„Martiníkovo sdělení je prosté, čisté, vychází z hloubi srdce a duše. Právě jako jeho technika zpěvu.“ „Je obdivuhodné, jak David Mareček (generální ředitel České filharmonie) neztratil nic ze svého interpretačního umu. Vůči pěvci je vnímavý, ohleduplný, pozorný.“ „Za dva roky od prvního provedení se Zimní cesta v interpretaci obou stala intimní a vytříbenou, přirozenou…
Jakub Klecker je od září novým šéfdirigentem olomoucké filharmonie
„Důvodem pro oslovení Jakuba Kleckera byla zejména skutečnost, že beze zbytku naplňuje požadavky, které jsme od začátku na budoucího šéfdirigenta kladli.“
„Napříč celým orchestrem je mnoho vynikajících instrumentalistů, kteří své hráčské kvality zúročují nejen uvnitř tělesa, ale také jako sólisté.“
„Petra Vronský orchestru vtiskl osobitý zvuk a kvality a stále pomáhá překonat současné nelehké období.“
Bez šéfdirigenta je po celou aktuálně probíhající sezonu orchestr Moravské filharmonie Olomouc. To se ale mění od sezony 2019/20 – novým šéfdirigentem tělesa se stává Jakub Klecker, dosavadní hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského a také umělecký ředitel dětského a mládežnického sboru Kantiléna. Ve funkci vystřídá dlouholetého šéfdirigenta Petra Vronského…
Zemřel Emil Leichner, interpret Martinů a legendární pedagog
„Na konzervatoři působil celé půlstoletí, na hudební fakultě AMU víc než pětadvacet let.“
„Oddaný a zasvěcený skladatelův interpret, který podstoupil životní úkol nastudovat všechny koncertantní i sólové skladby Bohuslava Martinů pro klavír.“
„Byl synem houslisty Emila Leichnera, který čtyřicet let vedle České noneto a který s ním založil Klavírní kvarteto Bohuslava Martinů.“
Zemřel klavírista Emil Leichner, dlouholetý pedagog Pražské konzervatoře a hudební fakulty AMU. Loni v létě oslavil osmdesátiny. S výjimkou Austrálie účinkoval jako sólista nebo komorní hráč na všech kontinentech. Natočil kompletní klavírní dílo Bohuslava Martinů a hudbu českého klasika dvacátého století propagoval také svými organizačními aktivitami. Stal se v tuzemské hudbě legendou.
Ivo Kahánek a Jakub Hrůša nahrávají s Bamberskými symfoniky dva české klavírní koncerty
„Rozumíme hudebně i lidsky.“
„Vždy znovu mne překvapí, jak tvořivě a přitom profesionálně dokonale orchestry pod Jakubem hrají.“
„Naplňuje mne hrdostí, že česká hudba není ve světě vnímána jen jako cosi exotického na zpestření zaběhnuté dramaturgie.“
Dva špičkoví čeští hudebníci, klavírista Ivo Kahánek a dirigent Jakub Hrůša pomalu dokončují společný projekt. V pátek a v sobotu, 18. a 19. ledna přednesou Koncert pro klavír a orchestr č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. Současně tak završí nahrávání dvou významných českých koncertních děl, zmíněného Martinů a Koncertu pro klavír a orchestr g moll Antonína Dvořáka. Koncerty se konají v domovském sále Bamberger Symphoniker, které Jakub Hrůša už třetím rokem vede. CD vydá Supraphon letos na podzim.
Tomáš Hanus: Hledět si při dirigování opery pouze hudby? To nemohu
„Publikum v Mnichově na Prodanou nevěstu reaguje velmi vřele.“
„Jelikož jsem se od začátku srpna nezastavil, vyberu si teď intenzívní studijní čas.“
„Janáčkova hudba se nemůže omrzet.“
Bavorská státní opera hraje od prosince Smetanovu Prodanou nevěstu. Po hudební stránce za novou inscenací stojí dirigent Tomáš Hanus, šéfdirigent a hudební ředitel Velšské národní opery v Cardiffu, brněnský rodák, který se svým souborem hostoval v prosinci na festivalu Janáček Brno 2018 s operou Z mrtvého domu…
Světový Janáček.
Carsenova Káťa Kabanová v rukou Jiřího Bělohlávka
„Režisér se podílel na scénografii jako spoluautor světelného designu.“
„Káťa pošle zčeřenou vlnkou Borisovi polibek. Okamžik, který už je určitě ve zlaté knize scénografie.“
„Marně se rozhodujete, jestli je drama magicky přitažlivé spíše hudebně, nebo ještě víc vizuálně.“
Festival Janáček Brno 2018 soustředil letos na podzim v programu místními i hostujícími silami všechna skladatelova jevištní díla. Tedy včetně Káti Kabanové, jak ji Janáčkova opera brněnského Národního divadla uvádí v aktuální inscenaci světoznámého kanadského režiséra Roberta Carsena. Premiéra koprodukce realizované ve spolupráci s Opera Vlaanderen se v Brně uskutečnila na podzim 2016. Záznam tohoto evropského projektu, vizuálně stejné podoby uvedené v Madridu již v roce 2008, zachycuje DVD…
Miroslav Ambroš: Spolupráci s Mistrem Sukem bych nevyměnil ani za patnáct soutěží
„Řídil se krédem, že dokud mi nebude alespoň dvacet, nemáme se spolu o čem bavit. A mně tehdy bylo dvanáct!“
„Byl prostě takový. Obrovský dříč, který totéž vyžadoval po ostatních.“
„Ambroš Ladies Orchestra? Všechny hráčky jsou natolik dobré, že s každou bych mohl vystoupit jako se sólistkou.“
S houslistou Miroslavem Ambrošem jsme se sešli k rozhovoru v jeho ateliéru v jednom starobylém malostranském domě. Protože tento ateliér dříve patříval Josefu Sukovi, který ho pak svému žákovi v roce 2010 předal, nepřekvapilo mě, že stěny zdobí portréty významných houslistů. Na tom nejčestnějším místě je portrét Františka Ondříčka a Josefa Suka jako malého chlapce s dědečkem, hudebním skladatelem. Tématem našeho povídání ale nebylo jen vzpomínání na spolupráci s Josefem Sukem. Miroslav Ambroš je aktivní mladý muž, který vedle své sólové a komorní dráhy věnuje v posledním roce nemalé úsilí projektu, který vymyslel – souboru nejlepších českých hráček na smyčcové nástroje Ambroš Ladies Orchestra.
Česká filharmonie pohledem studentů AVU
„Neveřejné zkoušky patří k pracovní každodennosti filharmoniků.“
„Studenti se na chvíli stali pozorovateli pro ně neznámého světa.“
„Výstava ukazuje specifickou atmosféru zkoušek a výsostné působení hudby jako takové.“
Studenti Akademie výtvarných umění zachytili hráče České filharmonie při jejích zkouškách. Výsledkem je výstava, která právě probíhá v přízemním respiriu Dvořákovy síně Rudolfina. Posluchači různých ateliérů tvořili na neveřejných koncertních zkouškách, které vedli dirigenti Jiří Bělohlávek, Semjon Byčkov a Manfred Honeck.
„Když já tak rád diriguju…“
Jiří Bělohlávek a jeho završení práce s ČF ve filmu
„Dokument s postupující vážnou nemocí bezděky zachycuje konečné životní bilancování.“
„Není to životopisný film. Mnoho věcí vůbec nezmiňuje. Přesto jde o dílo s velkým přesahem.“
„Divák je díky kameře v pozici nenápadné přítomnosti.“
Česká filharmonie před časem iniciovala natáčení dokumentu o Jiřím Bělohlávkovi. Práce se ujal Roman Vávra – a i když ji předčasně definitivně ukončil šéfdirigentův odchod v květnu 2017, stačil režisér nashromáždit tolik materiálu, že vznikl víc než výmluvný film. Datum televizního vysílání ještě není známé. Uskutečnila se však předpremiéra v pražském kině Lucerna. Vyvolala silné vzpomínky a emoce.
Konkurence, vyjednávání, peníze.
David Mareček o turné ČF po USA
„Zaujmeme, když dáváme českou hudbu. Američané jdou na ČF jako na zážitek, který bude autentický.“
„Pro Ameriku je čtyřletý cyklus zájezdů tak akorát.“
„Vozíme dva, maximálně tři různé programy, protože na turné není čas zkoušet.“
Česká filharmonie má dnes večer se Semjonem Byčkovem v Kalifornii na více než dvoutýdenním americkém turné předposlední koncert. Koná se v Davies Symphony Hall, v sále, který San Francisco postavilo na přelomu 70. a 80. let 20. století. Síň má skoro 2800 míst a je pojmenována po paní Louise Davies, dámě ze staré sanfranciské rodiny, největší z donátorů stavby…
Tak trochu jiný festival
„Vilém Vlček je velkou nadějí mezi našimi violoncellisty.“ „Václav Hudeček získal za podporu mladých umělců cenu České hudební rady.“ „V Lukáši Bařákovi roste následovník Adama Plachetky.“ Praha si skutečně nemůže stěžovat, že by jí chyběly festivaly klasické hudby. Od těch světově proslulých až po ty drobné a specializované na určité období nebo…
Jakub Hrůša: S Berlínskými filharmoniky se cítím doma a uvolněně
„Nemůžu se zbavit hlubokého napojení na české tradice, po prvních tónech Mé vlasti jsem měl pocit absolutního domova.“
„Hudební prožitek každého člena orchestru je stejně tak důležitý jako můj.“
„Jeden z nejhezčích způsobů, jak se k orchestru dostat, je mít při všech nárocích klíček k humoru a potěšení.“
JAKUB HRŮŠA se dnes poprvé představí za dirigentským pultem Berlínských filharmoniků. Ve třech večerech uvede s prestižním tělesem ryze český repertoár. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se Jakub Hrůša zamyslel nejen nad tímto přelomovým debutem v kariéře (chystáme reflexi pátečního koncertu), ale také obecně nad vztahy mezi dirigentem a orchestry,…
PKF – Prague Philharmonia zahájila sezonu brilantně
„V případě PKF a Emmanuela Villauma existuje velké porozumění.“
„Po brilantním úvodu neměla Sarah Chang vůbec jednoduchou úlohu.“
„Stylovost, přesnost, obdivuhodné frázování, soustředěnost, to je dědictví Jiřího Bělohlávka.“
Zahajovací koncert Orchestrálního cyklu PKF – Prague Philharmonia se konal ve Španělském sále Pražského hradu. Hráči předvedli to nejlepší, co umějí, a svým výkonem rozklenuli oblouk mezi dědictvím Jiřího Bělohlávka a současným vkladem Emmanuela Villauma. Přestože akustika Španělského sálu těmto typům koncertních programů příliš nepřeje, dali interpreti na tuto nevýhodu po většinu večera zapomenout.
Nestárnoucí Slovanské tance
„Meta nepřekonatelnosti byla spatřována v Talichově nahrávce z roku 1950.“
„Šejnova nahrávka z roku 1959 zapůsobila velice bouřlivě až senzačně.“
„U Šejny je preferována tanečnost jednotlivých tanců, včetně těch pomalých.“
„Starším pánům kritikům ona ´hlučnost´ naopak vadila.“
„Neprávem zapomínaný Šejna byl dvořákovským dirigentem jako málokdo.“
Měsíc září přináší narozeniny Antonína Dvořáka a tím mimo jiné i programy hudebního festivalu Dvořákova Praha. Dobré důvody připomenout si jednu z legendárních nahrávek jeho hudby – Slovanské tance natočené Českou filharmonií s Karlem Šejnou.
Hudební léto vrcholí v Kroměříži a v Litni, podzim začíná na severních hranicích
„Akademii inicioval a zaštiťuje dirigent Tomáš Netopil – kroměřížský rodák.“ „Pro veřejnost jsou koncerty a semináře v mimořádných exteriérech i interiérech.“ „Sedmý ročník Festivalu Jarmily Novotné uzavřou Písňové studánky Martiny Jankové.“ „Lidové písně v Janáčkově úpravě připomenou 90. výročí úmrtí skladatele.“ „V ruinách kostela v Oybinu hraje Clarinet Factory – prolog festivalu Lípa Musica.“ „Hanácké Atény“…














