KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mozart a Haydn tak, jak je slyšíme zřídka. Večer Markéty Cukrové a Miroslava Sekery

„Sekera a Cukrová toho večera nevytvořili jen interpretaci – vytvořili svět.“

„Markéta Cukrová má dar kombinovat pregnantní výraz s niterností – nikoli dramaticky přetaženou, ale kontrolovaně intenzivní.“

„Sekerův Haydn nebyl ‚správně zahraný klasicismus‘, ale pulsující hudební dramaturgie, v níž se rytmus stal tělesností a forma organismem.“

Hudební výlety letos opět potvrdily, že skutečné umělecké události nevznikají jen v koncertních síních velkých metropolí, ale i v komorních sálech, které svým geniem loci dovedou koncentrovat prožitek do téměř hmatatelné esence. Rytířský sál frýdeckého zámku se 20. listopadu stal místem, kde se hudba nejen hrála, ale především sdílela. Někdy se o koncertě říká, že „všichni byli na jedné vlně“ – zde to ovšem byla spíše jedna tepová frekvence, jeden společný dech, v němž se Mozart a Haydn ve společnosti mezzosopranistky Markéty Cukrové a klavíristy Miroslava Sekery stali myšlenkovými partnery, nikoli muzeálními exponáty.

Číst dál…

Koncentrace zralého kvartetního umění v Dolních Břežanech

Atrium laserového centra ELI Beamlines v Dolních Břežanech (Praha-západ) se dne 22. listopadu rozezní témbrem smyčcových nástrojů. Od osmnácti hodin totiž vystoupí dokonce dvě renomovaná česká smyčcová kvarteta, konkrétně Bennewitzovo a Zemlinského. Na koncertě v rámci cyklu Setkávání s klasickou hudbou v Dolních Břežanech zazní díla klasiků a zpestřením programu bude výstup herce Ondřeje Vetchého. Na úvod koncertu…

Číst dál…

Debut, který si říká o další pozvánku… Fibonacci kvarteto zahrálo poprvé v Čechách

„Navzdory nízkému věku všech hráčů se každá interpretovaná epocha setkala s maximálním pochopením.“

„Jako jeden hráč…“

„Výsledkem byl velký prožitek tělesa, přenesený i na posluchače.“

Smyčcové kvarteto, jehož historie sahá pouze o několik let zpět a které je díky svému vítězství na soutěži Premio Paolo Borciani v roce 2024 a vítězství v soutěži Young Classical Artists Trusts v Londýně v témže roce hostem pódií po celé Evropě, zahrálo 16. října zajímavý program v pražském Atriu Žižkov. Jedním z houslistů kvarteta je Čech – Kryštof Kohout. Dobře navštívený koncert zvedl na svém konci posluchače ze židlí.

Číst dál…

Severočeská filharmonie Teplice na startu sezóny

Zahájení symfonických cyklů A i B, jakož i komorního cyklu K, výprava do hlavního města a služba dětem školou povinným. Takové jsou obrysy říjnových aktivit severočeských filharmoniků z Teplic, kteří nový ročník svých snah zahájí 2. října s neortodoxní položkou programu v Koncertu pro cimbál a orchestr Daniela Skály, který předvede i sólový part. Teplická filharmonie bude od…

Číst dál…

Jiří Vodička pro Klíč. Jako houslista i jako dirigent

„Sólista Jiří Vodička přistoupil k realizaci koncertu dvojnásob tvůrčím způsobem.“

„Houslista se tak mohl věnovat i výrazovému poselství skladby, i když pravda poněkud méně soustředěně, než by to dokázal s dirigentem.“

„Orchestr sice postrádal očekávanou větší hravost, přesto zahrál Haydnovu symfonii pečlivě.“

Centrum sociálních služeb Klíč pořádá už tradičně koncert vážné hudby v bazilice na Svatém Kopečku u Olomouce. Letos v úterý 9. září se úlohy vystupujícího ujala Moravská filharmonie, se kterou se sólově v Koncertu pro housle a orchestr e moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho představil koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička. Ten se také ujal dirigování, a to v další skladbě, Symfonii č. 88 Josepha Haydna.

Číst dál…

Třiatřicáté Haydnovy hudební slavnosti

Nejstarší český festival staré hudby Haydnovy hudební slavnosti letos pokračuje. Přehlídka se v regionu Plzeňska koná v termínu od 6. září do 3. listopadu a nabídne celkem sedm vystoupení, o jedno více než loni. První koncert obstará orchestr plzeňské konzervatoře se sólistkou-harfistkou Barborou Plachou. Haydnovy hudební slavnosti jsou nejstarším festivalem tzv. staré hudby v České republice.…

Číst dál…

Prague Philharmonia ve formě už zkraje sezóny, stejně tak Simon Trpčeski

„Zlatým hřebem večera byl ‚Egyptský‘ klavírní koncert Camilla Saint-Saënse.“

„Simon Trpčeski je známý tím, že dokáže rychle navázat kontakt s publikem.

„Prague Philharmonia i její šéfdirigent Emmanuel Villaume jsou zjevně ve skvělé kondici.“

Prague Philharmonia a její šéfdirigent Emmanuel Villaume zahájili 4. září ve vyprodaném Rudolfinu 32. sezónu koncertem s lákavým, zajímavě koncipovaným a posluchačsky vstřícným programem. V první půli slavnostního večera zazněly skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Camilla Saint-Saënse, druhá půle patřila hudbě Haydnově a Schubertově. Hostem orchestru byl významný makedonský klavírista Simon Trpčeski.

Číst dál…

Slavnostní koncert Akademie Kroměříž se nesl v duchu klasicismu

„Dirigent Tomáš Netopil neskrýval, že ho tahle hudba baví, a dal si záležet na vylehčení melodie, na kontrastech a na dynamických efektech.“

„Koncertní árii ‚Ah perfido‘ Ludwiga van Beethovena podala sopranistka expresivně, s hlubokým prožitkem.“

„Sólových partů se ujali dva lektoři akademie, houslisté Dalibor Karvay a Fedor Rudin.“

Ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži se konal v neděli 17. srpna slavnostní koncert, na němž se představila Moravská filharmonie Olomouc pod vedením dirigenta Tomáše Netopila společně se sólisty, kteří patří k nejlepším laureátům i lektorům Akademie Kroměříž. Zazněla Symfonie č. 94 G dur „S úderem kotlů“ Josepha Haydna, Romance pro housle a orchestr č. 2 F dur, koncertní árie „Ah, perfido“ Ludwiga van Beethovena a v závěru Concertone pro dvoje housle a orchestr C dur Wolfganga Amadea Mozarta.

Číst dál…

Pútavé zakončenie Hudobného festivalu Znojmo 2025. Haydn, Mozart a hlas ako drahokam

„Pomalé sláčiky na hranici naliehavosti a smútku vyplnili studený priestor chrámu.“

„Simona Šaturová úspešne skombinovala pocit hnevu z odmietnutej lásky s lyrikou smútku, ktorý postava Elettra zažíva.“

„Akustika chrámu a zároveň jej citlivé podanie spolu vytvárali zvukový závoj, ktorý zjemnil aj tie najostrejšie tóny.“

Hudobný festival Znojmo má za sebou 21. ročník. Záverečný koncert festivalu, ktorý sa konal 27.7. 2025 v kostole sv. Mikuláša bol venovaný hudbe Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta, s krátkym inštrumentálnym predelom od Františka Xavera Richtera. Hráči Silentium! Ensemble, dirigovaní Tomášom Netopilom, svojím sebavedomým prejavom potvrdili svoje miesto medzi špičkami súborov starej hudby. Slovenská sopranistka Simona Šaturová bola skutočným šperkom tohoto  festivalového zakončenia. Jej hlas a prirodzené vystupovanie boli ideálnym zlúčením elegantnej profesionality s decentným a úprimným precítením.

Číst dál…

Hovořit lze pouze v superlativech. Smetanovo trio vystoupilo v Třeboni

„Smetanovo trio nabídlo program, v němž zazněly tři kompozice tří různých stylových období.“ 

„Bylo to právě Smetanovo trio, které v roce 2011 pořídilo nahrávku Šostakovičova méně uváděného prvního tria.“ 

„Ve vrcholném provedení zazněla jedna z nejzdařilejších Dvořákových komorních kompozic.“ 

Na úterní zahajovací koncert festivalu Třeboňská nocturna navázal ve středu 9. června v třeboňském divadle další pražský hostující soubor Smetanovo trio. V podání klavíristky Jitky Čechové, houslistky Markéty Janouškové a violoncellisty Jana Páleníčka si posluchači vyslechli skladby Josefa Haydna, Dmitrije Šostakoviče a Antonína Dvořáka.

Číst dál…

Třikrát stejně a přeci jinak aneb Klasicistní mistrovství na zámku v Kroměříži

„Toto schéma věrně demonstruje vůbec celkový přístup dirigenta k tektonickému rozvržení skladeb, které působilo velmi logicky, přirozeně a plynule.“

„Po několika málo taktech bylo zřejmé, že jeho výkon nebude třeba nikterak důkladně analyzovat, a to v tom slova smyslu, že svůj nástroj, svůj part a přednes ovládal s dvousetprocentní jistotou.“

„Zbývající části první věty se podařilo dirigentovi velmi dobře vystavět díky účinné dynamice a frázování a pečlivě vyposlouchaným tématům, což mu umožnilo je efektně vzájemně pospojovat v jednotný a plynulý hudební proud.“

Sněmovní sál Arcibiskupského zámku v Kroměříži rozezněla ve čtvrtek 26. června Filharmonie Brno pod taktovkou Františka Macka, uměleckého ředitele festivalu Hudba v zahradách a zámku Kroměříž. Hvězdou Večera vídeňských mistrů se stal čínský houslista Ziyu He, když přiměl návštěvníky k ovacím ve stoje již v první polovině koncertu. Rozhovor s ním jsme přinesli ZDE. V rámci 26. ročníku mezinárodního festivalu se konají ještě tři neméně zajímavá hudební představení.

Číst dál…

Paganini violoncella? Johannes Moser v Opavě dravě, brilantně a duchaplně

„Haydnův koncert v znamenitém provedení Johannesa Mosera ukázal, že klasika není nic suchopárného.“

„Po náročných pasážích, kdy převzal otěže orchestr, si violoncellista vždy překřížil nohy a užíval si nápaditou a prokreslenou hru orchestrálních kolegů.“

„Dirigent Aurel Dawidiuk zapůsobil na publikum svým milým, decentním a neokázalým vystupováním a přirozenou hudebností.“

Janáčkova filharmonie v Opavě odehrála druhý abonentní koncert a tentokrát přední tuzemský orchestr spojil síly s respektovaným německo-kanadským violoncellistou Johannesem Moserem. Klasika v jeho podání má ohnivou a kořeněnou příchuť. Také dalším skladbám nechybělo šarmantní a temperamentní ztvárnění. Provedení řídil dirigent Aurel Dawidiuk.

Číst dál…

Další povedený debut Pražského jara. Trio Incendio

„Haydnovo trio bylo provedeno s takovou promyšleností každého detailu, že škodolibého posluchače nutně muselo napadnout, zda sám skladatel spekuloval nad svým dílem tak důkladně.“

„Souhra je evidentně silnou stránkou souboru a detailní promýšlení každého taktu se v Ravelovi ukázalo jako jedině ku prospěchu.“

„Dlouhodobá poctivá práce se tu potkala s vědomím mimořádného okamžiku.“

Matiné v sobotu 24. května působilo v programu Pražského jara nejspíš nenápadně, přineslo však výtečný zážitek. Trio Incendio hrálo na festivalu poprvé a prezentuje se jako mladé. Není ovšem začátečnické: členové spolu hrají devět let a mají za sebou řadu soutěžních úspěchů.

Číst dál…

Klasicistní vír ve Filharmonii Hradec Králové se suverénním Triem Incendio 

„Z gest i pohybů dirigenta Johannesa Schlaefliho lze vycítit jistotu, ale zároveň lidskou vstřícnost.“

„Výhodou všech členů Tria Incendio je pochopitelně živelnost a bezprostřednost daná věkem, stávající se při bezchybném provedení vysokou přidanou hodnotou.“ 

„Jako by se Haydnův londýnský triumf z roku 1791 přenesl přímo do východních Čech, tak mohutný byl v Hradci účinek skvostně interpretovaného díla.“

Na úplný závěr stávající abonentní sezony zvolila Filharmonie Hradec Králové hudbu z období klasicismu. Na posledním koncertě malého symfonického cyklu zněla ve středu 7. května díla Ludwiga van Beethovena, Franze Becka a Josepha Hydna. Posluchačům se představil švýcarský dirigent Johannes Schlaefli a o kvalitách svého interpretačního umění nenechali nikoho na pochybách členové Tria Incendio.

Číst dál…

Dvořákovu Příbram výtečně obohatil rakouský Atalante Quartett

„Atalante Quartet je ověnčen řadou cen, tvoří ho absolventi Vídeňské univerzity a Mozartea v Salcburku, spolupracují s Vídeňskými symfoniky.“

„Jemnost dynamických odstínů s měkce plastickým zvukem a skvělá volba temp byla pro ansámbl charakteristická.“

„Ocenil jsem nápaditost ve volbě přídavku z díla Antonína Dvořáka, který jsem opravdu nečekal.“

Šestapadesátý ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami pokračoval 6. května komorním koncertem rakouského smyčcového kvarteta zvaného Atalante Quartett. Soubor z Vídně vystoupil v kostele sv. Vojtěcha. V zajímavě koncipovaném programu z komorní tvorby především Josepha Haydna a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho zazněla i skladba amerického neoromantického autora Samuela Barbera. Kvarteto bylo příjemným osvěžením, zpestřením bohaté dramaturgie festivalu.

Číst dál…

Haydnova Nelson-Messe v Plzni

V plzeňské dominantě, katedrále sv. Bartoloměje se uskuteční koncert sboru Česká píseň Plzeň, na kterém zazní Missa in Angustiis (Nelson-Messe) Josepha Haydna pod taktovkou Vojtěcha Jouzy. Sbor a sólisty Yukiko Kinjo (soprán), Janu Pioreckou (alt), Ondřeje Holuba (tenor) a Josefa Kovačiče (bas) doprovodí Komorní orchestr Vladimíra Sommera. Akce se koná 23. dubna večer.…

Číst dál…

Javus Quartett hostem pražského Festivalu EuroArt

Osmým koncertem v rámci letošní sezóny bude ve středu 16. dubna pokračovat komorní Festival EuroArt Praha, který rezidenčně zaštiťuje Stamicovo kvarteto. V Sále Martinů na HAMU vystoupí rakouský host, mladistvý Javus Quartett ze Salcburku. Program propojí svět vídeňské klasiky, orientálního modernismu a romantismu. Soubor mimo jiné přiveze i netradiční ukázku turecké kvartetní literatury. Haydn,…

Číst dál…

Jeden z Rossiniho ‚hříchů stáří‘ v podání Slovenské filharmonie

Na Škaredou středu a na Zelený čtvrtek přijde se svým příspěvkem k velikonočnímu dění Slovenská filharmonie. Dvojice vystoupení v Koncertní síni bratislavské Reduty přinese interpretaci děl Maxů Regera a Brucha, jakož i Gioacchina Rossiniho, kdy se k orchestrálnímu tělesu přidá jeho sestra v Slovenském filharmonickém sboru. Koncerty řídí místní šéfdirigent Daniel Raiskin. Už na Květnou neděli se…

Číst dál…

Jak stylově zahrát a odřídit Haydna. Victor Julien-Laferrière v Pardubicích 

„Proč se nepředstavit, má-li být naplněno pojmenování večera ‚Cello světově‘, právě způsobem nejklasičtějším?“ 

„S pozoruhodnou lehkostí a s neodolatelným úsměvem na rtech provedl Victor Julien-Laferrière orchestr vstupními takty a vzápětí se pustil do svého vlastního partu s razancí a suverenitou beroucí dech.“

„Rovněž dirigentské vystoupení hlavního protagonisty večera bylo sebejisté, energické a bravurní.“

Dubnový abonentní koncert Komorní filharmonie Pardubice plně ovládl Victor Julien-Laferrière. Francouzský umělec se tentokrát nepředstavil jen coby špičkový violoncellista, ale rovněž jako pozorný dirigent. Do města ve východních Čechách se dubna vrátil po sedmi letech a připravil stylově vybroušené provedení Violoncellového koncertu D dur Josepha Haydna, na programu byli dále Richard Wagner a Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Číst dál…

Italské turné Škampova kvarteta

Škampovo kvarteto hrající aktuálně v obsazení Petra Brabcová, Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) stráví poslední březnové dny v Itálii. Na turné, v rámci něhož navštíví města Trieste, Pistoia, Modena a Macerata, uvede skladby Haydna, Mozarta, Šostakoviče, ale také Janáčka a Dvořáka.   Škampovo kvarteto odstartovalo svou uměleckou dráhu v březnu roku 1989 na…

Číst dál…

Haydnovo Stvoření v Brně

Programu jedenáctého týdne letošního roku vévodí ve Filharmonii Brno dvojí provedení Haydnova Stvoření. Oratorium pro sólisty, sbor a orchestr na text Roberta Lindleye podle Písma a Miltonova Ztraceného ráje nastuduje Petr Altrichter. Ve čtvrtek 13. a pátek 14. března se ve vokálních partech v Besedním domě představí pěvci Jana Sibera, Petr Nekoranec a Peter Mikuláš…

Číst dál…

Semjon Byčkov ve stylovém klasicismu 

„Slyšet s moderním orchestrem Haydna je vzácné.“

„Monolog dlouhé kadence, který navazuje bez přerušení na pomalou větu, vyzněl jako dlouhá osobní promluva.“

„Pročištěné a zářivé provedení…“

Česká filharmonie se 19. února dala do služeb programu, který pro ni není zrovna typický. A to je dobře. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Semjona Byčkova hrála Haydnovu Symfonii č. 44, Beethovenovu Symfonii č. 2 a mezi nimi Šostakovičův Violoncellový koncert č. 1 se sólistou Shekuem Kanneh-Masonem. Klasicismus a neoklasicismus se k sobě hodí…

Číst dál…

Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie

Mladý britský violoncellista s africkými a karibskými kořeny Sheku Kanneh-Mason, který se do povědomí široké veřejnosti dostal zejména díky vystoupení na celosvětově sledované svatbě britského prince Harryho, se představí poprvé s Českou filharmonií. Na třetí únorové trojici abonentních koncertů, která je ve Dvořákově síni Rudolfina na programu mezi 19. a 21. únorem, s tělesem řízeným…

Číst dál…

Smetanovo trio součástí skládačky šumpersko-jesenického cyklu Klasika Viva

V rámci cyklu koncertů Klasika Viva se v Jeseníku a v Šumperku představí jeden z nejrespektovanějších českých komorních souborů, klavírní Smetanovo trio. Pianistka Jitka Čechová, houslistka Markéta Janoušková a violoncellista Jan Páleníček společně připravili program, který „potěší nejen náročné posluchače, ale i širší veřejnost“. Dvojice se koncertů se koná 16. a 17. února. Koncert v Jeseníku se uskuteční…

Číst dál…

Příjemný a pohodový Český filharmonický sbor. Otazník nad tím Piazzollou…

„Jiří Bárta má nástroj s poněkud tmavším témbrem – pomáhá emotivnímu výrazivu zejména v pomalejších pasážích.“

„Vaňhalovo Stabat Mater je oblíbenou skladbou právě Českého filharmonického sboru Brno.“

„Alt Marie Vrbové se nesl sálem s pocitem volnosti a bezpečí.“

Cyklus abonentních koncertů Českého filharmonického sboru přinesl tentokrát komorní vystoupení. V neděli 2. února se v brněnském Besedním domě potkali ke společnému muzicírování soubor Barocco sempre giovane, klavíristka Terezie Fialová, violoncellista Jiří Bárta a zpěvačky Marta Chila Reichelová a Marie Vrbová spolu s ženskou částí sboru. Dirigoval sbormistr Petr Fiala, který přispěl ke krásné atmosféře.

Číst dál…

Dík Janu Bartošovi je zachován program nejbližších koncertů Filharmonie Brno

Šéfdirigent Dennis Russell Davies, jeden ze tří dirigentů na světě, kteří natočili a vydali komplet sto sedmi Haydnových symfonií, si počínaje uplynulou sezonou předsevzal průběžně provést se „svou“ Filharmonií Brno celý cyklus pařížských symfonií. Po Symfonii č. 83 se tedy aktuálně lze těšit na Symfonii č. 87. Koncerty v brněnském Besedním domě 30.…

Číst dál…

Haydn v Orientu

„Na závěr pak jemný žesťový zvuk zalil celou scénu ‚omamné noci v oáze pod palmami‘ měkkým světlem… přišel rozbřesk.“

„Obecně byl tón Marie-Astrid Hulot nadmíru příjemný, noty do sebe vplouvaly pomocí takřka nekonečného legata.“

„Název první části zní Šalomounův sen, a vskutku hudba v introdukci jako by popisovala vynořování vizí a myšlenek z nevědomí.“

Posluchači Plzeňské filharmonie si 23. ledna na koncertě s názvem Joseph Haydn & Pražské jaro vychutnali jak hudbu notoricky známou, tak tu raritní takřka neslýchanou. Haydnův houslový koncert orámovaly dvě Orientem inspirované skladby, jedna od Camilla Saint-Saënse a druhá od Ottorina Respighiho. Pojítkem s Pražským Jarem byla sólistka Marie-Astrid Hulot, která se v minulém roce probojovala do finále pražskojarní soutěže a získala třetí cenu.

Číst dál…

Divoké spojení Piazzolly a Haydna na koncertech ‚věčně mladého baroka‘

Sály pardubické radnice a brněnského Besedního domu rozezní hudba v podání komorního souboru Barocco sempre giovane. Na programu budou skladby Josepha Haydna, Ástora Piazzolly a Jana Křtitele Vaňhala, přičemž k přednesu díla posledního zmíněného byla přizvána ženská část Českého filharmonického sboru Brno. Koncerty 30. ledna a 2. února diriguje jeho zakladatel Petr Fiala. Zvolený repertoár…

Číst dál…

Viola lásky se v barokním refektáři rozezní v náhradním termínu

Líbezný zvuk violy d’amore si v rámci pátého koncertu posluchači komorního cyklu orchestru Prague Philharmonia vychutnají například v dílech Marina Maraise a Josepha Haydna. Akce v uměleckého podání Tria Gratia se uskuteční v náhradním termínu, ten původní 13. ledna byl z důvodu náhlého onemocnění zrušen. Místo konání bude tradiční, tedy barokní refektář Profesního domu na pražském…

Aktualizováno Číst dál…

Dirigent Jiří Vodička

Jiří Vodička, renomovaný český houslista a koncertní mistr České filharmonie, se chystá na zcela novou roli. Své obvyklé mistrovství spojí s dirigentskou výzvou, když společně se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně posluchačům nadělí program z děl Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Ludwiga van Beethovena a Josepha Haydna. Koncert se koná 10. ledna v mariánskolázeňském Společenském domě Casino. Jiřího…

Číst dál…