KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bienále Ostravské dny 2021 v srpnu pojedenácté

Mezinárodní hudební festival Ostravské dny představí ve dnech 19. až 28. srpna v plné šíři hudbu dneška a připomene si dvacet let od svého prvního bienále v roce 2001. Projekt pořadatelé postavili na osobní účasti skladatelů a interpretů z České republiky a zahraničí. Dále pak na neformální atmosféře mezi interprety, hostujícími skladateli a publikem, a to při účasti…

Číst dál…

Jiří Rožeň se Sinfonieorchester St. Gallen s Bartókem a Dvořákem v live streamu

„Medově sladká, téměř violová barva se linula v nádherné Bartókově snové melodii.“ „Švýcarské hodinky asi nejsou jedinou devízou malého bohatého státu, přestože je v orchestru mnoho cizinců…“ „Dvořák měl místy skoro prázdnou partituru. Málo not, ale tak silná hudba!“ V sobotu večer nabídl švýcarský Sinfonieorchester St. Gallen živý stream koncertu, který dirigoval…

Číst dál…

Jiří Rožeň dnes v Toulouse, v listopadu v Ženevě a Pardubicích

Mladý úspěšný český dirigent Jiří Rožeň dnes večer vystoupí s Orchestre National du Capitole de Toulouse. Diriguje Dvořákovu Osmou symfonii a před ní Chačaturjanovu Rapsodii pro violoncello, ve které se jako sólista představí violoncellista Xavier Phillips, a Sibeliův Houslový koncert se sólistou Jean-Marc Phillips-Varjabédianem. Ve středu 4. listopadu pak dirigent Jiří Rožeň zavítá do…

Číst dál…

Česko-ruský hudební souboj mladých talentů

„Čím rychleji se blížila sedmnáctá hodina, tím více atmosféra v sále houstla.“

„Bylo úžasné sledovat Jana Schulmeistera, s jakou chutí a radostí se s námi snažil podělit o své pocity, kterými Griegovo dílo naplnil.“

„Posledním soutěžícím byl Vsevolod Zavidov, který celý večer korunoval technicky mimořádně obtížným čtyřvětým Klavírním koncertem č. 1 Es dur, S. 124 Franze Liszta.“

Ve Dvořákově síni Rudolfina vyvrcholil čtyřiapadesátý ročník Concertina Praga, které mělo letos poprvé napínavou atmosféru bezprostředního koncertního klání. Čtyři mladí finalisté – klavírista Jan Schulmeister (Česká republika), houslista Daniel Matejča, (Česká republika), trumpetista Aleksandr Rublev (Rusko) a klavírista Vsevolod Zavidov (Rusko) se utkali nejen o přízeň mezinárodní hudební poroty, ale také o srdce publika. Partnerem jim byl Symfonický orchestr Českého rozhlasu v čele s mladým a talentovaným dirigentem Jiřím Rožněm.

Číst dál…

Daniel Matejča druhý na Concertinu Praga, vyhrál Rus Zavidov

Letošní Concertino Praga zná svého vítěze. Stal se jím čtrnáctiletý klavírista Vsevolod Zavidov z Ruska. Na druhém místě skončil náš patnáctiletý houslista Daniel Matejča a na třetím čtrnáctiletý ruský trumpetista Aleksandr Rublev. Finále se zúčastnil ještě český třináctiletý klavírista Jan Schulmeister. Koncert se konal v Rudolfinu před publikem v rámci festivalu Dvořákova Praha. Concertino…

Číst dál…

Jan Schulmeister: Přeju si, aby mě muzika nikdy neopustila

„Hudbu jsem vnímal už jako batole, protože jsem slýchal maminku cvičit na klavír a tatínka na housle.“

„Myslím si, že soutěže jsou naprosto nejdůležitější. Zvykáte si odmalička být na pódiu – a to se v pozdějším koncertním životě hodně hodí.“

„V tomto školním roce budu mít individuální studijní plán – jeden týden škola, druhý týden individuální studium, takže budu moci cvičit i šest hodin denně.“

Třináctiletý Jan Schulmeister si z mnoha klavírních soutěží odnesl ta nejvyšší ocenění, mimo jiné se dvakrát stal vítězem Národní soutěže ZUŠ, dvakrát získal absolutní vítězství v soutěži Piano Talents v Miláně a stal se absolutním vítězem soutěží Amadeus a Beethovenovy Teplice. Jeho posledním výrazným úspěchem je vítězství v Mezinárodní klavírní soutěži Césara Francka v Bruselu. Patří k nejpozoruhodnějším mladým českým klavíristům. Je také nejmladším členem hudební rodiny PETROF…

Číst dál…

Daniel Matejča: Hrát v Rudolfinu je sen muzikanta v každém věku

„Pana profesora beru svým způsobem jako člena rodiny.“

„Řekl bych, že finále Concertina Praga je asi největší úspěch, jakého jsem kdy dosáhl.“

„Jako houslista hraju klasickou hudbu, ale díky klavíru a marimbě či vibrafonu se dostanu i k jiným žánrům, jako jsou jazz nebo moderní hudba.“

Představujeme české finalisty soutěže Concertino Praga. Zatím poslední úspěch patnáctiletého houslisty Daniela Matejči je první cena v soutěži Georga Philippa Telemanna pro houslisty do osmnácti let v červnu v polské Poznani. Mimo jiné je absolutním vítězem Národní soutěže ZUŠ, vítězem ústředního kola německé Národní soutěže Jugend musiziert a vítězem a laureátem mezinárodních klání Soutěž Josefa Muziky a Soutěž Josefa Micky. V letech 2016 a 2018 byl nejúspěšnějším zástupcem ČR na prestižní Kocianově houslové soutěži a v roce 2019 se stal jejím absolutním vítězem…

Číst dál…

MHF Dvořákova Praha od čtvrtka do soboty: Symfonický i komorní koncert a Concertino Praga

Řada dalších hudebních setkání MHF Dvořákova Praha pokračuje zítra od 20 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. Hrát bude domovská Česká filharmonie pod taktovkou Jakuba Hrůši. V úvodu zazní Čtvrtý klavírní koncert G dur, op. 58 Ludwiga van Beethovena a sólového partu se ujme Martin Kasík. Vrcholem večera pak bude Symfonie č. 1…

Číst dál…

Dvořákova Praha se hodně soustředí na klavír a vedle Dvořáka nabídne i Beethovena

Dvořákova Praha patří k festivalům, které se uskuteční v původně plánovaném termínu. Od 4. do 20. září zůstává zachována i hlavní dramaturgická linka přehlídky kladoucí důraz na hudbu Antonína Dvořáka, letos výrazně na klavírní skladby. Interprety však budou v důsledku dlouhodobé koronakrize a všech s ní souvisejících opatření téměř výhradně jen tuzemští umělci. Festival Dvořákova Praha…

Číst dál…

Beethoven „slavil“ i v Opavě

„Potěšilo mne, že existuje mladý muž, který ve 21. století věří v klasickou hudbu s oddaností bezmála richterovskou.“ „Matyáš Novák se nestydí dát najevo své city, nezdráhá se ponořit do výrazu, ale současně nezapomíná, že jde také o hudbu efektní a pompézní.“ „Beethovenově Clärchen dokázala Kateřina Kněžíková propůjčit charisma dívky toužící stát se vojákem.“…

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice v 52. sezóně

Komorní filharmonie Pardubice uveřejnila program následující, již 52. sezóny. Posluchači se mohou těšit nejen na koncerty, které musely být kvůli pandemii odloženy, ale na řadu dalších zajímavých titulů i hostů orchestru. Filharmonie se také s novou sezónou vrací do svého sídla, které prošlo rekonstrukcí. Na úvod sezóny uvítá na pódiu absolventa pardubické…

Číst dál…

Rožeň, PKF a Esfahani – trojice, která na Pražském jaru rozezněla Rudolfinum

„Dirigent Jiří Rožeň ke své práci zjevně přistupuje se záměrem hudbě sloužit, nikoliv si ji přivlastnit.“ „V obou cembalových koncertech je posluchač od první chvíle vtažen rovnou do centra všeho dění, a to velmi přesvědčivě v podání Mahana Esfahaniho.“ „V sále nebylo přítomno mnoho diváků, o to výrazněji však dávali najevo své nadšení…

Číst dál…

Dvořákova Praha: Češi hrají Čechům

„Jakub Hrůša nastuduje dvě zásadní symfonická díla Josefa Suka, Dvořákova zetě.“ „Roli garanta představení Dvořákova díla pro sólový a čtyřruční klavír přijal klavírista Ivo Kahánek.“ „Událostí slibuje být Beethovenova Missa solemnis v historicky poučeném přístupu Collegia 1704 a Václava Lukse.“ Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou, pianisté Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček, houslisté Josef Špaček a Jan…

Číst dál…

Finalisté soutěže Concertino Praga jsou z Česka a Ruska

Na veřejném soutěžním koncertě v pražském Rudolfinu se 12. září publiku i porotě představí čtyři finalisté letošního ročníku Dvořákovy rozhlasové soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga. Jsou jimi dva Češi, patnáctiletý houslista Daniel Matejča a třináctiletý klavírista Jan Schulmeister, a dva zástupci ruské interpretační školy, čtrnáctiletý trumpetista Aleksandr Rublev a stejně starý klavírista Vsevolod Zavidov.…

Číst dál…

Pražské jaro online: živé koncerty i legendární záznamy

„Pražské jaro on-line také on-line vzniká. O dalších položkách programu se jedná.“

„Festivalový koncert se vůbec poprvé uskuteční i v Brně.“

„Má vlast sice nebude moci zaznít živě, ale 11. a 12. května ji odvysílají televize a rozhlas.“

Více než deset koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní, z Brna a ze Spojených států amerických a k tomu záznamy legendárních festivalových programů z uplynulých dekád, rozhovory s umělci a pohled do zákulisí příprav netradičního ročníku. To vše bude tvořit jedinečnou formu 75. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro,…

Číst dál…

Na skvělém koncertu skvělý přídavek

„Jiří Rožeň byl perfektně připravený, každé dílo měl zvukově, tempově, melodicky i dynamicky propracované.“ „Suita z baletu Pulcinella je krásná neoklasická skladba, v níž se Stravinskij navrátil k tonalitě a klasické homofonní struktuře hudby.“ „Dílo Pierra Wissmera je prakticky neznámé.“ Letošní 26. koncertní sezóna PKF – Prague Philharmonia má název Dotkni se zvuku. Ve svém…

Číst dál…

Concertino Praga poprvé s Akademií klasické hudby

Český rozhlas vyhlásil letos mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky Concertino Praga poprvé společně s Akademií klasické hudby. Z šestnácti zemí se do 54. ročníku rozhlasové soutěže přihlásilo 54 účastníků ze tří kontinentů – z Evropy, Asie a Severní Ameriky. Soutěžní nahrávky budou nyní ve dvou kolech jako anonymní hodnoceny mezinárodní porotou. Finálové kolo bude…

Číst dál…

75. Pražské jaro zahájí 7. 5. Berlínští filharmonikové

„Rezidenčním umělcem bude pianista András Schiff.“ „Mezi nejmladšími interprety budou Robert Kružík, Jiří Rožeň, Martin Daněk a Jan Čmejla.“ „Po letech se jednou vrátí na závěr Beethovenova Devátá symfonie.“    Pětasedmdesátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro bude mít zahajovací koncert neobvykle už 7. května, kdy do české metropole přijedou Berlínští…

Číst dál…

Pochodem, vchod, hudbo, hrej! – PKF v Kasárnách Karlín

„Stanislav Svoboda dokázal vyloudit tuze líbezné tóny, které se působivě odrážely od stěn kulturní památky.“ „Tklivé a táhlé skřehotání rorýsů se náramně pojilo s klasickým Martinů harmonickým spojem (ten, kterému se někdy přezdívá Juliettin spoj a dobře ho zná každý milovník Martinů i Janáčkova Tarase Bulby).“ „Měl jsem radost z toho, že i přes hluk z ulice…

Číst dál…

Paris, Paris v Besedním domě

„Filharmonie zahájila koncert s energickou rozhodností, kterou si díky pečlivé práci dirigenta dokázala udržet až do konce symfonie.“ „I přes velkolepost závěrečné skladby ale možná zůstalo v mysli nejvýraznějším a nejnosnějším bodem koncertu Mařatkovo Luminarium.“ „Bylo znát, že se orchestr nebojí objevovat nové obzory, že je otevřený se nejen vypořádat s hudbou mnoha tváří,…

Číst dál…

Starší hudba komorně ve filharmonii

„Značka Komorní orchestr České filharmonie pro ty příležitosti skrývá různá proměnlivá složení, nikoli stálou sestavu.“

„Houslista a dnes už hlavně dirigent Goebel je legendou a velkou autoritou historicky poučené interpretace staré hudby.“  

„Publikum se může těšit na další Haydnovy symfonie a skladby neoklasického typu a s Manfredem Honeckem na program sestavený z částí Mozartova Requiem a Schubertových Litanií.“

Mimořádný předvánoční koncert Komorního orchestru České filharmonie s barokním programem řídil v sobotu v Rudolfinu Reinhard Goebel. Během několika dní byl po Giovannim Antoninim už druhou mimořádně vlivnou osobností ze světa staré hudby, která si před filharmoniky takto stoupla. Je to dobře, ale zároveň není třeba vyvozovat žádné dalekosáhlé závěry.

Číst dál…

Filharmonici v novém cyklu

„Že Rožeň představil skotské kompozice, není překvapivé, vždyť tam nějakou dobu působil.“

„Hobojový koncert od Martinů – krásná část programu, interpretačně přesně pochopená.“

„Skvělé dílo, které má šanci dostat se z Kabeláčových symfonií do běžného repertoáru asi nejsnadněji.“

Pro hráče očistná zkušenost a radost z jiného druhu muzicírování, pro publikum možnost poznat nový repertoár a hudebníky víc zblízka. Tak zdůvodňují čeští filharmonici nový cyklus K, jehož první koncert se uskutečnil v neděli odpoledne.

Číst dál…

Camerata Salzburg oslnila Bernsteinem i Dvořákem

„Houslového partu v Bernsteinovi se ujala Hilary Hahn. V žádném případě nelze mluvit o záskoku,

„Přestože interpretovaná s vřelostí, nutně to musela být trochu ´jiná´ serenáda, než jak ji máme v uchu.“ 

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha přivítal na svém druhém koncertu v sobotu 8. září výborný komorní ansámbl Camerata Salzburg s dirigentem Danielem Blendulfem a houslistkou Hilary Hahn. Večer přinesl zajímavou dramaturgii: Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina byla postavena do kontrastu se dvěma skladbami Antonína Dvořáka – Nokturnem H dur a Serenádou E dur. 

Číst dál…