„Czech Ensemble Baroque, který přitahuje čím dál četnější publikum svým neutuchajícím elánem a inspirací, se tento večer předvedl ve vší parádě.“ „Nadšené společné tvoření orchestru a jeho souznění hráčské i vnitřní nás neomylně vtáhlo do roviny prožívání skutečné velikonoční radosti a naděje, o nichž měl být celý večer.“ „Orchestr i sbor svůj jásot vyjadřily s takovou energií,…
Schützovy pašije starobylé, komorní a asketické
„V porovnání s Bachem Heinrich Schütz o století dříve naplňoval, celkem pochopitelně, asketičtější model.“ „Cappella Mariana šťastně zvolila jako vsuvky do německých pašijí Schützovy polyfonní kompozice s latinskými texty ze sbírek Cantiones sacrae.“ „Soubor nenápadně vedený zpívajícím Vojtěchem Semerádem se představil v celé kráse svého detailně propracovaného vokálního umění.“ Festival Pardubické hudební jaro přispěl do…
Pašije podle Matouše, Bacha a Lukse
„Slyšeli jsme dílo vedené k dojmu vážné, soustředěné a oduševnělé opravdovosti a účinné sdělnosti, bez hluchých míst.“ „Tenorista Stoklossa dává partu Evangelisty svou mateřštinu a krásně hladký propojený hlas, ale i neomylnou znalost slov a jejich kontextu.“ „Václav Luks má bezedný arzenál drobných důrazů, dynamických akcentů, artikulačních detailů a dalších nesčetných podnětů směřujících k tvarování hudebního toku.“ Tříhodinový…
Co nám proved’ Mendelssohn?
„Do roku 1829 vládla kulturní Evropě soudobá hudba.“
„Mendelssohn svým epochálním provedením vrátil Bacha na koncertní pódia, o pár let později totéž udělal s Händelem, Lassem a Palestrinou. Otevřel tak cestu k nové tradici provádění historické hudby.“
„Zdá se, že hudební umění prochází jakousi křížovou cestou. Zvláště v této zemi zřejmě právě absolvujeme některé z těch bolestivějších zastavení.“
Dnes večer zazní v Rudolfinu Matoušovy pašije Johana Sebastiana Bacha v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, řídí Václav Luks. Představují jeden z vrcholů nejen německé barokní, ale evropské hudby vůbec. Dnes už je běžné, že se k nim můžeme vracet. Ještě před sto devadesáti lety bychom je ale neměli možnost nikde slyšet. Až legendárním uvedením těchto pašijí Mendelssohnem začala v roce 1829 renesance zájmu o hudbu nejen lipského kantora…
Bach ve 3D – Johann Sebastian důstojně, dokonale, definitivně
„Jde o jeho poslední velké dílo. Jako kdyby zde podvědomě toužil to nejlepší ze svého umění a své tvorby uchovat pro budoucnost.“
„Gardinerovy soubory mají obsáhlou diskografii a Mše h moll v edici Archiv Produktion v ní patří k bestsellerům.“
„Gardinerovi instrumentalisté jsou vynikající, ale jeho sbor je přímo neuvěřitelný.“
Bachovy narozeniny si můžeme připomínat každý rok, i když nejsou kulaté. Ty letošní mají pořadové číslo 334 a připadají na dnešek. Dobrá příležitost k malé inventuře. Která nahrávka jeho Mše h moll by mohla aspirovat na označení referenční…?
Koncert genderově velmi nevyrovnaný
„Heinrich Philip Johnsen psal nádhernou barokní hudbu, za kterou by se nemuseli stydět ani na dvoře krále Slunce. Stylem tak trošku Telemann, ale přesto svůj.“ „Johann Sebastian Bach zní skvěle i v úpravě pro marimbu.“ „Dva fagoty Dua Esperanza objevují nové témbry známých árií. Je zvláštní, jak krásně a naprosto nově mohou ukázat…
S Bachem a Bachem – to pravé hudební dobrodružství
„Barbara Maria Willi svou zapálenou, živou a ryzí interpretací barokního repertoáru umělecky na nejvyšší úrovni boří mýty o barokní hudbě.“ „Už od prvních tónů Bachovy Suity h moll bylo na hře Collegia Marianum nápadné jejich vnitřní sepětí, které se projevilo naprostým souzněním v cítění hudební fráze i afektu dané části.“ „Když se na pódiu…
Collegium Marianum: Přejeme požehnaný půst!
„Ozdobou večera byla nejen hra flétnistky Jany Semerádové, ale rozhodujícím způsobem také hlas belgické sopranistky Lore Binon.“ „Hudba Bachova vzdáleného bratrance Johanna Bernharda byla příjemně roztančená a v částech s flétnou mimořádně muzikální.“ „Ústředním bodem a také vrcholem programu měla být a také byla Bachova Kantáta o kávě.“ Popeleční středou, tedy dneškem, má začít v tradičním katolickém…
FOK a Albrecht Mayer se postarali o vrcholný zážitek
„Albrecht Mayer boří ustálené normy a se zvukem přímo kouzlil.“ „Williamsův Koncert pro hoboj a orchestr je velmi působivý.“ „V žádné jiné symfonii není Beethoven tak lyrický a poetický jako v Pastorální.“ Pietari Inkinen, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, se dlouhodobě snaží o vysokou uměleckou úroveň orchestru. K tomu patří i hra pod taktovkou významných dirigentů…
Alfred Brendel třikrát v Rudolfinu
„Na začátku je dobré být jako tabula rasa, as naive as possible, a čekat, jak ke mně bude skladba promlouvat.“
„Klavírista má mít tolik podob a tváří, kolik hraje skladeb.“
„Alfred Brendel je i jedním z celoživotních vzorů našeho klavíristy Jana Bartoše.“
Třídenní festival Hommage à Alfred Brendel bude v posledních zimních dnech hostit pražské Rudolfinum. Dnes sedmaosmdesátiletý rakouský pianista českého původu, rodák z Loučné nad Desnou na Šumpersku, přijede osobně a od 17. do 19. března se zúčastní několika koncertů a vzdělávacích programů. Brendelovy zájmy celoživotně zahrnují nejen hudbu, ale také malířství, literaturu a esejistiku. V Praze povede mistrovský kurz, bude přednášet o interpretaci Mozarta a představí své knihy,..
U Rillinga nejde jen o hudbu, ale také o víru
„Helmuth Rilling si vysloužil titul ´bachovský papež´. Je nicméně, stejně jako Bach, luterán.“
„Za nejdůležitější vždy považoval zprostředkovat posluchači skladatelovo poselství, to, jak chápe text.“
„Bachovy skladby nejsou pro něj jen koncertními kusy, ale součástí bohoslužeb. Což je moment nikoli zanedbatelný.“
Bachovo Vánoční oratorium není na rozdíl od Matoušových a Janových pašijí jednolitým dílem. Je souborem šesti samostatných nedělních kantát pro svátky od Narození Páně po začátek nového roku. Jejich komplet existuje samozřejmě v řadě nahrávek. Ty nejstarší jsou pomalé a monumentální, ty nejnovější vesměs mnohem rychlejší, odlehčené a radostné. Střídmě uprostřed stojí se svými dvěma snímky stuttgartský dirigent Helmuth Rilling. Na té první z roku 1984 propojil tehdejší západní a východní Německo. Těžko by totiž našel lepšího Evangelistu než drážďanského tenoristu Petera Schreiera.
Peter Dijkstra: Přidávat svůj otisk? Ne, ve staré hudbě se vracíme ke skladateli
„Tahle hudba i v Rudolfinu funguje, ale atmosféra v koncertním sále je trošku sekulárnější… – v kostele je to přece jen lepší.“
„Nejde přemýšlet o provozování hudby jenom jako o hraní dlouhých a krátkých not. Důležité je, co je mezi tóny – a proč.“
„Pro dirigenta je důležité vědět, kdy jako šéf skončit. Než práce vzájemně zkysne.“
Po pražském a drážďanském uvedení kompletního Bachova Vánočního oratoria v jednom večeru, společném projektu s Nizozemským komorním sborem, jede barokní orchestr Collegium 1704 ještě na šest dalších koncertů do Nizozemska. Sbormistr a dirigent Peter Dijkstra, letošní čtyřicátník, který s nimi dílo nastudoval a při všech koncertech řídí, hovořil v Praze s portálem KlasikaPlus.cz nejen o Bachovi a o svém sboru,…
Pootevřená okna Radka Baboráka
„Charisma a aura Radka Baboráka dokáží stmelit muzikanty způsobem, který jinde nenajdeme.“
„S péčí vystavěné dialogy jednotlivých nástrojů a nástrojových skupin potěšily nejedno ucho.“
„Struny zkrátka zahrály na onu strunu a konalo se pohlazení ve své nejprostší podstatě.“
Muzikant, který měl tu možnost spolupracovat s Radkem Baborákem, ví, že když se s ním dělá muzika, koná se radost. A také poctivá řemeslná práce, bez které nic výjimečného nemůže vzniknout. Ať už s touto kreativní osobností tvoří kdokoli, koncerty pod jeho vedením mají svoji specifickou, živou atmosféru…
Velká porce Bacha – Vánoční oratorium vcelku
„Peter Dijkstra vládl ze svých dvou metrů výšky komornímu ansámblu střízlivými a uměřenými gesty.“ „Nizozemský sbor, plný sólistů a přitom kompaktní a sezpívaný, vládne skvělou technikou i jemností souzvuků. „Hudbě se dostalo plné pozornosti interpretů, ale rovněž naprostého soustředění ze strany publika, přikovaného do sedadel.“ Bachovo Vánoční oratorium je ve skutečnosti kompletem šesti nedělních…
Anderszewski se přiblížil k podstatě – hudby i vlastní osobnosti
„Portugalské občanství přijal proto, že ho silně přitahoval Lisabon jako útočiště před světem chaosu, hluku a chamtivosti.“ „Díky práci s časem udržel klavírista po celou první polovinu koncertu publikum v maximální pozornosti.“ „Umět posluchačům zprostředkovat díky Bachově a Beethovenově hudbě až existenciální zážitek, je výsada pouze velkých umělců.“ Byl to teprve druhý koncert letošního…
Intimní benefice jednoho cembalisty s dvěma cembaly
„Tři skladby hrané dvě různá cembala byly v sále, kde jsou si všichni blízko, exkluzivní záležitostí.“
„Na trhu je už šest svazků souborného vydání díla Martinů. Hned první byl oceněn na frankfurtském veletrhu.“
„V šedesátých letech by měly jako poslední vyjít obě verze opery Řecké pašije.“
Institut Bohuslava Martinů s nakladatelstvím Bärenreiter už dodaly na trh šest svazků souborného notového vydání díla skladatele. Projekt je rozvržen na celé půlstoletí, rychlejší práci vědecké a nakladatelské možnosti, ale ani kapacita trhu nedovolují. K podpoře a zviditelnění kritické edice už se čtvrtým rokem uskutečnil benefiční koncert. Tentokrát své umění dal do služby této věci cembalista Mahan Esfahani…
Mahan Esfahani pro Bohuslava Martinů
„Zahraji tři díla, která jsou pro mě důležitá.“ „Jsem nadšený, že mohu přispět čímkoliv, i svými skromnými schopnostmi.“ „Tradiční benefiční koncerty podporují přípravu Souborného vydání díla Bohuslava Martinů.“ Mahan Esfahani – světově proslulý íránsko-americký cembalista dnes zahraje na podporu vědecké činnosti Institutu Bohuslava Martinů. Jeho hlavním úkolem je vydávání díla Martinů…
Bach versus Zelenka
„Václav Luks do Bachovy mše při prvních tónech přímo vtančil.“ „O něco šlo. O něco neběžného, nerutinního, vysoce muzikálního, nekomplikovaně prostého a zároveň svátečního.“ „Zelenkův styl je v první z jeho zralých mší už opravdu osobitě vyhraněný.“ Missa Sanctissimae Trinitatis, hodinová mešní kompozice Jana Dismase Zelenky, učinila z druhého koncertu sedmé sezóny barokního orchestru a sboru…
Vlastenec ze zámoří
aneb Tomáš Kačo u Anežky
„Tomáš Kačo září a otvírá okolí svou otevřeností.“ „Těží z originálního mixu, který je mu zjevně obří studnicí inspirace a osobního projevu.“ „Srdečnost jeho projevu upoutala od první noty.“ Klavírista Tomáš Kačo vzbudil nadšení svým koncertem v Anežském klášteře. Večer byl součástí série klavírních recitálů s názvem Hybatelé rezonance. Mladý hudebník původem z Nového Jičína,…
Na začátku byl hoboj
„Můj učitel byl Čech – hobojista Jiří Tancibudek.“
„První zámořský orchestr, který jsem kdy slyšela, byla Česká filharmonie.“
„Jsem šťastná, že moje kniha byla přeložena do češtiny. Ale bude muset být v budoucnu přepsána. Výzkum jde dál.“
Australská muzikoložka Janice B. Stockigt, autorka monografie o Janu Dismasi Zelenkovi, knihy přeložené letos do češtiny, se s jeho hudbou setkala nejprve jako hobojistka. V rozhovoru, který KlasikaPlus natočila při zelenkovské konferenci v Praze, zaznívá řada vzpomínek. Některé sice nemají přímou souvislost s drážďanským barokním skladatelem pocházejícím z Louňovic pod Blaníkem, ale o to zajímavěji se týkají českých hudebníků a Austrálie.
Výzvy a dobrodružství Václava Lukse
„Zelenka býval v povědomí drážďanského publika spíše jen jako Kleinmeister.“
„Vozit Bacha do Drážďan není nošení sov do Atén. Tradice může být i vězením.“
„Biberova Missa Salisburgensis není jen hřmotná masa.“
Bleskové turné začalo. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají za sebou sobotní koncert v Královské kapli ve Versailles. V pondělí Lullyho Te Deum a Biberovu Missu Salisburgensis uvedou v pražské katedrále sv. Víta, o den později v Annenkirche v Drážďanech a 25. října v Lateránské bazilice v Římě. Česká premiéra opulentní mše, zahájení další pražské koncertní sezóny, skladatelé Zelenka, Bach a Händel… a také desáté výročí koncertního mostu Praha – Drážďany, to jsou témata rozhovoru s Václavem Luksem. Jak umělecký vedoucí mezinárodně uznávaného barokního orchestru a sboru říká, mnohé už je v hudebním životě dál než před pár lety, ale v mnohém je ještě stále pole neorané.
Rovný život i humor velké osobnosti.
Aleš Březina vzpomíná na profesorku Růžičkovou
„Ani holokaust, ani socialismus její osobnost ničím neobohatily.“
„Hrála vše od virginalistů přes Scarlattiho a Bacha po Martinů a současníky.“
„Často citovala maminku: založit dobrý život je stejné, jako dělat citronovou polévku.“
Panoval mezi nimi ohromný vzájemný obdiv a úcta, říká předseda správní rady Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o životní a hudební orientaci a dlouholetém manželství interpretky a skladatele, o rodinném zázemí obou, o přístupu ke hře na cembalo i o vyzařování osobnosti. Přibližuje také, jak byla „Zuzanka“ pozorná k přátelům. Život profesorky Růžičkové se uzavřel přesně před rokem – 27. září 2017. V lednu toho roku předtím oslavila devadesátiny.
Camerata Salzburg oslnila Bernsteinem i Dvořákem
„Houslového partu v Bernsteinovi se ujala Hilary Hahn. V žádném případě nelze mluvit o záskoku,
„Přestože interpretovaná s vřelostí, nutně to musela být trochu ´jiná´ serenáda, než jak ji máme v uchu.“
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha přivítal na svém druhém koncertu v sobotu 8. září výborný komorní ansámbl Camerata Salzburg s dirigentem Danielem Blendulfem a houslistkou Hilary Hahn. Večer přinesl zajímavou dramaturgii: Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina byla postavena do kontrastu se dvěma skladbami Antonína Dvořáka – Nokturnem H dur a Serenádou E dur.
Bach a Fischer v Karlových Varech
„Hostování Vojtěcha Spurného znamenalo pro hráče intenzivní setkání s barokní hudbou.“
„Hudebníky vedl k odlehčené, stylové a výrazně muzikální hře, nezatěžkané, neustarané.“
„Kantáta měla dva vynikající sólisty – sopranistku s křišťálově mladým hlasem a stejně virtuózního trumpetistu.“
„Umístění koncertu do Císařských lázní bylo bezprecedentním krokem.“
„Moderně industriálně působící vysoký prostor, prázdný přes několik podlaží, zafungoval dobře.“
Mezinárodní hudební festival Johanna Caspara Ferdinanda Fischera uzavřel poslední srpnový čtvrtek koncert připsaný bachovským jubileím. Se členy pořádajícího Karlovarského symfonického orchestru muzicíroval dirigent a cembalista Vojtěch Spurný. Historicky poprvé se hrálo v budově Císařských lázní, o jejichž rekonstrukci a adaptaci pro toto hudební těleso se vážně uvažuje.
Fischerův postupný návrat
„Fischer působil v Ostrově nad Ohří. Spousta lidí ho nezná.“
„Málokdo z lidí tam má hlubší kořeny, nejsou na svá města hrdí.“
„V Rastattu Fischera znají, cení si ho.“
„Jen o Fischerově hudbě festival být nemůže. Bach do kontextu patří.“
„Varhanní linie zůstává podstatnou částí festivalové dramaturgie.“
Oživování hudebního odkazu Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a povědomí o něm je na západě Čech, odkud pocházel, pověstným během na dlouhou trať. Michaela Káčerková, která pořádá na Karlovarsku hudební festival nesoucí jméno tohoto barokního skladatele, by o tom mohla vyprávět své. Přestože dnešní koncert v Karlových Varech uzavírá již jeho čtvrtý ročník.
Bach v Karlových Varech
„Hrávám na místech, kde je Bach ‚cítit ve vzduchu‘ víc.“
„První koncert celého Bachova díla byl na Pražském jaru.“
„Po neúspěchu s žádostí o dotaci se vše pozdrželo.“
„Kolegové vycházejí vstříc – a občas je to potřeba otočit.“
„Koncert podpoří hospice husitské diakonie.“
Třísté výročí návštěvy Johanna Sebastiana Bacha v Karlových Varech připomíná dnešní varhanní recitál Pavla Svobody uspořádaný v tamním kostele sv. Petra a Pavla. Výtěžek má pomoci podpořit hospice Diakonie Církve československé husitské.

























