V prostorách starého hradu v Litoměřicích vystoupí komorní orchestr Orquestrina Baborák pod vedením hornisty a dirigenta Radka Baboráka. Program nabídne průřez žánry na pomezí klasické hudby, jazzu, tanga a moderny. 5. června zazní mimo jiné skladby Ástora Piazzolly. Jako Koncert pro všechny smysly se profiluje akce ve Velkém sále Hradu Litoměřice a má jít…
Rozhlasoví perkusionisté aneb Škoda rány, která padne vedle
„Koncert se nahrával a současně šel rovnou do vysílání.“
„Hráli přesně, v dokonalé souhře.“
„Každý úder měl svoji hodnotu.“
Nejprve na vysvětlenou, aby nedošlo k omylu. Nejedná se o žádné propojení rozhlasového vysílání s překonanými domácími výchovnými metodami minulosti, ale o seriózní koncert jedné ze sekcí Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Uskutečnil se za přítomnosti početného publika v pondělí 10. března v nahrávacím studiu Českého rozhlasu v Praze na Vinohradech. A nebyl by to zkušený management hudební redakce, aby z příležitosti nevytěžil maximum. Koncert se nahrával a současně šel rovnou do vysílání, takže na stěnách studia mezi zvukovou izolací svítila nepřetržitě červená světla. Jak přítomným návštěvníkům koncertu, tak i rozhlasovým posluchačům koncert průvodním slovem přiblížil redaktor Lukáš Hurník a k mikrofonu přizval i protagonisty večera, přítomného autora první skladby a sólové interprety.
Tón jako korálek aneb Marimba Ladislava Bilana
„Melodie klouzala, nadnášená prouděním komplementárních rytmů. Perfektně hladká crescenda a decrescenda vykreslovala výšku letu.“
„Chvíli se ozývaly na marimbu až nečekaně temné disonance, které šlo cítit i ‚na vlastní tělo‘.“
„Na otázku Ladislava Bilana ‚Kdo dnes slyšel marimbu poprvé?‘, odpověděla takřka polovina sálu zdviženou rukou!“
Do plzeňského Domu hudby 15. ledna zavítal Ladislav Bilan, a to v rámci koncertní řady Kruh přátel hudby. V sólovém koncertě plném svěžích rytmů a velepříjemného zvuku předvedl své umění hry na marimbu. To vše v rámci vzrušujícího soudobého programu, na kterém demonstroval kompletní spektrum výrazových možností tohoto bicího nástroje z rodiny úderových idiofonů.
Klarinetový koncert Kryštofa Mařatky tentokrát v podání Anny Paulové
Dva koncerty ve dvou dnech nabídne Plzeňská filharmonie. První 15. ledna představí jediného umělce na netradiční nástroj marimby, druhé vystoupení 16. ledna je orchestrální a s fyzickou účastí renomovaného českého komponisty Kryštofa Mařatky. Sólové vystoupení očekává marimbista Ladislav Bilan. V rámci koncertní řady Kruh přátel vystoupí pod hlavičkou Plzeňské filharmonie v plzeňském Domě hudby.…
Tanec smrti, co probudí k životu aneb Famózní Ladislav Bilan
„Nestává se často, aby na jazyku po skončení koncertu zůstala chuť jiného než posledního čísla programu.“
„Nejen skvělá aranž, hlavně naprosto strhující provedení, suverénní, geniálně vygradované, sugestivní.“
„Mimořádně uspokojivá je Bilanova práce s frází.“
Třetí koncert komorního cyklu Prague Philharmonia nabídl blízké seznámení s dalším ne tolik nabízeným hudebním nástrojem. Hlavní slovo tentokrát měla marimba, idiofon ze skupiny xylofonů, obsluhovaná sólujícím Ladislavem Bilanem. 18. listopadu však vystoupili také harfistka Adéla Bilanová, klavírista Stanislav Gallin a na anglický roh hrající Lenka Filová. Ti všichni se zasloužili o památný večer.
Další koncert komorní řady Prague Philharmonia zaostří na marimbu
Třetí koncert cyklu K, v aktuální sezoně se věnujícího netradičním nástrojům, nabídne orchestr Prague Philharmonia. V tuto chvíli vyprodaný koncert se v tradiční prostoře barokního refektáře Profesního domu na Malostranském náměstí zaměří na bicí nástroj marimby. 18. listopadu se v roli sólisty na tento instrument projeví Ladislav Bilan ml. a jako stěžejní dílo večera zahraje…
Vysokoškolský umělecký soubor UK oslavil tři čtvrtě století
„Jako finale výběru z Liturgie vkusně posloužila část Slava Otci i Synu. Sbor nastoupil s energií dále utlumenou a opět probuzenou a pěkně prošel vkusnou quasi recitativní pasáží, aby v závěru vítězným hlaholem oslavil boží dvojici.“
„Ženský sbor vynikal mimořádnou jemností a zároveň se účinně podílel v celosborových zvukových náporech.“
„Sbormistr Jakub Zicha svým stylem vedení a nasazením burcoval sbor k neutuchající bdělosti a velmi pěknému výkonu profesionální kvality.“
Devátého června oslavil Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy jubileum od svého založení koncertem v Betlémské kapli na pražském Starém Městě. Spolu s univerzitním sborem vystoupily také Pražský smíšený sbor, jehož sbormistrem je Jiří Petrdlík, a slovenský sbor Collegium Technicum z Košic se sbormistryní Tatianou Kanišákovou, který má letos také jubileum 40 let svého trvání.
Zahájení olomouckého varhanního festivalu ve francouzském hávu
„Olomoucký varhanní festival vznikl roku 1969 z popudu významné osobnosti zdejšího hudebního života, Antonína Schindlera.“
„První skladbu recitálu představovalo rozsáhlé Offertorium ze Mše pro farnosti Françoise Couperina.“
„Závěr patřil Improvizované mši na Salve Regina, stěžejní mariánské antifoně, vytvořené na půdorysu mešního propria.“
S prvním zářím byl zahájen Mezinárodní varhanní festival Olomouc. V katedrále svatého Václava se prvního recitálu zhostil zdejší regenschori, varhaník a dramaturg Karel Martínek, který se specializuje na francouzskou varhanní tvorbu a také na improvizaci, kterou předvedl na závěr svého vystoupení. Olomoucký dóm byl takřka zaplněn návštěvníky, což není pro tento festival nic neobvyklého. Vyhledávají ho posluchači všech věkových skupin.
Ladislav Bilan jr. v prostředí, které svědčí perkusím
„Barevnost a snivost střídaná rozpáleným temperamentem se zvukově rozlévaly mezi vystavované exponáty, které jako by byly součástí hudební produkce.“
„Ladislav Bilan ve skladbě Keiko Abe rozehrál marimbu čtyřmi paličkami sugestivně, impresionisticky rozprostíral barvy a jeho melodické ozdoby neodbytně připomínaly klavírní trylky.“
„Posluchač odcházel obohacen o poznání krásného, jemného až intimního zvuku marimby, nástroje, který v rukou Ladislava Bilana jr. vyprávěl příběhy z celého světa.“
Další z pražskojarních koncertů věnovaných mladým interpretům proběhl v pondělí v Národním technickém muzeu – mezi auty, motocykly, letadly i lokomotivami. Festival pozval talentovaného, muzikálního a neobyčejně zručného hráče na bicí nástroje Ladislava Bilana jr. V některých skladbách s ním vystoupili Štěpán Hon, Matěj Diviš a Antonín Procházka z HAMU Percussion Ensemble.
Pražské jaro v neděli s Annou Paulovou, ve středu s Freiburger Barockorchester a Vox Luminis
Klarinetistka Anna Paulová opět vystoupí na festivalu Pražské jaro, tentokrát s korejskou flétnistkou Chaeyeon You. Paulová je laureátkou Pražského jara z roku 2015, stejně tak její jihokorejská kolegyně, ta se zúčastnila v roce 2020. Dalšími laureáty, kteří vystoupí s nimi, budou cembalistka Monika Knoblochová a klavírista Adam Skoumal. Umělci spolu zahrají v Anežském klášteře v neděli 22.…
Moravská filharmonie zítra s Triem Martinů, ve čtvrtek v programu „Fraky dolů!“
Moravská filharmonie Olomouc zve na dva své projekty. Zítra v Redutě od 19 hodin po boku orchestru vystoupí Trio Martinů, aby předneslo sólové party ve slavném Beethovenově Trojkoncertu C dur, op. 56. Ještě před tím zazní Martinů Sinfonietta pro klavír a malý orchestr, H 282, a to s klavíristou tria Petrem Jiříkovským. Dirigovat bude…
Moravská filharmonie Olomouc s Novoročním online koncertem
Moravská filharmonie Olomouc nezůstává pozadu za jinými kulturními institucemi a přichystala Novoroční online koncert. Orchestr nabídne známé taneční melodie z různých koutů světa, a to 1. ledna od 16 hodin, prostřednictvím streamu na webu a facebooku Moravské filharmonie. Záznam pak bude k dispozici i na YouTube kanálu tělesa. Vystoupí koncertní mistr MFO Antonín Hradil, na marimbu…
Mladí hudebníci patří k Pražskému jaru
„Ladislav Bilan, jr. elegantně a zaujatě rozprostíral barvy a melodie v širokém spektru, jeho hra zněla až impresionisticky.“ „Jan Čmejla hrál velmi soustředěně, neokázale, ponořený do sebe dokázal předat posluchači veškeré emoce.“ „Být klarinetistkou ve městě Hammeln, jistě by za Annou Paulovou kráčel početný průvod.“ Původně to měly být čtyři samostatné pražskojarní debuty.…
Pražské jaro online: živé koncerty i legendární záznamy
„Pražské jaro on-line také on-line vzniká. O dalších položkách programu se jedná.“
„Festivalový koncert se vůbec poprvé uskuteční i v Brně.“
„Má vlast sice nebude moci zaznít živě, ale 11. a 12. května ji odvysílají televize a rozhlas.“
Více než deset koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní, z Brna a ze Spojených států amerických a k tomu záznamy legendárních festivalových programů z uplynulých dekád, rozhovory s umělci a pohled do zákulisí příprav netradičního ročníku. To vše bude tvořit jedinečnou formu 75. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro,…









