KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Výjimečný vhled do historie a zákulisí Vídeňských filharmoniků

„Čtenáře působivě provádí i centrem rakouské metropole, především jejími architektonickými dominantami a hvězdami na chodnících města s vročeními skladatelů a hudebních umělců, kteří jsou spjatí s historií slavného orchestru.“

„Z dobové historie upozorňuje např. na tvorbu Richarda Wagnera, Gustava Mahlera, Antona Brucknera, Johannese Brahmse a Richarda Strausse, jejichž díla orchestr zařadil do svého repertoáru a uváděl některá z nich rovněž pod jejich taktovkou.“

„Velmi srozumitelně dokázal objasnit i specifika typického „vídeňského zvuku“ a přiblížit náročnou profesi hudebníků.“

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha hostí letos na podzim Vídeňské filharmoniky, které bude ve Dvořákově síni Rudolfina 13. září 2023 řídit proslulý mladý dirigent Jakub Hrůša, sólově vystoupí mimořádný klavírista Igor Levit. Kdo by chtěl již nyní více nahlédnout do zákulisního dění slavného rakouského tělesa, může si s radostí otevřít německou odbornou a popularizační publikaci Das Orchester, das niemals schläft / Orchestr, který nikdy nespí, kterou napsal v roce 2017 významný rakouský rozhlasový a televizní moderátor, dramaturg a publicista Christoph Wagner-Trenkwitz. Publikaci inicioval houslista první sekce tělesa a bývalý předseda orchestru Andreas Großbauer. Knihu zaštítil bývalý spolkový rakouský prezident Heinz Fischer, současný čestný patron Vídeňských filharmoniků.

Číst dál…

Operní recitál Pretty Yende a Nadine Sierry byl setkáním s dokonalostí

„Celý recitál doprovázela PKF – Pražská filharmonie pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.“

„Pretty Yende a Nadine Sierra si nejprve spolu zazpívaly duet Hraběnky a Zuzanky z Figarovy svatby, následoval duet z Rossiniho opery Alžběta, královna anglická a potom si každá pěvkyně zazpívala árii z komické opery.“

„Z projevu obou umělkyň vyzařovala nelíčená radost ze zpěvu, absolutní znalost zpívaných skladeb i interpretace jejich stylu.“

První březnový večer zpívaly ve Smetanově síni Obecního domu sopranistky Pretty Yende a Nadine Sierra. Do Prahy, města ve středu Evropy, se vždy sjížděli instrumentalisté, dirigenti, skladatelé i pěvci. V Novém německém divadle se pořádaly tzv. Májové cykly, kde vystoupila celá řada světových pěvců včetně Enrica Carusa nebo Lea Slezaka. Mnozí významní pěvci zde byli v angažmá, např. Hans Hotter. Hanuš Thein vzpomínal na hostování legendárního ruského basisty Fjodora Šaljapina v Massenetově opeře Don Quijotte v Národním divadle. V sedmdesátých letech minulého století pozval dr. Pavel Eckstein do Prahy vynikající světové operní pěvce, např. Helen Donath, Hildegard Behrens nebo José Carrerase. Po sametové revoluci se operní domy v Praze nejprve osamostatnily (aby se později zase spojily) a v souborech začala působit řada zahraničních pěvců. Někteří pohostinsky, jiní v angažmá. A tento stav trvá dodnes. Přestože se nikdy nejednalo a dosud nejedná o špičkové operní pěvce s mezinárodní kariérou v prestižních operních domech, nesmazatelnou stopu zde zanechali např. Tamara Kucenko, Galia Ibragimova nebo Valentin Prolat. V současné době převyšuje všechny zahraniční pěvce v Národním divadle angažovaná islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir…

Číst dál…

Dlouhé čekání na Ekstasi se vyplatilo

„Velmi šťastný krok byl oslovit sopranistku Alžbětu Poláčkovou, sólistku Národního divadla, jejíž hlas byl ozdobou i magnetem, k němuž byli posluchači neodolatelně přitahováni.“

„Hobojista si pohrával se všemi běhy, trylky a melodiemi, harfistka rozeznívala harfu jako nástroj mnoha rejstříků a hlasů.“

„Výsostné umění všech tří umělců bylo podpořeno něčím velmi důležitým a pro zdařilou spolupráci nepostradatelným. Vzájemným respektem, velkorysostí a radostí z úspěchu svých kolegů.“

Hobojista Vilém Veverka své příznivce chvíli napínal, co přesně přinese jeho nový program Ekstase. Vyšponovaná zvědavost byla nakonec uspokojena v pondělí 13. února na pražské Novoměstské radnici. Spolu s harfistkou Kateřinou Englichovou a sopranistkou Alžbětou Poláčkovou připravili písňový večer, v němž prostor zazářit, dostali všichni tři umělci.

Číst dál…

Caspar Richter (1944-2023)

Ve věku 78 let se uzavřel život operního, operetního a muzikálového dirigenta Caspara Richtera, v letech 1987 až 2010 uměleckého ředitele vídeňské společnosti Vereinigte Bühnen. Spolupracoval se Státní operou Praha a s Filharmonií Brno, která ho v roce 2002 ocenila čestným titulem stálého dirigenta, i s Národním divadlem Brno, kde vedl operní soubor. V Městském divadle Brno se…

Číst dál…

Kateřina Englichová a Alžběta Poláčková: Člověk by měl bořit bariéry

„Lidé velmi pozitivně reagují na pestrost a určitou plasticitu koncertů. Nechceme je šokovat za každou cenu, ale přinést kontrast. Něhu, energii i vášeň.“

„U Viléma je vždycky na prvním místě hudba, zápal a obrovské nasazení. On je někdy na zabití, ale je to člověk, který vás posouvá.“

„Hoboj má s lidským hlasem hodně společného. Ať už je to tvorba tónu, práce s dechem. Propojování a prolínání nás dvou bude něco, na co se moc těším.“

O novém projektu hobojisty Viléma Veverky Ekstase, hovoří harfistka Kateřina Englichová a sopranistka Alžběta Poláčková. Kateřina Englichová je dlouholetou Veverkovou uměleckou partnerkou, pro Alžbětu Poláčkovou to bude vůbec první profesionální setkání s nekompromisním interpretem. Co posluchače v jejich Ekstasi čeká a jaké jsou nejbližší plány obou umělkyň, to se dočtete v následujícím rozhovoru.

Číst dál…

John Fiore: Snažím se živě vystihnout záměry skladatele

„Dirigování je fascinující, protože přináší radost.“

„Provedení Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův se Orchestr Národního divadla zhostil v Praze v sezóně 2004/2005 skvěle.“

„Stravinského Oidipus Rex je geniální dílo a má v sobě neuvěřitelnou sílu.“

Americký dirigent John Fiore, který působil v mnoha významných světových operních domech a koncertních síních v USA a Evropě, se vrátil v lednu k Orchestru Národního divadla, se kterým nastudoval díla Sergeje Rachmaninova a Igora Stravinského. U příležitosti svého hostování v Praze poskytl portálu KlasikaPlus.cz exkluzivní rozhovor. Vzpomíná v něm i na newyorskou Rusalku s Gabrielou Beňačkovou nebo na přelomové pražské uvedení Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův v sezóně 2004/2005. 

Číst dál…

Tufts Symphony Orchestra ve Smetanově síni Obecního domu

Americký Tufts Symphony Orchestra z univerzity v Medfordu ve státě Massachusetts s dirigentem Johnem Pagem navštíví během evropského turné také Prahu, a to v pátek 13. ledna. Ve Smetanově síni Obecního domu od 19 hodin budou na programu předehra k operetě Candide Leonarda Bernsteina, Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta a Suita z baletu Pták Ohnivák…

Číst dál…

Novoroční koncerty v Brně, Olomouci, Karlových Varech a v Praze

Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Karlovarský symfonický orchestr i Česká filharmonie na Nový rok přichystaly koncerty. Od 20 hodin se 1. ledna bude konat vystoupení brněnské filharmonie v Janáčkově divadle. Orchestr povede Robert Kružík a sólistou bude klavírista Matouš Zukal. Zaznějí díla Čajkovského, Smetany, Addinsella (Varšavský koncert pro klavír), Ligetiho a Ravela. Nový rok…

Číst dál…

Silvestrovské koncerty a Novoroční koncert Slovenské filharmonie

Silvestrovské koncerty 30. a 31. prosince a Novoroční koncert 2. ledna Slovenské filharmonie měl původně dirigovat Robert Jindra. Z důvodu nemoci ho zastoupí Rastislav Štúr. Koncerty se shodným programem nabídnou slavnostní náladu v podobě swingu, valčíků, polky, tanga či jazzu, a to ve skladbách Leonarda Bernsteina, George Gershwina a Andrewa Lloyda Webbera. Sólisty budou klavírista Ladislav…

Číst dál…

Vánoce, silvestr a Novoroční koncert ve Slovenské filharmonii

Slovenská filharmonie nabídne od neděle 18. do středy 21. prosince, vždy od 19 hodin, čtyři Vánoční koncerty pod taktovkou Rastislava Štúra, za účasti sopranistky Jany Juríčkové a Bratislavského chlapeckého sboru připraveného Magdalénou a Gabrielem Rovňákovými. Na koncertech bude znít hudba Otty Nicolaie, Charlesa Gounoda, Petra Iljiče Čajkovského, Ľubice Čekovské, Zdeňka Macháčka či…

Číst dál…

Závěr roku a začátek nového Slovenské filharmonie

Náplň posledních dní starého roku, stejně jako počátku toho nového, bude v Koncertní síni a Malém sále Slovenské filharmonie bohatá. Ve čtvrtek 8. a v pátek 9. prosince se budou konat poslední dva symfonické koncerty pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina. Sólistou bude španělský violoncellista Pablo Ferrández, a to v hebrejské rapsodii Shelomo Ernsta Blocha. Program…

Číst dál…

Festival Krumlov v létě 2023 na osvědčených i nových místech

„Hlavními lákadly mají být Alexander Melnikov, Charles Castronovo nebo Vadim Gluzman.“ „Festival se oproti minulým letů odklání od crossoverových projektů a prvoplánové prezentace největších světových hvězd.“ „Doprovodný program ve Festivalové zóně nabídne zdarma koncerty dalších žánrů a hudební pikniky a výtvarné, pohybové i vzdělávací aktivity.“ Osmnáct koncertů hlavního programu na jedenácti různých místech a rozšíření…

Číst dál…

Závěr 19. ročníku ARS NOVA v Košicích se Stravinským, Bernsteinem a Coplandem

Státní filharmonie Košice uzavře devatenáctý ročník festivalu současného umění ARS NOVA baletní suitou Igora Stravinského Svěcení jara, a to pod taktovkou Tomáše Braunera. Vedle toho zaznějí Bernsteinovo Divertimento a Coplandův Koncert pro klarinet, smyčcový orchestr, harfu a klavír, ve kterém se klarinetového sóla ujme izraelský umělec Jonathan Leibovitz. Koncert se bude konat ve…

Číst dál…

Epilog letošního MHF Lípa Musica – workshop s Hanou Blažíkovou

Hlavní koncertní řada jednadvacátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica se v sobotu 15. října uzavřela slavnostním koncertem Českého filharmonického sboru Brno s hosty v bazilice Všech svatých v České Lípě. Definitivní tečku za festivalem udělá tradiční epilog ve spolupráci se ZUŠ Česká Lípa – Má to smysl!, který je na programu ve dnech…

Číst dál…

Orchestry hrají dětem

„Asi nejrozsáhlejší síť edukačních programů pro děti a mládež má Česká filharmonie, která se hudebnímu vzdělávání dětských posluchačů věnuje už po neuvěřitelné jedno celé století.“

„Obdivuhodně dlouhou tradici výchovných koncertů drží také Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Ten začal s edukačními koncerty přibližně kolem roku 1947.“

„Nejmladším z těchto tří orchestrů je PKF – Prague Philharmonia. Ani ta nezapomíná na své dětské posluchače a cykly koncertů pro rodiče s dětmi vytváří souvisle už od roku 1999.“

Tradice vzdělávacích koncertů, vedených významnými orchestry, je v naší zemi velice silná a její kořeny sahají až do časů první republiky. Přední české orchestry tuto tradici zachovávají dodnes a patří jim za to veliký dík. Hudba je jedním z nejstarších kulturních dědictví lidstva a přivádět děti k lásce k hudbě je jedním z nejdůležitějších uměleckých poslání. Výchova nové generace posluchačů vážné hudby začíná už od útlého dětství a je prakticky nezbytnou součástí zachování klasické hudby jako „živého umění“. Trojice nejvýznamnějších orchestrů se sídlem v Praze – Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK nebo PKF – Prague Philharmonia mají proto kromě klasických koncertních řad také speciální cykly věnované právě dětem. V rubrice MladíPlus se těmto pražským vzdělávacím koncertním řadám budeme pravidelně blíže věnovat. Můžete se těšit na recenze vybraných koncertů nebo například na rozhovory s tvůrci edukačních programů.

Číst dál…

100 let Zdeňka Lišky – pocta géniu československé filmové hudby na festivalu Lípa Musica

„Liškova mimořádnost spočívala právě v tom, že dokázal neomylně vycítit náladu a vnitřní rytmus filmového záznamu.“

„Večer byl oživen promítáním ukázek, které demonstrovaly důležitost Liškovy hudby pro celkové vyznění filmu.“

„Jen nemnoha lidem se podaří dosáhnout naprostého vrcholu ve své profesi. Zdeněk Liška to nesporně dokázal.“

Zaplněný sál českolipského kina Crystal si v pátek 14. října připomněl mimořádného tvůrce, hudebního skladatele Zdeňka Lišku, od jehož narození letos uplynulo už celé století. Komponovaný pořad vytvořený na objednávku festivalu Lípa Musica připravil klavírista a skladatel Petr Malásek a ke vzpomínání si přizval dirigenta Maria Klemense a filmového producenta a zvukaře Michala Pekárka, neboť jak známo „tres faciunt collegium“.

 

Číst dál…

Klasika v souvislostech (43)
Kartinky. Sto let Musorgského, Ravelových a Kusevického Obrázků z výstavy

„V kompozici, zejména v mistrovské instrumentaci, se stal Ravel skutečným virtuosem.“

„Stokowského verze je zajímavá, ale rozhodně není lepší než zažitá instrumentace Ravelova.“

„Kusevickij dirigoval už 19. října v Paříži premiéru a držel dlouhá léta práva jako dirigent i jako nakladatel, takže série dalších úprav vznikala i proto, že nakladatel původní klavírní podoby vytušil v díle velký ekonomický potenciál…“

Za vším hledej ženu, říkává se. V evropské hudbě dvacátého století platí poměrně výrazně něco jiného: Za vším hledej objednávku. A za většinou z nich Sergeje Ďagileva, Paula Sachera… nebo Sergeje Kusevického. Právě třetí jmenovaný stojí za vznikem instrumentace Musorgského původně klavírních Obrázků z výstavy skladatelem Mauricem Ravelem. Nejslavnější a nejlepší z mnoha verzí i pokusů. Premiéru dirigoval před sto lety, 19. října 1922.

Číst dál…

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla vstupuje do nové sezóny Smetanovým Daliborem

Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni pro nadcházející divadelní sezónu naplánovalo jedenáct nových inscenací, tři obnovené premiéry oblíbených pohádek a návrat dvou divácky velmi populárních titulů. Jedním z nich je nejslavnější divadelní detektivka Past na myši Agathy Christie, tím druhým je nejdéle uváděná inscenace plzeňského divadla Edith – vrabčák z předměstí. První premiérou sezóny…

Číst dál…

Jásavé oslavy Showcase v Rudolfinu

„Mladé interprety doprovázela na koncertě v Rudolfinu Ukrajinsko-Česká Sinfonietta pod vedením Radka Baboráka.“

„Hra Paulové vynikala neselhávající jistotou v brilantně vyvedených pasážích skladby, hbitých škálách a úžasných efektech.“

„Klavírista Matěj Pinkas je technicky skvěle vybaven, jak ukázal hned po úvodu s působivě truchlivými akordickými údery i v následujících sólistických pasážích.“

V rámci programu hudebního festivalu Dvořákova Praha odstartovala ve čtvrtek 22. 9. 2022 první přehlídka úspěšných nadějí českého interpretačního a kompozičního umění s výmluvným titulem SHOWCASE 2022. Podtitul upřesňuje, že se jedná o Tvůrčí dílnu mladých českých autorů a interpretů a akce byla rozložena do tří dnů od 22. do 24. září.

Číst dál…

Martinů v souvislostech (13)
První symfonie osmdesátiletá

„Martinů se k naplnění a ovládnutí formy symfonie, vrcholné formy evropské hudby, odhodlal až ve dvaapadesáti.“

„Podmanivý je hudební příběh v pomalé větě, v tryzně odpovídající vznešeným způsobem Kusevického zadání.“

„V jeho symfonismu je zvláštní napětí mezi neoklasickou určitostí a témbrovou proměnlivostí, dialog mezi lidovostí a vysokým uměním, tradicí a novostí…“

Před osmdesáti lety, první zářijový den roku 1942, dokončil Bohuslav Martinů svou První symfonii. Stalo se tak v Manometu ve státě Massachusetts, na pobřeží moře jižně od Bostonu. Na skladbě pracoval od jara toho roku na několika místech – v Jamaice na předměstí New Yorku, v Middlebury a pak i u jezera Mah-Kee-Nac Lake ve státě Vermont a v Tanglewoodu, tedy Berkshire Music Center, na západě státu Massachusetts. Její podzimní bostonskou premiérou byl definitivně přijat do amerického hudebního života, po uvedení v New Yorku o něco později si v tisku dokonce vysloužil pochvalu jako Smetanův dědic.

Číst dál…

Mahler v souvislostech (3)
Rok 1897. Od židovství ke křesťanství, z Hamburku do Vídně

„V Hamburku soubor dovedl k mezinárodní proslulosti, v neposlední řadě i díky velkolepému londýnskému hostování s Wagnerovým Prstenem Nibelungovým.“

„Mahler přestoupil ke katolicismu především proto, aby ve Vídni dostal místo operního ředitele. Ani po deseti letech však přesto úplně nezmizely antisemitské podtóny výpadů a tlaků, které proti němu směřovaly.“

„Povolání do Vídně bylo důsledkem Mahlerova vzrůstajícího věhlasu, dirigentského i kompozičního.“

Před 125 lety, v roce 1897, prožíval Gustav Mahler důležitou etapu svého nedlouhého života, pro který mu osud vyměřil necelých jedenapadesát let. Působil šestým rokem v Hamburku, ale směřoval už do Vídně. Na různých koncertech zaznívaly jednotlivé věty jeho Druhé a Třetí symfonie, hostoval jako dirigent v Mnichově, Budapešti a Moskvě, tiskem mu vyšly Písně potulného tovaryše…

Číst dál…

Velké finále Smetanovy Litomyšle hrál tak trochu jiný orchestr – Police Symphony Orchestra

„Celý večer se odehrával ve jménu motta ‚A znovu láska…‘. Inu mládí a umění – o čem jiném by to mělo být!“

„Police Symphony Orchestra je orchestr sestavený z hudebníků, pro které to není práce a povinnost, ale především láska k hudbě.“

„Symfonický orchestr sám o sobě amplifikaci nepotřebuje, přesto ji tenhle dostal a doplnil ji mladistvým elánem, nadšením a tryskající energií.“

Letošní, 64. ročník Smetanovy Litomyšle končí. Maratón pětačtyřiceti pořadů realizovalo přes 2700 účinkujících a všichni přinesli nějaký bonus, kterým brali divákům dech. Zdálo by se, že publikum proto nemůže už nic překvapit. A přesto se Velké finále, které se konalo v neděli 3. července, stalo jedním velkým překvapením.

Číst dál…

Lieder Company s příchutí Francie v neděli na Novoměstské radnici se světovou a českou premiérou

Jako třetí koncert své koncertní sezóny připravil spolek Lieder Company na neděli 26. června od 19:30 hodin na pražské Novoměstské radnici koncert s názvem S příchutí Francie. Po dvou čistě francouzsky orientovaných koncertech je tento zaměřen na díla, ke kterým našli jejich autoři inspiraci právě ve francouzské kultuře, ačkoliv sami Francouzi nebyli.…

Číst dál…

VÝHERCE VSTUPENEK:
Kalifornský víkend na Musica Orbis

Další přední mládežnické soubory ze zahraničí představí tento víkend mezinárodní koncertní cyklus Musica Orbis. V pátek 24. června vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina California Youth Symphony, orchestr slavící letos 70 let od svého vzniku. V sobotu naváže ve Smetanově síni Obecního domu Golden State Youth Orchestra a právě o vstupenky na tento koncert jsme soutěžili. Oba…

Číst dál…

Česká filharmonie na Hradčanském náměstí – kouzelný závěr sezóny

„Kontrasty pronikavé žesťové sekce s malebnými smyčcovými melodiemi a barevnými běhy dechových nástrojů zaručovaly poutavý zážitek, který nedal dlouho odpočinout.“

„Osobně bych možná měl potřebu vše v open air koncertech poněkud ‚pošoupnout‘ dopředu, ale Wayne Marshall dokázal i přes to vytvořit nádhernou strnulou atmosféru této věty, za což mu patří veliký obdiv.“

„Takové virtuózní dílo, jakým jsou Cikánské melodie, lehce svádí k přehnanému emočnímu výlevu, kterému ale Mráček nepodlehl, a naopak předvedl upřímnou interpretaci plnou srdce.“

Ve středu se na Hradčanském náměstí na Pražském hradě uskutečnil závěrečný koncert této sezóny České filharmonie. Dirigent Wayne Marshall si pro tuto odlehčenou open air událost připravil program známých muzikálových melodií od George Gershwina a Leonarda Bernsteina, doplněných o skladbu od mistra filmové hudby Johna Williamse, ale také například i mexického skladatele Artura Márqueze. V neposlední řadě vystoupil laureát Ceny Jiřího Bělohlávka z roku 2021, vynikající houslista Jan Mráček, který předvedl virtuózní výkon ve skladbě Cikánské melodie pro housle a orchestr od Pabla de Sarasateho.

Číst dál…

Novým ředitelem festivalu Pražské jaro je Pavel Trojan

Mezinárodní hudební Festival Pražské jaro má nového ředitele. Romana Bělora ve funkci vystřídá jeho dosavadní zástupce Pavel Trojan. Na včerejším zasedání ho jmenovala správní rada festivalu. Funkce se ujme 1. srpna. Rada zároveň zvolila Romana Bělora za svého člena, takže se bude v rámci její činnosti na řízení společnosti i nadále podílet.  Pavel…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Kalifornský víkend na Musica Orbis

Další přední mládežnické soubory ze zahraničí představí tento víkend mezinárodní koncertní cyklus Musica Orbis. V pátek 24. června vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina California Youth Symphony, orchestr slavící letos 70 let od svého vzniku. V sobotu naváže ve Smetanově síni Obecního domu Golden State Youth Orchestra a právě na jeho koncert můžete vyhrát…

Číst dál…

Česká filharmonie na Hradčanském náměstí a pro Jiřího Bělohlávka

Památce Jiřího Bělohlávka bude věnován středeční tradiční Open Air koncert České filharmonie. Po dvou letech, kdy orchestr musel kvůli restrikcím uzavřít svou sezonu na Státním zámku Sychrov, se letos vrací na Hradčanské náměstí. Program sestavený z jazzových, filmových a muzikálových inspirací připravil britský dirigent Wayne Marshall. Sólistou bude houslista a koncertní mistr České…

Číst dál…

Michael Tilson Thomas poprvé s Českou filharmonií od středy do pátku

Americký dirigent Michael Tilson Thomas, který se Sanfranciským symfonickým orchestrem v uplynulých třech dekádách navštívil Prahu sedmkrát, bude poprvé řídit Českou filharmonii. Na koncertech od středy 8. do pátku 10. června bude dirigovat Symfonii C dur Franze Schuberta a suitu z baletu Apalačské jaro Aarona Coplanda, kterou první český orchestr nastuduje teprve potřetí…

Číst dál…

Lazebník sevillský v Salcburku. Když Villazón režíruje Bartoli

„Villazón svého Lazebníka umístil do skladiště filmových studií, kde si jakýsi správce Arnoldo pouští staré černobílé filmy.“

„Cecilia Bartoli jako Rosina doslova triumfovala. Opět dokázala, že její pěvecká technika a hlasové schopnosti jsou s to odolávat času.“

„Navzdory některým výhradám se jedná o v mnoha směrech výjimečnou produkci, odsouzenou k nezvratnému úspěchu.“

Letošní Salcburský svatodušní festival zvolil slogan „Vítejte v Seville“. Největším tahákem čtyřdenní přehlídky byla jako obvykle premiéra nové operní inscenace, v tomto případě Lazebníka sevillského Gioacchina Rossiniho. V hlavních rolích se představili Cecilia Bartoli a Edgardo Rocha. To vše pod režisérským vedením Rolanda Villazóna.

Číst dál…