KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Smršť virtuozity a brilance. Jevgenij Kissin s Českou filharmonií

„Ravelova suita vyzněla velmi kompaktně.“

„Sólista dostál své pověsti naprosto beze zbytku.“

„Jestliže v první polovině byla nepatrně znát občasná nejistota v souhře, druhá polovina byla již naprosto sebejistou explozí velkolepého zvuku.“

Vskutku velkolepé první koncerty po návratu z japonského turné připravila Česká filharmonie ve dnech 5. až 7. listopadu. Jako sólistu si přizvala legendárního světového klavíristu Jevgenije Kissina, který sice žije od roku 2017 v Praze, s Českou filharmonií však nevystupuje často. Nyní stanul jako sólista před tímto tělesem poprvé po sedmi letech, a to v Klavírním koncertu č.1 Sergeje Prokofjeva. Kvůli zdravotní indispozici koncert nemohl dirigovat šéfdirigent Semyon Byčkov, namísto něj se představila čínská dirigentka Elim Chan, která se před Českou filharmonii postavila úplně poprvé. Program musel být pozměněn a místo Frenzy Johna Adamse zazněla na úvod Ravelova Má matka husa.

Číst dál…

Jevgenij Kissin spojí síly s Českou filharmonií

Česká filharmonie se po návratu z podzimního turné po Asii pokračuje v sérii pražských abonentních koncertů. V příštím týdnu se na programu objeví česká premiéra skladby Frenzy Johna Adamse, První klavírní koncert Sergeje Prokofjeva a Enigma Edwarda Elgara. Poprvé od roku 2018 se k České filharmonii vrátí pražský rezident, pianista Jevgenij Kissin, který je zároveň…

Aktualizováno Číst dál…

Skvostné. Isserlis, Bell a Kissin coby referenční bod komorního umění

„Pro Kissina, Isserlise a Bella to bylo vzpruhou pro úplné vnoření se do Šostakovičových komplikovaně polyfonních vláken, drtivých průlomů v dynamice a trpkých posunů v harmonické vrstvě díla.“

„Nastavený interpretační postoj dosáhl svého vrcholu v tematicky hybném scherzu.“

„Začátek první věty byl zpřítomněn klavírním akordickým oparem, do něhož violoncellista Steven Isserlis později vrýsoval kostru melodického tématu.“

Český spolek pro komorní hudbu druhý koncert své 131. sezony pojal ve velkém stylu, a to jak personálně, tak dramaturgicky. Během úterního večera 29. září přivítalo publikum pražského Rudolfina za bouřlivého potlesku trojici legendárních hráčů patřících k tomu nejlepšímu, co světová muzikantská obec může nabídnout. Joshua Bell, Steven Isserlis a Jevgenij Kissin předvedli na programově sceleném repertoáru čítajícím díla Šloma Rozovského, Dmitrije Šostakoviče a Petra Iljiče Čajkovského špičkové a na technické efekty bohaté výkony, které okouzlily nejen vynikající souhrou, o niž se každý z muzikantů zasloužil stejnou měrou, ale také nevídanými ponory do forem jednotlivých skladeb.

Číst dál…

Jevgenij Kissin: Jsem mnohem větší perfekcionista než dřív

„Interpretace nikdy nesmí být pasivní! Velcí skladatelé toho do své hudby tolik vložili!“

„Od roku 2028 mám v plánu si mezi sezónami brát dva měsíce volna.“

„Občas mi mladí pianisté chodí zahrát i soukromě. Ale nestává se to tak často.“

Rozhovor s Jevgenijem Kissinem se uskutečnil 12. srpna u něj doma v Praze, v době jeho desetidenního volna po návratu z koncertního turné. Kissin je rezidenčním umělcem 130. sezóny České filharmonie: vystoupí v rámci klavírního tria, třikrát po sobě zahraje s orchestrem Prokofjevův První klavírní koncert a nabídne i sólový recitál.

Číst dál…

Klavírní tria zkraje ‚spolkových‘ řad České filharmonie

Česká filharmonie finišuje přípravy na novou, jubilejní 130. sezónu. Dvojice zahajovacích, orchestrálních koncertů s šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem Byčkovem je v plánu 25. a 26. září, ještě předtím však bude k mání také pořad v rámci Českého spolku pro komorní hudbu. Klavírní Lobkowicz trio se představí 24. září v Dvořákově síni, tamtéž ještě v září pod stejnou…

Číst dál…

ČRo D-dur: Stanice slaví 20. výročí zahájení vysílání

„Večerní program ve středu vybíráme z nabídky Evropské vysílací unie, dokonce ze sezóny Berlínských filharmoniků, které řídí Marek Janowski.“

„Ve čtvrtek 1. května je výroční den, kdy si stanice D-dur připomíná dvacet let od svého vzniku. Nabídne rekonstrukci prvního dne vysílání.“

„Víkendová dopoledne budou patřit blokům Hudba a válka. Hostem bude Miloš Štědroň.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 28. dubna do 4. května?

Číst dál…

David Mareček: Příští sezona přinese jednu velkou novinku

„Největším projektem sezóny bude podzimní asijské turné se Semjonem Byčkovem.“

„Orchestr bude mít tentokrát dva rezidenční umělce. Zvolili jsme totiž jednoho sólistu a jednoho skladatele.“

„Novoroční koncert 2026 bude složen čistě z našich sólistů, kteří jsou kmenovými hráči filharmonie.“

Česká filharmonie představila v úterý 25. března na tiskové konferenci program příští sezóny 2025/2026. Generální ředitel orchestru David Mareček v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, na co se posluchači a příznivci orchestru mohou těšit, jaké novinky sezóna přinese nebo kam filharmonie vyjede na zahraniční turné. Hovoří také o rezidenčních umělcích, o objednaných novinkách, o nahrávkách a debutech i o České studentské filharmonii.

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

Úspěšný debut Fabia Luisiho u Berlínských filharmoniků a zářný výkon klavíristy Jevgenije Kissina

„Dvanáctiminutovou třívětou kompozici, kterou vídeňská skladatelka Martines složila v roce 1770 ve svých šestadvaceti letech, řídil Fabio Luisi s nadhledem a dal jí spolu s Berlínskými filharmoniky působivý hravě barevný esprit.“

„Mozartův Koncert pro klavír a orchestr A dur přednesl Jevgenij Kissin skvěle stylově, s krystalickým zněním a velkou kreativitou.“

„Monumentální Symfonii č. 2 Es dur Franze Schmidta s velkým nástrojovým obsazením prodchl dirigent jiskřivým dramatismem.“

S ohledem na strmou kariéru držitele Grammy Fabia Luisiho je zarážející, že dirigent až ve svých čtyřiašedesáti letech debutoval 6. října u Berlínských filharmoniků. Ke koncertnímu zážitku ve Velkém sále Berlínské filharmonie přispěl významně klavírista Jevgenij Kissin, jenž je dokonce dvojnásobným držitelem Grammy.

Číst dál…

Válečný Jevgenij Kissin v Rudolfinu

„Co bych velmi vyzdvihl, byla barevnost celého ansámblu, který dokázal vytvořit jednolitou barvu, ale v protipólu rovněž diferencovat předivo jednotlivých hlasů v polyfonii.“

„Je třeba naprosto vyzdvihnout obdivuhodné výkony Jana Fišera a Václava Petra. Oba hráli neskutečně zaujatě, s plným nasazením od prvního do posledního tónu.“

„A Kissin jako klavírista – bravurní a bezchybný, jako vždy.“

Na pondělí 5. prosince připravil Český spolek pro komorní hudbu v Sukově síni Rudolfina mimořádný koncert, na němž zazněly dvě rozsáhlejší skladby v podání koncertních mistrů České filharmonie a pozvaných klavírních hostů Iva Kahánka a Jevgenije Kissina. Druhý jmenovaný je i autorem jedné ze skladeb.

Číst dál…

Jevgenij Kissin s premiérou své skladby proti ruské agresi na Ukrajině

Český spolek pro komorní hudbu pořádá v pondělí 5. prosince od 19:30 hodin v Sukově síni Rudolfina mimořádný koncert. Ruský klavírista Jevgenij Kissin, který od roku 2017 žije v Praze, tam spolu s koncertními mistry České filharmonie, houslistou Janem Fišerem a violoncellistou Václavem Petrem, představí své Trio pro housle, violoncello a klavír. Tématem skladby je současná…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (39)
Matiné? Jak by ne!
Nový rok opět zahájí koncert filharmoniků z Vídně

„Pro Vídeňské filharmoniky je – spolu s červnovým Koncertem letní noci ze Schönbrunnu – jedním ze dvou nejostřeji sledovaných počinů každé sezóny.“

„Jak tráví nynější, poměrně neklidný čas rakouský dirigent Franz Welser-Möst, který pozdvihne na Nový rok taktovku potřetí během uplynulého tuctu let?“

„Během této sezóny se Jakubu Hrůšovi s jeho třinácti koncerty v čele Vídeňských filharmoniků nevyrovnají ani Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Andris Nelsons či Christian Thielemann.“

Pokud by se našel mezi žurnalisty neználek, pověstný kandrdas, který by se v propagačním oddělení Vídeňských filharmoniků zeptal, zda orchestr opět odehraje svůj Novoroční koncert, dostal by udivenou odpověď ve stylu: „Matiné? Jak by ne!“ Vždyť toto defilé valčíků, polek či kvapíků, okořeněné o předehry z operet, se už dávno stalo v metropoli na Dunaji, ale díky televizním a rozhlasovým přenosům i ve světě, tradicí. Zdánlivě zahájenou před třiaosmdesáti lety, v počátcích druhé světové války. I když určit přesný počátek není úplně jednoduché.

Číst dál…

Jevgenij Kissin: Komponuju, když dovolí čas

„Používám tužku. A hodně také gumu.“

„Shodou smutných okolností se téma hry – vzhledem k ruské invazi na Ukrajinu – stalo teď opravdu velmi aktuálním.“

„Žiju v Praze od roku 2016 a nevycházím z úžasu nad neuvěřitelnou krásou vašeho města.“

Příběh vztahu vězeňkyně a dozorce z koncentračního tábora propojený s dějem dětské pohádky o poznávání abecedy jidiš. To je téma inscenace Gramofon pražského Divadla MA, která má dnes premiéru. Originální zpracování je symbiózou činohry a hudebního a nonverbálního divadla a nabízí divákovi jedinečný pohled na lidskou bytost procházející holokaustem…

Číst dál…

Pražské Divadlo MA zve na premiéry hry Gramofon s hudbou Jevgenije Kissina

Kam spěje dnešní lidstvo? Tuto základní otázku si pokládá hudebně-dramatický projekt pražského Divadla MA s názvem Gramofon, který se zítra a ve čtvrtek dočká světových premiér na své domovské scéně v Žitné ulici č. 41. Vícevrstevnatý příběh se odehrává na pozadí událostí druhé světové války, vypovídá o víře a naději a vybízí diváky k zamyšlení. Inscenace filozoficky…

Číst dál…

Digitální hudební pokladnice Berlínských filharmoniků je zdarma. Pár tipů na kvalitní zážitky.

„Podle vzpomínek doprovázela koncert elektrizující atmosféra.“

„Právě operní repertoár pod Abbadovou taktovou dostává opravdu grády.“

„Murray Perahia se v interpretaci nepodobá žádnému jinému.“

Digital Concert Hall je z důvodu koronavirové pandemie zdarma. Nabízí hodiny a hodiny kvalitní hudby napříč hudební historií, dirigenty i sólisty. Je plná nejrůznějších perliček, dokumentů, výpovědí a vzdělávacích programů. Já předkládám svůj osobní playlist, ke kterému se pravidelně vracím. Snad udělá radost i vám.

Číst dál…

Ta ta ta táá: Absolutně absolutní pocta Beethovenovi

„Do dramaturgicky zdařilého večera vstoupil orchestr symfonickou předehrou Egmont a pomohl nizozemskému hrdinovi v boji proti španělské nadvládě.“ „Dirigent Sanderling se ve skladbě Absolutní žert ukázal jako velmi schopný pomocník orchestru, když svými gesty s nevídanou zřetelností dával hráčům najevo, kde se zrovna v komplikované kompozici nacházejí.“ „Osudová symfonie, která odhalila celou širokou škálu…

Číst dál…

Nadpozemská syntéza racionality a lyriky

„Jeho tón je v nejlepším smyslu slova reklamou na ruskou klavírní školu.“ „Kissin vystavěl tyto monumentální variace naprosto přehledně, s obrovským tahem, ale zároveň s velkou dávkou humoru.“ „Jednalo se bezesporu o koncert světové úrovně.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného završil sobotním koncertem v pražském Rudolfinu Jevgenij Kissin. Ruský pianista žijicí v Praze pro tento večer zvolil…

Číst dál…

Mužný klavír Jana Bartoše

„V preludiích klavírista prokázal, že nezná technické hranice.“ „Způsob úhozu Jana Bartoše by vydal na celou studii – natolik je jedinečný.“ „Po přídavcích se publikum jednohlasně rozhodlo poděkovat interpretovi potleskem vestoje.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného pokračoval ve čtvrtek 21. listopadu třetím večerem – tentokrát v podání Jana Bartoše. Dlužno podotknout, že…

Číst dál…

Za týden začíná Firkušného festival, nabídne pětici špičkových klavíristů

Klavírní festival Rudolfa Firkušného připravil na polovinu listopadu celkem pět koncertů. Do Prahy přiveze hvězdy klavírního nebe Jevgenije Kissina a Marc-André Hamelina. V premiéře uvede představitelku nové „zlaté éry“ časopisu Gramophone, italskou klavíristku Beatrici Ranu. Oblast jazzu bude reprezentovat se svým triem klavírista Aaron Diehl. Domácí barvy bude tento ročník hájit pianista…

Číst dál…

Jan Čmejla: Absolutně nevěřím, že je klasická hudba zastaralá a jen pro staré

„Ano, soutěžní nahrávky z Concertina Praga musím živě obhájit. A moc se na to těším.“

„V Americe budu podruhé. Byl jsem tam o prázdninách na jazykovém kurzu, ale tehdy jsem nikde nehrál.“

„Snažím se předávat klasickou hudbu ostatním. Mým cílem je rozšiřovat ji dál. Takže bych mohl říct, že hraju pro dobro hudby.“

Čerstvý absolutní vítěz mezinárodní rozhlasové soutěže mladých hudebníků Concertino Praga Jan Čmejla vystoupí 17. března na Millennium Stage v Kennedyho centru ve Washingtonu, v národním kulturním centru Spojených států. Prestižní cyklus tamních každodenních podvečerních koncertů pokrývá množství hudebních žánrů, střídají se tam interpreti a soubory z USA i z celého světa, šance dostávají mimořádní mladí hudebníci. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus patnáctiletý pianista z Pražské konzervatoře přibližuje svůj současný repertoár a účast v Concertinu Praga, hovoří o studiu a odkrývá svůj pohled na úlohu hudby a smysl umělecké práce.

Číst dál…

Efektní večer Dvořákovy Prahy

„Jistota Kissinovy hry i náročnost, se kterou se k partituře staví, brání v hledání jakékoliv hráčské nedostatečnosti.“

„Jeho technická preciznost našla s Altrichterem – díky dirigentově schopnosti hudbu dramaticky násobit a zdobit – společnou řeč.“

„Dvořákova Osmá byla pod vedením Petra Altrichtera vlastně jako Lisztova hudba.“

Úterní koncert festivalu Dvořákova Praha byl efektním večerem – jak programem, tak především obsazením Petra Altrichtera a Jevgenije Kissina. Ačkoliv u Dvořáka se dá o Altrichterově vnější efektnosti polemizovat, v Lisztově Prvním klavírním koncertu našli interpreti společnou řeč.

Číst dál…