KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

A pořád se točí… Originálně rozhýbaná Maria Stuarda v Salcburku

„Ve spojení s neustálým pohybem točen mělo choreografické aranžmá přímo hypnotizující účinek a s ‚houpavým‘ bel cantem se zázračně propojilo.“

„Stačilo už jen ‚málo‘, aby se inscenace stala nezapomenutelnou událostí: zpívat. Bohužel zpěv byl nejslabším článkem večera.“

„Vokální paprsek světla do představení vnesl uzbecký tenorista Bekhzod Davronov v roli hraběte Leicestera. Jeho příjemně měkký, volný a zvučný hlas se poslouchal moc dobře.“

Inscenace opery Maria Stuarda od Gaetana Donizettiho, kterou letos uvádí Salcburský festival, pro mne byla překvapením. Konečně jsem zase jednou na jevišti viděla něco jako invenci, horší to bylo se zpíváním bel canta. Počin je z režisérské dílny Ulricha Rascheho, Vídeňské filharmoniky 23. srpna řídil Antonello Manacorda.

Číst dál…

Deutsche Oper Berlin. Hvězdný Werther na konci sezóny

„Massenetova opera se až do této chvíle neobjevila na žádné z berlínských operních scén po dobu téměř třiceti let.“

„Co do krásy hlasu a obdivuhodné kvality vysokých tónů se dnes Jonathanu Tetelmanovi opravdu málokdo vyrovná.“

„Jako Charlotta umí být Aigul Akhmetshina stejně uvěřitelnou náhradní matkou svých početných sourozenců, jako půvabnou introvertkou, která si nedokáže poradit s přívalem citů, jež by jí měly být zapovězeny.“

Málokdo by čekal, že právě v berlínské Deutsche Oper zazní až nyní jedno z nejslavnějších děl francouzské operní literatury a navíc „jen“ koncertně. Massenetův Werther se totiž v německé metropoli neobjevil téměř třicet let. Ve středu a v pátek 23. a 25. července se na tamní scéně konečně dočkal návratu, a to s dvojicí pěvců, kteří se v hlavních rolích osvědčili už v několika úspěšných zahraničních inscenacích: s mezzosopranistkou Aigul Akhmetshinou a tenoristou Jonathanem Tetelmanem.

Číst dál…

Zlínští do Vídně znovu s Villazónem

Reprízou vyvrcholení festivalu Harmonia Moraviae bude vystoupení Filharmonie Bohuslava Martinů ve vídeňském Konzerthausu. Dvě výrazné osobnosti světové operní scény, americká mezzosopranistka Kate Lindsey působící zejména v newyorské Metropolitní opeře, ale i dalších předních světových scénách a proslulý a českému publiku důvěrně známý mexický tenorista Rolando Villazón opět tam vystoupí společně, a to 25. listopadu pod taktovkou dirigenta Guerassima Voronkova.…

Číst dál…

Hvězdní Rolando Villazón a Kate Lindsey pobláznili zlínské publikum

„Turné je jedno velké bláznovství, a to díky lásce. Lásce Ronalda Villazóna ke zpěvu a k hudbě.“

„Pěvec, který měl nastartovanou kariéru v operních domech po celém světě, se musí od roku 2007 rvát s onemocněním hlasivek, které si už vyžádalo operaci.“

„Kate Lindsey zaujala krásnými frázemi v pianissimech, dokonalým messa di voce na dlouhých držených tónech a pečlivě propracovanou dynamikou.“

Koncert Filharmonie Bohuslava Martinů společně s pěveckými hvězdami Rolandem Villazónem a Kate Lindsey byl avizován na úterý 5. listopadu dlouho předem. Šlo o vystoupení, které se zcela vymyká běžnému abonmá, a i přes neobvykle vysoké vstupné bylo obtížné sehnat vstupenky. Pěvecké hvězdy světových scén zavítají do Zlína málokdy.

Číst dál…

Kate Lindsey: Baroko a jazz jdou ruku v ruce

„Paradoxně mi pomohla pandemie covidu. Zastavila jsem se a uvědomila si, že nikam nespěchám.“

„Soudobá opera je pro mě taková třešnička na dortu.“

„Pokud chcete zjistit, zda někdo opravdu dobře zpívá, měli byste nejprve jít na jeho nebo její písňový recitál.“

Možná si někteří z nás vzpomenou na český debut mladé americké mezzosopranistky Kate Lindsey před dvanácti lety ve Smetanově síni Obecního domu. Již tenkrát k nám přijela s pověstí mimořádného objevu newyorské Metropolitní opery, kde debutovala v září 2005 a od malých či menších rolí se záhy propracovala k těm velkým. Nyní se do České republiky vrací, aby 5. listopadu vystoupila s Rolandem Villazónem a Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně v programu nazvaném Amore e follia, tedy Láska a šílenství.

Číst dál…

Harmonia Moraviae se přelévá do druhé poloviny. Zlín se těší na Villazóna

Podvaadvacáté připravila Filharmonie Bohuslava Martinů pro své příznivce mezinárodní hudební přehlídku Harmonia Moraviae. Z původního bienálního svátku duchovní hudby vybudovalo zlínské těleso pravidelný festival prezentující i zahraniční interprety. Letošním oslavám dominuje česká hudba vsazená do každého z festivalových programů, paradoxně s výjimkou závěrečného koncertu. Harmonia Moraviae uzavře velkolepé operní finále s Kate Lindsey a Rollandem Villazónem.…

Číst dál…

Jako ve špatném filmu. Hoffmannovy povídky v Salcburku

„Principem inscenace zřejmě mělo být prolnutí osudů operních hrdinů s osudy jejich filmových představitelů, ale výsledkem je naprostý zmatek.“

„Olympia není loutka, ale filmová herečka, která svou árii zpívá jako Barbarella na namalovaném vesmírném pozadí. Nakonec jí vybuchne podprsenka…“

„Ke konci představení byl hlas Benjamina Bernheima už slyšitelně unavený a téměř se ztrácel.“

Zdálo by se, že natolik fantasmagorickou operu, jako jsou Offenbachovy Hoffmannovy povídky, není tak snadné zkazit. Režisérce Mariame Clément se to nicméně v Salcburku podařilo přímo neuvěřitelným způsobem.

Číst dál…

Milostné písně v podání Diany Damrau a Jonase Kaufmanna za rok v Praze

Pražská umělecká agentura Nachtigall Artists přivážející do metropole hvězdné umělce světové operní scény pro příští jaro avizovala písňový recitál renomované německé sopranistky Diany Damrau a současně časný návrat tenoristy Jonase Kaufmanna po letošním vystoupení. Oba umělci 29. března roku 2025 přednesou ve Smetanově síni Obecního domu písně Gustava Mahlera a Richarda Strausse. …

Číst dál…

Návrat Odyssea do vlasti je i návratem Claudia Monteverdiho na jeviště Státní opery ve Vídni

„Občas se tu vyloupne několik hospodských stolů s židlemi a dvě futuristické sedačky, vybavené komunikačním zařízením, což jsou zřejmě cestovní prostředky bohů.“

„Z menších rolí ještě patří zmínit postavu ošetřovatelky Ericlei v podání americké pěvkyně Heleny Schneidermann.“

„Příběh Odyssea ve zpracování Claudia Monteverdiho je i dnes strhující.“

Opera jako hudební žánr se vyvíjela počátkem 17. století velmi razantně. Claudio Monteverdi napsal pro benátskou karnevalovou sezónu operu Il Ritorno D´Ulisse in Patria – Návrat Odyssea do vlasti, která byla uvedena roku 1640. Její první uvedení ve Vídni bylo dílem Johanna Nikolause Harnoncourta v roce 1971. Od té doby začal Odysseus svou další vítěznou pouť světem. Ve Vídeňské státní opeře měl premiéru 2. dubna 2023. Hudební nastudování s orchestrem Concentus musicus Wien provedl Pablo Heras Casado a režisérem byl Jossi Wieler. Sergio Morabito vystoupil na scéně v kostýmech Anny Viebrock. Realizaci videa provedl Tobias Dusche, světelný design byl dílem Reinharda Trauba a Chorakademii der Wiener Staatsoper řídil Martin Schebesta. V roli Odyssea vystoupil Georg Nigl, Penelopu zpívala Kate Lindsey, Telemachem byl Josh Lovell, Minervou Isabel Signoret. Recenze je psána ze třetí reprízy, z neděle 8. dubna 2023.

Číst dál…

Händelova Agrippina v Met – „Sláva tomu, kdo neváhá získat moc podvodem“

„Opera seria je aktuální i dnes a bylo by plýtvání potenciálem upínat se na dobovou scénickou interpretaci.“ „Temperamentně a smyslně zahranou roli umocnil pěvecký výkon, který byl jednoznačně nejúchvatnější z celého večera.“ „Diváci z kinosálu si odnášeli zážitek z precizně vyladěného zvuku a obrazu.“ Händelovu Agrippinu, v pořadí pátou operu vrcholného barokního skladatele, měli možnost vidět v sobotu diváci…

Číst dál…

Glyndebourne: Cendrillon – dost jiná Popelka

„Massenet dal své Popelce velice zajímavou, místy nádhernou a po celu dobu velmi výstižnou hudební podobu.“ „Něco z tušených psychologických náznaků a dotyků padá na vrub domýšlení díla paní režisérkou, něco je přítomno už v autorském ustrojení opery.“ „Postava Popelky v tušeném psychologickém zázemí řeší v symbolickém příběhu své dospívání v ženu.“ Jules Massenet napsal určitě hodně…

Číst dál…

Divadlo v Glyndebourne slaví 25 a 85 let

Před pětadvaceti lety, 28. května 1994, se otevřelo nové divadlo sloužící opernímu festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie. Na programu byla tehdy Mozartova Figarova svatba, stejné dílo, které před 85 lety, v roce 1934, zahájilo první ročník festivalu. V letošním programu, rozvrženém od 18. května do 25. srpna, bude v létě lákadlem nová inscenace…

Číst dál…