, jako kolegyně jsme si hned potykaly a strávily spolu dvě hodiny plné spontánního sdílení zážitků a zkušeností s příslibem možné další spolupráce i dalších setkání. Aničce vedle její cílevědomosti a seriózního přístupu k oboru nechybí humor a nadhled a převážně v tomto duchu proběhl i náš rozhovor.
Smysl soutěží? Setkávání
„Kdokoli z flétnistů, kteří se letos v Praze představili, má šanci v hudebním světě uspět bez ohledu na výsledek pražského klání.“
„Tvorba Jaroslava Pelikána, autora letošní skvělé novinky pro soutěž, bude do značné míry objevem i pro české publikum.“
„Nabízí se otázka, zda jsou v hraní jednotlivých účastníků patrné nějaké národnostní rozdíly.“
Debaty o smyslu hudebních soutěží se vedou léta, snad od počátku, co tato klání vznikla. Podle mnohých je diskutabilní, nakolik má smysl srovnávat něco tak individuálního a neuchopitelného, jako je hudební interpretace. Je přece žádoucí, aby každý hudebník přinášel svým vystoupením něco osobitého, něco, co nás může oslovit, zasáhnout. To ovšem nelze nijak porovnat…
Christina Fassbender: Má flétna je něco jako můj hlas
„Skoro bychom mohli mluvit o nějaké spiritualitě tohoto města. Praha je velmi výjimečné soutěžní místo.“
„Akustika sálu je až příliš dobrá. Ten zvuk se nese tak dobře, že je občas trochu obtížné vysledovat rozdíly ve zvuku každého soutěžícího.“
„Tento most mezi vzděláváním, studiem a pracovním životem mi připadá geniální a přála bych si ho pro celé Německo.“
„Hůlka si vybírá kouzelníka,“ připomněl mu Ollivander. „To je skutečnost odjakživa známá nám všem, kteří jsme studovali hůlkovou magii.“ Citát z Harryho Pottera, který mě vždy fascinoval, by se dal jistě použít i pro vztah hudebníka a jeho nástroje: „Flétna si vybírá hudebníka, to je skutečnost odjakživa známá nám všem, kteří jsme studovali hru na flétnu.“ Podobně o vztahu flétny a flétnisty mluví Christina Fassbender, předsedkyně flétnové poroty na soutěži Pražské jaro…
Daniel Wiesner: Soutěžící jsou všichni dobře a pečlivě připraveni
„Myslím, že jsem doprovázel snad už všechny obory soutěže Pražského jara.“
„Na zkoušení s každým, kterého doprovázím, máme asi dvacet minut, to je docela málo.“
„Náročná bude povinná skladba Jardy Pelikána, i když s autorem se znám a jeho hudbu mám taky rád.“
Flétnová soutěž Pražského jara začala. Pozornost je upřena hlavně k soutěžícím; jak se jim podaří zvládnout náročný repertoár, z jaké dálky až přijeli, odkud jsou ti nejlepší, jak obstojí naši v celosvětové konkurenci, kdo postoupí do dalších kol a kdo nakonec zvítězí… Na pódiu však s každým mladým flétnistou či flétnistkou přichází také jeho doprovod. Někteří soutěžící mají vlastní klavíristy, jiní se spoléhají na ty oficiální. V prvním kole flétnové soutěže se umělecké spolupráce ujali klavíristé Stanislav Gallin a Daniel Wiesner, ve druhém k nim pak přibudou ještě cembalista Lukáš Vendl a violoncellista Petr Hamouz, kteří soutěžící doprovodí v jedné z povinných Bachových sonát.
Ištvan 90
„Zatímco Kvapil žil z pozdně romantických východisek, Ištvan již cítil, že vývoj se ubírá jiným směrem. Učil se tedy víceméně sám.“
„Z celosvětového hlediska je nejhranější Ištvanovou skladbou Sonáta pro klarinet a klavír.“
„Nechával si jedno místo přehrávat stále dokolečka. Pak přistoupil ke klavíru, škrtl asi tři noty a oznámil nám: Pánové, jsem spokojen – Bartók je pryč…“
Skladatel Miloslav Ištvan, jedna z legend české hudební avantgardy druhé poloviny dvacátého století, díky originálnímu přístupu ke kompozici a díky poctivé práci dokázal ve vývoji kvalitativně konkurovat generačním kolegům jak na západ, tak na východ od našich hranic. Letos v září jsme si připomněli jeho nedožité devadesátiny. Ištvanovu hudbu přibližuje violoncellista Štěpán Filípek.
Děti, premiéry a Martinů
„Hořínkovy žalmy patří k těm současným skladbám, které na první poslech zaujmou a nadchnou.“ „Pro koncertní účely se úprava Legendy o svaté Dorotě od Iva Bláhy skvěle hodí.“ „Z výjevu zachycujícího jarní čištění pramínků se stává pocta rodnému kraji, podobenství a vyznání s prostým, ale nesmírně účinným patosem.“ Hlavní program Dnů Bohuslava Martinů otevřel koncert Kühnova…
Janáček Brno: Osmičkové roky se skvělou Filharmonií Brno
„Kantáta Jana Nováka je hudobne veľmi sugestívnou reflexiou obety Jana Palacha; a nemenej sugestívne vyznela v utorkovom prevedení.“ „V zmysle názvu diela Mysterium času malo spojenie dirigenta a hráčov plynutie času v sále absolútne vo svojej moci.“ „Určite sa to podarilo, navyše s veľkou mierou vkusu tak, aby sa dielo nestalo okázalým a zbytočne patetickým.“ Jeden z posledných…

















