Jihočeské divadlo a Jihočeské muzeum, dvě sousedící instituce kulturního ostrova v centru Českých Budějovic, pořádají sérii koncertních matiné. Cyklus dopoledních komorních koncertů v podání zpěváků a instrumentalistů opery Jihočeského divadla nabízí tematický program napříč staletími. Šestý komorní koncert Hudba jako předsíň nebes s podtitulem „dopolední koncert barokní hudby“ konaný 22. listopadu uvede slovem varhaník, skladatel, korepetitor,…
Opera na půdě, činohra v rozhlasovém studiu… Kam půjdeme příště?
„Smyslem inscenování Fridova monodramatu na studiové scéně nazvané Na půdě byla snaha zapojit diváka co nejaktivněji do příběhu a osudu Anny.“
„Dokonalému hudebnímu provedení bránil akusticky nevhodný prostor.“
„Experiment je pěkná věc, ale vždy je třeba zvážit, zda je sdělnosti a srozumitelnosti interpretovaného díla ku prospěchu.“
Opera Jihočeského divadla uvedla na studiové scéně nazvané „Na půdě“ monodrama Grigorije Frida Deník Anny Frankové. Režijně inscenaci nastudoval umělecký šéf opery Tomáš Ondřej Pilař, hudebně dirigent David Švec. V představení, uvedeném 17. října jako předpremiéra, ztvárnila titulní postavu Marie Šimůnková.
Monodrama i komorní matiné čili Nejbližší příspěvky Jihočeského divadla
Jihočeské divadlo v létě působí na unikátním Otáčivém hledišti v Českém Krumlově, avšak po létě se dění nezastavuje a přišla nová divadelní sezóna v Českých Budějovicích a ta tentokrát přinese čtveřici operních premiér a tři baletní. Nejdříve si Jihočeši užijí monodrama o síle naděje a lidskosti Deník Anny Frankové, a sice v předpremiéře v 17. října. Hned 18. října následuje páté komorní matiné. Dílo…
Autentická Prodaná nevěsta závěrem léta už tradičně v Holašovicích
Nejoblíbenější česká opera bude opět k zhlédnutí v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Komickou operu Prodaná nevěsta uvádí už tradičně pod širým nebem Jihočeské divadlo, a to v hudebním nastudování šéfdirigenta Davida Švece a režii uměleckého šéfa operního souboru Tomáše Ondřeje Pilaře. Akce se uskuteční natřikrát v intervalu mezi 28. a 30. srpnem.…
Petr Dopita (1947–2025)
Ve věku sedmasedmdesáti let zemřel operní pěvec, basista Petr Dopita, dlouholetý sólista Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, který se věnoval i populárnějším hudebním žánrům, zejména muzikálu, nebo hře na kanadskou pilu. Absolvent brněnské konzervatoře v oboru operní zpěv, Petr Dopita, zahájil svou profesionální dráhu v Orchestru Gustava Broma, brzy však zakotvil na…
Mesiáš na Otáčivém hledišti očekává derniéru
Po třech úspěšných sezonách se s diváky rozloučí jeden z nejvýraznějších projektů Jihočeského divadla poslední dekády. Mesiáš Georga Friedricha Händela se letos naposledy vrací na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově, aby nabídl zážitek pod letním nebem. Nejbližší z posledních uvedení je v plánu 12. srpna. „Je téměř magické, že přesně ve stejný den, kdy Händel…
Nastávající divadelní sezona v Českých Budějovicích a jejích sedm premiér
Jihočeské divadlo v létě působí na unikátním Otáčivém hledišti v Českém Krumlově, avšak po létě se dění nezastaví a přijde nová divadelní sezóna v Českých Budějovicích a ta tentokrát přinese čtveřici operních premiér a tři baletní. Nejdříve si Jihočeši užijí monodrama o síle naděje a lidskosti Deník Anny Frankové, a sice v předpremiéře v 17. října. Dílo je z pera ruského autora…
Monika Hosmanová: Barokní opera se nesnaží dokonale odrážet realitu. Proto mě baví
„Když se vrací inscenace, je vždycky velmi zajímavé sledovat, co se za ty roky v jednotlivých lidech událo.“
„K Alessandru Severovi chci přistoupit s větším pochopením, protože občas to zkrátka člověku chvíli trvá, než si najde pevnou pozici v životě.“
„Musíme diváka vtáhnout k sobě a pak ho zase vrátit zpátky. Restartovat ho.“
Mladá režisérka Monika Hosmanová do operního světa pronikla vcelku náhle na začátku minulého roku, kdy vytvořila úspěšnou inscenaci Jakobína v Jihočeském divadle. Její první samostatnou režijní zkušeností však byla spolupráce s Collegiem Marianum na Händelově opeře Alessandro Severo, kterou uvedli před dvěma lety v Halle. Nyní se inscenace vrací, a to do barokního divadla v Českém Krumlově, kde bude k zhlédnutí 24. a 25. července. Co může vnést činoherní režisér do barokní opery, jak vnímat operu, která je pasticciem, či jakou funkci má divadlo v postmoderním světě umělkyně naznačila v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Josef Kovačič: Přinášet hudbu lidem v regionech nám dává smysl
„Interpretace oratorií nebo koncertního repertoáru je možná tou nejčistší formou vokálního umění.“
„Mým vzorem je jednoznačně Richard Novák. V jeho hlase se odráží hluboká inteligence, vnitřní klid i duchovní rozměr osobnosti.“
„V době Jiřího Ignáce Linky vydal hrabě František Arnošt z Valdštejna dekret, který stanovil, že každý řemeslník musí mít hudební vzdělání.“
Josef Kovačič je absolventem Akademie múzických umění v Praze a Pražské konzervatoře, kde studoval pod vedením Martina Bárty a Jiřího Kubíka. Profesionálně debutoval v roce 2015 na festivalu v rakouském Bregenzu v roli Hermanna v Offenbachových Hoffmannových povídkách a od té doby pravidelně vystupuje na scénách českých operních domů, v roce 2022 účinkoval na mezinárodním festivalu v irském Wexfordu. Kromě opery se věnuje také koncertní činnosti a spolupracuje s renomovanými orchestry a soubory jako Collegium 1704 či Moravská filharmonie Olomouc. Je zakladatelem spolku Via ad Artem, který propaguje klasickou hudbu v regionech.
Michnova Loutna česká u jindřichohradeckých minoritů
Operní soubor Jihočeského divadla připravil na závěr sezóny netradiční site specific premiéru. Na mušku si vzal nejvýznamnější dílo české barokní mystiky, Loutnu českou Adama Václava Michny z Otradovic, které přetvořil do imerzní inscenace, s níž vycestuje mimo domovské České Budějovice. Premiéru 11. června a šestici repríz naplánovaných až do 21. června uvede na…
Dvořákova velkopáteční Stabat Mater na českém jihu překvapila svojí úrovní
„Dirigent si zvolil výborně kvarteto sólistů, takové vyrovnanosti zvuku se podaří málokdy dosáhnout.“
„Příjemným překvapením byl soustředěný a zvukově vybalancovaný zvuk operního sboru.
„Večer byl velkým úspěchem dirigenta i sbormistra.“
Velikonoční koncert v českobudějovickém kostele Obětování Panny Marie 18. dubna přinesl provedení Dvořákovy Stabat Mater pod taktovkou šéfdirigenta Jihočeského divadla Davida Švece. Slavné dílo skvěle nastudoval s orchestrem a sborem divadla, kvarteto sólistů tvořili Marie Fajtová, Markéta Cukrová, Daniel Matoušek a František Zahradníček.
Dvořákova Stabat Mater v českobudějovickém podání
Náplní velikonočního koncertu opery Jihočeského divadla bude Dvořákova kantáta Stabat Mater. K dané příležitosti často zužitkovávaný opus loni jubilujícího českého mistra zazní pod taktovkou šéfdirigenta divadla Davida Švece. V českobudějovickém klášterním kostele Obětování Panny Marie se koncert uskuteční 18. dubna. Sekvence Stabat Mater, srdcervoucí středověký text o utrpení matky, která vidí svého milovaného Syna…
Jihočeská Madama Butterfly jako scénický pelmel
„Hudební provedení premiérového večera bylo na velmi solidní úrovni, dirigent vedl orchestr pevnou rukou s jasnou představou.“
„Pokud scénografické řešení vyvolává otázky, na které lze při dobré vůli nalézt odpovědi, nelze totéž říci o kostýmech.“
„V titulní roli vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Její výkon byl úctyhodný.“
Operní soubor Jihočeského divadla uvedl jako nejnáročnější titul této sezóny operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly. Režie byla svěřena Jakubu Šmídovi, hudebního nastudování se ujal šéfdirigent David Švec. Výtvarně poněkud zmatená inscenace si jistě najde svého diváka. 5. dubna měla u premiérového publika velký úspěch.
David Švec: S budějovickou Butterfly jsme opravdu v Japonsku. ‚Počkáto‘ k Puccinimu patří
„Madama Butterfly je výjimečná opera, má naprosto dokonalou instrumentaci.“
„Závěr druhého jednání je pro mě vlastně emočně nejvypjatější scénou právě tím, že vás nechce rozplakat.“
„Nacházíme se v poměrně paradoxní situaci, kdy máme hotové inscenace, na něž máme zpěváky, orchestr je na ně připravený, po premiéře sklidily úspěch, lidé by na ně rádi chodili, my bychom je rádi hráli více, ale nemůžeme, protože nemáme kde.“
Šéfdirigent českobudějovického Jihočeského divadla David Švec řídil v sobotu 5. dubna první premiéru opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, 7. dubna následuje premiéra druhá. Pucciniho kus se tak vrátil do repertoáru divadla po více než čtyřiceti letech. O tom, jaké momenty jsou pro něj hudebně nejsilnější nebo jak hledal cestu k Pucciniho experimentům v orchestraci, umělec hovoří v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Madama Butterfly v novém pojetí v Českých Budějovicích
Pucciniho známý příběh o japonské gejše zvané Butterfly rozehrají v Českých Budějovicích. Inscenace režisérsko-dirigentské dvojice Šmíd–Švec vzniká na scéně Jihočeského divadla a první premiéra se uskuteční 5. dubna, druhá pak o dva dny později. Název opery Madama Butterfly je převzat ze stejnojmenné povídky amerického právníka a spisovatele Johna Luthera Longa, která se nejprve stala předlohou pro…
Noc divadel na téma Sousedství
29. března se v Česku uskuteční už třináctý ročník Noci divadel, tentokrát na téma Sousedství. Divadla a další instituce v celé zemi připraví program, který diváci ve zbytku sezony nezažijí. Většina scén navíc program uvede zdarma nebo za snížené vstupné. Milovníci klasické hudby si přijdou na své hlavně v Plzni, Liberci a v Českých Budějovicích. I…
Talentová soutěž, či krutá reality show? Nový balet v Českých Budějovicích
„Pro úspěch udělám cokoli. Ale bude to stačit?“ Novou baletní inscenaci motivovanou fenoménem talentových soutěží připravuje Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Představení Mladí, krásní a navždy režisérky a choreografky Jany Burkiewiczové bude premiérově k zhlédnutí 21. března. „Talentová soutěž v tanci, ve které je ale cosi trochu jinak. Zdá se, že o tanec tu jde až…
Jihočeské matiné potřetí. Tentokrát s ukrajinskou vokální vložkou
Jihočeské divadlo a Jihočeské muzeum pořádají nově sérii koncertních matiné, v níž mimo jiné upamatovávají na českobudějovické hudební rodáky. Cyklus dopoledních komorních koncertů v podání zpěváků a instrumentalistů opery Jihočeského divadla v novorenesanční budově muzea spojených s možností návštěvy všech expozic bude pokračovat třetím koncertem v sobotu 22. února. Dvě českobudějovické instituce spojily své síly, aby doplnily…
Poutník Jan Amos kráčí po nových cestách opery 21. století
„Dnešní opera nemůže být tím, čím byla v době Monteverdiho, Mozarta, Pucciniho nebo i Janáčka.“
„Životní příběh osobnosti rozehrál neobyčejně dramaticky.“
„Obvykle primární tvůrčí dvojice skladatel s libretistou nemá v tomto představení výlučné postavení.“
Dramaturgie Festivalu hudebního divadla Opera nabízí pokaždé pestrou paletu představení operních domů nejen domácích, ale i zahraničních. Ta obvykle spočívá v různorodosti interpretačního uchopení tradičního repertoáru, nejednou však nabídla i podněty k úvahám o současném směřování opery, tohoto specifického hudebního žánru. Dnešní opera nemůže být tím, čím byla v době Monteverdiho, Mozarta, Pucciniho nebo i Janáčka. Současné trendy, zejména díky nabízejícím se novým výrazovým prostředkům a scénickým technologiím, nelze s tvorbou minulosti ve všem srovnávat. Právě na tomto se 10. února shodla vzrušená debata, následující po pražském uvedení opery Komenský od Jana Jiráska. Do Státní opery s tímto titulem přijel operní soubor Jihočeského divadla.
Do Prahy zavítají v rychlém sledu operní soubory z Českých Budějovic, Plzně i Brna
Celkem tři inscenace nabídne v Praze uskutečňované bienále Festival hudebního divadla Opera v příštím týdnu. Na třech různých místech představí své počiny postupně českobudějovické Jihočeské divadlo, plzeňské Divadlo J. K. Tyla a ve spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka také Národní divadlo Brno. Jako první přijde na řadu 10. února opera Komenský z pera Jana Jiráska.…
Po Jižní spojce k tomu nejlepšímu z Jihočeského divadla
Jihočeské divadlo nabídne v termínu od 7. do 13. února plody své práce na čtyřech místech Prahy. K zhlédnutí bude v rámci akce Jižní spojka pět různých představení. Už pošesté tak divadlo vyváží ochutnávku ze své tvorby, která zahrnuje činohru, operu i balet. Zvoleným operním titulem je opus Komenský současného skladatele a držitele dvou Českých…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Komenský na Festivalu hudebního divadla Opera 2025
Současnou operní nabídku Jihočeského divadla v Českých Budějovicích bude na šestnáctém ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2025 pořádaného Jednotou hudebního divadla reprezentovat předloňská novinka, opera Komenský od Jana Jiráska. V pondělí 10. února ji českobudějovický soubor odehraje od devatenácti hodin na scéně pražské Státní opery. Vyhlašujeme výherce dvou dvojic vstupenek na toto…
Od Vánoc k Novému roku v českých divadlech
Devítka českých operních divadel láká na vánoční nabídku. Pražské Národní divadlo, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Slezské divadlo Opava, plzeňské Divadlo J. K. Tyla, liberecké Divadlo F. X. Šaldy, Moravské divadlo Olomouc, Jihočeské divadlo i ústecké Severočeské divadlo nabízejí jak osvědčené tituly, tak ty méně uváděné. KlasikaPlus.cz přináší přehled dění…
Mikoláš Troup, Luboš Fišer a jihočeští v očekávání vánočního zázraku
Vánoční koncert opery Jihočeského divadla se uskuteční 18. prosince. Pro letošní slavnostní večer českobudějovičtí vybrali dvě výjimečné skladby, které naplní katedrálu sv. Mikuláše svou poetikou a duchovním rozměrem. Jihočeské muzikanty v niterných skladbách Mikoláše Troupa a Luboše Fišera diriguje Martin Peschík. První ze skladeb, kantáta Mít v sobě hvězdu skladatele Mikoláše Troupa, jež v Českých…
Pinocchio aneb Opera 21. století na scéně Jihočeského divadla
„Nová opera není odpovědí na vývoj žánru z muzikologického pohledu, ale ani nechce být cílenou snahou o přístupnost všem.“
„Režie Petra Haška je až překvapivě osobitá, dynamická, plná pohybu, scénickou páteří je mu flexibilní operní sbor, jeho výkon je na jedničku s hvězdičkou.“
„Mezi výraznými výkony pěvců mě neobyčejně překvapila v titulní roli Vladimíra Janovská, není marné zhlédnout i druhou premiéru…“
Opera Jihočeského divadla v Českých Budějovicích uvedla ve dvou premiérách 6. a 7. prosince soudobou rodinnou operu Pinocchio. Předlohou je pohádka Carla Collodiho a její osobité uchopení v libretu Davida Košťáka, zhudebnění je skladatelů Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara na přímou objednávku Jihočeského divadla. Operu nastudoval dirigent Josef Kurfiřt, režie se ujal Petr Hašek na scéně Jakuba Kopeckého, v kostýmech Jitky Nejedlé.
Jihočeské divadlo uvádí oživlý příběh Vánoc
Před dvěma lety premiérovalo Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích vánoční inscenaci Hej Mistře. V čase adventu se na program poetický pořad vyprávějící Oživlý příběh jihočeských Vánoc, jak zní podtitul inscenace, vrací. Tradiční Rybovka i Michnovy písně budou mezi 12. a 22. prosincem na jihočeské scéně znít celkem sedmkrát. Osu programu, který akcentuje tradiční podobu…
Josef Kurfiřt: Ne že dítě se baví a rodič nudí, jihočeský Pinocchio mluví ke všem
„Člen orchestru nebo sboru nikdy nemá úplnou tvůrčí svobodu uchopit dílo sám za sebe.“
„Jako dirigent nejsem vládce a despota, ale opravdu jen první mezi rovnými.“
„Pinocchio se loutkou v pravém slova smyslu stává až v průběhu.“
Slýcháme o něm stále častěji. Jak by ne? Vždyť intenzivně cestuje po celé republice. Dirigent, původně zpěvák a ještě původněji hornista Josef Kurfiřt se aktuálně vyskytuje zejména v Českých Budějovicích, kde hudebně připravuje rodinnou operu na motivy známého příběhu o klukovi, kterému při lhaní roste dřevěný nos. Autorsky za ní stojí Tomáš Hanzlík a Vít Zouhar. Pinocchio má v českobudějovickém Metropolu premiéru 6. prosince, ale Josef Kurfiřt nemluví jen o něm.
Lež má dlouhý nos. Zbrusu nový Pinocchio na jihu Čech
Světová premiéra nové rodinné opery se uskuteční v Českých Budějovicích. Pinocchia skladatelů Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara na libreto Davida Košťáka a v režii Petra Haška diriguje Josef Kurfiřt. Diváci zhlédnou příběh o chlapci toužícím po dospělosti; na cestě do Hračkařin na něj čekají nejen dobrodružství, ale i výzvy a nebezpečí. Premiéra se uskuteční 6. prosince v Domě kultury Metropol,…
Festival hudebního divadla Opera 2025. Více projektů, premiéry a nové prostory
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025, který pořádá Jednota hudebního divadla jako bienále, se uskuteční od 29. ledna do 18. dubna příštího roku. Do Prahy se sjedou operní soubory z České i Slovenské republiky, aby představily své nejlepší inscenace, a to převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších pražských divadelních či nedivadelních…
Dvořákovy Slovanské tance baletně v Českých Budějovicích
Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích připravilo na první listopadový den první baletní premiéru sezóny. V Domě kultury Metropol představí baletní zpracování Dvořákových Slovanských tanců v choreografii Martina Šintáka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře. Jihočeská scéna avizuje kouzelnou jevištní báseň o radostné cestě ke kořenům. O taneční uchopení Roku české hudby se postará českobudějovické Jihočeské divadlo.…




























