Druhý letošní koncert v sezóně Pražských komorních sólistů se zaměří na jedno z letošních hudebních jubileí. Tím je tří sté čtyřicáté výročí narození skladatele Johanna Sebastiana Bacha. V úterý 1. dubna soubor skladatele připomene v kostele sv. Anežky České na pražském Spořilově pěticí jeho děl společně s pěti sólisty, mezi nimiž nebude chybět ani populární…
Koncertantní Mozart Slovenskou filharmonií vklíněný mezi Weberna se Stravinským
Slovenská filharmonie v druhém úplném březnovém týdnu nabídne písňový recitál, studentský pořad, dvojici abonentních koncertů i vystoupení Slovenského komorního orchestru. Písně a písňové cykly byly příznačným fenoménem hudby 19. století. Po Franzi Schubertovi se písněmi zabývali i mnozí další skladatelé. V bratislavské Redutě, jejím Malém sále, v úterý 11. března vystoupí Slávka Zámečníková (soprán) a Matthias Sabmuil…
Ebenův klavírní koncert v kompetentním podání Terezie Fialové
„Eine Lustspiel-Ouvertüre je jedna z mála Regerových orchestrálních skladeb, která se od tohoto převážně varhanního skladatele hraje.“
„Koncert pro klavír a orchestr Petra Ebena skladatel věnoval svému profesorovi klavíru Františku Rauchovi, který koncert premiéroval.“
„Ludwig van Beethoven vyjádřil obdiv revolučním duchům doby, přestože původní věnování Napoleonovi Bonapartovi zrušil.“
Abonenti Filharmonie Bohuslava Martinů mají štěstí na zajímavou dramaturgii. Alespoň to potvrdil koncert, který se odehrál 6. března v Kongresovém centru Zlín. Na programu pod taktovkou Tomáše byla koncertní předehra, op. 120 Maxe Regera, Koncert pro klavír a orchestr Petra Ebena se sólistkou Terezií Fialovou a na závěr zazněla Symfonie č. 3 „Eroica“ Ludwiga van Beethovena.
Josef Coufal rozezní salvátorské varhany
Hostem jubilejního stého dvacátého koncertu Varhanních podvečerů u Salvátora, které pořádá Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Praze 1 na Starém Městě, bude po roce opět varhaník Josef Coufal. V kostele U Salvátora vystoupí ve středu 5. března od půl sedmé večer s recitálem zahrnujícím skladby od šestnáctého po dvacáté století s ohniskem v tvorbě Johanna Sebastiana…
Bach a synové. Klasici v Táboře zahajují patnáctou sezónu
Hrou úspěšné britské dramatičky a režisérky Niny Raine věnující se rodu Bachů, kterou nastudovalo pražské Divadlo na Vinohradech, odstartuje v úterý 4. března od sedmi hodin večer ve velkém sále táborského Divadla Oskara Nedbala patnáctá sezóna festivalu Klasici v Táboře. Činoherní projekt doplněný o živý hudební doprovod bude prvním z řady jedenácti koncertů a představení, které…
Václav Hudeček měl krásný nápad
„Hudečkovy mluvené vstupy hraničily s (vkusným) komediantstvím.“
„Indi Stivín je rozený showman.“
„Kéž by každý koncert přinesl tolik radosti…“
Pražská konzervatoř 25. února hostila další koncert cyklu celým názvem Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté. Legendární houslista tedy vystoupil s dalšími, s našimi předními hráči na smyčcové nástroje: violistkou Kristinou Fialovou, violoncellistou Petrem Nouzovským, ale také s kontrabasistou Indim Stivínem, který přispěl k naplnění idey večera, totiž aby se představilo „první kompletní smyčcové kvarteto“. Nápad – realizovaný radostně a s úsměvem pod označením Kvarteto kompleto – našel u početného publika vřelé přijetí.
Klavírní trio v ruské hudbě a tubová exhibice
„Obdivuhodná byla zejména intonační čistota obou smyčcových nástrojů, dokonalá souhra všech tří a jejich dynamická vyváženost.“
„Lehké bylo vyzvat je oba ke společnému koncertnímu vystoupení, nelehké však bylo najít pro ně vhodný repertoár.“
„Umělci byli odměněni dlouhým potleskem, přidali tak krátkého Dvořáka.“
Trio Concertante, komorní soubor hrající ve složení Hana Jarošová Kubisová (housle), Teodor Brcko (violoncello) a Slávka Vernerová Pěchočová (klavír), zařadilo na program svého vystoupení v rámci komorního cyklu 31. sezony Prague Philharmonia dvě ruská díla. Ideou večera a hlavním lákadlem však byla 24. února tuba Jana Jaroše, který se představil i sólově.
Andělé a démoni Andrewa von Oeyen
„Pianista konfrontuje protichůdné světy: božský a démonický, nebe a peklo, duši a tělo, světce a hříšníky, světlo a tmu.“
„Bohatě je na disku zastoupená tvorba francouzských autorů.“
„Andrew von Oeyen se jeví jako klavírista nejvyšších kvalit.“
Andrew von Oeyen je jedním z nejpozoruhodnějších současných amerických pianistů. Do povědomí hudební veřejnosti vstoupil v roce 1999, kdy získal prestižní Gilmore Young Artist Award. V roce 2016 uzavřel exkluzívní smlouvu s labelem Warner Classics, u něhož vydal v letech 2017–2021 tři vysoce ceněná CD. Pro českého posluchače určitě nebude nezajímavé, že na prvních dvou discích mají možnost slyšet Andrewa von Oeyen s orchestrem PKF – Prague Philharmonia, vedeným jeho šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem. Na čtvrté CD Andrewa von Oeyen jsme si museli počkat až do 15. listopadu 2024, kdy vydavatelství Warner Classics uvedlo na trh klavíristovu nahrávku s atraktivním názvem Angels & Demons (Andělé a démoni).
Sólo má tuba
Komorní cyklus orchestru Prague Philharmonia letos s úspěchem pojal koncept „jiné nástroje“. Představuje tedy hudební instrumenty, které se v sólové roli vyskytují spíše zřídka. Tak příchozí do Profesního domu na pražském Malostranském náměstí tentokrát uslyší zejména nástroj tuby. 24. února ji rozezní host pořadatelské organizace Jan Jaroš v uměleckém partnerstvím se souborem Trio…
Kouzlo sólového violoncella Bruna Philippa v barokní i moderní hudbě
„Hned od prvních tónů bylo jasné, že Philippe přistupuje ke svému nástroji v naprostém soustředění.“
„Jasně definované fráze se prolínaly, violoncellista tvořil žádoucí napětí mezi nimi.“
„Pečlivě modeloval zvuk.“
Koncert Bruna Philippa byl oslavou sólového violoncella v jeho ryzí podobě. Recitál proběhl 17. února v rámci programu Janáčkovy filharmonie a francouzský umělec se představil o večeru složeném z děl Johanna Sebastiana Bacha, György Ligetiho a Gaspara Cassadó. Posluchači tak měli možnost vyslechnout různé hudební styly v podání držitele několika ocenění, včetně laureátství z prestižní Soutěže královny Alžbety za rok 2017. Každá skladba sice přinesla jiný hudební svět, přesto byl zřejmý promyšlený dramaturgický oblouk. Hned od prvních tónů bylo jasné, že Philippe přistupuje ke svému nástroji v naprostém soustředění a s hlubokým porozuměním.
Violoncello na pódiu samo. Bruno Philippe v Ostravě
Ostravskému večeru 17. února bude vévodit hudební tvorba pro sólové violoncello v podání mladého francouzského violoncellisty Bruna Philippa. Zazní suity Johanna Sebastiana Bacha, které prostoupí dvě sonáty z pera skladatelů 20. století – György Ligetiho a Gaspara Cassada. Stominutový recitál jediného účinkujícího se koná v Kině Vesmír. Během šťastných pěti let, která strávil u kalvinistického…
ČRo D-dur: Z programu Salcburského festivalu nebo Myslivečkova opera
„Středeční večer vybírá Dagmar Henžlíková z nabídky EBU: Jakub Hrůša a Orchestrem Akademie sv. Cecílie, Petr Popelka s Vídeňskými symfoniky…“
„Ve čtvrtek nabídne stanice D-dur záznam koncertu Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové s názvem ‚Kdo v zlaté struny zahrát zná‘.“
„V sobotu se vydáme na návštěvu do loňského Salcburku a Jana Vašatová představí díla znovuobjeveného skladatele Mieczyslawa Weinberga.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 10. do 16. února?
Pražští komorní sólisté zahájili cyklus koncertů Mistři souzvuku
„Stalo se skutečností, že umělci svá vystoupení doprovázejí slovem, a Baborák je skutečně moderátor na slovo vzatý.“
„Komorní ansámbl měl v chladném prostoru velmi vitální a průzračný zvuk s bezpečnou intonací a precizní souhrou.“
„Invenční vlohy Baborákovy, s nimiž aranžoval třeba Bachovy violoncellové suity pro lesní roh, se uplatnily i v Ave verum corpus Wolfganga Amadea Mozarta.“
Nedělním večerním koncertem otevřeli Pražští komorní sólisté svou letošní řadu sedmi koncertů s titulem Mistři souzvuku. Zahajovací koncert se konal 1. února na okraji Prahy a hostitelem souboru se stal kostel svaté Anežky a patronů českých na Spořilově. V úvodním slovu souborné brožury festivalu poznamenal umělecký vedoucí, dirigent a dramaturg souboru Radek Baborák: „Na tomto místě se stalo a pravděpodobně stane vše podstatné v mém osobní životě.“
ČRo D-dur: Hudbu o víkendu vybírá Václav Hudeček
„Ve středu večer si nenechte ujít současný zvuk orchestru Concertgebouw Amsterdam, zazní Prokofjev, Beethoven i Brahms.“
„Celý páteční večer pak bude znít komorní hudba Miloslava Kabeláče.“
„Antonio Salieri a jeho verze často zhudebňovaného námětu Armida, to je opera v neděli v šestnáct hodin.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 3. do 9. února?
Pardubický večer s Dvořákem a vloženým Bachem (a s omluvou Petra Nouzovského)
„Posluchači se měli na co těšit a dali svůj zájem najevo už tím, jak rychle skoupili všechna místa zbývající vedle majitelů abonentek.“
„Nouzovského interpretace je oproštěna od mladistvých výbojů a jakýchkoli extravagancí, jde o provedení v poklidně poučeném duchu, někdy snad až příliš profesorské.“
„Výrazně posílený orchestr se hned od počátku vzepjal k bouřlivému výkonu a odstranil jakékoli obavy z nesehranosti.“
Na závěr ledna si Komorní filharmonie Pardubice naplánovala náročný program. Ve čtyřech večerech za sebou hraje Dvořákovu Novosvětskou a doprovází violoncellistu Petra Nouzovského v Koncertu h moll téhož autora. Třikrát se tak stane v domovské Sukově síni Domu hudby a jednou ve Fibichově sálu muzea v Chrudimi. První koncert v pondělí 27. ledna vyvolal vřelou přízeň publika.
Překvapení dynamikou i odvahou přepisovat. Federico Colli si hraje
„Úpravu Janáčkova zápisu lze ocenit jako projev Colliho otevřené mysli.“
„Colli dokázal, že technicky je schopen zahrát cokoliv.“
„Za takovou zvukovou mohutnost by se nemuseli stydět ani chlapi typu Yefima Bronfmana nebo Jana Bartoše.“
Sólový klavírní recitál Federica Colliho, který se konal v neděli 26. ledna v pražském Rudolfinu, byl už pianistovým druhým vystoupením v rámci recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Program nabídl mimo jiné zapomenuté transkripce proslulých děl a Colli ve své hře předvedl nejen mistrovskou kontrolu nad nástrojem, ale také originální přístup, neboť notový zápis mnohdy nevykládal doslovně.
Nikoli objevná Bachova Mše h moll
„Dirigent zvolil velmi energické pojetí a živá tempa, většině částí zrychlení překvapivě svědčilo, jiné ale zcela nevyzněly.“
„Kraemer byl důstojnou náhradou Byčkova, ale nepřinesl s orchestrem nic objevného.“
„Přesto je dobře, že se Bachova díla v prvním českém koncertním sále hrají a čeští posluchači si mohou rozšiřovat hudební obzory.“
Česká filharmonie uvedla ve dnech 22., 23. a 24. ledna v Rudolfinu pod taktovkou Nicholase Kraemera Bachovu Mši h moll také zvanou „Katolická“. Společně s Collegiem Vocale 1704 nabídla historicky poučenou interpretaci v komornějším obsazení a výsledek byl působivý, přesto zřejmě nelze mluvit o hudební události, která by se zapsala do dějin.
Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
Beethovenova Devátá symfonie vévodí nabídce nadcházejícího týdnu Slovenské filharmonie. Pořad uváděný se Slovenským filharmonickým sborem a sólisty zazní nadvakrát v poslední dny měsíce ledna. Peter Pažický však už v úterý 28. ledna nabídne také klavírní recitál a nedělní varhanní prezentace patří umu Evy Bublové. Sonáta pro klavír e moll, op. 2 Alexandra Moyzese, která uzavře…
Pražští komorní sólisté se stěhují do spořilovské Svaté Anežky
Z kostela svatých Šimona a Judy se po tříleté rezidenci Pražští komorní sólisté přesouvají na pražský Spořilov známý vysokou koncentrací umělců. V tamním katolickém kostele sv. Anežky České se odehraje letošní rezidenční řada šesti koncertů. Zahájení pod uměleckým vedením hornisty a dirigenta Radka Baboráka je na programu 1. února. Pražští komorní sólisté jsou označování…
Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov podstoupil v polovině prosince bezprostředně po americkém turné plánovanou operaci kyčelního kloubu, po níž se v současné době zotavuje. Trojici lednových koncertů za něj tak 22. až 24. ledna převezme Nicholas Kraemer. Na programu je jediné dílo – zazní Bachova rozsáhlá, téměř dvouhodinová Mše h moll, které…
Alexandre Tharaud: Práce pianisty musí být zdrojem radosti, ne povinností
„Brzy jsem pochopil, že klavír je napodobitelem jiných nástrojů.“
„Koncert pro levou ruku čerpá z hlubin země, z temných stránek Ravelovy osobnosti.“
„Na koncertování nejsou nejtěžší samotné koncerty, ale cestování, změny hotelů, časové posuny.
Brno oslaví březnové 150. výročí narození Maurice Ravela hned zkraje nového roku, a to naplno. Francouzský klavírista Alexandre Tharaud, který do České republiky nepřijíždí poprvé, tam totiž vystoupí celkem třikrát, a kromě obou klavírních koncertů nabídne i Ravelovy sólové skladby. Koncerty se uskuteční v po sobě následujících dnech 15. až 17. ledna. Pianista v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje nejen o Ravelovi a dalších francouzských mistrech, ale i o přístupu k repertoáru a o své kariéře.
Filharmonie Brno hostí pianistu Alexandra Tharauda
Alexandre Tharaud, jeden z mezinárodně nejuznávanějších klavíristů své generace, není v Brně neznámým jménem. V říjnu 2019 vystoupil s recitálem v Besedním domě na festivalu Moravský podzim a publikum nadchnul provedením skladeb slavných i méně známých autorů spjatých s Versailles. Po necelých šesti letech se Alexandre Tharaud vrací do Brna a vedle provedení obou Ravelových klavírních koncertů s Filharmonií Brno 16. a…
AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu
Barokní orchestr Collegium 1704 je i se svým sborem Collegium Vocale 1704 v roce 2025 přítomen na evropské scéně staré hudby už dvacet let. Jejich zakladatel a umělecký šéf Václav Luks v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vypočítává některé umělecké cesty a projekty jubilejního roku a vzpomíná na rok 2005. Ujišťuje, že jako tehdy na samém začátku, tak…
Česká filharmonie opět bez Byčkova. Nahradí jej Blomstedt a Kraemer
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov se v aktuální sezóně zotavuje po druhé operaci. Z toho důvodu nebude v druhé polovině ledna řídit plánované koncerty s Českou filharmonií. K prvnímu českému tělesu zavítají jako náhradníci Herbert Blomstedt a Nicholas Kraemer, Byčkov se k dirigentskému pultu vrátí v únoru. V úvodu aktuální sezóny podstoupil Semjon Byčkov operaci zad, a proto…
Varhanní podvečer u Salvátora s Tetianou Tishchenko
Postoosmnácté se ve středu 8. ledna rozezní od půl sedmé večer varhany v pražském kostele U Salvátora v rámci koncertní řady nazvané Varhanní podvečery u Salvátora. Tentokrát v evangelickém chrámu na pražském Starém Městě vystoupí původem ukrajinská varhanice Tetiana Tishchenko. Osou jejího recitálu bude Johann Sebastian Bach. Salvátorské varhanní podvečery budou v lednu pokračovat vystoupením mladé…
Pohledem Petra Vebera (60)
Rok 2025 – Straussův, Šostakovičův, Palestrinův, Ravelův, Pärtův…
„Rok 2025 se z hlediska výročí a jubileí jeví rozhodně být ´rokem staré hudby´.“
„Stranou pozornosti určitě nezůstanou 150. narozeniny Maurice Ravela.“
„Festival Pražské jaro čeká osmdesátý ročník.“
Vstupujeme do druhého čtvrtletí jedenadvacátého století. Rok české hudby 2024 je za námi, pro rok 2025 tuzemská kultura tak velké téma nemá. Mají ho ale Rakušané. Král valčíků Johann Strauss mladší oslaví na podzim dvousté narozeniny! A zbytek světa? Ten si bude prostřednictvím jubileí připomínat mistry, jako byli Šostakovič, Ravel, Bizet, Palestrina, Copland nebo Bartók, a budou oslavovat žijící legendu, devadesátiletého Arvo Pärta.
ČRo D-dur: Přelom roku s Bachem i Beethovenem
„Večer na Silvestra můžete poslouchat sérii filmových hudeb s FOKem a Liborem Peškem, hudby z filmů Kolja, Nemocnice na kraji města, Měsíc nad řekou, Obchod na korze…“
„Večer 1. ledna bude možné zažít novoroční koncert z díla Johanna Sebastiana Bacha, protože roky zakončené pětkou má své výročí narození.“
„Víkendová návštěva patří Michaele Káčerkové, varhanici s baletní průpravou a ředitelce festivalu J. C. F. Fischera.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 30. prosince do 5. ledna?
Nová pražská varhanní soutěž. Finalisté usednou na rudolfinskou emporu
Prague Organ Competition 2025 je mezinárodní varhanní soutěž otevřená kandidátům ze všech zemí. Ti nesmí v den konání finálového kola překročit věk pětatřiceti let. V porotě v poslední fázi klání zasednou Naji Hakim, Monika Melcová a Martin Schmeding. Soutěž pořádá spolek Život pro varhany. První kolo je organizováno formou zaslání audiovizuální nahrávky, druhé kolo…
Klasika v souvislostech (79)
Přivítej toho, jenž zvěstován byl. Bachovská teologie a hudební um ve službě vánočního evangelia
„V recitativech a áriích se vánoční evangelium, novozákonní ´dobrá zpráva´ o narození Spasitele, velmi osobně prohlubuje a komentuje slovy poezie.“
„Pověřil libretistu, aby přepsal texty árií tak, aby hudba mohla být použita beze změny; nakonec však stejně neodolal pokušení přistoupit k částečnému přepsání původní hudby.“
„Všech jeho šest částí propojuje nefalšovaná radost z narození Krista.“
Šest půlhodinových duchovních kantát napsaných Johannem Sebastianem Bachem pro jednotlivé sváteční dny vánočního období vnímáme dnes jako celek. V seznamu jeho děl má číslo BWV 248 a je nazýván Vánočním oratoriem. Od prvního rozeznění této hudby na přelomu roku 1734 a 1735 při evangelických bohoslužbách ve dvou hlavních kostelích v Lipsku, Nikolaikirche a Thomaskirche, nás letos dělí 290 let.
Czech Virtuosi a Český filharmonický sbor Brno ve sváteční atmosféře
Vánoční koncert orchestru Czech Virtuosi se uskuteční 29. prosince. V brněnském kostele sv. Augustina začne až ve dvacet hodin pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera. V nabídce je za účasti Českého filharmonického sboru Brno, připraveného hlavním sbormistrem Petrem Fialou, Vivaldiho Gloria a také Bachovo Vánoční oratorium, jež se však vzhledem ke své rozsáhlosti uvádí…



























