Ve dnech 29. ledna až 18. dubna 2025 se uskutečnil šestnáctý ročník bienálního Festivalu hudebního divadla Opera. Byl nejrozsáhlejším v historii festivalu, představilo se na něm pětadvacet divadelních projektů. Své inscenace v Praze nabídly operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení zřizovaných operních domů i tentokrát zásadně doplnily produkce vzniklé nezávisle na…
Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění
Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera…
Aktualizováno Číst dál…
Zabijačka a hosté ze Slovenska. Festival hudebního divadla Opera 2025 pokračuje
Jednotou hudebního divadla pořádaný festival Opera je jedinou periodickou přehlídkou vybraných inscenací českých a slovenských stálých profesionálních operních souborů a operních projektů vytvářených nezávislými subjekty. Jeho šestnáctý ročník se koná od 29. ledna do 18. dubna. Co nabídne v prvním únorovém týdnu? Zabijačku a dvojici slovenských hostů. Pražská bienální operní inventura je v šestnáctém roce svého konání…
Festival hudebního divadla Opera 2025. Více projektů, premiéry a nové prostory
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025, který pořádá Jednota hudebního divadla jako bienále, se uskuteční od 29. ledna do 18. dubna příštího roku. Do Prahy se sjedou operní soubory z České i Slovenské republiky, aby představily své nejlepší inscenace, a to převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších pražských divadelních či nedivadelních…
Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
„Buď dáme možnost všem divadlům, nebo festival prostě nebude.“
„Financování je vždy velké dobrodružství! Ale na konci každého festivalu si vždycky řeknu: Dobře, tak ještě jednou!“
„Náš festival není sice soutěž, ale přiznejme si, všichni to jako soutěž tak trochu vnímají.“
Festival Opera je tradičním pražským bienále, přehlídkou všech českých a slovenských operních souborů a jejich nejlepších inscenací. Poslední ročník se konal na jaře 2022, ještě poznamenaný covidem. Nadcházející měl být v roce 2024. Jak ale v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vysvětluje ředitelka festivalu Lenka Šaldová, vznikly důvody, proč se tato operní událost vrátí do lichých let.
Na festivalu Opera 2022 uspěly inscenace divadel z Liberce a Českých Budějovic
„Libušky za role mají Eva Bodorová a Lívia Obručník Vénosová.“
„Cenu ředitelky festivalu získalo Národní divadlo za inscenaci Janáčkovy opery Káťa Kabanová.“
„Cenu Jednoty hudebního divadla má brněnský soubor Ensemble Opera Diversa.“
Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo na pražském festivalu Opera 2022 liberecké Divadlo F. X. Šaldy za inscenaci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, cenu diváků Jihočeské divadlo České Budějovice za inscenaci opery Mefistofeles od Arriga Boita. Patnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera se uskutečnil od 16. ledna do 29. března. V rámci hlavního programu se podařilo uskutečnit osmnáct představení. V Praze se na různých místech představilo sedmnáct operních souborů z České republiky a Slovenska.
Festival Opera 2022 představí devatenáct inscenací
„Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého.“
„Rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel.“
„Slováci nabídnou české tituly – Slovenské národní divadlo inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káča a banskobystrická Státní opera inscenaci Foersterovy Evy.“
Operní soubory z České republiky a ze Slovenska představí od 16. ledna do 29. března své nejlepší inscenace v Praze, převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších divadelních či nedivadelních prostorách. Festival hudebního divadla Opera 2022 je od roku 1993 jako bienále už patnáctým ročníkem. Vedle projektů velkých operních domů jsou v programu obsaženy také komorní produkce vzniklé nezávisle na tradiční síti kamenných divadel.
Lenka Šaldová: Kultura není nadstavba, kultura je základ
„Kultura formuje, kdo jsme. Ti, kdo stojí v čele našeho státu, to, zdá se, nechápou. A to je průšvih. Od pondělka tedy opět nucená pauza – kdo z nás věří, že jen na čtrnáct dní?“
„Přirozené je chtít se sejít s přáteli, nechat se obejmout, společně něco prožívat. Covid-19 se stal zbraní, jak omezovat a děsit společnost.“
„V kulturní oblasti pracují statisíce lidí, stejně jako v dalších oblastech, které pan plukovník s despektem označuje za pouhou volnočasovou aktivitu. Sice se teď mluví o tom, že stát ztráty nějak bude kompenzovat, ale uvěřím, až se to opravdu stane…“
Volnočasová aktivita? V kulturní oblasti pracují statisíce lidí, říká v RozhovoruPlus Lenka Šaldová. Téměř dvacet let stojí v čele Festivalu hudebního divadla Opera, vystudovala bohemistiku a divadelní vědu a pracovní dobu tráví v divadelním oddělení Národního muzea v Praze. Publikuje, angažuje se v Jednotě hudebního divadla, v Divadelním ústavu a v dalších institucích. Dost kvalifikace na to, aby mohla hodnotit současná omezení a jejich dopad na kulturu. A nešetří obavami.
Lenka Šaldová: Opera, která prošuměla v rámci sezóny, někdy na festivalu vyroste.
„Leden až březen je pro nás z hlediska nabídky kultury daleko lepší než podzim.“
„Je to jako s převozníkem, co drží pádlo a nemá, komu by ho předal. Docela klidně bych moji krásnou pozici touto cestou nabídla, ale myslím to samozřejmě jen napůl vážně.“
„Regiony vytvářejí technicky daleko složitější inscenace než dřív a množí se problémy, jak je v krátkém časovém prostoru v Praze připravit a nazkoušet.“
Už přes dvacet let stojí v čele festivalu Opera, který se koná jednou za dva roky. V těchto dnech Lenka Šaldová dolaďuje poslední detaily přehlídky s letopočtem 2020, která začne už za týden, v sobotu 4. ledna. Festival pod jejíma rukama roste a nabídne devatenáct inscenací v podání sedmnácti operních souborů z České republiky i ze Slovenska. A jak říká v RozhovoruPlus, někdy je to velké dobrodružství.








