KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Salcburk letos téměř bez Čechů

Salcburský festival, který letos trvá do 31. srpna, představuje rozsáhlý umělecký program zahrnující více než 170 operních, divadelních a koncertních produkcí, doplněných o dalších sedmapadesát produkcí určených mladému publiku. Jedná se o světově největší klasickohudební událost. Hlavním tematickým rámcem letošního ročníku je motiv moci, jejího vzestupu a pádu, který prostupuje dramaturgií. Letošní česká stopa…

Číst dál…

Madama Butterfly poprvé koncertně. Berlínští filharmonikové dosáhli na další metu

„Eleonora Buratto oslnila publikum technickou brilancí i emotivní hloubkou.“

„Jonathan Tetelman si posluchače získal výrazovou přesvědčivostí.“ 

„Nesmírně poutavá interpretace…“

Když se šéfdirigent a umělecký ředitel Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko před lety rozhodl provést s filharmoniky poprvé v historii tělesa nejslavnější veristickou operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, postavil orchestrální hráče před náročnou výzvu. Dílo se totiž rozhodl provést nejdříve při operním představení v Baden-Badenu a až poté koncertně v Berlíně. Druhé zmíněné se uskutečnilo 25. a 27. dubna v domovském sále orchestru.

Číst dál…

Berlínští filharmonikové vezou na festivalové turné Smetanovu Mou vlast

Po uvedení Smetanova cyklu symfonických básní Má vlast na letošním ročníku festivalu Pražské jaro zařadili Berlínští filharmonikové toto české dílo i na své srpnové festivalové turné po Evropě, které absolvují s šéfdirigentem Kirillem Petrenkem. Smetana bude znít v Salcburku, Lucernu i Londýně.  Podobně jako Česká filharmonie bude i první německý orchestr v závěru srpna hostem několika…

Číst dál…

Jiří Hlaváč: Bez špičkových interpretů by česká hudba neexistovala

„Interpret mě musí tak říkajíc nalákat do svého světa.“

„Není nic horšího než hrát ‚jako někdo‘. To je opravdu špatně.“

„Je mnohem snazší najít sponzory pro festival, než je najít pro soutěž.“

Málokdo zná Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro z tolika různých úhlů a do takového detailu jako dlouholetý pedagog pražské HAMU Jiří Hlaváč. V mládí si ji vyzkoušel coby soutěžící, jako pedagog později výrazně ovlivnil řadu českých klarinetistek a klarinetistů, kteří se v klání probojovali do finálových kol. Mezi lety 1994 a 2014 byl předsedou stálé soutěžní komise Pražského jara a soutěž i nadále bedlivě sleduje coby člen správní rady festivalu.

Číst dál…

Pořadatelský sen. Berlínští filharmonikové otevřeli Pražské jaro

„Pozastavovat se nad tím, že skladba vyzněla ´jinak´, nedává smysl. Naopak – právě tohle dává smysl.“

„Mou vlast zahráli za sedmdesát minut. Poměrně hodně rychle.“

„Celek v Petrenkově pojetí vzbuzoval respekt, ale přesto se asi čekalo z hlediska symfonického lesku a obsahu ještě víc.“

Historicky ojedinělým se stalo hostování Berlínských filharmoniků při zahájení letošního Pražského jara. Především proto, že se uskutečnilo v Roce české hudby 2024. Mou vlast hrají zřídkakdy a v české metropoli ji zahráli poprvé. Smetanův cyklus evidentně v mezinárodních souvislostech krásně funguje a zafungoval. Přesto se nelze ubránit dojmu, že ještě zajímavější ve festivalové historii byla jiná provedení než to, které s nimi přivezl a zrealizoval šéfdirigent Kirill Petrenko.

Číst dál…

Martin Dvořák: Evropa má jako nejvyšší hodnotu solidaritu, Amerika svobodu

„Mám rád citát Václava Havla, že Česko je moje vlast a Evropa je vlast našich vlastí.“

„Zcela jistě je Óda na radost správně vybrána pro reprezentaci jednotné Evropy.“ 

„Přímočaré vyznání pocitu viny Němců, jež explicitně uvedl prezident Frank-Walter Steinmeier, považuji za nesmírně důležitou katarzi.“ 

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák převzal po dohodě s Úřadem vlády České republiky a vedením Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro záštitu nad akcí s názvem Berlínští filharmonikové na Kampě. Ve vládě má Dvořák na starosti agendy spojené s obecným fungováním Evropské unie a evropské politiky, které přesahují působnost jednotlivých ministerstev. Každý měsíc reprezentuje Česko na Radě pro obecné záležitosti. Spolu s ministry z ostatních členských států EU připravuje jednání Evropské rady, řeší víceletý rozpočet nebo i rozšíření Evropské unie.

Číst dál…

Pražské jaro v mezinárodním i veřejném prostoru

Berlínští filharmonikové, kteří 12. a 13. května otevřou prvními symfonickými koncerty Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, přijíždějí do české metropole s ikonickým dílem tuzemské klasické hudby – Smetanovou Mou vlastí. Cyklus symfonických básní už hráli v Berlíně a v létě jej pak s Kirillem Petrenkem představí na dalších evropských festivalech – v Salcburku, Lucernu a v Londýně.…

Číst dál…

Suk v souvislostech (1)
O Josefu Sukovi známém a neznámém a Epilogu zvláště

„Často se v ranějších skladbách příliš zdůrazňoval Dvořákův vliv, jako kdyby byl významnější než to, co přinesly osobitého, sukovského – a toho je požehnaně.“

„Suk byl po premiéře Epilogu až exaltovaně vyzdvihován jako umělecký filozof, který pronikl k nejvyšším duchovním tajům, jeho kompoziční technika byla označována za vrcholnou, k jaké lze dospět.“

„Staroslovanský kolorit a pohádkovost Zeyerovy legendy Pod jabloní Suka inspirovaly k hudbě natolik kouzelné, že by se měla na koncertní pódia také určitě vrátit.“

První díl nového SeriáluPlus, věnovaného v Roce české hudby 2024 odkazu skladatele Josefa Suka, si všímá paradoxu v přijímání jeho tvorby. Kompozice, díky kterým je přiřazován k největším českým skladatelům, tedy ke Smetanovi, Dvořákovi, Janáčkovi a Martinů, jsou současně skladbami opomíjenými, málo hranými. Jde hlavně o proslulou symfonickou tetralogii a v ní zejména o Epilog. Nepoměr s popularitou Písně lásky je až zarážející. 

Číst dál…

Výjimečné chvíle Pražského filharmonického sboru

Orchestr považovaný za nejlepší na světě, největší německý operní dům s kapacitou 2500 míst, současná dirigentská ikona a k nim také Pražský filharmonický sbor. Profesionální české těleso se v těchto dnech v Baden-Badenu podílí na vzniku inscenace jednoaktové Straussovy Elektry, a to pod hudebním vedením Kirilla Petrenka. Hraje orchestr, jemuž šéfuje, totiž Berlínští filharmonikové. Premiéra…

Číst dál…

AudioPlus | Pavel Trojan: Mou vlast zahrají na Pražském jaru Berlínští filharmonikové – ti nejlepší

Sáhli jsme hodně vysoko, říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan. V Roce české hudby 2024 se připomíná dvojí výročí Bedřicha Smetany. Tradiční provedení Mé vlasti na zahajovacím koncertě 12. května, v úmrtní den této nenahraditelné osobnosti české hudby, je svěřeno orchestru považovanému za nejlepší na světě – Berlínským filharmonikům. Erbovní dílo festivalu…

Číst dál…

Skvělý berlínský hold Arnoldu Schönbergovi

„Schönbergova Komorní symfonie oslnila expresivitou a virtuozitou provedení.“

„V Jákobově oratoriu efektně vynikla velká šíře dynamického spektra.“

„Partituru extrémně náročného díla nastudoval Kirill Petrenko znamenitě.“

Šéfdirigent a umělecký ředitel Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko se rozhodl do svých dlouhodobých plánů zahrnout nastudování klíčových děl rakouského představitele modernismu Arnolda Schönberga. V rámci abonentních koncertů je zařadil do dramaturgie programů Velkého sálu Filharmonie v Berlíně ve dnech 25. až 27. ledna 2024 u příležitosti letošního 150. výročí skladatelova narození.

Číst dál…

Pražské jaro 2024 s nejlepšími orchestry. Soutěž v oborech housle a lesní roh

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, jeho 79. ročník, se uskuteční v termínu 12. května až 3. června 2024. Tradiční zahájení Smetanovou Mou vlastí obstarají Berlínští filharmonikové. Na festival zavítají také dva nejlepší italské orchestry Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede Orchestre Philharmonique de Radio…

Číst dál…

Má vlast na Pražském jaru 2024 s Berlínskými filharmoniky

Festival Pražské jaro otevřou v Roce české hudby 2024 Smetanovou Mou vlastí Berlínští filharmonikové. Koncerty řízené šéfdirigentem Kirillem Petrenkem se konají 12. a 13. května. Ikonické dílo českého repertoáru zahraje předtím světoznámé těleso třikrát za sebou i abonentům v berlínském sále Filharmonie. Druhým magnetem květnového mezinárodního hudebního festivalu v české metropoli má být dvojí koncertní…

Číst dál…

Slovenský filharmonický sbor posbíral prestižní ceny

Slovenský filharmonický sbor je laureátem Ceny ministryně kultury SR. Jejím autorem je slovenský výtvarník Pavol Macho. Těleso cenu získalo za spolupráci s Berlínskými filharmoniky a jejich šéfdirigentem Kirillem Petrenkem v Čajkovského operách Piková dáma a Jolanta. „Slovenský filharmonický sbor je důkazem, že i ze Slovenska se dá být světový,“ řekl při přebírání ocenění generální…

Číst dál…

Nová sezona Pražského filharmonického sboru i s Berlínskými filharmoniky či Antoniem Pappanem

Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který se koná pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, se věnuje stému výročí rozhlasového vysílání na českém území. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm…

Číst dál…

ČRo D-dur: Česká kvarteta a Gardinerovy osmdesátiny

„Dvořák na nové supraphonské nahrávce Pavel Haas Quartetu s Borisem Giltburgem.“ „Bude možné slyšet unikátní mladistvou nahrávku Magdaleny Kožené v oratoriu Jana Dismase Zelenky Kajícníci u hrobu Vykupitelova.“ „Víkendové dopolední programy budou patřit Gardinerovi. V sobotu se začíná připomínkou jeho operetních snímků, ale důležitější bude samozřejmě Bach.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku,…

Číst dál…

Jonas Kaufmann poprvé jako Tannhäuser na Osterfestspiele Salzburg 2023

 „Velikonoce 2023 s sebou přinášejí nový začátek. Chceme navázat na zavedenou tradici hledáním nových možností, jak náš festival učinit ještě výjimečnějším.“

„V centru našeho hledání bude letos postava Tannhäusera. Hrdiny ztraceného a svedeného, ale také poctivě hledajícího sebe sama.“

„Svět Richarda Wagnera, nejradikálnějšího hudebního inovátora v dějinách, pro nás bude novou startovní čarou i laboratoří zároveň, a to v opeře, na koncertech, v tanečních projektech i v elektronické hudbě.“

Chceme navázat na zavedenou tradici hledáním nových možností, jak náš festival učinit ještě výjimečnějším… Tolik ukázka z uvítacího textu programu salcburského Velikonočního festivalu 2023, který se uskutečnil od 1. do 10. dubna. Autorem těchto slov je festivalový intendant Nikolaus Bachler. Výroky o „novém začátku“ jsou skutečně namístě. Co však překvapí, je skutečnost, že se pan ředitel prakticky neobtěžuje s vysvětlením, proč vlastně k jakési nové éře festivalu vůbec dochází. Řekněme si to tedy ve stručnosti alespoň my.

Číst dál…

Televize MEZZO slaví pětadvacáté výročí

21. března 1998 byly založeny dva televizní kanály MEZZO a MEZZO LIVE HD, které se věnují klasické hudbě, tanci a jazzu. V České republice televize navazuje na dlouholeté partnerství s Českou filharmonií a Národním divadlem. Na období od 21. března do 1. května 2023 zařadí MEZZO výjimečnou, speciální programovou nabídku. Na obou stanicích odvysílá sedmnáct…

Číst dál…

Slovenský filharmonický sbor získal ocenění Oper! Awards

Nejlepším pěveckým sborem je podle prestižních německých mezinárodních cen Oper! Awards 2023 Slovenský filharmonický sbor. Uznání získal za loňskou spolupráci s Berlínskými filharmoniky a jejich šéfdirigentem Kirilem Petrenkem při koncertním provedení Čajkovského oper Piková dáma a Jolanta na Velikonočním festivalu v Baden-Badenu a na koncertech v berlínské síni Filharmonie. V pondělí se při slavnostním ceremoniálu v divadle v Dortmundu,…

Číst dál…

Lesk provedení soudobých děl láká na Bienále Berlínských filharmoniků

„Pro díla Esy-Pekky Salonena a Johna Adamse nalezl dirigent Santtu-Matias Rouvali s Berlínskými filharmoniky úžasný cit s vnitřní pulsací a strhujícím napětím.“

„Víkingur Ólafsson spojil často svou brilantní techniku, úhozovou i dynamickou kulturu s citem pro překvapivou vřelost a nadhled, který byl oslňující.“

„Santtu-Matias Rouvali pojal Prokofjevovo dílo s nadhledem, závažná místa vyvažoval orchestr lehkostí, pevnost uchopení díla oživily zpěvné melodie.“

Úspěšné koncerty soudobé hudby 20. a 21. století Berlínských filharmoniků na sklonku prosince nabídly posluchačům díla Sergeje Prokofjeva, Johna Adamse a Esy-Pekky Salonena. Po zážitku z jejich provedení se mnozí návštěvníci už začali těšit na druhé Bienále Berlínských filharmoniků, které se koná ve dnech 9. až 26. února 2023 v jejich domovské instituci. Vedle velkých oslav stého výročí narození skladatele Györgye Ligetiho zazní v rámci přehlídky soudobých děl pod taktovkou šéfdirigenta slavného orchestru Kirilla Petrenka i světová premiéra skladby Superorganisms Miroslava Srnky.

Číst dál…

Dlouhé ovace ve stoje pro Christiana Thielemanna a Berlínské filharmoniky

„Maestro Christian Thielemann modeloval svou nesmírně pestrou škálou gest velmi nuancovitě každou frázi, propojení motivů, témat a vrstev…“

„Na rozdíl od Vídeňských filharmoniků užívali orchestrální hráči v Berlíně často a intenzivně ve své technice vibrato, ale skvěle kompaktně.“

„Ve skvostné a mnohovrstevnaté architektuře znění krásně dýchaly fráze.“

V době velké návštěvnosti německé metropole, která láká zájemce z různých zemí světa na své kouzelné adventní trhy na mnohých náměstích Berlína, vystoupili ve svém domovském sále ve dnech 15. až 17. prosince 2022 Berlínští filharmonikové se sopranistkou Camillou Nylund a s Maestrem Christianem Thielemannem. Společně nastudovali Čtyři poslední písně Richarda Strausse. Světoznámý orchestr s proslulým dirigentem představili před vyprodaným sálem i operní hudbu Richarda Wagnera a Hanse Pfitznera. S publikem se rozloučili Preludiem a fugou Es dur pro varhany, BWV 552 Johanna Sebastiana Bacha, která zazněla v orchestraci Arnolda Schönberga. Interpretace skladeb byla mimořádná.

Číst dál…

Wenzel Fuchs: Vzájemná excelentní a citlivá souhra je pro nás prioritní a radostná

„Je mnoho možností, jak interpretovat dílo.“

„Při provedení díla vždy sleduji záměr skladatele a snažím se naplňovat jeho představu, čemuž přizpůsobuji i zvuk.“

„Kirill Petrenko byl nejlepší volbou na post šéfdirigenta Berlínských filharmoniků.“

Světoznámý klarinetista Wenzel Fuchs v příští sezóně oslaví své úctyhodné třicetileté působení na postu sóloklarinetisty Berlínských filharmoniků. Po říjnovém sólovém úspěchu v Berlíně se vydává v listopadu s orchestrem na velké turné po USA. Jeho diskografie je rozsáhlá, sólová, komorní a orchestrální. Na podzim navštívil českou metropoli u příležitosti vyvrcholení mezinárodní hudební soutěže Concertino Praga, ve které byl porotcem, a v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha lektorsky vedl mistrovský kurz v Sále Martinů na HAMU v Praze. V našem rozhovoru přiblížil své profesionální aktivity koncertní a pedagogické.

Číst dál…

Houslista Beikircher s Plzeňskou filharmonií nominován na cenu Opus Klassik

„Nahrávka Houslového koncertu D dur Ermanna Wolf-Ferrariho vzbudila v mezinárodním odborném tisku mimořádný ohlas.“

„Nominace na cenu Opus Klassik jsou rozvrženy do 27 kategorií, v některých je až několik desítek titulů. S Beikircherem jsou ve stejné kategorii také Kahánek a Šporcl.“

„S Jakubem Hrůšou, úspěšným s nahrávkou tří verzí Brucknerovy Romantické, jsou mezi nominovanými v kategorii Dirigent roku například Gardiner, Barenboim, Petrenko, Pappano, Rattle nebo Thielemann.“

Plzeňská filharmonie se objevila v nominacích na prestižní německou hudební cenu Opus Klassik. V Německu vydané CD s díly italského skladatele Ermanna Wolf-Ferrariho, jehož sólistou je houslista Alban Beikircher a dirigentem Chuhei Iwasaki, je zařazeno ve dvou kategoriích postihujících instrumentální sólistické výkony a koncertní snímky. Jde o stejné ceny za významné nahrávací počiny v oblasti klasické hudby, na které jsou nominováni také dirigent Jakub Hrůša, pianista Ivo Kahánek a houslista Pavel Šporcl.

Číst dál…

Když se v lese pódium třese.
Berlínští filharmonikové ve Waldbühne

„Samotná Waldbühne jako by potvrzovala poznání, že Berlín je doširoka otevřenou učebnicí 20. století s přesahem do dneška.“

„V červnu 1992 se zde uskutečnil první koncert Berlínských filharmoniků, tehdy pod taktovkou Georgese Prêtra.“

„Letošní dramaturgie se ve světle současných událostí posunula do roviny bezděčného připomenutí toho, co je v ruském světě tím lepším: kultura.“

Až se v sobotu 25. června 2022 ve 20.15 rozeznějí berlínským Lesním divadlem první tóny, přenášené živě tematickou Mezzo TV, půjde zároveň o připomínku výročí v jejich novodobé historii. Podobně jako Evropské koncerty Berlínských filharmoniků, slaví totiž i jejich Koncerty ve Waldbühne třicátiny. Oba projekty vznikly roku 1992. Jsou úmyslně odlišné a zároveň se promyšleně doplňují. Jediným spojovacím prvkem je samotný orchestr, vše další má svůj specifický ráz.

Číst dál…

Třikrát a dost?
Evropský koncert Berlínských filharmoniků 2022

„Když už museli Berlínští filharmonikové slevit z vystoupení v miliónové Oděse a zaměřit se na městečko čtrnáctkrát menší, dali si záležet na repertoáru tohoto matiné.“

„Dramaturgie nabízí možnost objevit skladby ukrajinských autorů, v bývalém Sovětském svazu diskriminovaných; doplní je i ukázka z díla Leoše Janáčka.“

„ČT art nabídne tuto událost ze zpožděného záznamu 1. května večer.“

Až se 1. května v pravé poledne místního času rozezní v Jantarové koncertní síni na mořském břehu jižního Lotyšska hudba, půjde v mnoha ohledech o mnohovrstevnatý zážitek. Bylo by – vzhledem k tomu, v jakém světě poslední dobou žijeme – až nepřípadně idylické konstatovat, že proslulí Berlínští filharmonikové tam oslaví sto čtyřicáté výročí svého založení. Vznikli totiž, či spíše jejich zárodek, přesně na prvního máje roku 1882. To je sice pravda, zdaleka ale ne jediná.

Číst dál…

Velikonoční festival v Baden-Badenu se Slovenským filharmonickým sborem

Tradiční Velikonoční festival v Baden-Badenu začne v sobotu 9. dubna premiérou Čajkovského opery Piková dáma. Festival potrvá až do 18. dubna. Na zítřejší premiéře bude účinkovat mezinárodní obsazení sólistů, Berlínští filharmonikové, jejich šéfdirigent Kirill Petrenko a Slovenský filharmonický sbor. Ten se podílel navíc i na koncertním uvedení poslední Čajkovského opery Jolanta, která je na…

Číst dál…

Jarní koncerty Slovenské filharmonie doma i na turné. Slovenský filharmonický sbor s Berlínskými filharmoniky

Slovenská filharmonie dnes se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem od 19 hodin vystoupí v bratislavské Redutě. Zazní tam Brahmsův Druhý klavírní koncert se sólistou Alexejem Volodinem a Beethovenova Symfonie č. 7 A dur. Dále první slovenský orchestr s Volodinem představí oba Brahmsovy klavírní koncerty, opět Beethovenovu „Sedmou“ a Osmou symfonii Antonína Dvořáka na německo-rakouském turné, a to…

Číst dál…

Festival Konvergencie zve do kina na Berlínské filharmoniky

Slovenský Mezinárodní festival komorní hudby Konvergencie zve na sobotu 12. února od 18:15 hodin do bratislavského kina Lumière na živý přenos koncertu Berlínských filharmoniků i na sledování jemu předcházejících rozhovorů. Dirigovat bude Kirill Petrenko a za klavír usedne András Schiff, který přednese Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur, op. 83. Dále zazní…

Číst dál…

Suk na závěr Salcburského festivalu

„Salcburk patří k pravidelným zastávkám na turné Berlínských filharmoniků a letos tomu nebylo jinak.“ „Vinnitskaja zazářila a posluchači ji odměnili dlouhotrvajícím potleskem.“ „Současný šéfdirigent Berlínských filharmoniků chová k hudbě tohoto autora mimořádný obdiv a jednoznačně patří k největším zastáncům Sukovy tvorby na mezinárodní scéně.“ Koncert Berlínských filharmoniků, konaný v předposlední srpnový den na Salcburském festivalu, nepřinesl jen…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (8)
První máj, hudby ráj.
Evropské koncerty Berlínských filharmoniků, část I.

„Musel přijít rok 1989, aby byl 1. květen 1882 oprášen a využit v nových souvislostech a okolnostech.“

„Pár stovek metrů od sídla orchestru padla Berlínská zeď; kromě jiného se tím zjednodušila možnost vyjíždět volně na koncerty do všech koutů Evropy.“

„Pro nás je poctou, že se Evropský koncert konal už třikrát v Praze.“

Psal se rok 1882. V Praze byla 5. listopadu poprvé vcelku provedena Smetanova Má vlast; Karlo-Ferdinandova univerzita se rozdělila na českou a německou část; Německé městské divadlo v Brně rozzářily – jako první v Evropě – Edisonovy žárovky. A v metropoli nedávno vzniklého Německa (1871) byl 1. května založen orchestr Berlínských filharmoniků. Jeho vznik dodnes vzbuzuje úsměv.

Číst dál…