Orchestr Musica Florea chystá opětovné uvedení pořadu Jan Zach: Requiem d moll, které se uskuteční 5. září od devatenácti hodin v prostorách kostela sv. Havla ve Štolmíři, čtvrti Českého Brodu. Zazní tak znovu jedno z nejvýznamnějších děl českého skladatele Jana Zacha, a to po téměř tři sta letech od prvního uvedení. Jan Zach (1713–1773) patří…
Malá večerní hudba Pražského komorního orchestru
„Nesmrtelná Eine kleine Nachtmusik okamžitě upoutala očekávaným nasazením a neselhávajícím radostným podtextem.“
„Úvod Meditace v unisonu viol měl nevšední působivost.“
„V závěru vedla Pavlová orchestr v účinném snižování zvuku do neslyšnosti.“
Druhý abonentní koncert sezóny 2025 Pražského komorního orchestru se konal v úterý 15. dubna v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Program tvořila osvědčená, známá a populární díla z repertoáru komorních orchestrů: Nechyběla Mozartova Malá noční hudba, Brittenova Prostá symfonie nebo Sukova Meditace na staročeský chorál. Koncert zahájilo aranžmá pro komorní orchestr Smyčcového kvartetu F dur Jana Zacha. Prostě pohoda – malá večerní hudba.
Klasicismus versus neoklasicismus podle Pražského komorního orchestru
Druhý abonentní koncert sezóny připravuje Pražský komorní orchestr na úterý 15. dubna. Za vedení koncertní mistryně Ludmily Pavlové se od půl osmé večer těleso představí v koncertním sále Pražské konzervatoře s díly Zacha, Mozarta, Suka a Brittena. Programem zaměřeným na období klasicismu a neoklasicismus bude pokračovat nepříliš zaplněná sezóna Pražského komorního orchestru. Dubnový večer,…
Pražský komorní orchestr představí méně známého Mozarta a jeho současníky
Po zahájení sezóny s premiérou skladby Ondřeje Kukala bude Pražský komorní orchestr v říjnu pokračovat s programem zaměřeným na období klasicismu a formu kvartetu. Sáhne k méně často uváděným raným dílům Wolfganga Amadea Mozarta, která představí ve společnosti kompozic skladatelových současníků. Klíčovou úlohu sehraje koncertní mistryně orchestru Ludmila Pavlová. V úterý 22. října se dočká pokračování…
Když se věci daří aneb Čeští mistři mezi barokem a klasicismem se souborem Musica Florea
„Nejprve jsme vyslechli Vaňhalovo Kyrie a Gloria, hudbu slavnostní, plnou okázalého jasu. Následovalo emocionálně vypjaté Zachovo Requiem d moll.“
„Hudební prostředky těchto českých skladatelů jsou si podobné.“
„Všichni umělci vytvořili atmosféru nepochybně blízkou slavnostním duchovním událostem konce 18. století.“
Více než dvě století nás dělí od doby, kdy v evropské hudební kultuře probíhal estetický přechod od baroka ke klasicismu. Je to dostatečně dlouhý čas na to, abychom si dnes uvědomili všechny dobové souvislosti a s nadhledem docenili tehdy vznikající hodnoty. Současná muzikologická bádání nám totiž umožňují provozovat a vnímat historickou hudbu autenticky, národní cítění nás opravňuje k hrdosti, že naši lidé byli přitom. Program koncertu, který uspořádal soubor Musica Florea 2. října v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze na Náměstí Jiřího z Poděbrad, byl sestaven z duchovní tvorby dvou českých hudebních světoběžníků druhé poloviny 18. století, tedy Jana Zacha a Jana Křtitele Vaňhala.
VÝHERCI VSTUPENEK:
Novodobá premiéra Requiem Jana Zacha s Musicou Floreou
Soubor Musica Florea zaměřený na dobově poučenou interpretaci staré hudby připravil pro začátek října premiérový projekt. Po třech stech let ožije v interpretaci souboru Requiem d moll reprezentanta generace českých předklasických skladatelů Jan Zacha. Skladbu Musica Florea pod vedením Marka Štryncla uvede 2. října od dvaceti hodin v Plečnikově kostele Nejsvětějšího srdce…
V Rudolfinu se sejde Pražské dechové trio a Marie Fajtová
Pražské dechové trio a sopranistka Marie Fajtová vystoupí v úterý 21. listopadu od půl šesté odpoledne v Sukově síni pražského Rudolfina. Koncert, který pořádá Český spolek pro komorní hudbu, nabídne díla Jana Zacha, Antonia Salieriho, Wolfganga Amadea Mozarta, Endre Székelyho, Daria Milhauda a Františka Xavera Thuriho, který ve své době platil za posledního českého…
Boni pueri s Wranitzky Kapelle se ztráceli v obrovském chrámu v Šternberku
„Na pódium nastoupilo asi čtyřicet chlapců, všichni v dlouhých žlutých kaftanech, které na nich vlály, a chlapci působili jako z jiného světa.“
„Dirigent Marek Štilec se zabývá objevováním a nahráváním této zapomenuté hudby autorů 18. století, a i proto přinesl s Wranitzky Kapelle Hofmannovo Requiem c moll.“
„Boni pueri je nutné obdivovat zejména pro maximální soustředění a pečlivost nastudování. Jednu výhradu však je potřeba zmínit, hlasům chybí jiskra, která dělá chlapecký sbor zajímavým.“
V Šternberku se konal další koncert Klášterních hudebních slavností. V chrámu Zvěstování Panny Marie zazněly skladby hudebníků z 18. století s vazbami na Čechy: od Jana Zacha Sinfonia in A, od Jana Václava Stamice Sinfonia 4 D dur a od Leopolda Hofmanna Requiem c moll, vše v provedení souboru Wranitzky Kapelle pod vedením dirigenta Marka Štilce a chlapeckého sboru Boni pueri se sbormistrem Pavlem Horákem. Program konvenoval historickému prostředí a byl vděčně přijat nadšeným publikem.
Klášterní hudební slavnosti o víkendu
Festival Klášterní hudební slavnosti zve na tento víkend. V sobotu od 19 hodin v chrámu Zvěstování Panny Marie ve Šternberku vystoupí chlapecký sbor Boni pueri a orchestr Wranitzky Kapelle s dirigentem Markem Štilcem. V neděli 18. září v jesenickém Kongresovém sále PLL od 19 hodin zaznějí melodramy v podání herce Petra Mikesky a klavíristy Miroslava Sekery. Dny evropského…
Jesenické Klášterní hudební slavnosti ještě s devíti koncerty
Festival Klášterní hudební slavnosti se přehoupl přes svou polovinu. KD Skleník Loučná nad Desnou bude ve středu 24. srpna místem koncertu věnovaného slavnému klavíristovi Alfredu Brendelovi, který se v Loučné před jedenadevadesáti lety narodil. Koncert klavíristy Iva Kahánka je poctou tomuto předchůdci. V programu zazní skladby především pozdního klasicismu a raného romantismu. Září…
Vincenc Ignác Novotný a Jan Kukal: V dramaturgii festivalu ClassFest bude hrát klasika vždy hlavní roli
„Cílem bylo ukázat, že když nad mladými lidmi nikdo nebude ‚držet bič‘, jsou schopni to zvládnout sami, zábavnou formou a na dobré úrovni.“
„Operu Dove è amore è gelosia jsme si zvolili také jako téma našich bakalářských prací. V rámci výzkumu se dostaneme k takovým podrobnostem, jako byla cena kostýmů nebo výše honoráře violoncellisty v orchestru.“
„Místo, kde se festival odehrává, je malebné a plné přírody, takže se určitě vyplatí přijet s celou rodinou.“
V nadcházejícím týdnu se uskuteční druhý ročník festivalu s názvem ClassFest. Sedlčanský region ožije zvuky barokního orchestru a hlasy zpěváků z řad studentů. Návštěvníky také čeká swingový večer s kapelou Prague BuskMen a nebude chybět ani doprovodný program v podobě výstavy fotografií Michaely Pondělíčkové. Promyšlenou dramaturgií chce festival podnítit zájem o klasickou hudbu u generace mladších posluchačů. O připravovaném letošním ročníku jsme hovořili se zakladateli a organizátory – Vincencem Ignácem Novotným a Janem Kukalem.
Varhanní cestopis na Lípě Musice, žádné Requiem za kulturu
„Z úvodní Toccaty na pozadí konce světa skutečně až mrazilo, následující Fuga zvolnila a ubrala na fatalitě, ačkoliv se z ní nevytratila závažnost a sdělení.“ „Posluchači jsou možná obecně uvyklí či mají v povědomí hlavně duchovní varhanní hudbu, Corelliho Concerto byl ale vysloveně rozverný kus.“ „Koncert vyvrcholil Händelovým Gloria. Jednalo se o velmi procítěně zahranou…
Vojtěch Jouza: Plzeňský podzim jsme nevzdali, doufejme, že změn bude co nejméně!
„On-line koncerty měly na jaře velký význam, ukázaly, že umělci i publikum živé koncerty potřebuje a nelze je ničím nahradit.“
„Před několika měsíci vůbec nebylo možné na koncerty pomyslet a dnes máme naději, že festival proběhne.“
„Tradičně na podzim na svátek zemřelých provádíme Requiem, pokaždé jiného skladatele.“
Snad každý pořadatel v tomto roce trne do poslední chvíle nebo v horším případě svůj projekt ruší. Mezi ty, kdo se nevzdali, patří i festival Plzeňský podzim, který začíná právě dnes. Jak už jsme psali ve VýhleduPlus, letos nabídne šest hudebních zastavení. Přehlídku pořádá smíšený pěvecký sbor Česká píseň Plzeň. Jeho sbormistrem a zároveň dramaturgem festivalu je hobojista Vojtěch Jouza, který v RozhovoruPlus vyjádřil naději, že vše proběhne, jak má, a prozradil i plány do příštích let.
Večer budoucích světových hvězd?
„Pražský komorní orchestr s koncertním mistrem Leošem Čepickým hrál Sinfonii technicky dokonale.“
„Kde se v tak drobounké holčičce bere tolik vitality, schopnosti akcelerovat, vystavět dynamiku, mít vypracovaný úhoz?“
„Jan Schulmeister provedl Preludium z Transcendentálních etud Ference Liszta přímo brilantně.“
Jen den poté, co Václav Hudeček na Svátcích hudby představil dva mladé špičkové sólisty, připravila dramaturgie Pražského komorního orchestru koncert podobného zaměření. Dokonce i s jedním stejným sólistou. U Šimona a Judy se 22. 1. představily naděje naší klavírní hry – Klára Gibišová a Jan Schulmeister. A bylo co poslouchat i obdivovat. Navíc večer byl tematicky zaměřen na skladatele 18. století, takže milovníci klasicismu si skutečně přišli na své.
Pražský komorní orchestr přivítá úspěšné mladé pianisty
Příležitost nejmladším umělcům nabídl v této sezoně Pražský komorní orchestr. Dva mladí pianisté Klára Gibišová a Jan Schulmeister zahrají společně s orchestrem klavírní koncerty Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta. Kromě klavíru zazní v podání orchestru Sinfonie in F a A Jana Zacha a Mozartova Serenáda č. 13 pro smyčcový kvartet a kontrabas G dur „Malá noční hudba“.…
Barokní varhanní hudba v podání otce a syna
„Mladý Kšica dokázal, že je opravdu velmi dobrým hráčem, neboť zahrát takto dobře tento prubířský kámen varhaníků, čímž Bachovy triové sonáty jsou, je toho jasným dokladem.“ „Oba pánové hráli na barokní varhany postavené v roce 1762 kutnohorským varhanářem Františkem Pavlem Horákem.“ „Bachova lyrická předehra zazněla v rychlejším tempu, než jsme zvyklí, což…











