Ve dnech, kdy si česká společnost připomíná výročí pádu totalitního režimu, uvede Komorní opera Hudební fakulty JAMU nové nastudování jednoaktové opery Zítra se bude… skladatele Aleše Březiny a libretisty Jiřího Nekvasila. Inscenace, inspirovaná procesem s Miladou Horákovou, se zaměřuje na aktuální téma soudů veřejného mínění a manipulace v digitálním prostoru. Premiéra se uskuteční 21.…
Téměř filmový zážitek v ostravském kostele. Glassův Proces v české premiéře
„Glassově hudbě je třeba přiznat – přes kompoziční jednoduchost, až primitivnost – schopnost vyvolat v posluchači pocit napětí.“
„Je třeba vzdát hold všem účinkujícím, kteří se zjevně provedení díla oddali s plným zaujetím.“
„Ze způsobu, jakým dirigent vedl orchestr i sólisty, bylo zřejmé, že k dílu má vztah – dirigoval energicky, s jasně čitelnými gesty.“
Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla dílo amerického skladatele Philipa Glasse zkomponované na libreto podle románu Franze Kafky Proces. Česká premiéra se uskutečnila 9. října v nejstarším ostravském kostele sv. Václava pod taktovkou Bruna Ferrandise a v režii Jiřího Nekvasila.
Poslední možnost přihlásit se do karlovarské pěvecké soutěže
Devětapadesátý ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka se uskuteční mezi 7. a 14. listopadem letošního roku. Uzávěrka přihlášek do interpretační soutěže mladých pěvců a pěvkyň vyhlašovaného Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka je stanovena na pátek 3. října. Klání se uskuteční ve čtyřech kategoriích: Junior, Opera, Píseň a Operní naděje s individuálním věkovým limitem v rozmezí…
Tři kontratenoristé, Händel a Znojmo
„Julius Caesar v Egyptě, londýnské dílo z roku 1724, je v dobovém italském barokním stylu mistrovským kusem.“
„Tři zahraniční kontratenoristé a tři domácí sólisté běžných oborů utáhli v uměleckém souznění s barokním orchestrem Romana Válka tři dlouhá dějství skvěle.“
„Dirigent, i s orchestrem pod pódiem v nejtěsnějším kontaktu s natěsnaným publikem, dotvářel dojem z díla svým nerutinním, až živočišně naléhavým přístupem.“
Hudební festival Znojmo nemohl ve čtvrtek začít lépe. Händelova opera Giulio Cesare in Egitto zahájila letošní ročník sice jen s náznakem kulis a s minimální režií, na podstatně menší scéně než v červnové plnoformátové ostravské koprodukci, nicméně hudební nastudování a pěvecké provedení bylo špičkové. Čtyřhodinové představení končilo po půlnoci, ale dirigent Roman Válek s Czech Ensemble Baroque a šesti sólisty dali publiku zapomenout na čas.
Hudební festival Znojmo otevře Julius Caesar
Letní festivalové dění na jižní Moravě se mezi 10. a 27. červencem ponese v duchu jednadvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Ten zůstane i letos věrný svému pestrému žánrovému zaměření a každoročnímu uvedení vybraného operního titulu. Tentokrát jím bude Händelův Julius Caesar v Egyptě, který se premiéry dočkal už v závěru června v Ostravě. V tu dobu se ve…
Julius Caesar v Egyptě. Ostrava objevila barokní operu
„Iluzi barokního prostoru poskytlo hlediště i jeviště Divadla A. Dvořáka ideálně. Dotvořil ho scénograf Daniel Dvořák.“
„Nejslavnějším kontratenoristou je dnes bezpochyby Andreas Scholl, německý kontratenorista, který vytvořil titulní roli.“
„Být to koncertní provedení, jistě by jeho výkon vyčníval, takto spíš vzbuzoval rozpaky.“
Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla poprvé na svém jevišti barokní operu, konkrétně Händelovu operu Julius Caesar v Egyptě, a to v koprodukci s Hudebním festivalem Znojmo a Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Režijně operu připravil Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Daniel Dvořák a kostýmy Hana Kelar Knotková. Premiéra se konala ve čtvrtek 19. června a byla událostí sezóny a současně jejím závěrem.
Barokní opera prvně v ostravském divadle. Se třemi kontratenoristy
Poprvé se v operní nabídce Národního divadla moravskoslezského objeví inscenace barokní opery v autentické hudební intepretaci na historické nástroje. Diváci přišedší do Divadla Antonína Dvořáka zhlédnou barokní operu o třech dějstvích z roku 1724 a pera Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě (Giulio Cesare in Egitto). Premiéra se koná 19. června, inscenace bude posléze také…
Slavná fraška Slaměný klobouk jako skutečně komická opera
„Výkon Martina Šrejmy v hlavní roli si zaslouží nejvyšší uznání.“
„Všichni hráli a zpívali s chutí, vše plynulo jakoby samozřejmě.“
„Závěrečný potlesk diváků byl spontánní a dlouhotrvající.“
Málokoho, kdo se alespoň trochu zajímá o film, minul film Kmotr. Mnohému se v mysli ihned vybaví ústřední melodie filmu, hraná na trubku. A možná také jméno jejího autora, kterým je Nino Rota. Divák s hlubším zájmem o film si připomene i názvy dalších filmů, ke kterým tento skladatel napsal hudbu: Gepard, Silnice, Amarcord, Sladký život… Těch filmů bylo celkem vice než sto padesát! Málokdo však bude vědět, že Rota byl jako skladatel plodný i mimo oblast filmu a že je také – kromě mnoha jiných skladeb – autorem dvanácti oper. Jednou z nich je Florentský slaměný klobouk a právě tuto úspěšně nabídlo Národní divadlo moravskoslezské 14. dubna na pražském festivalu Opera.
Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera
Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…
Florentský slaměný klobouk Nina Roty prvně v tuzemsku
Národní divadlo moravskoslezské uvede 13. března v české premiéře komickou operu Nina Roty Florentský slaměný klobouk (Il cappello di paglia di Firenze). Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka ji přivádí režisér Jiří Nekvasil v hudebním nastudování Marka Šedivého. Inscenace bude k zhlédnutí také v rámci Festivalu hudební divadla Opera 2025. Libreto vzniklo podle komedie Slaměný…
Julius Caesar v Egyptě. Příští rok v Ostravě a ve Znojmě
S dalším festivalovým avízem pro příští rok přichází Hudební festival Znojmo. Z programu jednadvacátého ročníku, který se uskuteční mezi 10. a 27. červencem příštího roku, představil chystaný operní projekt. Jím bude trojí autentické provedení Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě, kterou festival koprodukuje společně s Národním divadlem moravskoslezským, na jehož programu se titul objeví…
ČtenářiPlus: Smetanou proti opernímu konzervatismu
„Domácí operní orchestr pod vedením Jiřího Štrunce naplňuje bohatost Smetanova vrcholného romantismu.“
„Jedna věc je pracovat se symbolistickým minimalismem, ale druhá věc je předat potřebné množství informací.“
„Smetanovo dílo skýtá možnost dostat operu k široké divácké veřejnosti.“
Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni uvedlo v sobotu 19. října Smetanovu operu Čertova stěna v režii Jiřího Nekvasila, necelý rok od obnovení premiéry v Národním divadle moravskoslezském. Původní inscenace byla evidentně natolik vydařená, že si zasloužila vzkříšení na druhé straně republiky. Stálo by však za to ji při takové příležitosti i oživit.
Po sedmadvaceti letech. Čertova stěna v Plzni
Čertova stěna, komicko-romantická opera Bedřicha Smetany, se vrátí na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. V hudebním nastudování Jiřího Štrunce a režii Jiřího Nekvasila se v barytonové roli pana Voka z Růže představí Martin Bárta alternovaný Jiřím Hájkem. Premiéra se koná 19. října ve Velkém divadle. Na pozadí skalnaté krajiny u Vltavy kolem Rožmberka se rozehrává…
Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně
Její pastorkyňa je jednou z nejpůsobivějších Janáčkových oper doma i ve světě. Vesnická dívka Jenůfa postupně přichází o všechno – o krásu, o dítě, o čest i o milého. Přesto najde naději a důvod, proč žít dál. V zásadní roli Kostelničky v příštích dnech v pražském Národním divadle dvakrát hostuje legendární finská sopranistka Karita Mattila. Ve středu a pak v pondělí 11. a 16.…
Galavečery ostravského divadla vkročením do nové sezony
Národní divadlo moravskoslezské vstupuje do 106. sezóny s mottem Proměny a Konstanty. Čtyřsouborové divadlo chystá pro diváky celkem šestnáct premiér. Zahajovací galavečery se uskuteční 7. a 8. září – opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné…
Zpívající mládí pílí do Karlových Varů. Přihlášky na tamní soutěž do konce září
Oblíbená soutěžní destinace tuzemských začínajících klasických zpěváků, totiž Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka, vznikla před více než půlstoletím v Karlových Varech. Soutěž, zpočátku určená studentům uměleckých škol, se stala během let uznávanou soutěží mezinárodní a cílí na pěvce od šestnácti do pětatřiceti let. Zúčastňuje se jí každoročně kolem stovky adeptů z celého světa…
Dvojitý prolog Svatováclavského hudebního festivalu. Zve i do hukvaldského amfiteátru
Na dvou různých místech se v sobotu 31. srpna odehraje prolog Svatováclavského hudebního festivalu. Klasickohudební část je umístěna do Janáčkových Hukvald, odlehčenější muzicírování bude k slyšení v centrálním městě festivalu Ostravě. Obě části jsou formou celoodpoledního open-air. Hukvaldský pořad Svatováclavského hudebního festivalu je umístěn na tamní hrad či do jeho blízkosti. Ve čtrnáct…
Ostravské divadlo bojuje se Smetanovským operním cyklem v soutěži International Opera Awards
International Opera Awards 2024 jsou prestižním oceněním a celosvětovou oslavou operních úspěchů. Opera Národního divadla moravskoslezského bojuje především v kategorii operní soubor a také v kategorii festival se Smetanovským operním cyklem Ostrava 2024. Ocenění se dostane nejlepším projektům žánru po celém světě. Hlasující diváci vyplní formulář na webu International Opera Awards. Nominovat může každý…
Zavřené brány otvírají stavidla podvědomí. Opera Malé životy uzavřela Dny nové opery
„Po kompoziční stránce je opera Malé životy naplněna ostře diferencovanou hudbou, která splňuje atributy skutečného dramatu.“
„Je s podivem, že takto rafinovaně nuancovaný hudební doprovod mělo na svědomí pouze osm instrumentalistů.“
„Analogie s díly Leoše Janáčka zde není úplně od věci.“
Finále světově etablovaného ostravského festivalu Dny nové opery se konalo 30. června v Divadle Antonína Dvořáka, kde zaznělo dílo irské skladatelky Ann Cleare s názvem Malé životy. Opera pro pět zpěváků a komorní ansámbl vznikla na libreto spisovatelky Alison Louise Kennedy. Komorní orchestr Ostravská banda řídil dirigent Bruno Ferrandis a šlo o českou premiéru.
Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců
„Pomíjivý puls Iana Davise je podnětným dílem, které spojuje existencialistický námět s hypnoticky asociativní hudbou.“
„Režie našla prostor pro jisté anomálie, které v dobrém slova smyslu evokují filmovou poetiku Davida Lynche.“
„Opera ‚Až tu všichni budou‘ Haštala Hapky je nepochybně osvěžením a obohacením současné operní produkce, a to nejen svou bezprostřední kvalitou, ale také pro svou hravou a nenásilnou aktuálnost.“
Ostravské Dny nové opery v sobotu 29. června nabídly dvě silně kontrastní inscenace. Pomíjivý puls (Ephemeral pulse) amerického autora Iana Davise je jednoaktovou ambientní operou na verše Emily Dickinson. Opera Až tu všichni budou českého autora Haštala Hapky je originální retrospektivou teroristického činu spáchaného českým občanem na českém území. Obě opery byly inscenovány v Divadle Jiřího Myrona, provedení řídili Petr Kotík a Patrik Kako.
Pohledem Jiřího Vejvody (65)
Hold skladateli i sochaři. Setkání u Smetanova pomníku v Litomyšli
„Uskutečnilo se 22. června 2024, na den přesně sto let poté, co byl pomník ve stejné datum roku 1924 instalován.“
„Hudební složku obřadu, zarámovaného fanfárami, zajistil Sbor Národního divadla.“
„Smetanův pomník v Litomyšli přečkal společenské i politické poryvy, jakých bylo u nás za uplynulých sto let nepočítaně.“
Smetanova Litomyšl, to nejsou jen desítky koncertů či operních představení, jež činí z festivalu prvotřídní událost. Během třiceti dnů, po které letošní ročník trvá, se opět koná bezpočet doprovodných akcí nejrůznějšího obsahu a zaměření. Od, řekněme, odpočinkovějších, při nichž hudbu či mluvené slovo vstřebává publikem pohodlně usazené, či dokonce polehávající na trávníku, až po události se závažným přesahem a nadčasovou symbolikou.
Dny nové opery Ostrava. Sedmé bienále se sedmi premiérami
Pět světových a dvě české premiéry, to je pozvánka Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského na sedmé bienále festivalu Dny nové opery Ostrava (NODO), který začíná 26. června. V pěti dnech na ostravských scénách Divadla Jiřího Myrona, Divadla Antonína Dvořáka, Divadla loutek a v hale Tatran představí různorodou současnou, převážně evropskou operní…
Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok
Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně
První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…
Za Smetanovými operami do Ostravy? Jedině vlakem
V Národním divadle moravskoslezském se pomalu schyluje k druhému bloku letošního Smetanovského operního cyklu Ostrava. Ten se odehraje v květnu a skončí dvanáctý den v měsíci, na který připadá sté čtyřicáté výročí Smetanova úmrtí. V Ostravě tak zazní opět všech osm Smetanových dokončených oper v pořadí, v jakém autor díla napsal. Květnový blok navíc provází mimořádná nabídka…
Nová opera a sedm premiér v závěru června v Ostravě
Sérii světových a českých operních premiér nabídne publiku sedmé bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava, jediná kontinuální přehlídka nové opery v České republice. Díky úzké kooperaci obou pořadatelských institucí, Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského, se pod vedením mezinárodních inscenačních týmů uskuteční sedm inscenací, které demonstrují tvůrčí zvídavost…
Smetanovy opery v evropské televizi ARTE
Bedřichu Smetanovi, od jehož narození uplynulo první březnovou sobotu dvě stě let, věnuje evropská televize ARTE TV v této sezóně zvýšenou pozornost. Vedle dokumentu ze zkoušky Jakuba Hrůši s Bamberskými symfoniky přibližujícího symfonickou báseň Vltava, prezentovanou jako nejpopulárnější skladbu „praotce české hudby“, obsahuje její nabídka i dva streamované záznamy operních inscenací pražského Národního…
Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě
„Obrázek z dávných dějin ukazuje nesmrtelné negativní vlastnosti českého človíčka, kličkujícího mezi nástrahami vášní, moci a vlastního prospěchu.“
„Černobílý obrázek inscenace věru není.“
„Jakub Klecker využil nejen své spolehlivé dirigentské umění, ale i svůj sbormistrovský cit.“
Rok české hudby a dvě let od narození Bedřicha Smetany berou v Ostravě vážně. Ve čtvrtek 22. února byla znovu uvedena skladatelova první opera Braniboři v Čechách, přičemž inscenace z roku 2016 dostala novou vizáž a jiné obsazení některých postav. Monumentalita a údernost inscenace byla zachována, stejně jako precizní hudební nastudování a provedení.
Jiří Nekvasil: Ostravské divadlo nezahálí
„Na Černé louce vznikne variabilní scéna typu black box pro 220 diváků. Tento typ divadelního prostoru našemu divadlu, ale i v Ostravě citelně chybí!“
„Velkým přínosem pro provoz divadla bylo vybudování ubytovacího patra, obsahujícího devatenáct pokojů hotelového typu pro hostující umělce.“
„Připraven je náročný projekt, který posune technologické možnosti jeviště do zcela jiných dimenzí.“
Rok 2024 je nejen Rokem české hudby, ale také rokem, ve kterém si hudební veřejnost připomíná 200. výročí narození a 140. výročí úmrtí Bedřicha Smetany. Odkaz tohoto skladatele představí Národní divadlo moravskoslezské opulentní akcí, Smetanovským operním cyklem. Divadlo však myslí i na vzdálenější budoucnost či věci technického rázu. O těch se rozpovídal jeho ředitel Jiří Nekvasil.




























