Na scénu pražské Státní opery se po těžko uvěřitelném jednom a čtvrt století vrátil Mozartův Idomeneo. První letošní operní premiéra pod hlavičkou pražského Národního divadla se uskutečnila ve dnech 25. a 28. září v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Konrada Junghänela s americkým tenoristou Evanem LeRoyem Johnsonem v titulní úloze. Vyhlašujeme vítěze pěti dvojic…
S Idomeneem Státní opera nadějně vykročila do nové sezóny
„Kdo šel na pražskou premiéru Idomenea s očekáváním ‚dalšího skandálu‘, byl zřejmě zklamán.“
„Více nežli pevné dějové i časové ukotvení či lyrické sdělení však režisér akcentuje symboly, emoce a estetiku.“
„Měla-li být sborová složka inaugurační zkouškou nové šéfsbormistryně Státní opery Zuzany Kadlčíkové, pak je třeba dodat, že ji zvládla na výbornou.“
Opera Wolfganga Amadea Mozarta Idomeneo patří k jeho nejrevolučnějším a zároveň nejintimnějším dílům: za příběhem krétského krále, jenž se po trójské válce ocitá v existenčním rozporu, se skrývá i konflikt mezi patriarchálním řádem a láskou mladých lidí. Státní opera dílo nově uvedla 25. září v hudebním nastudování Konrada Junghänela a v režii Calixta Bieita jako první premiéru sezóny.
Oslava Mozartových narozenin ve Stavovském divadle
Dvousté šedesáté osmé narozeniny hudebního génia Wolfganga Amadea Mozarta oslaví lednový koncert ve Stavovském divadle pod taktovkou argentinsko-rakouského dirigenta Rubéna Dubrovského, a to hned dvakrát – poprvé 27. ledna večer, podruhé 28. ledna při nedělním matiné. Portál KlasikaPlus.cz tento počin už předesílal. Na jevišti Stavovského divadla se představí Orchestr Národního divadla…
Loutky ožily na scéně Stavovského divadla
„Šéfdramaturg Ondřej Hučín text musel škrtat nemilosrdně.“
„Předností inscenace je jistě její mnohotvárnost a pestrost.“
„Situovanost orchestřiště výše je velmi diskutabilní.“
Záslužný počin má nově na kontě Opera Národního divadla a Státní opera v rámci projektu Musica non grata. 30. listopadu se ve Stavovském divadle uskutečnily obě premiéry inscenace LouTkáček, vánoční pohádky se zpěvem, tancem a loutkami. Jedná se o adaptaci díla s původním názvem Tuttifäntchen na text Hedwigy Michel a Franzisky Becker – německý text přebásnil a výrazně pokrátil Ondřej Hučín – a s hudbou Paula Hindemitha, který je koncipoval pro dětského diváka, čemuž odpovídá i režijní koncept Radima Vizváryho…
Zuzanka už není ta hodná holka. Nová inscenace Figarovy svatby si pohrává s dvojsmysly libreta
„Jekatěrina Krovatěva učarovala lehkostí a jemností svého hlasu a osobitým hereckým projevem.“
„Kdyby každý z diváků chtěl takto bez respektu vyjadřovat názor, propukla by v hledišti bouře.“
„Zcela bez soucitu hrabě plivne na Zuzanu, která v této inscenaci zcela pozbyla své vychytralosti a věrnosti.“
Základní kus operního repertoáru, Figarova svatba Wolfganga Amadea Mozarta, byl předveden v novém kabátě. Postaral se o to soubor pražského Národního divadla v čele s režisérkou Barborou Horákovou Joly. Šéfkou hudební stránky inscenace se stala Julia Jones. Premiéra se uskutečnila v pátek 9. června 2023 a do značné míry překvapila.




