Dvě přední české pěvkyně, sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Ester Pavlů, se koncem listopadu představí švýcarskému publiku v sólových partech kantáty Stabat Mater od Antonína Dvořáka. Uvedena bude ve Villars-sur-Glâne v nastudování Prague Symphonic Ensemble. V závěru roku obě interpretky čeká angažmá v novém nastudování opery Rusalka v produkci Nouvel Opéra Fribourg. Ve Villars-sur-Glâne, v těsné blízkosti…
První trojlístek devatenácté Dvořákovy Prahy
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha odhalil první plány pro příští ročník, který se uskuteční od 5. do 23. září 2026. Pilíři programu devatenácté dvořákovské přehlídky, která bude opět vévodit zahájení koncertní sezóny v metropoli, budou symfonický a komorní koncert i koncertní provedení Dvořákova Jakobína. Organizátoři vsadili na houslistu Josefa Špačka a Tonhalle-Orchester Zürich nebo…
Janáček na start! Festival Janáček Brno vstupuje do jubilejní dekády
Koncert Janáček na start!, který se uskuteční 31. října v brněnském Mahenově divadle, odhalí plány na desátý ročník mezinárodního festivalu Janáček Brno 2026. Publikum se dočká vystoupení dua Josefa Špačka a Miroslava Sekery, ale i odhalení dramaturgie a nového vizuálního stylu jednoho z výrazných operních festivalů v mezinárodním měřítku, který získal dvě nominace International Opera Awards…
Kateřina Kněžíková míří do Madridu. Čeká ji debut s orchestrem RTVE
Česká sopranistka Kateřina Kněžíková rozšiřuje své mezinárodní působení a poprvé vystoupí ve Španělsku s jedním z předních tamních orchestrů. V madridském Teatro Monumental zazní na konci října Brahmsovo Německé requiem, ve kterém se představí po boku barytonisty Christiana Immlera a pod vedením dirigenta Jaime Martína za doprovodu Španělských rozhlasových a televizních symfoniků. Kateřina Kněžíková pokračuje v dynamickém…
Žádné hraní na jistotu… Úvodem sezony Pražského filharmonického sboru zněla tvorba 20. století
„V Pärtově hudbě se spojuje středověká spiritualita s moderní citlivostí – jako by se mezi tóny odrážel tep lidského srdce i odvěká touha po míru.“
„Vstup sboru byl opatrný, pokorný, téměř jako by se zpěváci omlouvali, že si dovolují narušit křehkou intimitu hudby.“
„Kompaktní, pestrý a energický výkon sboru místy připomínal zvukový ohňostroj.“
Zahajovací koncert 91. sezóny Pražského filharmonického sboru se konal 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Za řízení Lukáše Vasilka zazněla hudba tří výrazných autorů 20. století – meditativní Summa a Salve Regina Arva Pärta, energické Chichesterské žalmy Leonarda Bernsteina a rytmicky avantgardní Svatba Igora Stravinského. Koncert zkombinoval sborový zpěv se zvukem orchestru, čtyř klavírů a bicího ansámblu. Dramaturgie přinesla okamžiky ticha, soustředění a meditace, ale i živelného uvolnění.
Pärt, Bernstein, Stravinskij. Volba Pražského filharmonického sboru na úvod 91. sezony
Pražský filharmonický sbor uspořádá Zahajovací koncert sezony v úterý 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Pro tuto příležitost nastuduje pod vedením svého hlavního sbormistra Lukáše Vasilka vokální díla Arva Pärta, Leonarda Bernsteina a Igora Stravinského. Hned 9. října následují dvě uvedení projektu Hladiny ticha s druhým sbormistrem Lukášem Kozubíkem. „Chtěli jsme sestavit reprezentativní…
80. sezóna v Olomouci zahájena s historickými velikány i novou skladbou na objednávku
„Skladba Josefa Bohuslava Foerstera zazněla stejně jako před 80. léty, kdy Moravská filharmonie vznikla.“
„Interpretace písní se ujaly sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Markéta Cukrová.“
„Zazněla naopak skladba zcela nová, kterou si filharmonie objednala u soudobé slovenské skladatelky Jany Kmiťové.“
Moravská filharmonie Olomouc vstoupila do 80. sezóny s pokorou i s novou nadějí. Pod taktovkou šéfdirigenta Zsolta Hamara zazněly skladby Josefa Bohuslava Foerstera, Wolfganga Amadea Mozarta, Gustava Mahlera a Antonína Dvořáka. Všichni měli vazbu na Olomouc a ve své době zde působili. Písně Gustava Mahlera přednesly Kateřina Kněžíková a Markéta Cukrová a koncert byl přímo přenášen Českým rozhlasem Vltava.
Akademici Pražského filharmonického sboru v poctě Soně Červené
Věc Červená je název koncertu, který Komorní ansámbl Akademie Pražského filharmonického sboru připravuje na 30. září jako své první vystoupení sezony. Akce pořádaná na Novoměstské radnici Nadačním fondem Soni Červené u příležitosti nedožitých stých narozenin této výjimečné operní pěvkyně světového věhlasu vzniká pod vedením sbormistra Lukáše Kozubíka, klavírní službu prokáže Karel Košárek…
Moravská filharmonie načíná jubilejní sezonu. Zavítají pěvkyně Kněžíková s Cukrovou
Moravská filharmonie stojí na prahu jubilejní osmdesáté sezony. Pro olomoucký orchestr je specifická tím, že se jedná o první úplný ročník od sloučení s Moravským divadlem do jedné instituce. Slavnostní zahajovací koncert, živě vysílaný 25. září Českým rozhlasem Vltava, podpoří svou uměleckou účastí sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Markéta Cukrová, rovněž šéfdirigent Zsolf Hamar. Součástí…
Hálkova poezie v kultivovaném písňovém podání na Dvořákově Praze
„Jan Martiník svým krásným basovým fondem maloval vokální paletou mnoha barev, zejména jemnějších a světlejších odstínů.“
„Pohříchu neexistuje jen jeden způsob, jak správně interpretovat písně!“
„Roman Hoza skvěle vystihl lyrickou prostotu Dvořákových písní a opět potvrdil svou pověst interpreta-chameleona…“
Poslední festivalový týden Dvořákovy Prahy završí závěrečný koncert letošní Dvořák Collection. 21. září od osmi hodin večer v Anežském klášteře vystoupili pěvci Kateřina Kněžíková, barytonista Roman Hoza a basista Jan Martiník s klavíristy Davidem Marečkem a Miroslavem Sekerou. Společně přednesli básně z Hálkovy sbírky Večerní písně zhudebněné Bedřichem Smetanou, Zdeňkem Fibichem a Antonínem Dvořákem a písňový cyklus Severní noci Jaroslava Křičky.
MenART Impuls chce být pomůckou i rádcem pro mladé talenty. Nově s Kahánkem či Kněžíkovou
Desetiminutové videorozhovory s významnými osobnostmi české hudby, tance a divadla nabídne třetí série projektu MenART Impuls. Stipendijní akademie tímto formátem zpřístupňuje inspirativní setkání s mentory, kteří se dlouhodobě věnují práci s mladými talenty. Protagonisty nejnovější řady mimo jiné jsou klavírista Ivo Kahánek, sopranistka Kateřina Kněžíková nebo houslista Jan Fišer. Cyklus MenART Impuls tentokrát zamíří…
Inaugurace Jakuba Hrůši v Londýně
Jakub Hrůša, jeden z nejvýraznějších dirigentů současnosti i ve světovém měřítku, vstupuje do své nové role hudebního ředitele Královské opery v Londýně. Jeho inaugurační koncert se uskuteční 20. září, a to v umělecké společnosti sopranistky Kateřiny Kněžíkové, tenoristy Nickyho Spence a barytonisty Pavola Kubáně. Na programu pořadu s názvem Jakub Hrůša and Friends in Concert bude hudba…
Barvité rozprávění Vltavy se Seinou
„Kateřina Kněžíková opět přesvědčila. Legato na omak hladké, rozličnost výrazových metod, témbr lahodný, vibrato tehdy, když chci, ne proto, že jinak to nejde.“
„Místy se chtělo křičet nadšením nad tou vší rafinovanou muzikalitou, péčí o pointu frází a detaily, které vědomě slouží celku.“
„Kdo nedorazil, nechť lituje.“
Dialog Vltavy se Seinou – tak bylo 14. září označeno komorní matiné v Anežském klášteře pod hlavičkou festivalu Dvořákova Praha. Náročný týden s uměním zde završila renomovaná česká sopranistka Kateřina Kněžíková, která na pódiu stanula společně s hráči Bennewitzova kvarteta, klavíristou Martinem Kasíkem a kontrabasistou Petrem Riesem. Pestrobarevnost hudebních myšlenek komponistů ze země galského kohouta se v ihned památném podání přítomných umělců ukázala jako balzám na duši Pražanů toho dne k mrzutosti sváděných škaredými mračny.
Dvořákova Praha pokračuje. Prostor dostane Česká filharmonie, Epos o Gilgamešovi i kubánské mambo
Osmatřicátý kalendářní týden bude třetím v programu osmnáctého ročníku Dvořákovy Prahy a opět nebude den, v němž by se neuskutečnila aspoň jedna festivalová akce. Ke slovu se hned dvakrát dostane Česká filharmonie a jednou také Pražský filharmonický sbor, jehož partnerem bude orchestr Prague Philharmonia. Ze zahraničních hostů přehlídka láká na osobnosti, jako jsou sir…
‚Wow‘ to nebylo
„Kateřinu Kněžíkovou mi charakterizuje ze všech nejlépe slovo profesionalita.“
„Z dirigenta Roberta Jindry vyzařuje jistota.“
„Projevy SOČRu nesly znaky rutiny, hluboce podceněný byl kontakt s publikem.“
Dvořákova Praha v pondělí 8. září načala programovou řadu nejstarostlivěji pečující o odkaz titulního skladatele. Její kurátorka, sopranistka Kateřina Kněžíková byla u toho, a to i interpretačně. Spolu s ní se v Rudolfinu představil Symfonický orchestr Českého rozhlasu vedený hlavním hostujícím dirigentem Robertem Jindrou a byť koncertní večer ke svému závěru gradoval, hlubokou stopu v paměti festivalu nezanechá.
Hvězdná zář v Opavě
„Pod taktovkou hostujícího dirigenta Valentina Uryupina hráli hudebníci soustředěně a precizně.“
„Kateřinu Kněžíkovou předchází pověst vynikající pěvkyně.“
„Koncert A dur přednesl sám dirigent v roli sólisty. Pro orchestr to byla jistě zatěžkávající zkouška.“
Svatováclavský hudební festival letos podvaadvacáté otevírá brány kostelů pro krásné hudební zážitky. Od 2. září, kdy se v Ostravě rozezněl kostel Panny Marie Královny Válečným rekviem Benjamina Brittena, už bylo realizováno několik koncertů. Z nich vyniká ten, který se odehrál v pátek 5. září v kostele sv. Václava v Opavě. Pod názvem Mozart Gala excelovali sopranistka Kateřina Kněžíková a klarinetista Valentin Uryupin, který současně dirigoval Janáčkovu filharmonii Ostrava.
První Hrůšovy úlohy v Londýně
Jakub Hrůša vstupuje do nové role hudebního ředitele Královské opery Covent Garden v Londýně. Jeho inaugurační koncert se sice uskuteční až 20. září, ale už 11. září diriguje operní produkci Pucciniho opery Tosca s Annou Netrebko v hlavní roli. Jakub Hrůša, zvolna dosluhující šéfdirigent Bamberských symfoniků a od roku 2028 šéfdirigent a hudební ředitel České…
Mnohé umění Kateřiny Kněžíkové v prvním úplném týdnu Dvořákovy Prahy
Festival Dvořákova Praha v pátek vstoupil do 18. ročníku. První kompletní týden přehlídky začíná v pondělí večer v Rudolfinu ve společnosti Kateřiny Kněžíkové a písní Antonína Dvořáka a pokračuje plejádou dalších zajímavých programů. KlasikaPlus.cz přináší stručný přehled dění na festivalu v týdnu 8. až 14. září. Kmenová programová řada Dvořák Collection, která v jednotlivých festivalových ročnících postupně…
Válečné rekviem na úvod Svatováclavského hudebního festivalu
Svatováclavský hudební festival se letos uskuteční podvaadvacáté. Nadále zůstává festivalem zaměřeným primárně na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii však mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretace staré hudby i crossovery. Letošní ročník přehlídky se koná ve dnech 2. až 28. září a představí na osm set umělců ze čtrnácti zemí celého…
Ano, takhle se má hrát Janáček. Káťa Kabanová v Glyndebourne
„Vizuální řešení inscenace dominantně pracuje s podmanivým svícením a s výraznými bílými stěnami, které proměnlivě a mimořádně funkčně vytvářejí různě otevřené či přivřené prostory.“
„Kateřina Kněžíková v titulní úloze dokazuje uměleckou i pěveckou vyzrálost; nachází v naléhavosti krásné výrazové odstíny, přesvědčuje v emotivních i v nostalgicky posmutnělých stavech duše.“
„Jaroslav Březina zpívá a hraje plačtivě slabošského Tichona, ovládaného téměř až do konce matkou, naprosto ideálně.“
V Británii opět boduje Leoš Janáček. Obnovená inscenace jeho opery Káťa Kabanová na festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie je moderní, ale bez excesů, vizuálně uhrančivá, jednoznačně sdělná, logická a přesvědčivá, po hudební stránce skvělá. Stojí za ní dirigent Robin Ticciati a režisér Damiano Michieletto a v titulní roli září sopranistka Kateřina Kněžíková.
Do Glyndebourne se vrací Káťa Kabanová a s ní Kateřina Kněžíková
Na mezinárodně uznávaný operní festival v Glyndebourne ve Východním Sussexu na jihu Anglie se po čtyřech letech vrací Janáčkova Káťa Kabanová, a to opět se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli. Od 3. do 23. srpna se uskuteční osm představení. Vedle toho jsou na programu festivalu během srpna ještě opery Figarova svatba a…
Operetní klasika v hvězdném podání rozzářila Frýdek-Místek
„Sopranistka Kateřina Kněžíková se svým šarmem a energií jako by se pro operetu narodila. Její manžel Adam Plachetka party zvládl s grácií a se smyslem pro humor sobě vlastním.“
„Předehra ke kultovní operetě Netopýr od Johanna Strausse ml. vpadla do sálu s energií, kterou se snažil dirigent Robert Jindra z orchestru vybičovat.“
„Na závěr zpívali oba manželé dojemný duet ‚Das eine kann ich nicht verzei´n‘ z operety Johanna Strausse ml. Vídeňská krev, ve kterém se vzdává hold krásné Vídni.“
Mezi moravskoslezskými městy, v nichž se odehrává Mezinárodní festival Leoše Janáčka, nemohl chybět Frýdek-Místek. V Národním domě se v sobotu 21. června sešli posluchači, kteří chtěli vidět a slyšet hvězdné manželské duo Kateřinu Kněžíkovou a Adama Plachetk, a také fanoušci operetního žánru. Za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu (SOČR) pod taktovkou Roberta Jindry provedli sérii operetních melodií, které prozářily sál.
AudioPlus | Robert Jindra: Opereta mě baví
Dirigenta Roberta Jindru před lety opereta moc nezajímala. Když ho tehdy oslovil ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu Jakub Čížek, aby nastudoval operetní koncertní program, dost podle svých slov jako „zarytý wagnerián“ váhal. Před novináři na tiskové konferenci se však v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vyznává, že byl docela šokován, jak ho operetní…
Biblický král David. Pomazaný i hřešící, Honeggerem oslavený
„Oratorium působí zpočátku jako kaleidoskop, jakýsi hudební komiks. Postupně se ale čím dál víc stává vroucnějším, až k hymnickému Hallelujah.“
„Lukáš Vasilek k jedinečným kreacím z nedávných let, zejména k Honeggerově Johance z Arcu a Brittenovu Válečnému requiem, přidal další mimořádný umělecký čin.“
„Zvukově stupňovaný, ale stále mírný, vznešený, vroucně radostný chvalozpěv, po jehož doznění se posluchači vůbec nechce s dílem loučit…“
Hned druhý den třítýdenního festivalu Smetanova Litomyšl přinesl jednu z nejkrásnějších položek letošního programu. Vzácné a umělecky dokonalé provedení oratoria Král David, meziválečného díla Arthura Honeggera. Nedělní koncert připravil Pražský filharmonický sbor, Prague Philharmonia, tři pěvečtí sólisté a dva recitátoři a s nimi sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek, interpret s jasným názorem a pevnou rukou.
Operetní melodie se SOČRem, Kněžíkovou a Plachetkou
Trvale úspěšný, stejně jako trvale podceňovaný žánr hudebního divadla inspiroval k dechberoucím melodiím Franze Lehára, Emmericha Kálmána, Johanna Strausse mladšího a další skladatele. Nejpodařenější z operetních árií přednesou 20. června v pražském Obecním domě v rámci koncertního večera nazvaného Opereta Gala přední pěvci Kateřina Kněžíková a Adam Plachetka za doprovodu rozhlasových symfoniků a jejich hlavního hostujícího dirigenta…
Inferno. Česká premiéra unikátního audiovizuálního díla na Janáčkově festivalu
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka nabídne už v úterý 17. června mimořádnou událost – českou premiéru audiovizuálního díla Inferno, jehož působivá filmová složka se zrodila v prostředí Třineckých železáren. Festival však v příštím týdnu nabídne ještě mnohem více včetně dvojího vystoupení Adama Plachetky. O zařazení projektu Inferno do programu 75. ročníku Janáčkova festivalu…
Čítankové provedení. Inspirativní Emmanuel Villaume se Slovenskou filharmonií
„Program koncertu zahŕňal diela francúzskej hudobnej proveniencie.“
„Berliozova operná pantomíma Kráľovský lov a búrka zaznela v Redute naživo po prvý raz a zapôsobila ako zjavenie.“
„Villaume je dirigentom nevídanej umeleckej imaginácie. Na jeho opätovné pozvanie do Bratislavy sa už teraz tešíme.“
Po hviezdnych filharmonických koncertoch Juraja Valčuhu pred dvomi týždňami prevzal v Redute na ďalšej dvojici abonentných koncertov Slovenskej filharmónie v dňoch 15. a 16. mája taktovku opäť prominentný umelec, bývalý šéfdirigent nášho prvého orchestra Emmanuel Villaume. Dramaturgicky dômyselne zostavený program zahŕňal výlučne diela francúzskej hudobnej proveniencie: pantomímu Kráľovský lov a búrku zo štvrtého dejstva opery Trójania Hectora Berlioza, symfonický triptych Nokturná Clauda Debussyho a veľkolepú Omšu sv. Cecílie Charlesa Gounoda. Už len kvôli úvodnej Berliozovej skladbe, plnej čarovných inštrumentálnych finesov, sa na koncert oplatilo prísť.
Harmonia Caelestis s Ensemble Tiburtina v Opavě
Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble se v neděli 15. května představí v opavském kostele sv. Václava. V rámci cyklu Předplatné pro milovníky krásné hudby, který nabízí Opavanům každoměsíčně koncerty komorní, varhanní nebo orchestrální hudby, a to i ve spolupráci s dalšími pořadateli, těleso pod vedením Barbory Kabátkové uvede program věnující se hudebnímu odkazu Hildegardy z Bingenu. Hudba…
Kněžíková, Matoušek, Brych. Slovenská filharmonie opět vítá Čechy
Příští týden se ve Slovenské filharmonii „něco děje“ takřka od pondělí do neděle a na své si přijdou všechny věkové generace. Také umělecké obsazení bude značně variované co do velikosti, kdy na recitál jediného umělce naváže velký vokálně-instrumentální pořad se zahrnutím symfonického orchestru i filharmonického sboru. Svou stopu v Bratislavě v příštích dnech zanechají…
Berlín i Londýn v nejbližších plánech Bennewitzova kvarteta
Přední české kvarteto, které si do svého znaku vetklo jméno významného houslisty a ředitele Pražské konzervatoře Antonína Bennewitze, se v nadcházejících dnech vydává na turné po Německu okořeněné zastávkou v londýnské Wigmore Hall. S sebou vezme díla Smetany, Dvořáka, Brahmse, Ullmanna a Schulhoffa. Do Londýna také violistu Vladimíra Bukače, v Berlíně spojí své síly s violistkou Veronikou…





























