V pořadí 124. koncert cyklu Varhanní podvečery u Salvátora, který se standardně koná první středu měsíci ve farním sboru Českobratrské církve evangelické U Salvátora v Salvátorské ulici na Starém Městě v Praze, se uskuteční po letní odmlce 3. září. V sólovém recitálu vystoupí varhanice Eva Bublová. Eva Bublová pochází z hudebnické rodiny. Na Pražské konzervatoři studovala varhany…
Klavírista Marek Kozák hrál v Šumperku. Prostě a civilně, přesto niterně
„Marek Kozák je klavíristou, který uchvacuje precizní, vycizelovanou technikou, krásným, zvonivým úhozem a hlubokým ponorem do výrazu skladby.“
„Vedle Bachových děl postavil skladby stejné formy, a dokonce i tóniny od Dmitrije Šostakoviče.“
„Vrcholem večera ovšem bylo Preludium, chorál a fuga, FWV 21 od francouzského skladatele Césara Francka.“
Klášterní hudební slavnosti vrcholí a v Šumperku zazněl v neděli 24. srpna jeden z nejzávažnějších programů festivalu. Klavírní virtuos Marek Kozák přednesl v klášterním kostele Zvěstování Panny Marie v Šumperku sofistikovaný recitál z preludií a fug. Díla Johanna Sebastiana Bacha srovnával se stejnými skladbami Dmitrije Šostakoviče a přidal ještě Vítězslavu Kaprálovou a Césara Francka. Neobvyklý program v exkluzivním podání…
Američan Stephen Tharp u Svatého Jakuba nešetřil virtuozitou
„Po delší době vystoupil na svatojakubském varhanním festivalu varhaník z USA.“
„Stephen Tharp oslnil brilantní technikou a suverénním ovládáním nástroje.“
„Z americké varhanní tvorby uvedl k naší škodě jen skladbu George Bakera.“
Třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum ve čtvrtek pokračoval třetím koncertem, kdy za obrovské varhany pražské svatojakubské baziliky tentokrát usedl americký hudebník. Stephen Tharp přesvědčil o své erudici a schopnostech, v některých momentech však také upozornil na problematické aspekty vystoupení.
Rozhovory před festivalem Lípa Musica. S cembalistou Jiřím Havrlantem o nostalgii, filmu i hledání sebe sama
Posledním hostem moderátora Pavla Ryjáčka v cyklu letošních předfestivalových podcastů Lípy Musicy byl cembalista Jiří Havrlant. V sobotu 20. září vystoupí na sólovém recitálu u Svaté Barbory v Zahrádkách na tradičním koncertu při svíčkách. V programu nazvaném Tarkovského Nostalgie zahraje skladby Bacha, jeho dvou synů a také jejich francouzských současníků. Sám zvolené období dějin hudby označuje…
Svatojakubský varhanní festival započatý znamenitě
„Na jubilejním Mezinárodním varhanním festivalu u sv. Jakuba vystoupil francouzský varhaník Baptiste-Florian Marle-Ouvrard.“
„Mimo dvě rozsáhlé improvizace se věnoval převážně hudbě své země.“
„Závěrečná improvizace byla na Hymnus stvoření sv. Františka z Assisi a jeho českého zhudebnění jako duchovní písně ‚Nejvyšší a mocný, dobrý Pane‘.“
Francouzský varhaník Baptiste-Florian Marle-Ouvrard zahájil jubilejní cyklus Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba. Koncert navštívili papežský nuncius v Praze a arcibiskup Jan Graubner. Sólista vystudoval Pařížskou konzervatoř a specializuje se na improvizaci, s kterou získal při mezinárodních soutěžích mnoho cen. Od roku 2015 je titulárním varhaníkem pařížského kostela sv. Eustacha jako nástupce Jeana Guilloua…
Martin Kasík v Kuksu předvedl, jak si podmanit barokní prostor romantismem
„Tóny se kukským chrámem nesou s obdivuhodnou intenzitou a zároveň s příjemným utlumením, bez jakéhokoliv rušivého dozvuku.“
„Moderní piano propůjčuje Bachovi lahodnost, dávající ještě více vyniknout geniální harmonii a všem kontrastům.“
„Na Voříška Martin Kasík rád přistoupil, i když ho ve svém běžném repertoáru nemá. ‚Více Voříška!‘ chtělo se pak zvolat možná nejen mně. “
Čtvrtý koncert letošního ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks byl koncipován jako klavírní recitál. Původně avizovaného Jana Bartoše, který musel ze zdravotních důvodů svou účast odříci, nahradil v sobotu 2. srpna v kostele Nejsvětější Trojice jiný špičkový český sólista Martin Kasík. A tak si posluchači pod vznosnou barokní klenbou užili namísto klasicistního programu vedle Bacha také příjemnou dávku romantismu.
Prague Brass Quintet: Od barokních fanfár ke světové premiéře
„Pětice hudebníků zaujala především schopností navázat bezprostřední kontakt s publikem i díky a přirozenému uvádění jednotlivých skladeb.“
„Bachův Contrapunctus I nabyl v podání žesťů slavnostní charakter a opět odhalil přednosti nástrojově homogenního obsazení.“
„Partita alla fanfare Zdeňka Lukáše je kompozicí plnou pozitivní energie, která nezapře skladatelův rukopis.“
Nedělní matiné 27. července v krumlovské synagoze patřilo mladé generaci českých žesťařů. Kvinteto PBtet (Prague Brass Quintet), založené v roce 2016 studenty HAMU se zde představilo v nové formaci s trumpetistou Stanislavem Masarykem. Soubor představil program, který spojoval osvědčené skladby barokních mistrů s kompozicemi českých autorů 20. a 21. století. Nechyběla ani světová premiéra skladby Jiřího Trtíka, komponovaná přímo pro krumlovský festival.
Alfred Habermann na úvod Litoměřického varhanního léta
Městská kulturní zařízení Litoměřice pořádají 34. ročník koncertního cyklu Litoměřické varhanní léto v katedrále sv. Štěpána v Litoměřicích. První koncert se uskuteční 30. července v podání varhaníka Alfreda Habermanna. Svůj varhanní recitál pojal spíše tradičně. Na úvod koncertu zazní téměř obligátní J. S. Bach a jeho Toccata, adagio a fuga C dur BWV 564. Druhým v pořadí bude…
Hudba rodiny Bachů v madrigalovém kabátku
„Johann Sebastian Bach nebyl během svého života nejslavnějším z Bachů.“
„Moteto Jesu, meine Freude mělo být zlatým hřebem večera, spíše však naplno odhalilo slabiny německého souboru.“
„Programu i souboru by patrně lépe slušel trochu komornější akustický prostor.“
První koncert letošního mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby nabídl ve čtvrtek 17. července v kostele Emauzského kláštera program sestavený z děl velké hudební rodiny, do které se narodil jeden z největších géniů Johann Sebastian Bach. Komorní provedení motet ze sedmnáctého a osmnáctého století obstarali členové souboru Ensemble Polyharmonique pod vedením kontratenoristy Alexandra Schneidera. Vyprodaný kostel aplaudoval hodinovému představení, které lze navzdory nejednomu interpretačnímu otazníku označit za zajímavý a důstojný začátek dalšího ročníku.
Roztančený Bach ve Florea Theatru se soubory Musica Florea a Epochal Dances
Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí narození hudebního velikána Johana Sebastiana Bacha. Diváky čekají čtyři Bachovy orchestrální suity v tanečním provedení. Choreografie je v rukou Heleny Kazárové a Veroniky Rehbergerové, umělecké vedoucí souboru Epochal Dances, jehož členové se ujmou dobově poučené interpretace. Na nevšední zážitek…
Hudba v chrámech i s nejstaršími českými houslovými sonátami
Festival komorních koncertů Hudba v chrámech kombinuje kvalitní hudbu s historickým prostředím sakrálních staveb. Nabízí posluchačům možnost slyšet nejen vrcholná díla barokní a klasické hudby, ale i skladby současných autorů. Letošní řada se koná v kostele sv. Martina a sv. Jana Křtitele ve Frenštátě pod Radhoštěm a paralelně v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie v Ostravě a trvá do 9.…
Bach v epické šíři. Berlínští vokalisté zahájí Letní slavnosti staré hudby
Letošní 26. ročník mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby nese podtitul Familia a hledá motivy rodiny v různých kontextech historie nejen evropské hudby. V rozmezí 17. července a 5. srpna se posluchači vydají napříč staletími za poklady z hudebních archivů ve společnosti předních interpretů mezinárodní i domácí scény. První koncert obstará berlínské vokální těleso Ensemble Polyharmonique…
Festival Krumlov zahájen hudbou i tancem, při uhrančivých výkonech sólistů
„Taneční kreace v choreografii Idy Victorie Nowakovské spojily současný výrazový projev s prvky barokních tanců.“
„Křišťálově čistý projev Simony Šaturové provázený vkusnou ornamentikou byl jedním z největších zážitků večera.“
„Výkon venezuelského trumpetisty Pacho Florese byl fenomenální.“
Emoce, elegance i odvaha spojovat hranice – to je krédo, které si do svého erbu vepsal letošní ročník jednoho z našich nejprestižnějších hudebních festivalů. Nabídne pětačtyřicet koncertů, na jejichž programu zazní nejedna česká i mezinárodní premiéra, představí se v nich zvučná jména světového renomé. Svou letošní kapitolu Festival Krumlov zahájil 11. července v barokní zámecké zahradě, kdy hudební příspěvek přinesla sopranistka Simona Šaturová spolu s venezuelským trumpetistou Pacho Floresem za doprovodu souboru Barocco sempre giovane. Hudebně-taneční open air představení dirigoval Vojtěch Spurný.
Alexander Schneider: Bachova pohřební hudba není smutná. Dává naději
„Takzvaná stará hudba si žádá nejen respekt k tradici, ale i odvahu současného pohledu.“
„Zabývám se hudbou, která má duchovní rozměr, ale zároveň dokáže oslovit muzikologicky.“
„Rád náš soubor vnímám jako seskupení sólistů, nikoliv jako sbor.“
Ensemble Polyharmonique zahájí letošní Letní slavnosti staré hudby. Jde o sdružení zpěváků staré hudby, zaměřující se především na skladby renesance a baroka. Soubor vychází z historicky poučené interpretační praxe a spojuje vlivy německé a franko-vlámské vokální tradice. Základní obsazení tvoří šest sólistů, kteří zpívají a cappella nebo s doprovodem bassa continua. Ansámbl zvou významné festivaly po celé Evropě a jeho uměleckým vedoucím je altista Alexander Schneider, který spolupracoval s předními dirigenty jako Philipp Herreweghe, Václav Luks, René Jacobs či Howard Arman. KlasikaPlus.cz se Schneiderem přináší rozhovor.
Svěží dramaturgie. Při zahájení Třeboňských nocturen měl i humor své místo
„Na každém koncertě festivalu by měla zaznít skladba jednoho z našich současných autorů inspirovaná třeboňskými rybníky.“
„Tsukushi Sasaki hraje na soudobý nástroj, respektuje však stylová specifika hudby Bachova období.“
„Atlantis Collegium výběrem Telemannových skladeb otevírá před posluchači další, méně známé stránky skladatelovy díla a kompozičního mistrovství.“
Letošní 22. ročník festivalu Třeboňská nocturna se ohlásil slavnostním zahajovacím koncertem 8. července v zámecké konírně vystoupením pražského komorního souboru Atlantis Collegium s uměleckým vedoucím Vítězslavem Podrazilem, který doprovodil sólistku, japonskou houslistku Tsukushi Sasaki, vítězku loňského ročníku houslové sekce soutěže Pražského jara. Podstatnou část programu tvořily skladby barokních mistrů, ve své premiéře však zazněla i kompozice současného autora Romana Haase Pocta lidové písni o vodě.
Velejemná rakouská preciznost na Hudebním létě Kuks
„Pod barokní klenbou v akusticky nadstandardně přívětivém prostoru se muzikantům dobře hraje a dávají to rádi najevo. “
„Šlo o něco jemného, ba přímo velejemného, v co se tóny skládaly a jak harmonicky působily.“
„Johannes Moritz a Bernhard Prammer vynikají jako dobře sehraná dvojice, pro niž je na prvním místě citlivá a rovnovážná spolupráce obou nástrojů a cílem precizní zvuk ohromující v detailech i celku.“
Festival Hudební léto Kuks se letos koná již pošestnácté. Jeho organizační tým v čele s neúnavným Vítem Havlíčkem se pokaždé důsledně stará o to, aby naplnil mezinárodní charakter akce, a proto zve k účasti i zahraniční interprety. V sobotu 5. července vystoupili v úchvatném prostředí kostela Nejsvětější Trojice dva umělci z Rakouska – trumpetista Johannes Moritz a varhaník Bernhard Prammer.
Červencové putování s Dvořákovým festivalem po vlastech českých
Třináct koncertů v jedenácti českých obcích a městech se v červenci uskuteční pod hlavičkou devětašedesátého ročníku Dvořákova festivalu. V převážně chrámových prostorách vystoupí plejáda tuzemských interpretů s komorními programy se zřetelnou dvořákovskou linkou. Červencová dvořákovská šňůra odstartuje v pátek 4. července v podhůří Orlických hor. Ve dřevěném kostele sv. Petra a Pavla v Liberku vystoupí trio mladých umělců: barytonista…
Collegium 1704 v příští sezóně
V jubilejní sezoně 2025/26 připravilo Collegium 1704 společně s vokální odnoží Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse program, který už tradičně zahrnuje šest koncertů v pražském Rudolfinu a paralelně drážďanském Annenkirche. Součástí sezony barokního orchestru, jejíž těžištěm je jméno Bach, jsou i tentokrát komornější pořady ve vršovickém Vzletu. První rudolfinský koncert se odehraje 9.…
Bachovo a Händelovo jubileum na svatovítském varhanním festivalu
Svatovítské varhanní večery jsou každoročním svátkem varhanní hudby, který se v roce 2025 uskuteční již po čtrnácté v majestátním prostředí katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě. Festival, pořádaný Metropolitní kapitulou u sv. Víta ve spolupráci se Správou Pražského hradu, nabídne během červencových úterků sérii recitálů předních domácích i zahraničních interpretů Letošní ročník…
Zvuk víry a struktury: Velehradský recitál Lukáše Hurtíka
„Velehrad je místem, kde se historie nevypráví, ale přirozeně žije.“
„Svým recitálem na Velehradě se Lukáš Hurtík představil jako interpret s citem pro vnitřní architekturu skladeb, emocionální hloubku a přirozenou pokoru vůči hudebnímu textu i prostoru.“
„Jeho recitál nebyl jen poctou Bachovi – stal se důvěrným rozhovorem s místem, které samo nese paměť víry, času a hudby.“
Bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě se 22. června rozezněla zvukem varhan – nástroje, který v sobě nese duchovní paměť místa. V rámci XII. ročníku Cyklu varhanních koncertů k významným výročím církevních osobností zazněl recitál varhaníka Lukáše Hurtíka, dramaturgicky věnovaný výročí 340 let od narození Johanna Sebastiana Bacha. Zazněla hudba, která byla mostem mezi historií, duchovnem a současným posluchačem.
Concentus Moraviae pokračuje. V Náměšti zněly Goldbergovy variace
„Soubor s názvem Nevermind vede Jean Rondeau, který je současně i rezidenčním umělcem festivalu.“
„Variace napsal údajně na objednávku pro hraběte Hermanna Karl Keyserlinga, aby zahnaly jeho nespavost. Tedy vlastně jako relaxační hudbu, kterou hraběti měl hrát jeho chráněnec, Johann Gottlieb Goldberg.“
„Třicet variací je systematicky uspořádáno a hlavním tématem je počáteční melodie ukolébavky, převzatá z Knížky pro Annu Magdalenu Bachovou.“
Festival Concentus Moraviae pokročil do další fáze. V pátek 20. června večer rozezněly zámeckou knihovnu Goldbergovy variace v podání vlámského souboru s názvem Nevermind. Hudba Johanna Sebastiana Bacha zazněla v úpravě pro tento soubor staré hudby, složený z flétny Anny Besson, houslí Luise Creac‘ha, violy da gamba Robina Pharoa a cembala Jeana Rondeaua.
Lionel Meunier: Lidé často netuší, co všechno se skrývá za jménem Bach
„Podařilo se nám najít si vlastní úzkou interpretační specializaci a specifický repertoár, kterým jsme se stali známými a díky kterému jsme si získali respekt.“
„Velmi bych si přál přivézt Zelenku i do Česka, aby se jeho hudba uctila tam, odkud pochází.“
„Při některých Bachových motetech na našich koncertech posluchači skutečně pláčou.“
Francouzský basista a dirigent Lionel Meunier je zakladatelem a uměleckým vedoucím souboru Vox Luminis, který od svého založení v roce 2004 patří k nejvýraznějším ansámblům v oblasti historicky poučené interpretace. Meunier si získal mezinárodní renomé díky preciznímu přístupu a zářivému zvuku, který definoval jeho soubor specializující se na vokální hudbu 17. a 18. století. V sezóně 2024/25 Meuniera čeká debut v Carnegie Hall, navrací se do Juilliard School a pokračuje v rozsáhlém turné. To ho tuto sobotu zavede i na festival Concentus Moraviae.
Hana Blažíková jednou z vystupujících v Labské filharmonii
Johann Sebastian Bach a jeho letošní narozeniny jsou námětem koncertu v hamburské Elbphilharmonie, kde vystoupí soubor Amsterdam Baroque Orchestra & Choir se svým uměleckým vedoucím Tonem Koopmanem. Ten je odborníkem na historickou interpretaci Bachových děl a vybral tři světské kantáty barokního mistra. Vznikl tak pořad Barockparty mit Bach, na kterém se 23. června…
Jean Rondeau: Čím více ega, tím méně hudby
„Goldbergovy variace jsou nevyčerpatelným zdrojem inspirace.“
„Chci, aby interpretace mluvila sama za sebe – natolik, že interpret ustoupí do pozadí.“
„Svoboda není ústředním pojmem mého přístupu k interpretaci, tím je vyprávění.“
Jean Rondeau, jeden z nejvýraznějších představitelů mladé generace interpretů staré hudby, přetváří zažité představy o barokní interpretaci a posouvá hranice hudební autenticity. I to je důvod, proč si jej jako letošního rezidenčního umělce vybral festival Concentus Moraviae. Rondeau na něm představí hned čtyři pojetí Bachových Goldbergových variací, a to sólově, ve spolupráci se svým souborem Nevermind a nabídne také tímto ikonickým dílem inspirovaný vlastní autorský projekt UNDR, islandsky zázrak. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Rondeau otevírá dveře do svého světa – světa, kde se technická brilance snoubí s hloubavostí a hlubokým porozuměním hudebnímu kontextu a kde cembalo či jakýkoli jiný nástroj zní s naléhavostí a poutá příběhem úspěšně oslovujícím i dnešního posluchače.
Horn Fest Praha ve jménu Johanna Sebastiana Bacha
Šestý ročník hornového festivalu pod patronací Radka Baboráka Horn Fest Praha otevře své brány první červnovou neděli. Stane se tak v prostoru Písecké brány na Hradčanech, kde od půl šesté večer vystoupí v multižánrovém programu Radek Baborák se svými hosty, Nikol Bókovou, Bellou Adamovou a Václavem Krahulíkem za doprovodu souboru Orquestrina Baborák. Přehlídka,…
Salvátorskou varhanní sezónu zakončí domácí Lukáš Vendl
Varhaník chrámu U Salvátora Lukáš Vendl bude protagonistou závěrečného koncertu aktuální sezóny Varhanních podvečerů pořádaných s měsíční pravidelností v pražském evangelickém kostele U Salvátora. Na celkově stém třiadvacátém koncertu konaném ve středu 4. června od půl sedmé večer zahraje skladby Buxtehudeho, Bacha a Rheinbergera. Poslední varhanní recitál salvátorské řady zajistí místní chrámový varhaník a současně etablovaný…
Plzeňská filharmonie a skvělá Barbara Maria Willi v Besedě
„Je skvělé, že se management orchestru Plzeňské filharmonie soustavně věnuje uvádění děl soudobých českých autorů.“
„Provedení Bachova koncertu d moll Barbarou Marií Willi bylo jednoduše zážitkem.“
„Vrchol koncertu přišel až po přestávce.“
Dalším, předposledním koncertem abonentní řady Diamant orchestru Plzeňské filharmonie, pokračovala s dramaturgicky skvělým programem koncertní sezóna orchestru doma, v Plzni. 22. května dirigoval šéfdirigent Chuhei Iwasaki. Na programu byla díla letošního jubilanta Jiřího Temla, Johanna Sebastiana Bacha a Bohuslava Martinů. Roli sólistky večera přijala Barbara Maria Willi.
Varhanní hudba u Svatého Jakuba s Chřibkovou a Sochorovou
Čekání na letošní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, který se uskuteční v termínu od 7. srpna do 25. září, zpestřuje titulární varhanice pražské svatojakubské baziliky Irena Chřibková každou neděli varhanním matiné. Následující dvě, která jsou na programu 25. května a 1. června, vedle Chřibkové odehraje také varhanice Anna Sochorová. Pro…
Radek Baborák a Aleš Bárta ve spořilovské Anežce
Cyklus pořádaný Pražskými komorními sólisty nabídne mimořádné pokračování v úterý 27. května od devatenácti hodin v prostorách kostela sv. Anežky České na pražském Spořilově. V dialogu děl Johanna Sebastiana Bacha a českých skladatelů vystoupí varhaník Aleš Bárta a hornista Radek Baborák. Dva renomovaní čeští interpreti, pardubičtí rodáci a stálí komorní partneři připravili pro cyklus Pražských komorních…
Jan Čmejla má nakročeno na skvělou pianistickou kariéru
„Z celé Bachovy Partity přímo dýchala mladistvá svěžest a radost ze života.“
„Skutečnými hudebními skvosty byly pomalé věty Allemande a Sarabanda.“
„V rozsáhlých Rachmaninovových Variacích na Chopinovo téma se Jan Čmejla předvedl jako pianista nejvyšších kvalit.“
Pražskojarní matiné Jana Čmejly v sobotu 17. května v Anežském klášteře mělo do jisté míry punc výjimečnosti: mladý umělec se totiž před dvěma měsíci stal – jako vůbec první český klavírista – vítězem proslulé lipské Soutěže Johanna Sebastiana Bacha. Spolu s hlavní cenou získal také několik cen vedlejších, mezi nimi i Cenu diváků.





























