KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Svátek wagneriánů. Drážďanský Siegfried v Praze

„Festival v saské metropoli inicioval bezprecedentní pozornost vědecky podloženému hledání historicky poučené interpretace celé tetralogie.“

„Kent Nagano inspiroval orchestr během celého téměř pětihodinového večera k neuvěřitelně plastické a průzračné hře.“

„Siegfried je nejpohádkovější a hudebně nejpřístupnější částí Prstenu Nibelungova. Pražské provedení tyto stránky zvýraznilo.“

Wagner může být nejen hudebně magický, ale také dějově poutavý a dokonce chvílemi zábavný. A to i bez scénografie. Koncertní provedení jeho opery Siegfried v pražské Státní opeře, mezinárodní projekt Dresdner Musikfestpiele, první dubnový den takové bylo: skvěle zazpívané, díky dobovým nástrojům vzácně zvukově vyvážené, projasněné a zřetelné a v pojetí dirigenta Kenta Nagana interpretačně nádherné. Jedním slovem světové.

Číst dál…

Thomas Blondelle: Je na čase modernizovat pojetí Richarda Wagnera

„Pozdně romantický německý repertoár si žádá opravdové herectví, jen zpívat nestačí.“

„Herodes, Loge a ostatně i Siegfried, to jsou dary, které skladatelé nadělili tenoristům.“

„Laca i Štefa jsou role, po nichž bych okamžitě skočil.“

Drážďanský hudební festival do Prahy 1. dubna přiveze koncertní provedení opery Richarda Wagnera Siegfried. Po loňském úspěchu koncertního provedení Wagnerovy Valkýry bude mít letos české publikum možnost uvidět a hlavně uslyšet Siegfrieda poprvé v historicky poučené interpretaci. Koncertní provedení, na němž se pod taktovkou Kenta Nagana představí Drážďanský festivalový orchestr spolu s Concerto Köln, slibuje inovativní zvuk, který si budou moci následně vychutnat i diváci na hostováních v Philharmonie de Paris, Kolínské filharmonii a samozřejmě v Drážďanech. V hlavní roli se představí belgický tenorista známý především z německých divadelních scén Thomas Blondelle, pro nějž to bude dvojitý debut – v roli i v Praze.

Číst dál…

Historicky poučený Siegfried v pražské premiéře

Projekt The Wagner Cycles připravovaný Drážďanským hudebním festivalem bude po loňském uvedení Valkýry pokračovat třetí částí Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův. V úterý 1. dubna bude na scéně pražské Státní opery v premiéře koncertně proveden Siegfried nastudovaný v souladu s principy historicky poučené inscenační praxe. Z Prahy titul řízený dirigentem Kentem Naganem zamíří do Paříže, Kolína…

Číst dál…

Benátské Teatro La Fenice dvacet let po požáru. V nové sezóně přivítá i Dalibora Jenise

Příští benátská operní a baletní sezóna zahrnuje jedenáct operních titulů, stěžejní díla italského a evropského repertoáru vystřídají znovuobjevené kusy a několik benátských premiér. La Fenice si připomene i dvacáté výročí znovuotevření po požáru obnovenou La traviatou. Nabitá je také symfonická sezóna, která je přehlídkou zvučných dirigentských jmen současnosti. Nová sezóna proslulé benátské operní scény…

Číst dál…

Wolfgang Rihm byl jedním z největších operních skladatelů současnosti

„Pro divadlo napsal Wolfgang Rihm celkem dvanáct děl.“

„Rihmovy opery často řeší nadčasové problémy naší současnosti.“

„Většinu svých oper napsal Rihm na objednávku operních divadel nebo festivalů.“

Když 27. července tohoto roku zemřel v Ettlingenu ve věku 72 let německý skladatel Wolfgang Rihm, odešel jeden z nejvýznamnějších operních skladatelů současnosti. Patřil k velkým německým operním komponistům 20. a 21. století, jakými byli Bernd Alois Zimmermann (1918–1970), Hans Werner Henze (1926–2012), Karlheinz Stockhausen (1928–2007), Aribert Reimann (1936–2024) a Manfred Trojahn (*1949), z nichž pouze posledně jmenovaný je ještě naživu.

Číst dál…

Ligetiho Le Grand Macabre premiérově v Mnichově. A hned bravurně

„Operní festival v Mnichově přináší nejen ty nejlepší inscenace uplynulé sezóny, ale i další bohatý repertoár a k tomu již tradičně dvě operní premiéry.“

„Hudební nastudování Kenta Nagana je jedním slovem úchvatné.“

„Le Grand Macabre asi nikdy nebude oblíbenou repertoárovou operou pro široké publikum à la La traviata, ale své obecenstvo si určitě najde.“

Mnichovský operní festival je každoročním vyvrcholením bohaté operní sezóny Národního divadla v Mnichově. Poprvé se konaly již v roce 1875, tradice je tedy opravdu dlouhá a příští rok budeme slavit 150 let od jejich založení. Jednou ze dvou letošních premiér se stala Ligetiho anti-anti-opera Le Grand Macabre.

Číst dál…

Debata o ženskosti i koncertní Valkýra. Drážďany vracejí Wagnerovo dílo k jeho kořenům

„V první části večera se uznávané muzikoložky zabývaly fungováním Wagnerovy strategie, kdy je ženskost současně diskreditována i zveličována.“

„Krátká přestávka byla vítanou příležitostí obdivovat klavíry a pianina slavné značky, jejíž tradice sahá do roku 1853.“

„Pětihodinový večer se dvěma pauzami přinesl hluboký prožitek i požitek ze strhujícího dramatu.“

Šest desítek koncertů a dalších akcí na jednadvaceti místech v Drážďanech a okolí nabízejí letošní 47. Drážďanské hudební slavnosti (Dresdner Musikfestspiele), které jsou už v plném proudu. Až do 9. června, kdy festival vyvrcholí koncertem České filharmonie s Jakubem Hrůšou, nabídne etablovaná kulturní událost v podání špičkových interpretů a ansámblů hudbu v jejích nejrůznějších podobách a žánrech.

Číst dál…

Pavel Černoch a Lady Macbeth Mcenského újezdu v Hamburku

Jedním z výrazných tenoristů české provenience, který se s úspěchem etabloval i na mezinárodní scéně, je Pavel Černoch. Všestranný pěvec oceňovaný zejména pro svou interpretaci českého repertoáru vystupuje v druhé dekádě měsíce května jako Sergej v Šostakovičově opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu, kterou uvádí Hamburská státní opera. S tímto titulem se v příští sezóně představí také v barcelonském…

Číst dál…

Drážďanský hudební festival navštíví Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou

Ve čtvrtek 9. května začíná sedmačtyřicátý ročník drážďanského hudebního festivalu nazvaného prostě Dresdner Musikfestspiele. S leitmotivem Horizonty se v saské perle na Labi a jejím okolí až do 9. června uskuteční pod uměleckým kormidlem Jana Voglera na šest desítek hudebních akcí, jejichž dvěma třetinám bude dominovat klasická hudba. Českou stopu v Drážďanech zanechá Česká…

Číst dál…

Kent Nagano: Messiaenovi vzdávala úctu politická elita Francie

„Mám pocit, že se koncertní premiéra Wagnerovy Valkýry ve slavném pražském operním divadle hluboce dotkla všech interpretů.“

„Zubin Mehta patří k velkým umělcům. Jeho přínos kultuře je v celosvětovém měřítku obrovský.“

„Olivier Messiaen byl skromný, zdrženlivý a velmi si chránil své soukromí. Mezi skladateli své doby byl hvězdou.“

Americký maestro Kent Nagano je současný hudební ředitel a šéfdirigent Hamburské státní opery a Filharmonického státního orchestru Hamburg. Z postu uměleckého vedoucího Wagnerovského projektu The Wagner Cycles Drážďanského hudebního festivalu dirigoval v březnu ve Státní opeře v Praze koncertní premiéru opery Valkýra s Drážďanským festivalovým orchestrem a souborem Concerto Köln, a to s přístupem historicky poučené interpretace. Portálu KlasikaPlus.cz nyní poskytl exkluzivní rozhovor – nejen o tvorbě Richarda Wagnera, ale i české hudbě, své kariéře a přátelství se slavným francouzským skladatelem Olivierem Messiaenem.

Číst dál…

Wagner redivivus

„Spojené orchestry zahájily svou produkci vytříbeným zvukem nevšední energie a barvy.“

„Pěveckou prostřednost prozářil svěží a energický bas Patricka Zielkeho v roli Hundinga.“

„Derek Welton obdařil roli vládce světa neúnavnou sonoritou podmanivého barytonu.“

Státní opera Praha přivítala v sobotu 9. března premiéru Valkýry, druhého dílu tetralogie Prsten Nibelungův Richarda Wagnera. Koncertní představení opery, součást Wagnerova cyklu Drážďanského hudebního festivalu, představilo verzi tak zvané autentické interpretace v provedení na historické nástroje. Stalo se tak ve spolupráci orchestru Concerto Köln, specialisty na barokní hudbu, a Dresdner Festspielorchester za vedení Kenta Nagana, stávajícího hudebního ředitele Hamburské státní opery.

Číst dál…

Valkýra koncertně pod taktovkou Kenta Nagana ve Státní opeře

Projekt Wagnerových cyklů Drážďanského hudebního festivalu v roce 2024 pokračuje. Tentokrát je na programu Valkýra, druhý díl tetralogie Prsten Nibelungův. Premiérové historicky poučené koncertní uvedení se uskuteční v Praze ve Státní opeře 9. března, následují reprízy v dalších evropských městech. Diriguje Kent Nagano. Kent Nagano, hudební ředitel Hamburské státní opery, pokračuje ve speciální…

Číst dál…

Lyrika a niterné drama Mahlerovy Sedmé symfonie s Kentem Naganem

„Pěvkyně responsorium Hildegard von Bingen interpretovaly s nadhledem a s akcentem na poetičnost vyznění církevního textu.“

„Kent Nagano řídil Sedmou Mahlerovu symfonii s vnitřním temperamentem, střídměji v okázalosti gest a s porozuměním hudbě skladatele.“

„Pátou větu zahrál orchestr velkolepě s krásou majestátnosti.“

Japonský maestro Kent Nagano, současný hudební ředitel a šéfdirigent Hamburské státní opery a Filharmonického státního orchestru Hamburg, se letos vrátil k Německému symfonickému orchestru Berlín, s nímž nastudoval a zpaměti provedl velkolepou Sedmou symfonii Gustava Mahlera. Koncert se uskutečnil 28. ledna ve Velkém sále Filharmonie, domovském sídle Berlínských filharmoniků. Kent Nagano sklidil před vyprodaným hledištěm velký úspěch.

 

Číst dál…

Valkýra v březnu koncertně ve Státní opeře.
Concerto Köln s Kentem Naganem pro Drážďanský festival

Projekt Wagnerových cyklů Drážďanského hudebního festivalu v roce 2024 pokračuje. Tentokrát je na programu Valkýra, druhý díl tetralogie Prsten Nibelungův. Premiérové historicky poučené koncertní uvedení se uskuteční v Praze 9. března, následují reprízy v dalších evropských městech. Operu Die Walküre Richarda Wagnera diriguje Kent Nagano, hudební ředitel Hamburské státní opery, a pokračuje tak ve speciální spolupráci mezi…

Číst dál…

Asmik Grigorian jako Salome. Hamburské ideální obsazení opery

„Z erotického a naturalistického dramatu s prvky morbidity je psychologická studie a z temných starověkých kulis je salón, který evokuje operetu.“

„Režisér asi nabízí popírání tradičního vyprávění i kroky proti logice jako provokativní hru, kterou je s ním možné hrát v rámci nového či přímo postmoderního přístupu.“

„Asmik Grigorian si nechává dostatek sil pro imponující závěr, díky němuž publikum po spadnutí opony neobvykle hlasitě zareagovalo, doslova vybuchlo.“

Státní opera v Hamburku nastudovala Straussovu Salome. Za premiérou, která v neděli současně otevřela další operní sezónu televize Arte, stojí dirigent Kent Nagano. Pěvecké obsazení je ideální, ať už jde o Asmik Grigorian v titulní roli, nebo o Johna Daszaka a Kyle Ketelsena, kteří se skvěle uvedli jako Herodes a Jochanaan. Režisér a scénograf Dmitri Tcherniakov ovšem trochu zamíchal tradičními představami o tomto díle. Jeho přeznačení některých momentů je odvážné, v podstatě fungující, ale přesto provokativně kontroverzní.

Číst dál…

Schubert a Brahms historicky poučeně

„Ivor Bolton zvolil verzi se všemi repeticemi, které ovšem varioval v různém vyznění, dynamice, plasticitě.“

„V klasicistním zvuku vynikly až netušené detaily, po jemných, precizně propracovaných úsecích vedl dirigent hráče k dynamickému i tempovému vzepětí.“

„Martin Helmchen se musel vyrovnat s nástrojem, který neumožňuje plnou barevnost, zato vynikly jiné kvality, především zřetelnost, průzračnost a křehkost tónu.“

Drážďanské hudební slavnosti se pyšní nejen zajímavými osobnostmi, které na festivalu vystupují, ale i vlastním orchestrem, hrajícím na dobové nástroje především romantický repertoár. Minulý týden předneslo těleso vedené Ivorem Boltonem v drážďanském Paláci kultury Schubertovu symfonii „Velkou“ a První klavírní koncert Johannesa Bramhse se sólistou Martinem Helmchenem.

Číst dál…

Drážďanské hudební slavnosti ve znamení klavíru

Letošní hudební festival v saské metropoli, který se uskuteční od 18. května do 18. června 2023 a jehož motto zní Černobíle (Black & White), je věnován napětí v hudbě a společnosti, kontrastům mezi kulturou a barbarstvím, mezi válkou a mírem. Intendant festivalu Drážďanské hudební slavnosti Jan Vogler a jeho tým sestavili program, který zahrne 63 koncertů či…

Číst dál…

Houslista Beikircher s Plzeňskou filharmonií nominován na cenu Opus Klassik

„Nahrávka Houslového koncertu D dur Ermanna Wolf-Ferrariho vzbudila v mezinárodním odborném tisku mimořádný ohlas.“

„Nominace na cenu Opus Klassik jsou rozvrženy do 27 kategorií, v některých je až několik desítek titulů. S Beikircherem jsou ve stejné kategorii také Kahánek a Šporcl.“

„S Jakubem Hrůšou, úspěšným s nahrávkou tří verzí Brucknerovy Romantické, jsou mezi nominovanými v kategorii Dirigent roku například Gardiner, Barenboim, Petrenko, Pappano, Rattle nebo Thielemann.“

Plzeňská filharmonie se objevila v nominacích na prestižní německou hudební cenu Opus Klassik. V Německu vydané CD s díly italského skladatele Ermanna Wolf-Ferrariho, jehož sólistou je houslista Alban Beikircher a dirigentem Chuhei Iwasaki, je zařazeno ve dvou kategoriích postihujících instrumentální sólistické výkony a koncertní snímky. Jde o stejné ceny za významné nahrávací počiny v oblasti klasické hudby, na které jsou nominováni také dirigent Jakub Hrůša, pianista Ivo Kahánek a houslista Pavel Šporcl.

Číst dál…

Drážďanský hudební festival v červnu pokračuje s publikem

Drážďanský hudební festival pokračuje ve své 44. sezóně, kterou pořadatelé zahájili v květnu. Prozatím byl dostupný pouze online, ale od června už bude otevřen publiku. Letošním mottem „Dialogy“ dává ředitel festivalu Jan Vogler najevo, že má v úmyslu obnovit hudební dialog s diváky po více než rok trvající pandemii. V rámci druhé festivalové…

Číst dál…

S kovaným Pražanem Tomášem Braunerem
Orchestr FOK v sezóně 2020/2021

„Dovolím si přislíbit i skladby věnované přímo mému rodnému městu.“ „Na pozici koncertního mistra houslí nastoupí Roman Patočka.“ „Pietari Inkinen na závěr příští sezóny uvede wagnerovský program s hvězdným pěveckým obsazením. V 86. sezóně nabídne Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK více než 70 orchestrálních a komorních koncertů v Obecním domě, v kostele sv. Šimona…

Číst dál…

Vánoce, láska a rána z pistole: Massenetův Werther pod taktovkou Kenta Nagana

„Osudové setkání Werthera s krásnou Charlottou se sice uskuteční v červenci, ale už v té době nacvičuje dívčin otec se svými mladšími dětmi koledy.“

„Dnes asi nejhranější opeře Julese Masseneta trvalo poměrně dlouho, než si své pevné místo v repertoáru vydobyla.“

„Po triu Carreras – Domingo – Pavarotti bylo na Werthery 21. století třeba ještě chvíli čekat.“

Když se řekne “Vánoce v opeře”, vytane asi většině fanoušků zmíněného žánru na mysli Pucciniho Bohéma a její první dvě dějově i hudebně radostná dějství. Hned na druhém místě si ale milovníci opery určitě vzpomenou i na jiné populární dílo, kde hrají svátky klidu a míru snad ještě podstatnější roli, byť oproti přímočaré Bohémě přece jen o něco rafinovanější. Samozřejmě je řeč o Massenetově WERTHEROVI, jemuž skýtají vánoční reálie vítaný kontrast k příběhu milostného vzplanutí, které nezadržitelně dospěje až do tragického vyústění.

Číst dál…