Norský klavírista Leif Ove Andsnes, který v sobotu 5. listopadu vystoupí na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze, získal cenu prestižního magazínu Gramophone v kategorii Zvláštní počin. Nositel jedenácti nominací na Grammy představí v Rudolfinu program složený z děl Janáčka, Vustina, Schuberta a Dvořáka. „Právě Dvořákův cyklus Poetické nálady má na repertoáru jen opravdu několik světových…
Výsledek soutěže o podobu Vltavské filharmonie bude ohlášen na Pražském jaru
Vyhlášení vítěze architektonické soutěže o podobu Vltavské filharmonie se stane exkluzivní součástí Pražského jara. Festivalový program nově také obsahuje koncert Kyjevských sólistů: souboru, který se po ruské invazi stal jedním z vyslanců ukrajinské kultury v Evropě. Pražské jaro zároveň zveřejnilo program Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, který je plánován na začátek listopadu. O rozhodnutí…
Martinů v souvislostech (10)
Pianista Rudolf Firkušný, výborný přítel a fenomenální interpret
„V době života ve Francii se pianista napojil na skupinu českých umělců, s nimiž jej po dlouhá léta pojilo pevné přátelství.“
„Cestoval doslova po celém světě v rámci hojných koncertních turné, ve zbytku času vyučoval klavír na newyorské Juilliard School, jedné z nejprestižnějších světových vysokých uměleckých škol na světě.“
„Bez vzdělanosti nelze si dnes představit ani jakoukoliv tvůrčí činnost, včetně tvorby umělecké. Potvrzuje mi to veškerá má životní a umělecká zkušenost.“
Světově proslulý pianista Rudolf Firkušný (1912–1994) se narodil před rovnými 110 lety v moravských Napajedlech jako nejmladší ze tří dětí do rodiny místního notáře. Otec bohužel předčasně zemřel, když byly Rudolfovi pouhé tři roky, a maminka byla nucena se o rodinu sama postarat. Přestěhovala se za větší možností obživy do Brna, kde malý Rudolf, u nějž byl rozpoznán mimořádný hudební talent, získal možnost hudebního vzdělání…
Angela Hewitt: S Bachem jsme dobří přátelé
„Být vychován v chrámové hudbě vám dává ten správný základ pro hraní Bacha, protože i když nejste věřící, pochopíte, že je to hudba psaná k oslavě Boha a že ta síla z toho hodně pramení.“
„Opravdu nemůžete hrát Bacha a být přilepený k zemi. Ta hudba vás musí nutit vstát a tančit!“
„Myslím, že je důležité kultivovat toto umění poslouchat se a vědět, co můžete udělat líp.“
V sobotu 6. listopadu vystoupila v Praze na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného kanadská klavíristka Angela Hewitt jako náhradnice za zraněnou Marii João Pires. Den po koncertě poskytla pro KlasikuPlus rozhovor, ve kterém mluví o svých hudebních začátcích, vztahu k Bachovi a francouzské hudbě, ale také o svých dalších plánech. Originální anglickou verzi rozhovoru najdete níže. (See below for the original English version.)
Být Volodosovým posluchačem
„Bol vždy vysielač medzi estetikou starého a estetikou nového, čo je rozhodne niečo hodné obrovského obdivu.“
„Pre mnohých klaviristov môže byť značne frustrujúce vedieť, aký zvuk sa dá pri rôznorodom materiáli dosiahnuť, a zároveň vedomie, že na úrovni Volodosa je to až neviditeľne vzdialené schopnostiam väčšiny klaviristov.“
„Donútil ma všetku pozornosť nasmerovať smerom k hudbe, ktorú hral, nie k nemu samotnému.“
Program Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného uzavřel v úterý recitál devětačtyřicetiletého ruského pianisty Arkadije Volodose. Hudebníka, který se začal nástroji věnovat naplno až v patnácti. Interpreta, podle kterého soutěže ničí ducha hudby, a proto se nikdy žádné nezúčastnil. Umělce zvaného do prestižních koncertních síní světa. Nad jeho dosavadní kariérou i pražským programem se aktuálně zamýšlí klavírista Adam Stráňavský.
Angela Hewitt si získala pražské publikum
„Hewitt je ve svém pojetí velmi precizní a věrná originálním požadavkům.“ „Nalezla svůj vlastní přístup, který je velmi oddaný původnímu textu, ale pracuje s dynamikou, artikulací a plasticitou hlasů, které by na původním nástroji možné nebyly.“ „Volba repertoáru jejích koncertů rozhodně nevychází z idey zalíbit se posluchačům. To ji staví do nelehké situace, a i…
Kontrasty Igora Levita
„Levit, ako klavirista zameraný skôr na detail, si nenechal ujsť žiadnu možnosť vyostriť dynamické, tempové, výrazové či artikulačné zmeny a kontrasty.“ „To všetko si môže dovoliť vďaka perfektnej technike, obzvlášť jeho brilantná prstová zbehlosť je naozaj obdivuhodná.“ „Levit napriek potlesku v stoji nepridával, akoby už jednoducho povedal všetko.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného…
Fenomén Vondráček
„Skladby mu často vycházejí s náhlými a prudkými kontrasty a nárazy.“ „U Josefa Suka se třeba v případě Smyčcové serenády nechce ani věřit, že jde o dílo mladíka sotva plnoletého. Platí to i o Klavírních kusech op. 7 ze stejné doby…“ „Klavírista nacházel v Schumannovi nové a nové drobné podněty a detaily a nenechal ani na chvíli opadnout pozornost.“ Třetí…
Klavírní festival Rudolfa Firkušného dnes s Igorem Levitem
Klavírní festival Rudolfa Firkušného dnes chystá recitál, na kterém vystoupí Igor Levit. Půjde zároveň o vůbec první vystoupení tohoto ve světě oslavovaného hudebníka u nás. Levit je celkově zajímavou osobností s přesahy ke společenským tématům a politice, který dalece překračuje hranice klasické hudby. V německy mluvících zemích často vystupuje v televizních pořadech, kde se vyjadřuje k současným…
Lukáš Vondráček ve středu na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného
Klavírista Lukáš Vondráček byl prvním Čechem, který v roce 2013 vystoupil na úvodním ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Po osmi letech se na festivalové pódium vrací jako vyzrálý umělec mezinárodního renomé. Pro svůj recitál ve středu 3. listopadu v pražském Rudolfinu zvolil kombinaci německé a slovanské klasicko-romantické hudby skladatelů, kteří jsou jeho uměleckému…
Díky kavárníku Zimmermannovi a Davidu Frayovi
„Koncertování v Zimmermannově kavárně dalo Bachovi možnost psát kromě liturgické hudby i hudbu ryze světskou.“ „Výsledkem skvělé party bylo natočení Bachových koncertů pro dva, tři a čtyři klavíry s doprovodem smyčců v roce 2018.“ „Co říci k interpretaci? Fantastická.“ Nestává se často, aby pražské, mnoha festivaly a koncerty zmlsané publikum klasické hudby zažilo koncert, který se dává…
David Fray: Romantismus nemá monopol na expresivnost
„Nemáme v úmyslu používat klavír jako bicí nástroj. Častý způsob hraní Bacha skutečně je mechanický. Ale to není úplně přesně to, co se mi líbí.“
„Bachova hudba je mnohem, mnohem větší než kterýkoliv z instrumentů, které užil. Jde o hudbu, která existuje sama o sobě, v jakési dokonalé podobě.“
„Smetanova Vltava pro nás doma byla téměř národní hymnou. V nahrávce České filharmonie a Karla Ančerla. Nejen proto, že to byli skvělí muzikanti, ale i proto, že Československo je zemí mé babičky.“
David Fray je francouzský pianista, který přijel do Prahy na Festival Rudolfa Firkušného. Spolu se členy Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a se třemi dalšími kolegy, jimiž jsou Jacques Rouvier, Emmanuel Christien a Audrey Vigoureux, zahrají v sobotu v Rudolfinu pět skladeb Johanna Sebastiana Bacha, pětici koncertů pro dva, tři a čtyři klavíry…
Angela Hewitt zastoupí nemocnou Marii João Pires
Klavírní festival Rudolfa Firkušného má změnu programu. Klavíristka Maria João Pires byla ze zdravotních důvodů nucena odříct svůj listopadový recitál. Namísto ní vystoupí kanadská klavíristka Angela Hewitt. „Velmi si vážíme toho, že paní Hewitt v této nelehké situaci obratem přijala naši nabídku,“ dodává ředitel festivalu Roman Bělor. V jejím podání zazní Osmnáctá suita z Třetí knihy Skladeb pro cembalo Françoise Couperina, Sonáta…
Roman Bělor: Krizové know-how z loňska se pro Pražské jaro letos hodí
„Posluchači a diváci jsou na historicky poučenou interpretaci mnohem připravenější.“
„Podařilo se nám zachovat interpretační soutěž v obou letošních oborech. Diskontinuita nás v loňském roce docela trápila.“
„Kdyby se v průběhu festivalu situace zlepšila a bylo by možné oživit účast diváků na některých koncertech, tak to okamžitě uděláme. Pravidla ovšem musí být definována jasně a v předstihu.“
Roman Bělor vede Pražské jaro už dvě desetiletí. Loňský a letošní ročník festivalu je však kvůli pandemie od všech dosavadních zkušeností zcela odlišný. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus ředitel porovnává roky 2020 a 2021, přibližuje způsoby plánování i předpokládané budoucí proměny na mezinárodní hudební scéně a uvažuje také nad zahajovacím koncertem, na kterém 12. května zazní Má vlast jinak: v historicky poučené interpretaci, s dobovými nástroji.
Virtuózní Avdějeva online z Rudolfina
„Avdejeva bola snímaná v pozadí s hľadiskovou časťou sály a výsledný vizuálny efekt bol naozaj pôsobivý.“ „Brilantná polonéza potom bola skutočne brilantnou, iskrivou prehliadkou klaviristkinej bravúry.“ „Plnú šírku umenia tejto ruskej virtuózky sme však spoznali, aspoň podľa mňa, až v Prokofievovi.“ Zatiaľ posledná ženská víťazka prestížnej Medzinárodnej klavírnej súťaže Fryderyka Chopina Julianna Avdejeva zahrala…
Klavír třikrát jinak. Francesco Piemontesi otevřel Klavírní festival Rudolfa Firkušného
„Vďaka svojej vysokej technickej úrovni nebol prenos len nevyhnutným výsledkom snahy zachovať festival aspoň online.“ „Schubertovej Sonáty č. 18 sa Piemontesi ujal podľa mňa s veľkým pochopením a preukázal svoj povestný zmysel pre detaily.“ „Hustým faktúram dokázal dať hierarchiu, správne zorganizoval vrstvy štruktúry tak, aby dôležité myšlienky nezanikli.“ Recitál talianskeho klaviristu Francesca…
Firkušného festival v neděli zahájí Francesco Piemontesi
Mezinárodní festival klasické hudby Pražské jaro v neděli 1. listopadu zahájí osmý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Sérii pěti klavírních recitálů odstartuje rodák ze švýcarského Locarna Francesco Piemontesi. Koncert ve Dvořákově síni pražského Rudolfina se s ohledem na platná vládní opatření uskuteční bez diváků. Ti jej však budou moci od 20 hodin…
Nadpozemská syntéza racionality a lyriky
„Jeho tón je v nejlepším smyslu slova reklamou na ruskou klavírní školu.“ „Kissin vystavěl tyto monumentální variace naprosto přehledně, s obrovským tahem, ale zároveň s velkou dávkou humoru.“ „Jednalo se bezesporu o koncert světové úrovně.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného završil sobotním koncertem v pražském Rudolfinu Jevgenij Kissin. Ruský pianista žijicí v Praze pro tento večer zvolil…
Mužný klavír Jana Bartoše
„V preludiích klavírista prokázal, že nezná technické hranice.“ „Způsob úhozu Jana Bartoše by vydal na celou studii – natolik je jedinečný.“ „Po přídavcích se publikum jednohlasně rozhodlo poděkovat interpretovi potleskem vestoje.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného pokračoval ve čtvrtek 21. listopadu třetím večerem – tentokrát v podání Jana Bartoše. Dlužno podotknout, že…
Kultivovaná virtuozita Marc-André Hamelina
„Namiesto toho, aby Hamelin svoje technické dispozície využíval k exhibícii, ich naplno venuje v prospech vyznenia diela, jeho zvukových a artikulačných nuáns.“ „V podaní Hamelina bola Fantázia fascinujúcim, zvukovo perfektne vystavaným kusom.“ „Hamelinovo pojatie krehkého Schubetovho sveta postavilo Rudolfinum na nohy.“ Kanadský klavirista a jeden z najuznávanejších virtuózov súčasnosti Marc-André Hamelin sa v útorok predstavil na…
Marc-André Hamelin: K Janáčkovi mě přivedl Firkušný
„Janáček je prostě Janáček. Nikdo jiný není jako on.“
„I když se Glenn Gould sám velmi identifikoval s tím, že je Kanaďan, nic zvláštní kanadského v jeho hře není.“
„Je škoda a možná i hanba, že se tak málo ví o Samuilu Fejnbergovi.“
Na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného hraje dnes večer v pražském Rudolfinu uznávaný kanadský pianista a také skladatel Marc-André Hamelin. Má na programu Schubertovu Sonátu B dur, kterou nedávno natočil, a v první polovině večera díla Alexandra Skrjabina, Sergeje Prokofjeva a Samuila Fejnberga…
Za týden začíná Firkušného festival, nabídne pětici špičkových klavíristů
Klavírní festival Rudolfa Firkušného připravil na polovinu listopadu celkem pět koncertů. Do Prahy přiveze hvězdy klavírního nebe Jevgenije Kissina a Marc-André Hamelina. V premiéře uvede představitelku nové „zlaté éry“ časopisu Gramophone, italskou klavíristku Beatrici Ranu. Oblast jazzu bude reprezentovat se svým triem klavírista Aaron Diehl. Domácí barvy bude tento ročník hájit pianista…
Paul Lewis ukázal sílu jemného hraní
„Použila bych pojmy jemnost, hravost, něha.“ „Co přijde? Hra plná kontrastů, barev, jedinečných úhozů, křehkosti a zároveň síly bez jediného ostrého tónu.“ „Program večera nebyl sestaven na efekt. Pianista je založením introvert, který se nepředvádí, a jeho hra má daleko k okázalosti.“ „Potřebuji klid a ticho,“ prohlašuje britský pianista Paul Lewis, který v neděli 2.…
Paul Lewis v Praze
Festival Rudolfa Firkušného představí klavíristu, který umí Haydna
„Známe ho díky kompletní nahrávce Beethovenových klavírních koncertů s Jiřím Bělohlávkem.“ „Je zřetelné, že měl kontakt s Alfredem Brendelem.“ „V reflexích jeho koncertů se však lze ujistit, že Brendela nekopíruje.“ Posledním večerem letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného je nedělní recitál Paula Lewise. Britský pianista přijíždí s tím, s čím v poslední době boduje nejvíc a nejlépe –…
Rozbarvené černobílé Miroslava Sekery
„Schopnost udržet neskutečné napětí a delikátní vedení frází je něco, co dělá Sekerův výraz geniálním.“ „Miroslav Sekera dává pocit hlubokého klidu a harmonie.“ „Hravost, lehkost, čistota a přirozená citlivá muzikalita prolétly Rudolfinem jako samozřejmost.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl další událost, která se zapíše do historie českého klavíru a Dvořákovy síně Rudolfina – recitál…
V sále tma a z pódia vše prosvětluje hudba
Sokolov znovu v Praze
„Pocit, že hraje umělec z jiné doby, však zůstává.“ „Světla v sále jsou ztlumena. Sokolovova hra ale celý prostor nesmírně prosvětluje.“ „Impromptus Franze Schuberta byly potom okouzlujícím momentem hudební čistoty a tisíců emocí zároveň.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl po třech letech recitál Grigorije Sokolova. V Praze ho, stejně jako kdekoliv jinde, doprovází aura…
Grigorij Sokolov v Praze.
Festival Rudolfa Firkušného představí pianistu, který zná všechna tajemství svého nástroje
„Když hraje, pohrouží se do skladeb takovým způsobem, že se zdá skoro nepatřičné spojovat tento intimní obřad s veřejným vystoupením.“
„Někteří lidé ho vidí jako posledního představitele ruské školy dvacátého století.“
„Nehraje povrchně, nedělá show, ale nabízí pohled do nitra hudby, do duchovních významů.“
Návštěva koncertu Grigorije Sokolova vám vynahradí jakýkoli výlet. Způsob, jakým tvoří hudbu, bude totiž pro vaši mysl opravdovým dobrodružstvím, píší jedny nizozemské noviny o klavíristovi, kterého jedním dechem nazývají veleknězem jedinečnosti a rovnováhy. Osmašedesátiletý představitel ruské školy vystoupí v úterý v Rudolfinu na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného. Není divu, že pořádající Pražské jaro hlásí, že koncert je už dlouho vyprodán.
Anderszewski se přiblížil k podstatě – hudby i vlastní osobnosti
„Portugalské občanství přijal proto, že ho silně přitahoval Lisabon jako útočiště před světem chaosu, hluku a chamtivosti.“ „Díky práci s časem udržel klavírista po celou první polovinu koncertu publikum v maximální pozornosti.“ „Umět posluchačům zprostředkovat díky Bachově a Beethovenově hudbě až existenciální zážitek, je výsada pouze velkých umělců.“ Byl to teprve druhý koncert letošního…
Yekwon Sunwoo v Praze.
Festival Rudolfa Firkušného představí vítěze Van Cliburnovy soutěže
„Je to jediný symfonický program letošního ročníku.“
„Do dvou týdnů po vítězství měl novou položku v diskografii.“
„Americké noviny ho označují jako schopného a nadaného, výrazně virtuózního interpreta.“
Pianista Van Cliburn byl první Američan, který vyhrál Čajkovského soutěž v Moskvě. Psal se rok 1958, bylo mu čtyřiadvacet. Yekwon Sunwoo byl první Korejec, který vyhrál Van Cliburnovu mezinárodní soutěž v Texasu. Psal se rok 2017, bylo mu osmadvacet. V neděli se představí na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze.














