Barytonista Roman Hoza, člen souboru Janáčkovy opery, je členem ansámblu také v Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf/Duisburg). Tamní produkce chystá nové nastudování Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto (Julius Caesar v Egyptě) a Hoza v rámci ní ztvární part vojevůdce Achilly. Představení, které doprovází orchestr Duisburger Philharmoniker, hudebně připravuje Attilio Cremonesi a inscenuje režisérka Michaela…
Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
„Úlohu sice jevištně ztvárnila poprvé, ale koncertně i v nahrávacím studiu ji už zpívala, takže mohla do kreace vložit mnoho odstínů… Ani trochu se nesnížila k exhibici. Hrála týmově.“
„Heřmanově manýristicky výpravné inscenaci nechybí poetické obrazy, barvitost a nápaditost, ale naštěstí ani humor.“
„Václav Luks, jako obvykle fyzicky angažovaný a naléhavý, kroužící všechny obloučky, ozdoby a pointy Händelovy hudby s labužnickým potěšením.“
Krásný pohádkový příběh s krásnou hudbou, dechberoucí spektákl. Tak se hovořilo o brněnské inscenaci Händelovy opery Alcina, když měla zjara v roce 2022 premiéru. Stojí za ní režisér Jiří Heřman a dirigent Václav Luks. Alcina se ještě stále vrací na repertoár, letos na podzim pro čtyři poslední představení, a to s Magdalenou Koženou jako s mimořádným hostem v titulní roli. Středeční večer, s diváky do jednoho aplaudujícími v závěru vestoje, byl triumfálním potvrzením zdařilosti projektu i mistrovství mezzosopranistky, už třetí desetiletí mezinárodně zářící pěvecké hvězdy pocházející z Brna.
Radu Boruzescu: Scénograf se nesmí vzdát řemeslné práce
„Divadelní prostor není ilustrací dramatu; je jeho partnerem a služebníkem.“
„Janáčkova díla nelze interpretovat v překladu do jiných jazyků.“
„Nejlepší využití technologie je to, kterého si divák ani nevšimne.“
Radu Boruzescu je významný rumunský scénograf, jehož tvorba zásadně ovlivnila podobu evropského divadla a opery posledních desetiletí. V polovině sedmdesátých let odešel spolu se svou manželkou, kostýmní výtvarnicí Mirunou Boruzescu do Francie. Právě jejich dlouholetá spolupráce se stala charakteristickým znakem mnoha významných evropských inscenací. Radu Boruzescu během minulé sezóny vytvořil v Národním divadle Brno scénu k Janáčkově opeře Výlety páně Broučkovy; ta minulý týden získala International Opera Award 2025 v kategorii New Production.
Dvořákovo Requiem jako duchovní svátek v Janáčkově divadle
„Orchestr Janáčkovy opery pod vedením svého nového šéfdirigenta Roberta Kružíka interpretaci věnoval maximální soustředění.“
„Sbormistr Pavel Koňárek si rozuměl s dirigentem – reakce sboru byly dokonale sladěné s orchestrem i s charakterem skladby.“
„Situaci zachránila litevská sopranistka Aistė Piliba.“
Podzimní koncerty souboru Janáčkovy opery se již staly tradicí. Tentokrát v Janáčkově divadle ve středu 12. listopadu k sychravému podzimu dobře ladilo Requiem, op. 89 Antonína Dvořáka, kdy spolu s orchestrem a sborem Janáčkovy opery vystoupili sólisté opery – Jana Hrochová, Peter Berger, Jan Šťáva a s nimi litevská sopranistka Aisté Piliba, která zastoupila nemocnou Pavlu Vykopalovou. Liturgický text nepotřeboval žádné další dokreslení, jeho provedení bylo šéfdirigentem Robertem Kružíkem dokonale propracované. Byl to večer neokázalý, přesto se silným a přesvědčivým poselstvím.
Krok za oponu. Brněnská edukace je určená zájemcům o operní divadlo
Krok za oponu je výchovně-vzdělávací pořad připravovaný v brněnské Janáčkově opeře a vhodný pro žáky druhého stupně základních škol a pro studenty středních škol. Krok za oponu má být ideálním programem propojujícím hudební výchovu s češtinou či estetikou a jeho nejbližší uvedení se koná 21. listopadu při bližším pohledu na Smetanovu Prodanou nevěstu. „Udělejte s námi…
Jana Hrochová: Troufnu si říct, že Janáček mi sedí nejlépe
„Janáčka miluju a jsem ráda, že mě celý život provází. I přes svá rytmická a intonační úskalí se zpívá velice dobře.“
„Emilia Marty je moc krásná role, ale myslím si, že není pro mě.“
„Paní profesorka Krásová mě naučila nebát se výšek ani koloratur a vyhovovala mi její přímá, rázná povaha, její autorita.“
Ve svazku s brněnskou Janáčkovou operou je dle stránek divadla aktuálně patnáct sólistů, přičemž operní soubor samozřejmě pracuje s mnoha dalšími hosty. K nepřehlédnutelným oporám souboru patří už čtvrt století mezzosopranistka Jana Hrochová, známá též pod jmény Štefáčková či Wallingerová. Seznam jejích rolí je dnes velice obsáhlý a všechny mají jako společného jmenovatele perfektní, přímo detailní nastudování hudebního partu a promyšlené herectví, prosté jakékoliv improvizace. Publikum v Brně v poslední době zaujala v náročné roli Kostelničky v Janáčkově opeře Její pastorkyňa, dnes však zpívá koncertně pod taktovkou Roberta Kružíka Dvořákovo Requiem.
AudioPlus | Robert Kružík: K Janáčkovi mám jako Brňák úzký vztah
Jednou za deset let Nadace Leoše Janáčka uděluje Cenu sira Charlese Mackerrase. Jejím druhým laureátem se v říjnu 2025 stal šéfdirigent Janáčkovy opery Národního divadla Brno a zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů, pětatřicetiletý Robert Kružík. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz proto hovoří o Janáčkově hudbě. Tou komorní a orchestrální se zabýval jako violoncellista, tu operní teď často…






