V loňském roce z původních festivalů Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti vzešlé Olomoucké hudební jaro oslavuje s odkazem na své předchůdce od 3. dubna do 8. května osmašedesáté výročí. Tématem poukazujícím na křehké poměry financování klasicko-hudebního sektoru je Svět mocných a pořadatelé komorními i symfonickými projekty upozorňují na nezastupitelnou úlohu mecenášů. Vrcholem zbylých dní festivalu bude koncert…
Mahlerova Druhá s Kněžíkovou v Bukurešti
Kateřina Kněžíková vystoupí s bukurešťskou filharmonií, která nese název podle rumunské skladatelské ikony George Enescua. Stane se tak se 16. a 17. dubna ve velkém sále Grand Auditorium. Provedení řídí Vasilij Petrenko. Na programu dvojice takřka velikonočních vystoupení je jediný opus, Mahlerova proslulá a stále žádáná Symfonie č. 2 s podtitulem „Vzkříšení“. Kromě sopranistky…
Mahlerovo Vzkříšení ve Zlíně
Předvelikonoční koncert Filharmonie Bohuslava Martinů nabídne monumentální vokálně-instrumentální dílo Gustava Mahlera komponované pro soprán a alt sólo, smíšený sbor a velký orchestr, tedy Symfonii č. 2 s podtitulem „Vzkříšení“. V roli sólistek se představí Kateřina Kněžíková (soprán) a Jarmila Vantuchová (mezzosoprán), sborový part pojme Sbor Národního divadla moravskoslezského a celé provedení 10. dubna ve zlínském Kongresovém centru řídí…
Královská opera v Londýně odhalila novou sezónu. V jejím čele stane Jakub Hrůša
Od sezóny 2025/26 se na postu hudebního ředitele Královského baletu a opery v Londýně usadí český dirigent Jakub Hrůša. Stane se sedmým ředitelem v historii proslulého operního domu v Covent Garden – a druhým Čechem v pořadí, neboť v letech 1955 až 1958 operu vedl Rafael Kubelík. V inaugurační sezóně Hrůša poprvé na londýnské scéně uvede Janáčkovu Věc…
Festival Bennewitz zahájí Jiří Vodička a Barocco sempre giovane
Jiří Vodička, koncertní mistr České filharmonie a renomovaný sólista, vystoupí v pátek 4. dubna v České Třebové spolu s komorním souborem Barocco sempre giovane při zahájení tamního Festivalu Bennewitz. Ten během dubna nabídne ještě dalších sedm koncertů, poslední z nich symfonický s filharmoniky z Hradce Králové a sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou. Program úvodního koncertu s Jiřím Vodičkou – reflexi jeho…
Filharmonický duben v Salonu republiky
Čtvrtý měsíc roku bude v Hradci Králové ve znamení bohaté hudební nabídky. Tamní filharmonie oblaží své příznivce dvěma symfonickými večery i mimořádnými koncerty, kdy sklouzne poněkud mimo klasický žánr. Jejími hosty budou klavírista Marek Kozák nebo sopranistka Kateřina Kněžíková, s níž se těleso vydá hostovat na festival do České Třebové. Dirigentskou taktovku si…
Lákavé interpretační destinace dubnových Hudebních výletů
Cyklus Hudební výlety v letošním roce organizačně vydělený ze Svatováclavského hudebního festivalu bude v úvodu dubna pokračovat třemi koncerty, jejichž interpretačními lákadly budou sopranistka Kateřina Kněžíková, harfistka Kateřina Englichová, houslista Jiří Vodička a klavírista Martin Kasík. Za hudebním výletem se budou moci obyvatelé Moravskoslezského kraje 3. a 4. dubna vypravit do Frýdku-Místku, ostravské Poruby…
Olomoucké hudební jaro odvypráví mecenášské příběhy
V loňském roce z původních festivalů Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti vzešlé Olomoucké hudební jaro oslaví s odkazem na své předchůdce od 3. dubna do 8. května osmašedesáté výročí. Tématem poukazujícím na křehké poměry financování klasicko-hudebního sektoru bude Svět mocných. Pořadatelé tuctem komorních i symfonických projektů upozorní na nezastupitelnou úlohu mecenášů. „Když jsme začali…
Dvořákova Praha v září se zahraničními orchestry a s písněmi
„Kurátorkou Dvořák Collection, věnované písním, je sopranistka Kateřina Kněžíková. Vystoupí ve čtyřech programech.“
„Novinkou je minicyklus Bez kravaty. Propojí klasickou hudbu s humorem, nadsázkou a s jinými hudebními žánry.“
„Priorita, kterou jsou mladí interpreti, se odráží v cyklu pořádaném v Centru Bořislavka.“
Hostující zahraniční orchestry a sólisté, rezidence České filharmonie, písně v interpretaci Kateřiny Kněžíkové a dalších pěvců, koncerty v novém cyklu nazvaném Bez kravaty a pozornost mladým, včetně finále soutěže Concertino Praga… To budou klíčové momenty podzimního festivalu Dvořákova Praha. Jeho osmnáctý ročník se uskuteční od 5. do 23. září a nabídne více než tři desítky programů. Dominuje jim hudba Antonína Dvořáka, ale zazní i velká díla od Mozarta, Mahlera, Brucknera, Ravela, Berlioze, Šostakoviče, Prokofjeva, Korngolda, Martinů nebo Roberta a Clary Schumannových.
Kouzelná Píseň o zemi
„Kateřina Kněžíková zaujala připraveným přednesem a úplným ponořením se do interpretovaných písní.“
„Zpívaná němčina je i v rámci pěvecké výuky kategorií sama pro sebe a Bruns ji zvládá výborně, jeho dikce i intonace je přímo čítanková.“
„Nejnáročnější poslední věta celého cyklu Rozloučení je hluboce filozofická, plná melancholie, ale také smíření se smrtí a v podání Pučálkové byla skutečně jímavá.“
Týden po koncertu Jessicy Pratt ve Státní opeře připravilo Národní divadlo další koncertní lahůdku, tentokrát zaměřenou na písňovou tvorbu. Programem koncertu byly Kouzelné noci Bohuslava Martinů a Píseň o zemi Gustava Mahlera, tedy dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých skladatelů. Interpretace písní Bohuslava Martinů se ujala naše přední sopranistka Kateřina Kněžíková, v Písni o zemi vystoupila především v Německu působící mezzosopranistka Štěpánka Pučálková a s ní německý tenorista Benjamin Bruns. Orchestr Národního divadla vedl hudební ředitel opery Robert Jindra.
Pokračování písňových recitálů na jevišti Stavovského divadla
Šestice písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispívá k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. Následující, v součtu už dvanáctý písňový recitál 22. února představí hvězdu tuzemského zpěvního umění, sopranistku Kateřinu Kněžíkovou. Spolu s ní vystoupí…
Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu
Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…
Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
„Stejně jako v ´covidovém´ roce 2021 má Káťu v Glyndebourne zpívat Kateřina Kněžíková.“
„Jednou z mála výjimek, kdy letos figuruje Janáčkovo dílo v plánech v zámoří, je australský soubor Victorian Opera v Melbourne, který plánuje dvě představení Káti Kabanové.“
„Janáčkova ´Broučka´ po představeních v Berlíně provede Simon Rattle navíc koncertně 4. a 6. května s London Symphony Orchestra.“
V polovině února se v Glasgow a později v Edinburku hraje Věc Makropulos, v březnu uvádějí v Berlíně Výlety páně Broučkovy, v Mnichově Káťu Kabanovou a v Linci Příhody lišky Bystroušky, v březnu a dubnu je na programu ve Freiburgu im Breisgau Jenůfa, kterou pak hrají i v Heidelberku a v Coburgu. Káťu bude v létě uvádět také festival v Glyndebourne a na podzim se objeví dokonce v Austrálii. I roce 2025 tedy zažívají Janáčkovy opery úspěšné tažení hudebním světem, zejména evropským. V zámoří se spíše uplatňují jeho symfonické a komorní skladby.
Nenápadné pojítko mezi Mahlerem a Martinů
Orchestr Národního divadla pod taktovkou Roberta Jindry zahraje skladby dvou skladatelů narozených v Česku, avšak spojovacím článkem programu jsou zhudebněné texty čínských básníků. Sólově účinkujícími budou 16. února pěvci Kateřina Kněžíková, Štěpánka Pučálková a Benjamin Bruns. Zazní díla Bohuslava Martinů a Gustava Mahlera. Program koncertu představí díla dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých…
Pětasedmdesátý Janáčkův festival nebude jen o Janáčkovi
Rovný měsíc budou trvat oslavy pětasedmdesátých narozenin Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nástupce Janáčkova máje. Od 2. června do 2. července letošního roku přehlídka zakotvená v Ostravě, Hukvaldech a jejich okolí osloví příznivce klasické hudby, opery, operety, jazzu i postav Spejbla a Hurvínka. Po prosincovém představení trojice ústředních programů pořadatelé odhalili kompletní narozeninové plány. …
Shortlisty pro Ceny Anděl 2024 odhaleny. Dvojí nominace pro Pražské rozhlasové symfoniky
Ceny Anděl udílené Českou hudební akademií budou za loňský rok vyhlášeny počátkem dubna. Jednou z patnácti kategorií je i klasická hudba, kde se do širší nominace probojovalo sedm nahrávek. Vedle pěvců Kateřiny Kněžíkové a Pavla Černocha se o Rónovu sošku Anděla se šalmají utkají klavírista Marek Kozák, soubory Trio Bohémo, Cappella Mariana a Tiburtina Ensemble.…
Plachetkova O2 arena je už na dohled
Nejznámější český operní pěvec, basbarytonista Adam Plachetka se vrátí do největší české haly. V pražské O2 areně vystoupí v pátek 24. ledna u příležitosti svých čtyřicátých narozenin a za účasti řady hostů včetně Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Jana Kučery. „Na svůj první koncert v O2 areně v lednu 2020 jsem obdržel spoustu úžasných ohlasů, které mě…
Cena Antonína Dvořáka v dobrých rukou. Rýsuje se Koskyho české angažmá?
„Velice sympatické a vzhledem k oceňování operního režiséra vhodné bylo sice spíše náznakové, ale bezpečně přítomné herectví vystupujících pěvců.“
„Jan Simon komentoval dosud platný nedostatek, že totiž Kosky doposud v Čechách nerežíroval.“
„Ceremonii následně osvěžilo také důstojné slovo prezidenta České republiky Petra Pavla, které připomnělo světový dosah české klasické hudby.“
První režisér židovského původu, který kdy pracoval na wagnerovském, čili latentně antisemitském Bayreuthském festivalu, byl oficiálně oceněn. Barrie Kosky převzal Cenu Antonína Dvořáka, byť na pažbě dosud nemá zářez ve smyslu v tuzemsku podané režijní kreace. Ocenění, jehož smyslem je vyzdvihnout osobnosti a jiné subjekty za významné zásluhy na popularizaci české klasické hudby tak reflektuje výhradně zahraniční Koskyho činnost. Večer ve Španělském sále televizně přenášený uspořádala Akademie klasické hudby, jejímž hlavním každoročním počinem je festival Dvořákova Praha. Cenu Antonína Dvořáka Akademie uděluje od roku 2009.
Světová třída. Česká filharmonie v Carnegie Hall, část druhá a třetí
„Konkurence orchestrů v Carnegie Hall je neúprosná, ale Mahlerovou Pátou symfonií se 4. prosince Česká filharmonie zapsala do aktuální top desítky světových orchestrů.“
„Carnegie Hall se proměnila ve festivalové místo, stovky Newyorčanů si koupily lístky na všechny koncerty České filharmonie.“
„V závěrečné Intrádě rozpoutal Byčkov s orchestrem fascinující hudební orgie.“
A opět bylo vyprodáno. I středeční program České filharmonie po dohodě s vedením Carnegie Hall vsadil na americkou hvězdu. Ale pokud si do ní promítnete nedostupnou, téměř nadpozemskou bytost, ke které vás ochranka nepustí ani na metr, v případě houslisty Gila Shahama jste naprosto vedle. A pak ten čtvrteční program, s klavíristou Daniilem Trifonovem a posléze s Janáčkem a Pražským filharmonickým sborem… Davy skandujících návštěvníků.
Slavnost k udělení Ceny Antonína Dvořáka. Laureátem Barrie Kosky
Španělský sál Pražského hradu hostí ceremoniál a koncert k předání Ceny Antonína Dvořáka 2024, jejímž smyslem je vyzdvihnout osobnosti, umělecké kolektivy či instituce za mimořádné umělecké počiny nebo významné zásluhy na propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. Letošním laureátem je australský operní režisér Barrie Kosky. Během slavnostního večera zahraje…
Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou
V příštím roce završí Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pětasedmdesát let své existence. U této příležitosti pořadatelé před Vánocemi představili trojici chystaných narozeninových projektů. V Ostravě vystoupí violoncellista Narek Hakhnazaryan, Slezská filharmonie z Katovic nebo Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou. Festival láká i na unikátní audiovizuální projekt a pro mladé skladatele vypsal soutěž. Pětasedmdesátý ročník Mezinárodního hudebního…
Festival Janáček Brno skončil. Rozjívenou liškou Bystrouškou
„K myšlence propojit tyto dva příběhy a zasadit inscenaci do prostředí dětského domova, kde si ho dokonce děti a zaměstnanci ústavu i sami zahrají a zazpívají, už byl jen krůček.“
„Scéna se stává surrealistickou, do popředí vystupují části artefaktů, které působí dobře výtvarně, i když s příběhem souvisejí jen okrajově.“
„Představení vévodili manželé Plachetkovi.“
Devátý ročník festivalu pod erbem Leoše Janáčka v Brně skončil, v neděli 24. listopadu ho ukončila inscenace Janáčkovy opery. Do šest let staré inscenace Příhody lišky Bystroušky byli přizváni vzácní hosté, Kateřina Kněžíková do role Bystroušky, Adam Plachetka do role Revírníka a malou Bystroušku ztvárnila Adélka Plachetková. Inscenace ve znamení rodiny Plachetkovy tak dostala novou podobu, kterou si málokterý milovník opery chtěl nechat ujít. A skutečně, pod taktovkou Marko Ivanoviće a v režii Jiřího Heřmana se inscenace odvíjela s novým nábojem.
Francouzské soirée Rozhlasových symfoniků
„Robert Jindra, který se nijak netají svou láskou k francouzské hudbě, využil možnost rozkrýt zvukové poklady v partituře.“
„Kateřina Kněžíková okamžitě zaujala naléhavostí svého vokálního projevu.“
„Na jejím hlasu je sympatické, že má téměř ‚na první dobrou‘ rozpoznatelnou barvu, což se o mnoha sopranistkách říct nedá.“
Na Den válečných veteránů a svátek sv. Martina si Symfonický orchestr Českého rozhlasu připravil ryze francouzský abonentní koncert a jako sólistku přizval jednu z našich předních sopranistek Kateřinu Kněžíkovou. Na programu byla symfonická báseň Visions Julesa Masseneta, čtyři písně u nás neprávem málo uváděného autora Henriho Duparca a Bizetova Symfonie „Řím“. Stanice Český rozhlas Vltava koncert přenášela a pevně věřím, že přispěla k pondělní pohodě v mnoha českých domácnostech.
ČRo D-dur: Dvakrát z Hudebního fóra Hradec Králové
„Jedinečný festival děl soudobé uvede dílo Thomase Adèse.“
„Ve středu si nenechte ujít reprízu pondělního koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s francouzským programem.“
„Víkendová návštěva patří známému kytaristovi Lubomíru Brabcovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 11. do 17. listopadu?
Jindrův oblíbený Duparc pilířem vystoupení Rozhlasových symfoniků
Symfonický orchestr Českého rozhlasu zve na koncert ve francouzských barvách. Náplní programu v pražském Rudolfinu budou 11. listopadu díla autorů Masseneta, Duparca a Bizeta, přičemž Duparcovým Písním vtiskne své pojetí renomovaná česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Pořad pod hudebním Roberta Jindry živě vysílá Český rozhlas Vltava. Hlavní hostující dirigent Rozhlasových symfoniků Robert Jindra…
Sedmilistá růže rozkvetla při kouzelném večeru v Hrádku nad Nisou
„Místo koncertu nebylo zvoleno náhodně.“
„Dvě virtuosky se skvěle doplňovaly s naprostou samozřejmostí, jako by byly jedním nástrojem.“
„Setkání s těmito umělkyněmi je vždy mimořádným zážitkem, vysoká laťka je u obou z nich standardem.“
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica ozdobily ‚Dvě Kateřiny‘. Harfistka Kateřina Englichová a sopranistka Kateřina Kněžíková uchvátily publikum na dalším z koncertů v sobotu 12. října v podmanivém interiéru kostela sv. Bartoloměje v Hrádku nad Nisou. Tak jako okvětní plátky růže, každý jiný a přesto ve vzájemné harmonii, rozkvetl i kouzelný večer půvabných umělkyň na sedm způsobů.
Showcase aneb Nejen hrát je třeba umět
Projekt Showcase vznikl z iniciativy Institutu umění – Divadelního ústavu a pořádá ji společně hudební kancelář SoundCzech a stipendijní akademie MenArt. Má za cíl podpořit nikoli tvrdě soutěžní formou mladé talenty ze světa klasické hudby. Ti poslali své nahrávky a následně jakožto odbornou porotou vybraní vystoupí na koncertech 18. října v Galerii HAMU a 19. října…
Lípa Musica přivítá dvojici Kateřin a přijedou i hraví cellisté
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica v aktuálním týdnu přinese dva další koncertní programy. 11. října se představí pánské uskupení čtyř violoncellistů zvané Cello Republic, o den později svůj um nabídnou naopak dvě dámy, Kateřiny Englichová a Kněžíková. Cello Republic je čtveřice muzikantů, která chce hrou na violoncello bavit, ale také nástroj veřejnosti prezentuje…
Barrie Kosky držitelem Ceny Antonína Dvořáka
Akademie klasické hudby udělila Cenu Antonína Dvořáka za rok 2024. Jejím držitelem se stal australský divadelní a operní režisér Barrie Kosky. K předání dojde 9. prosince ve Španělském sále Pražského hradu, kde se uskuteční koncert, který průřezově představí hudebními díly Koskyho uměleckou činnost. „Barrie Kosky patří k nejžádanějším divadelním a operním režisérům na světě.…
Stoletá liška Bystrouška v novém liščím i divadelním rouše
„Propojení zvířat a lidí na jednom jevišti připravovalo nejednu bezesnou noc kostymérům a scénografům.“
„V průběhu hry upletená dlouhá šála paní Revírníkové oddělila čas žití a odcházení.“
„Skutečnými královnami představení byly dvě hlavní protagonistky, Liška Bystrouška Kateřiny Kněžíkové a Zlatohřbítek Václavy Krejčí Houskové.“
Příhody lišky Bystroušky dne 21. září uvedlo Národní divadlo Brno jako jednu ze vzpomínek na jejich premiéru 6. listopadu roku 1924. Současné představení v brněnském Janáčkově divadle se vzácnými hosty, manžely Kateřinou Kněžíkovou v roli Lišky, Adamem Plachetkou v roli Revírníka a jejich dcerou Adélkou v roli Malé Bystroušky, je jednou z repríz původní inscenace z roku 2018.




























