KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Leoš Svárovský: Víte, jak rozvášnit Japonce? Zahrajte jim Dvořáka

„V Japonsku jsem byl 70krát, Novosvětskou dirigovat 200krát.“

„Jednu větu jsem se japonsky naučil. ‚Solabu bukioku dai džukoban.‘ Tím ohlašuji po koncertě, že jako přídavek budeme hrát Slovanský tanec č. 15.“

„Praha 5 vyhlásila soutěž Talent Praha 5 pod patronací místní radnice a já jsem byl předsedou poroty.“

Leoš Svárovský sice původně vystudoval hru na flétnu, ale dnes je úspěšným českým dirigentem, kterého znají posluchači klasické hudby téměř po celém světě. Spolupracoval s mnohými českými i zahraničními orchestry i sólisty, v poslední době si ho však oblíbili v Japonsku a v Koreji.

Číst dál…

Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů

„Napětí vzrůstalo organicky a vrcholné momenty nepůsobily jako pouhé zesílení orchestru, ale jako skutečné emocionální vyústění hudebního toku.“

„Dynamika byla citlivě vyvážená, orchestr reagoval pohotově a violoncello se přirozeně neslo nad celkovou zvukovou masou.“

„Jeho hra byla něžná, s přirozeným frázováním, které nechalo vyniknout melancholickou atmosféru.“

Koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava nabídl ve čtvrtek 27. listopadu atraktivní dramaturgii a nevšední interpretační situaci – orchestr postupně řídili posluchači oboru dirigování Curyšské hudební akademie pod vedením Christopha-Mathiase Muellera. Večer tak přinesl nejen hudební zážitek, ale také individuální přístup, kterým mladí dirigenti přistupují k repertoáru symfonické i koncertantní literatury. Jako sólista na violoncello se představil student Pražské konzervatoře Jan Petrov. Program sestavený z Mendelssohnovy „Reformační“ symfonie a Dvořákova Violoncellového koncertu patří k dramaturgicky náročnějším úkolům, což poskytlo dirigentům ukázat nejen technickou vyspělost, ale i osobní hudební vizi.

Číst dál…

Ostrava oděná do francouzských barev. S Pavlem Bršlíkem a Janáčkovými filharmoniky

Janáčkova filharmonie Ostrava uvede 4. prosince v kině Vesmír večer zasvěcený francouzské hudbě pozdního devatenáctého století. Pod taktovkou Roberta Jindry zazní Chaussonova lyrická Báseň o lásce a moři v podání mezinárodně uznávaného tenoristy Pavla Bršlíka a monumentální Symfonie d moll Césara Francka. Další program ostravské filharmonie vsadí na populární notu se zpěvákem Richardem Krajčem, třetí…

Číst dál…

Pavol Bršlík: Nejsem cirkusový umělec

„Nemám rád, když režiséři příliš mění libreto nebo děj opery. Vlastně ani nevím, kdo jim to právo dal.“

„U nás se Báseň o lásce a moři téměř neuvádí. Je to krásná půlhodinová skladba s nádhernými melodiemi.“

„Možnosti dnešní doby jsou obrovské a o to víc mě mrzí, když je studenti nevyužívají.“

Slovenský tenorista Pavol Bršlík (v zahraničí známý jako Breslik) se během několika let vypracoval mezi nejvyhledávanější pěvecké osobnosti své generace. Jeho kariéra ho zavedla na přední světové operní scény od Berlína přes Paříž, Londýn či Mnichov až po New York; nedávno měli diváci možnost jej vidět během kinopřenosů z Metropolitní opery. 4. prosince Bršlík vystoupí s Janáčkovou filharmonií v Ostravě, kde pod taktovkou Roberta Jindry přednese Báseň o lásce a moři Ernesta Chaussona.

Číst dál…

Vladislav Klíma: Rád bych se v Ostravě ještě dožil nové koncertní síně

„Rád také vzpomínám na Japonsko a jeho krásné koncertní sály.“

„Svou poslední skladbu Jiráček dirigoval v listopadu 1966, bohužel těsně před tím neštěstím.”

„Violoncellista Jiří Hanousek vstal, přečetl prohlášení České filharmonie a řekl, že se k němu orchestr připojuje. Obrovský aplaus, načež se lidé na znamení podpory zvedli a odešli. Hráli jsme před prázdným sálem a naštvanými soudruhy.“

Je nejstarším a nejdéle sloužícím filharmonickým archivářem u nás. V Janáčkově filharmonii působí od roku 1959 a zažil snad všechny významné dirigenty a umělce, kteří v Ostravě působili. I po šestašedesáti odsloužených létech však Vladislav Klíma srší energií a s mladistvým elánem vzpomíná na různé kapitoly ze života orchestru. Je to vyprávění nejen vzrušující a nesmírně zajímavé, ale také poučné, protože ani v uměleckém světě není všechno zalito sluncem.

Číst dál…

Nominace na ceny ICMA 2026 s řadou českých želízek zejména v symfonické kategorii

Mezinárodní ceny klasické hudby (ICMA) oznámily nominace na ceny za rok 2026, které oceňují nejlepší hudebníky a nahrávky. Mezi nominovanými je mnoho renomovaných sólistů, ansámblů, dirigentů a orchestrů, ale také řada mladých hudebníků, z nichž mnozí se do výběru dostali vůbec poprvé. Nechybí ani řada českých umělců a souborů včetně mezzosopranistky Magdaleny Kožené, dirigenta…

Číst dál…

Úchvatná dramaturgie, méně společné řeči. Bernstein a Rachmaninov v Ostravě

„Člověk může dál tvořit, hledat, vzpomínat, i když se realita kolem mění rychleji, než stačíme upřemýšlet.“

„Zejména v úvodu se zvuk klavíru sálem nenesl svobodně, ale s patrným tlakem.“

„Výsledkem byly jisté, řemeslně kvalitní pasáže, ale méně toho živelného, organicky a měkce narůstajícího tahu, který je u Rachmaninovovy hudby tolik žádoucí a jedinečný.“

Čtvrteční večer v ostravském Vesmíru nabídl dramaturgicky velmi podnětný program. Janáčkova filharmonie Ostrava pod vedením britského dirigenta Martyna Brabbinse uvedla dvě výrazně odlišná díla: Leonardem Bernsteinem komponovanou Symfonii č. 2 „Věk úzkosti“, inspirovanou stejnojmennou básní W. H. Audena, a Rachmaninovovu Symfonii č. 3 a moll, op. 44, v níž se odráží skladatelova emigrantská zkušenost a bilancování nad vlastním životem. Obě skladby vznikaly v období velkých proměn, obě nesou vnitřní napětí mezi starými a novými hudebními světy.

Číst dál…

Smetanova Litomyšl nadzdvihuje pokličku nad osmašedesátým ročníkem

Národní festival Smetanova Litomyšl zveřejnil prvních šest projektů nadcházejícího 68. ročníku, který se uskuteční od 12. června do 5. července 2026. Dramaturgie se ponese v duchu tématu Natura, jež má reflektovat vztah člověka a přírody v různých podobách hudebního výrazu, od klasiky přes operu až po muzikál. Kompletní program bude oznámen 26. února.…

Číst dál…

Claire Huangci: Bernsteinův Věk úzkosti je komorní hudba v obrovském měřítku

„Jedná se o temně symbolické dílo, které má v současné době velký význam.“

„K hudbě přistupuji vždy stejným způsobem, se střízlivým smyslem pro detail a respektem.“

„V hudbě jde především o rovnováhu.“

Po loňském debutu se americká pianistka Claire Huangci vrací k Janáčkově filharmonii Ostrava. Ve čtvrtek 13. listopadu se vítězka soutěže Gézy Andy v Curychu, která už pevně zakotvila na mezinárodní klavírní scéně, ujme sólového partu v Bernsteinově Druhé symfonii zvané Věk úzkosti. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví o své spřízněnosti s americkou hudbou i o tom, co ji fascinuje na Bernsteinově opusu balancujícím mezi symfonií a klavírním koncertem. Přiznává také, že s českou hudbou zatím zkušenost nemá, ale jejím snem je nastudovat Dvořákův Klavírní koncert. Současně připravuje nový projekt věnovaný ženám-komponistkám.

Číst dál…

Janáčkova filharmonie Ostrava přesouvá koncert s rezidenčním sólistou. Zahájení se dočká populární řada

Přetrvávající zdravotní indispozice rezidenčního violoncellisty Johannese Mosera, která si vyžádala záskok již na koncertu 16. října, přiměla Janáčkovu filharmonii Ostrava k přesunu komorního koncertu s daným interpretem ze 3. listopadu na 3. února příštího roku. Publikum se však v úvodu listopadu dočká tematického večera s titulem Nové začátky v rámci neformální řady C, jejímiž novými průvodci…

Číst dál…

Na Mezinárodní soutěži velkých dechových orchestrů v Ostravě uspěla Harmonie Šternberk

Ostrava se o posledním říjnovém víkendu stala po patronátem místní Janáčkovy filharmonie dějištěm dvaadvacáté Mezinárodní soutěže velkých dechových orchestrů. Ve třech kategoriích se představilo sedm orchestrů z celé republiky. Absolutní vítězství si z tradičního setkání dechových orchestrů odvezla Harmonie Šternberk.  Soutěžního klání probíhajícího ve třech kategoriích se v letošním roce zúčastnilo sedm tuzemských dechových…

Číst dál…

Ostrava přivítá velké dechové orchestry. Soutěž ve Vesmíru nabídne i světovou premiéru české skladby

Ve dnech 25. a 26. října se v ostravském sále kina Vesmír uskuteční dvaadvacátý ročník Mezinárodní soutěže velkých dechových orchestrů. Tradice dlouhá přes čtyřicet let potvrzuje význam Ostravy jako jednoho z center české dechové kultury. Letošní ročník přinese mimo jiné světovou premiéru skladby Steamride skladatele Jana Krejčíka, napsanou přímo pro tuto příležitost. Ostrava…

Číst dál…

Mahlerova Symfonie tisíců rozezní ostravské Trojhalí Karolina

V květnu roku 2026 se Ostrava stane dějištěm monumentálního provedení Mahlerovy Osmé symfonie Es dur označované za Symfonii tisíců. V industriálním prostoru Trojhalí Karolina zazní tento symfonický monument pod taktovkou rakouského dirigenta Christiana Arminga za účasti šesti set účinkujících. Projekt s lakonickým názvem Mahler 8 propojí orchestry, sbory i sólisty z Česka, Polska a Rakouska.…

Číst dál…

Alexandra Styčkina v Ostravě mezi mistrovstvím a zdrženlivostí

„Celkový tvar je naprosto profesionální a prezentovatelný, připomíná vyleštěný výsledek práce v nahrávacím studiu.“

„Osobně jsem ale postrádal jakýsi vnitřní neklid nebo určitou míru iracionality.“

„V Schumannovi působila přirozeně, zpěvně a s dotykem lidovosti.“

Recitálová řada Janáčkovy filharmonie Ostrava dlouhodobě ukazuje, že citlivý výběr interpretů a důraz na kvalitu mohou jít ruku v ruce s dramaturgickou odvahou. Vedle známých jmen se v ní obvykle objevují i mladší umělci. Letos mezi ně patřila Alexandra Styčkina, jednadvacetiletá klavíristka, která 6. října v Kině Vesmír zaujala technickou jistotou i soustředěným, svrchovaným projevem.

Číst dál…

Ostravská klavírní řada začíná s vítězkou pařížské soutěže Alexandrou Styčkinou

Janáčkova filharmonie Ostrava zahajuje nový ročník cyklu klavírních recitálů. První večer, který se uskuteční 6. října ve Vesmíru, bude patřit mladé pianistce Alexandře Styčkině, vítězce klavírní soutěže Marguerite Long v Paříži. Tradice, která si v Ostravě získala pevné místo, pokračuje i ve dvaasedmdesáté sezóně Janáčkovy filharmonie. Cyklus čtyř klavírních recitálů přivede do města…

Číst dál…

Gershwin a Bernstein jako efektní valtické festivalové entrée

„Francesco Lecce-Chong dirigoval s vysoko položenou laťkou energie, virtuozity a hlavně dynamiky.“

„Pianista sice sklouzával občas až k příliš neklidnému projevu, ale výsledný dojem byl zaručený: efektní kus zapůsobil jako spouštěč emotivních posluchačských reakcí.“

„Ostravští filharmonici byli ochotní a tvární, ale zcela jistě si sáhli k hranicím obvykle užívaného interpretačního niveau.“

Červenou nití vinoucí se programem Lednicko-valtického hudebního festivalu je letos americká kultura. Hudba George Gershwina a Leonarda Bernsteina posloužila při úvodním koncertu o poslední zářijové sobotě ideálně. Poskytla v zámecké Jízdárně ve Valticích v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava efektní přímočarost na hranicích žánrů – invenci odvážně mísící ve dvacátém století tradici a novost, velký zvuk na pomezí symfonického a bigbandového hraní, k tomu svižné melodie a chytlavé rytmy.

Číst dál…

Janáčkova filharmonie otevírá cestu mladým hudebníkům i skladatelům

Janáčkova filharmonie Ostrava se dlouhodobě věnuje podpoře mladých talentů. Kromě rozsáhlé koncertní činnosti nabízí začínajícím interpretům i skladatelům prostor pro první velká vystoupení a premiéry nových děl prostřednictvím soutěží, vzdělávacích programů a otevřených výzev. Cílem je poskytnout příležitost nastupující generaci umělců a zároveň obohatit českou hudební scénu o nové podněty. Do interpretační soutěže v oboru dechových…

Číst dál…

Úvodní projekty LVHF. Prolog obstarají mladí, zahájení zkušení

Lednicko-valtický hudební festival stojí před branami. Desátý ročník podzimní přehlídky přináší nezvyklou, transatlantickou hudební dramaturgii spojenou s edukačními programy a přednáškami. Návštěvníci budou mít možnost ponořit se do historie a umění v lokalitách Lednicko-valtického areálu a okolních měst. Festival nově představí svým posluchačům Taneční sál zámku Valtice a také kostel Milosrdných bratří ve Valticích. Akce se…

Číst dál…

Začátek ostravské filharmonické sezóny byl zrcadlem Ruska

„Obě skladby jsou mimořádně poutavé – Pärtova svým ztišeným klidem, Šostakovičova tušenou tragikou i kontrastující virtuozitou.“

„Dílům chyběl v suché akustice patřičný dozvuk. Přesto šlo o vydařený, publikem navíc vstřícně oceněný koncert.“

„Daniel Raiskin, umělec s životní zkušeností ze sovětského Ruska, je zcela jistě pro takovou hudbu povolaným interpretem. Myšleno především v té rovině, která se nedá exaktně měřit, ani slovy vyjádřit.“

Janáčkova filharmonie Ostrava vstoupila do 72. koncertní sezóny odvážně. Její designovaný šéfdirigent Daniel Raiskin, původem ze Sovětského svazu, řídil dvě díla přímo i nepřímo související se stejnou zemí. Šostakovičovu Šestou a Pärtovu Stabat mater. Ne zcela běžná sázka na hudbu zrcadlící peripetie komunistického režimu, na hudbu dvacátého století, pořadatelům vyšla. Čtvrteční, o den později opakovaný program byl zajímavě vybraný a velmi dobře zahraný.

Číst dál…

Daniel Raiskin: Kultura patří všem lidem, světu, celému vesmíru!

„V posledních letech jsem hluboce přemýšel o označení a propojení kultury, národů a lidí obecně.“

„Máme letos samozřejmě výročí padesáti let od Šostakovičova úmrtí a rád bych pomohl připomenout jeho ‚antisystémovou‘ roli.“

„Za situace, kdy se náš svět každé ráno probouzí s obavou, zda vůbec bude nějaké ‚zítra‘, návrat ke spirituální čistotě a věčné naději vyjádřené širokou veřejností akceptovatelnou formou, je prostě obrovsky důležité!“

Na zahajovacích koncertech nové sezóny Janáčkovy filharmonie Ostrava 11. a 12. září povede v sále Kina Vesmír tento orchestr jeho designovaný šéfdirigent Daniel Raiskin. Na úvod zazní ve spolupráci s Varšavským filharmonickým sborem duchovní skladba Stabat Mater estonského minimalisty Arvo Pärta, což v programu doplní provedení Symfonie č. 6 h moll, op. 54 ruského autora Dmitrije Šostakoviče. S panem dirigentem jsme probrali kromě zahajovacího programu také další projekty, které jej v letošní sezóně s Janáčkovou filharmonií Ostrava čekají.

Číst dál…

Jan Žemla: Bez vize nemá smysl vést

„Specifičnost města Ostravy mě nijak neomezila – naopak, sžil jsem se s ní. V dobrém slova smyslu. A to je možná to, co mě tu drží.“

„Vždy jsem se snažil být umělecky nekompromisní, s přibývajícími léty je pro mě tato priorita ještě silnější.“

„Zásadním faktorem pak je tým lidí, který se kolem vás pohybuje a s kterým pracujete. Jeho síla je to, co vám ve finále umožní věnovat se koncepční činnosti, strategiím a rozvoji.“

Po umělecky úspěšném 75. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka se začíná psát jeho nová kapitola — kapitola s názvem Jan Žemla. Jak uvažuje stávající ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava, muž, který nyní zároveň usedá i do čela tohoto etablovaného festivalu? Osobnost, kterou nelze snadno zaškatulkovat ani přehlédnout, a právě proto s ní lze vést smysluplný a podnětný rozhovor.

Číst dál…

Hvězdná zář v Opavě

„Pod taktovkou hostujícího dirigenta Valentina Uryupina hráli hudebníci soustředěně a precizně.“

„Kateřinu Kněžíkovou předchází pověst vynikající pěvkyně.“

„Koncert A dur přednesl sám dirigent v roli sólisty. Pro orchestr to byla jistě zatěžkávající zkouška.“

Svatováclavský hudební festival letos podvaadvacáté otevírá brány kostelů pro krásné hudební zážitky. Od 2. září, kdy se v Ostravě rozezněl kostel Panny Marie Královny Válečným rekviem Benjamina Brittena, už bylo realizováno několik koncertů. Z nich vyniká ten, který se odehrál v pátek 5. září v kostele sv. Václava v Opavě. Pod názvem Mozart Gala excelovali sopranistka Kateřina Kněžíková a klarinetista Valentin Uryupin, který současně dirigoval Janáčkovu filharmonii Ostrava.

Číst dál…

Janáčkova filharmonie zahájí sezonu s Varšavským filharmonickým sborem

Janáčkova filharmonie Ostrava vstupuje do 72. sezóny s podtitulem Metamorfóza. Slavnostní zahajovací koncert se uskuteční 11. září v ostravském Vesmíru s reprízou den poté. Program se ponese v duchu dvou významných výročí. V den devadesátých narozenin estonského skladatele Arvo Pärta zazní jeho Stabat Mater v úpravě pro smíšený sbor a smyčce, kterou filharmonie provede společně s Varšavským filharmonickým…

Číst dál…

Tři česká želízka v ohni v nominacích na letošní Gramophone Awards

Magazín Gramophone představil šestašedesát nahrávek nominovaných na letošní ceny Gramophone Classical Music Awards. Pro jedenáct kategorií bylo zveřejněno šest vybraných titulů v rámci užší nominace. Tu získala také trojice tuzemských orchestrů: Česká filharmonie za písňový titul s Magdalenou Koženou, pražští rozhlasoví symfonikové za smetanovskou nahrávku a Janáčkova filharmonie Ostrava za titul věnovaný Vítězslavě…

Číst dál…

Válečné rekviem na úvod Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos uskuteční podvaadvacáté. Nadále zůstává festivalem zaměřeným primárně na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii však mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretace staré hudby i crossovery. Letošní ročník přehlídky se koná ve dnech 2. až 28. září a představí na osm set umělců ze čtrnácti zemí celého…

Číst dál…

Janáčkova filharmonie Ostrava v Polsku, Německu a Velké Británii

Jen krátce před zahájením 72. koncertní sezony vyráží Janáčkova filharmonie Ostrava do polských Lusławic, kde se 30. srpna představí s flétnistkou Zofií Neugebauer. Společně vystoupí na závěrečném koncertě festivalu Emanacje. Půjde o první ze zahraničních zastávek této sezony, tou další bude na začátku října německý Festival der Nationen, kde ostravské těleso odehraje…

Číst dál…

Marie Nečasová: Vizuálno je tentokrát přítomné spíše zvukově

„V prvním týdnu se hlavně poznáváme mezi sebou a každý student má krátkou prezentaci o tom, co dělá, jaký je jeho přístup. Všichni žasneme, kolik je způsobů tvorby…“

„Už jenom kvůli tomu, že naši skladbu nám hrají opravdu fenomenální muzikanti, mi přijde, že stojí za to tady být.“

„Líbí se mi kontrast vnitřního dramatu s tichostí, kterou si spojuju s ledem.“

Marie Nečasová je úspěšnou mladou skladatelkou a vydavatelkou not. V roce 2024 se stala autorkou třetí skladby na objednávku Janáčkovy filharmonie Ostrava. Už podruhé je rezidentkou na Institutu Ostravských dní, který se koná od 11. do 30. srpna, a během festivalu zazní 26. srpna v premiéře její skladba Tání. V rozhovoru jsme si povídaly o tom, jaké to je být na Ostravských dnech rezidentkou, o její nové kompozici, malování zvukem a spoustě dalších věcí.

Číst dál…

Ostrava vybírá vizuální identitu pro nový koncertní sál

Výstavba nového koncertního sálu v Ostravě se dostává do další klíčové fáze. Vedle pokračujících stavebních prací, které by měly být dokončeny v druhé polovině roku 2028, nyní probíhá soutěž o novou vizuální identitu a název celého kulturního komplexu. Do užšího výběru postoupilo pět grafických studií, která se nyní pustí do tvorby konkrétních návrhů. Z…

Číst dál…

Jednou z příchutí Colours of Ostrava je klasická hudba 

Největší mezinárodní multižánrový festival v Česku se blíží. Colours of Ostrava přivítá mezi 16. a 19. červencem v areálu Dolní oblast Vítkovice více než sto vystupujících. Vedle rozmanité hudby nabízí program také výběr toho nejzajímavějšího českého divadla a dvě stovky hostů diskuzního fóra Meltingpot, části festivalu, díky níž mohou návštěvníci v rámci jedné vstupenky načerpat…

Číst dál…

Alexei Volodin nadchnul Opavu, v záskoku za nemocného Lukáše Vondráčka

„Dramaturgie lehce škádlila, protože nabídla díla skladatelů nepříliš známých.“

„Stěžejní skladbou večera, na kterou publikum vlastně přišlo, byl Koncert pro klavír a orchestr č.2 Johannesa Brahmse.“

„Přes počáteční zklamání a dokonce nedůvěru se podařilo Alexeii Volodinovi domácí obecenstvo nadchnout.“

Třetí abonentní koncert v Opavě, který odehrála Janáčkova filharmonie Ostrava v pátek 4. července jako závěrečný koncert sezóny, nabídl mezi jinými díly hlavně Druhý klavírní koncert Johanessa Brahmse. Opavské publikum se těšilo na svého rodáka Lukáše Vondráčka, ten ovšem pro nemoc nemohl přijet. Koncert proto zachránil ruský klavírista Alexei Volodin, který v provedení skladby exceloval. V rekonstruovaném objektu kostela sv. Václava dirigoval renomovaný Christoph-Mathias Mueller a i díky němu se narodil nezapomenutelný zážitek.

Číst dál…