„Netýká se to jen vlastní hry, hluboce promyšlené, uměřené, neokázalé, sloužící skladateli, ale i pečlivě sestavené dramaturgie.“ „Nenapodobitelná pianissima byla výsadou Ivana Moravce. Málokterý současný interpret se jimi může pyšnit tak jako Jan Bartoš.“ „Smetanovy Sny uzavřely promyšleně koncepční program jako kontrast i propojení k Janáčkově skladbě V mlhách.“ Jsou klavíristé, jejichž hra září,…
VÝHERCE CD
Marek Kozák: Od klavíru k varhanám, kompozici a zpět ke klavíru
Soutěžili jsme o CD mladého českého umělce. V 25 letech má za sebou významné úspěchy a rušný rok. Klavírista, varhaník a skladatel Marek Kozák vyhrál prestižní Evropskou klavírní soutěž v Brémách, stal se finalistou Busoniho klavírní soutěže v italském Bolzanu, poprvé účinkoval na Pražském jaru, zahájil slavný Chopinův festival ve Valdemosse a právě pokřtil své první profilové CD, které…
Haydnovská záře nad Mnichovem
„Silně variabilní orchestr, technicky excelentní a na první pohled i poslech nesmírně sympatický.“ „Spojení s Robertsonem působilo na první pohled nesmírně přátelsky a srdečně. Bezprostřednost nebyla přítomna pouze v hudbě, ale reálně i na podiu.“ „Emočně poměrně skoupá hra, přesně „podle pravítka“, běžela razantně, ale byla zároveň plná překvapení.“ Klavírista Emanuel Ax i dirigent David Robertson jsou…
Když umělec překročí hranice.
aneb Česká filharmonie s Antoninim
„Orchestr, který dnes sklízí nadšené recenze za ztvárnění děl Dvořáka, Janáčka, Čajkovského či Mahlera, se zde svým zvukem takřka blížil historickým nástrojům!“
„Maestro Antonini, vůbec o tom nepochybuji, musel na zkouškách pracovat velmi pečlivě, analyticky, možná i pedantsky. Ale na pódiu to tak nepůsobilo. On nenutil, nehlídal, nekontroloval – on inspiroval.“
„Úplně jiné vyznění má nedokonalost vzniklá ze strachu (ztuhlosti, roztřesení), že něco udělám špatně, nebo neudělám, a naopak zcela odlišně působí chyba vzniklá ve snaze jít na hranu technického rizika za účelem maximální intenzity výrazu. Jak říkal slavný dirigent Nikolaus Harnoncourt – „za takovou chybu jsem muzikantovi naopak vděčný.“ Myslím, že podobně se na to díval i pan Antonini…“
SOUTĚŽ O CD
Marek Kozák: Od klavíru k varhanám, kompozici a zpět ke klavíru
V 25 letech má za sebou významné úspěchy a rušný rok. Klavírista, varhaník a skladatel Marek Kozák vyhrál prestižní Evropskou klavírní soutěž v Brémách, stal se finalistou Busoniho klavírní soutěže v italském Bolzanu, poprvé účinkoval na Pražském jaru, zahájil slavný Chopinův festival ve Valdemosse a právě pokřtil své první profilové CD, které vydal u společnosti ArcoDiva. A právě to můžete vyhrát.…
Haydnovo Stvoření s dirigentem van Steenem
„Jac van Steen přesně vystihl Haydnovu zvukomalebnost.“ „Dramaturgie kromě smíšeného sboru pozvala i dva dětské sbory.“ „Dueta Fajtová a Janál byla skutečným zážitkem.“ Dramaturgie Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK připravila v předvánočním čase pražskému publiku hudební skvost. Snad nejlepší Haydnovo dílo – oratorium Stvoření. K jeho provedení pozvala nizozemského dlouholetého hostujícího dirigenta Jac…
Paul Lewis ukázal sílu jemného hraní
„Použila bych pojmy jemnost, hravost, něha.“ „Co přijde? Hra plná kontrastů, barev, jedinečných úhozů, křehkosti a zároveň síly bez jediného ostrého tónu.“ „Program večera nebyl sestaven na efekt. Pianista je založením introvert, který se nepředvádí, a jeho hra má daleko k okázalosti.“ „Potřebuji klid a ticho,“ prohlašuje britský pianista Paul Lewis, který v neděli 2.…
Plzeňsko rozezpíval nový festival
„Roman Janál si ani nemohl přát lepšího partnera pro umělecké ztvárnění písní než Karla Košárka.“ „Dílo se krásně rozeznělo prostorem s příkladně klenutými dynamickými oblouky a přesně zakončenými hudebními frázemi.“ „Plzeňský podzim se asi bude tříbit a vyvíjet směrem k „mezinárodnímu festivalu zpěvu“.“ PLZEŇSKÝ PODZIM 2018 – nový festival pořádaný spolkem Česká píseň výrazně obohatil…
Horna a trombon v dílech bratří Haydnů
„Hudba tehdy nesloužila jen k nasycení ducha, nýbrž i k zábavě.“
„O poučené interpretaci nepřemýšlím, považuji ji za samozřejmost.“
„Aktivní život interpreta může být pedagogickému působení jen a jen ku prospěchu.“
Dvě výrazné osobnosti mladé hudební generace pojí nejen letité přátelství a mimořádné úspěchy s ohledem na nízký věk, ale také nové CD a první společný koncert v ČR. Brněnský rodák, hornista Přemysl Vojta pozval dnes večer do sálu Milosrdných bratří v Brně francouzského trombonistu Fabrice Millischera. Spolu s nimi zahraje Haydn Ensemble Prague založený před třemi lety fagotistou a dirigentem Martinem Petrákem. Zazní skladby obou bratří Haydnů. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se oba sólisté shodují, že by skladeb pro jejich nástroje mělo vznikat víc, protože jde o lahodné spojení.
Od nuly. Marek Štryncl o ideálu autentické interpretace
„V ideálu autentické interpretace se znovu a znovu musí metodicky začínat od nuly.“
„V Polsku si nesmírně váží vlastních zdrojů, netrpí komplexem méněcennosti.“
„Jsem přesvědčen, že hudební interpretace děl 19. století byla ve své době muzikálnější.“
Musica florea připomíná dnešním večerním koncertem jako neprávem pozapomínaného velikána české hudby Jana Křtitele Vaňhala, a to novodobými premiérami jeho Symfonie f moll a Mše C dur a českou premiérou Requiem Es dur. Po pražském Klementinu vystoupí barokní orchestr a jeho sbor Collegium Floreum se stejným programem ještě 11. září v Městském divadle v Jablonci nad Nisou. KlasikaPlus.cz hovořila při té příležitosti s Markem Štrynclem, zakladatelem a uměleckým vedoucím tělesa.








