KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jeníček s Mařenkou se dočkali. Plzeňská inscenace je pěkná, snad jen dvě výhrady…

„Hostující režisér Štěpán Pácl akcentoval v pohádkovém příběhu dva aspekty – sociální a psychologický.“

„Richard Samek si svou roli Ježibaby viditelně užíval, jeho rej s koštětem vyvolal u publika spontánní bouřlivý ohlas.“ 

„Po všech stránkách zcela přesvědčivý výkon podal dětský sbor Divadla J. K. Tyla Kajetán vedený sbormistryní Annou-Marií Lahodovou.“

Po šestatřiceti letech se na scénu Divadla J. K. Tyla v sobotu 18. října vrátila pod názvem Jeníček a Mařenka známá opera Engelberta Humperdincka Hänsel und Gretel. Český překlad pořídil Vojen Drlík. Premiéra se uskutečnila v plzeňském Velkém divadle pod taktovkou Jiřího Štrunce a v režii hostujícího Štěpána Pácla. V sólových partiích se představili jak domácí, tak hostující pěvci. Po Jiráskových Broučcích tak plzeňská opera navázala na tradici rodinných představení.

Číst dál…

Faraonova kletba v Plzni velmi dobře baví

„Frankova hudební řeč se nepouští do nutných disonancí, charakterizujících soudobou hudební tvorbu.“

„Zaznělo kompaktní dílo plné nápadů.“

„Dílo nastudoval a diriguje šéf opery plzeňského divadla Jiří Petrdlík.“

Současní skladatelé se věnují opernímu dílu jen zřídka. Mladí autoři ještě řidčeji. Když ale autor je v operním domě zároveň dramaturgem a sejde se s vynikajícím libretistou a režisérem, jejich společné dílo má zelenou. A může hýřit nápady. Tak tomu bylo v sobotu na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni. Světová premiéra opery Faraonova kletba aneb „vykradené opery o vykradené hrobce“ Vojtěcha Franka na libreto Jakuba Hojky, v režii uznávaného Slovince jménem Rocc, k slzám smíchu dovedla nejednoho posluchače.

Číst dál…

Operní novinka českého autora. Faraonova kletba čeká premiéru v Plzni

Jako „vykradená opera o vykradené hrobce“ se profiluje Faraonova kletba, nová opera skladatele Vojtěcha Franka, dramaturga plzeňského Divadla J. K. Tyla a také například muzikologa vzešlého z pražské Filozofické fakulty UK. Na Malé scéně se premiéra uskuteční 8. března a režisérem je slovinský tvůrce Rocc. „Co opera jako žánr snese? A jak by vypadala opera o vykradení…

Číst dál…

Zápisník zmizelého obnoveně v plzeňském Tylově divadle

U příležitosti Roku české hudby se plzeňské Divadlo J. K. Tyla vrací k inscenaci Zápisník zmizelého. Tu premiérovalo již v roce 2015 a poté ji obnovilo roku 2018. Aktuální obnovená premiéra se na plzeňské Malé scéně uskuteční od devatenácti hodin v sobotu 2. listopadu. Janáčkovo komorní dílo pro tenor, alt a tři ženské hlasy s klavírním doprovodem…

Číst dál…

Noc s operou v Plzni se slavnostní Libuší

Divadlo J. K. Tyla už poosmé připravuje velkolepou open-air akci Noc s operou, která každoročně láká do lochotínského amfiteátru tisíce návštěvníků. Letos diváci uvidí dvě představení: kromě muzikálu Dracula 25. června také Smetanovu operu Libuše v pátek 28. června.  „Noc s operou patří mezi kulturní události roku a já mám velkou radost, že jsme…

Číst dál…

Quo vadis, Sylvie Bodorová? Do Litomyšle! A nakonec vítězně 

„Díky herecky dobře vedeným pěvcům se divák rychle orientoval.“

„Příjemně překvapil hutným a velkým hlasem barytonista Jakub Hliněnský, představitel donašeče Chilóna, jenž snad nazvučení nepotřeboval.“

„Obecenstvo inscenaci přijalo ovacemi a děkovalo potleskem i skladatelce, která se spolu s inscenátory přišla děkovat na závěr představení.“

Smetanova Litomyšl letos překypuje dílem Smetanovým a slaví Rok české hudby. Mezi skladatele narozené v letopočtu končícím číslem „4“ patří však rovněž Sylvie Bodorová. Její opera Quo vadis, ke které napsala spolu s režisérem Martinem Otavou i libreto, proto na letošní litomyšlské pódium právem patřila. Navíc je to opera divácky vděčná. 

Číst dál…

Sny versus plzeňská realita. Několik slov k nové inscenaci opery Julietta aneb Snář

„Ačkoliv jsou v Juliettě exponovány role Julietty a Michela, celá opera je v podstatě kolektivním dílem.“

„V lesní scéně jsem u Olgy Jelínkové obdivovala minuciózní práci s výrazem, jímž dokázala odlišit proměnlivé nálady Michelem vysněné dívky.“

„Lyrický tenor Tomáše Kořínka dobře souzněl s orchestrální partiturou, zaujal i jeho citový ponor do postavy, která bude od nynějška patřit k jeho parádním.“

V sobotu 8. června se na plzeňské Nové scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla uskutečnila premiéra opery Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář. I když se Plzeň co do počtu uvedení jevištních děl tohoto skladatele nemůže rovnat opeře brněnské, lze říct, že jeho hudba v Plzni zněla vždy a v podstatě s pravidelností. Nová inscenace má velký potenciál.

Číst dál…

Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok

Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…

Číst dál…

Povedená Hubička v Plzni

„Celé představení hýří nápady a vedle povedené a účelné scény je režie dle mého nejsilnější stránkou inscenace.“

„Zaujal povedený sjezd dvou odvážných sboristů na dobových dřevěných lyžích s kandaháry.“

„Příjemným byl výkon mladé, ještě studující Marie Šimůnkové.“

V Plzni byla 27. dubna uvedena další ze Smetanových oper – Hubička. Pátá premiéra operního souboru zapadá do plánu uvést v letošní sezóně Roku české hudby všechny Smetanovy opery. Režie se chopila Magdalena Švecová, hudebního nastudování Jiří Petrdlík. Podotkněme, že světová premiéra se odehrála s velkým úspěchem v Prozatímním divadle v Praze 7. listopadu 1876, v Plzni opera poprvé zazněla roku 1880. Mezi první a současnou inscenací se v Plzni událo ještě deset jiných nastudování.

Číst dál…

Hubička přijde na scénu i v Plzni

Divadlo J. K. Tyla zařadilo u příležitosti Roku české hudby na svůj operní program nové nastudování Smetanovy Hubičky. Ta se na plzeňskou scénu vrací po více než dvou dekádách. Premiéra Hubičky v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka se odehraje 27. dubna. Ústřední dvojici postav ztvární sopranistka Ivana Veberová a tenorista Richard Samek v alternaci s Michalem…

Číst dál…

Ó Violo! Vypravuj těm pánům v Praze, že moje duše je pohnuta…

„Zejména v širokodeché melodii druhé věty Dusíkova koncertu mohl Maxim Averkiev plně uplatnit svůj kultivovaný úhoz a smysl pro kantilénu.“

„Šéf plzeňské opery Jiří Petrdlík se jako dirigent již řadu let usilovně věnuje interpretaci koncertního melodramu.“

„Soubor plzeňské opery přistoupil ke koncertnímu provedení Smetanovy Violy se vší odpovědností.“

V úvodu slavnostního koncertu 28. února seznámil ředitel Divadla J. K. Tyla (DJKT) Martin Otava zcela zaplněné hlediště plzeňské Nové scény s průběhem letošního Roku české hudby tak, jak se odehraje na všech třech divadelních scénách. A koncert svou dramaturgií připomněl českou kulturní veřejností pečlivě střežený Mozartův odkaz, význam české hudební emigrace pro vývoj evropské hudby, tvorbu plzeňských skladatelů, vklad českých autorů do tvorby koncertního melodramu a v neposlední řadě pak plzeňskému publiku poprvé představil fragment Smetanovy opery Viola.

Číst dál…

Manon v Plzni

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská…

Číst dál…

Opera Quo vadis Sylvie Bodorové opět v Plzni

Světová premiéra opery české skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor DJKT, se konala v červnu minulého roku. Plzeňský divadelní stánek zve na další představení, která se budou konat v sobotu 21. ledna, ve čtvrtek 23. února a v neděli 5. března na Nové scéně. Dirigenty projektu jsou Jiří…

Číst dál…

Šílený císař a první křesťané. V Plzni hrají Quo vadis, novou operu Sylvie Bodorové

„Někde se hudba jakoby dotýká hranic muzikálového žánru. Nicméně instrumentací a celkovým velmi dramatickým výrazem jednoznačně zůstává na straně nejnáročnějšího operního umění.“

„V roli císaře, krutého tyrana, prototypu všech dalších diktátorů v lidských dějinách, exceloval pěvecky i herecky Philippe Castagner.“

„Režie Martina Otavy nesklouzla do příliš snadných paralel se současností.“

Operní událost, která se neděje každý den. Přesněji řečeno neudála se v tuzemsku už dlouhá léta. Totiž premiéra celovečerní současné závažné opery – přesně tím byl sobotní večer na Nové scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla, kde poprvé zazněla jako novinka opera Quo vadis Sylvie Bodorové, dílo s historickým námětem, dramatické a koncipované jako velká podívaná, přes veškerou modernost vstřícně přístupné a navíc s velkým nadčasovým poselstvím.

Číst dál…

Plzeňská opera uvede novinku Sylvie Bodorové Quo vadis

„Je autorkou opery Legenda o Kateřině z Redernu, která měla premiéru v libereckém Divadle F. X. Šaldy v roce 2014.“ „Jde o rané křesťanství. A to jsme my. Evropa.“ „Přála by si, aby opera Quo vadis vyzněla jako apel – a zároveň aby přinesla naději, že nejsme ztraceni.“ Soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla uvede v sobotu ve…

Číst dál…

Plzeňská Věc Makropulos – úžasná podívaná, zpěvu však méně

„Janáček byl mistr melodie, úsečnosti a jazyka. Spojit všechny tyto atributy v pěveckém projevu do jednoho výsledného tvaru je velice obtížné. Kanadský tenorista Philippe Castagner v hlavní tenorové roli Alberta Gregora neuspěl.“ „Perfektní výkon podal tenorista Jan Ježek. Jeho poblázněný Hauk-Šendorf vyšel dokonale a reakce publika byla znát přímo při jeho výkonech, ale i při…

Číst dál…

Mozartovo Requiem. První vlaštovka spolupráce DJKT a Biskupství plzeňského

„Průběh díla měl Petrdlík pevně v rukou.“ „Sopránový hlas Radky Sehnoutkové je velmi žijící, intonačně jistý, a nikoli předimenzovaný ve vibratu.“ „V části Domine Jesu Christe bylo radostí poslouchat nosný a čistý zvuk sopránů sboru.“ Divadlo Josefa Kajetána Tyla uvedlo ve spolupráci s plzeňským katolickým biskupstvím první z plánovaných duchovních děl – Mozartovo Requiem, a to v čerstvě…

Číst dál…

Premiéra Janáčkovy opery Věc Makropulos v sobotu v Plzni

Divadlo J. K. Tyla v Plzni zve na premiéru Janáčkovy opery Věc Makropulos, která se bude konat v sobotu 16. října od 19 hodin ve Velkém divadle. Hudebně dílo nastudoval Norbert Baxa, který se bude při představeních střídat s Jiřím Štruncem. Režie se ujal ředitel divadla Martin Otava, scény Daniel Dvořák. Kostýmy jsou…

Číst dál…

Netopýr v Plzni

„Silnou stránkou je režijní práce ředitele divadla Martina Otavy. Nastudování má obrovský spád a přitom je plné zajímavých a vtipných detailů.“ „Herci se na velkém jevišti Nové scény pohybují zcela svobodně, je jim skvěle rozumět.“ „Skvěle si na jevišti počínali mladí Jakub Hliněnský jako doktor Falke, advokát, a Jan Hnyk jako ředitel věznice.“…

Číst dál…

Svatá Ludmila Antonína Dvořáka na Nové scéně v Plzni

„Petrdlík vedl orchestr naprosto suverénně s jasnou koncepcí.“ „Volba Ivany Veberové do hlavní postavy Ludmily byla naprosto skvělá, její dramatický soprán se nesl celým zaplněným hledištěm.“ „Jistý a čistý tenor Tomáše Kořínka bohužel nemohl v kratičkém vstupu příliš vyniknout.“ Dalším plodem spolupráce mezi Divadlem J. K. Tyla a Biskupstvím plzeňským bylo koncertní uvedení oratoria…

Číst dál…

Straussův Netopýr otevřel v Plzni dobu po koronavirové válce

„Martin Otava má vzácný cit pro režijní míru, Straussův ‚hit‘ inscenuje na barevné, líbivé scéně Lukáše Kuchinky v tradičním pojetí.“ „Mladý dirigent a nový šéf opery Jiří Petrdlík nastudoval slavné dílo zřetelně poctivě, ve svižných tempech.“ „Kdo zůstane zřejmě v paměti svojí divadelní originalitou postavy ředitele věznice Franka, je pro mne basista Jevhen…

Číst dál…

DJKT Netopýrem online zahájí PRVNÍ ŘADU U VÁS DOMA

Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni přináší online projekt s názvem PRVNÍ ŘADA U VÁS DOMA. Každou sobotu večer, počínaje tou nadcházející, nabídne plzeňský stánek online představení ze záznamu, a to prozatím až do 10. dubna. V sobotu 20. února nastartuje řadu představení záznam z předpremiéry Straussovy operety Netopýr. Ta se konala 13. února a sólově v ní…

Číst dál…

Premiéra Prodané nevěsty zahájila již 9. srpna novou divadelní sezónu v Plzni

„Hudební nastudování opery bylo ve zkušených rukách dirigenta Jiřího Štrunce, který zaručuje vždy solidní, pokorný muzikantský přístup.“ „Silným pozitivem plzeňské premiéry byli oba představitelé ústředních rolí.“ „Dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila – slovy Karla Sabiny ze závěru díla lze charakterizovat v resumé úspěšný vstup plzeňské opery do nové sezóny.“…

Číst dál…

Nová scéna v Plzni svědkem další premiéry

„Ke Carmen se vracím nesmírně rád – komentuje dílo Jiří Štrunc.“ „Dirigentova volba temp vynikajícím způsobem koresponduje s jednotlivými španělskými tanci.“ „Při premiéře v roli Carmen excelovala svým hlasem, který má úžasnou hloubku, dynamiku a barvu, sólistka Národního divadla Brno Václava Krejčí Housková.“ Třetí premiérou sezóny operní scény v Plzni je jedna z nejhranějších oper…

Číst dál…

V Plzni měla světovou premiéru opera Broučci Jana Jiráska

„Jiří Štrunc nastudoval Jiráskovu hudby s výborně hrajícím Orchestrem DJKT precizně.“ „Jako malý Brouček při premiéře zazářila Anna Flajšmanová, jako malá Beruška Jana Štruncová.“ „Všichni mladí umělci se rolí zhostili s nadšením a téměř profesionálním projevem.“ V Divadle J. K. Tyla v Plzni se již stalo tradicí, že každé dva roky nastuduje dílo, které…

Číst dál…

Lochotínský amfiteátr a opera: Po Nabuccovi za rok Rusalka

„Režisér Tomáš Pilař se netajil ještě před představením tím, že se bude jednat o velkolepou podívanou s velkým množstvím účinkujících, komparsem a živými zvířaty.“

„V titulní roli zazářil maďarský barytonista Michele Kalmandy.“

„Nezapomenutelná atmosféra, kvůli jaké je i spousta českých návštěvníků ochotna cestovat například do Verony…“

Verdiho operu Nabucco sledovalo v Plzni pod širým nebem poslední červnový pátek na 7500 diváků. Na náročné produkci se podílely stovky účinkujících a umělecko-technických pracovníků. Tradice Divadla Josefa Kajetána Tyla pořádat na začátku léta velkolepé divadelní představení v nově zrekonstruovaném amfiteátru na Lochotíně tak úspěšně pokračovala už pátým ročníkem…

Číst dál…

Noc s operou v Plzni představovala letos Verdiho Nabucco

“Režie není přenesenou kopií z divadelního prostoru, zaujala právě tím, jak dokázala být odlišná, jak využila možnosti amfiteátru.” “Vedení plzeňské opery zajistilo výborné obsazení hlavních rolí pěvci, kteří se v minulosti v Plzni osvědčili.” “Mikrofon je hrozný prevít na přesnost intonace, souhry,… Kdo má zkušenosti s rozhlasovým studiem, ví o tom své.” Operní openair show…

Číst dál…

Kluk jako tuřín a slovo samá píseň.
V Plzni hrají Dvořákovu operu Šelma sedlák

„V pěveckém obsazení premiéry dominoval mladý basista Jan Hnyk v roli sedláka Martina.“

„Operní sbor působil jistě, jevištně velice přirozeně, uvolněně, jakoby si své účinkování doslova užíval.“

„Režie vychází z hudby; nechtěla upřímný a prostý svět českého venkova transformovat do mnohdy udivujících souvislostí, ale ztvárnila vše rovněž upřímně a prostě.“

Operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni hraje v historické budově Velkého divadla komickou operu Antonína Dvořáka Šelma sedlák. Její děj je situován na Domažlicko, do oblasti blízké krajskému městu. Pod taktovkou a v hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce a v režii Zbyňka Brabce se v sobotu uskutečnila první premiéra…

Číst dál…