„Festival s optimismem slibuje po dlouhé přestávce návštěvníkům živou hudbu a umělcům skutečné publikum.“ „S optimismem nám vlastním věříme, že se Smetanova Litomyšl i v letošním roce uskuteční. Nespoléháme však jen na naši pověstnou ´kliku´, ale pro jistotu připravujeme hned několik variant.“ „První varianta počítá s programem od 10. června, druhá od 1. července.“…
Klasika v souvislostech (22)
Světoběžník Martinů v New Yorku
„Nic to však nebylo proti dlouhým měsícům, které strávili na útěku z Paříže.“
„On vůbec Martinů prchal z New Yorku na venkov, jak to šlo.“
„V New Yorku Martinů zůstal do roku 1953, pak se tam z Evropy vrátil ještě v roce 1956. Napsal tam řadu svých nejlepších i nejpamátnějších děl.“
Světoběžníkem nebyl Bohuslav Martinů dobrovolně, ale úplně nedobrovolně se jím nestal. Do Paříže odešel v roce 1923 z vlastního rozhodnutí. Za hudbou, za podněty, s touhou po rozšíření obzorů, která se mu bohatě naplnila. Když se po druhé světové válce, během čtrnácti let života, které mu zbyly, nedokázal vrátit do vlasti, byl už pasivním účastníkem událostí…
Klasika v souvislostech (21)
Béla Bartók mezi Bratislavou a New Yorkem
„Stal se v oboru etnomuzikologie mezinárodně uznávanou autoritou, renomovaným sběratelem a upravovatelem folklóru. Jeho rané, ale i mnohé pozdější skladby jsou tím rozhodně ovlivněny.“
„Cesta Bély Bartóka k mezinárodnímu uznání jako skladatele byla poměrně delší.“
„Třetí klavírní koncert byl narozeninovým dárkem pro manželku pianistku. Měl premiéru půl roku po skladatelově úmrtí.“
Umělecký vývoj Bély Bartóka se ubíral cestou od novoromantických vzorů a od Richarda Strausse a Clauda Debussyho přes dotyk se symbolismem a expresionismem a přes silnou inspiraci v lidové hudbě až po osobitou syntézu racionálního novátorství a emocionality. Skladatelův život se uzavřel v emigraci v New Yorku 26. září 1945, bylo mu pouhých čtyřiašedesát let. Dnes jsme si připomněli 140 let od jeho narození.
Březnový online Koncert na přání Moravské filharmonie Olomouc
Moravská filharmonie Olomouc odehraje 11. března od 19 hodin online koncert, jehož program si vyberou samotní příznivci orchestru. Stream bude možné sledovat na webu nebo na Facebooku MFO. Diváci mohou hlasovat pro nabídnuté skladby, a sice pro jednu kratší na začátek – Sukovo Fantastické scherzo, předehru k Rossiniho Vilému Tellovi či pro…
Klasika v souvislostech (1)
Bernstein mezi New Yorkem a Prahou
„Jeho osmipokojové apartmá na druhém podlaží mělo číslo 23 a bylo z něj vidět na Central Park. Kdopak ty prostory asi obývá dnes…?“
„V Praze všechny okouzloval i v soukromí. Na večírku u Rafaela Kubelíka, šéfa České filharmonie i festivalu Pražské jaro, který tehdy bydlel na Smetanově nábřeží, strávil prý většinu času u klavíru.“
„Sledovali jsme ho s nepopsatelnými pocity – ve směsici nadšení z hudby i ze svobody. A tlačili jsme se v chodbě u dirigentského salonku, abychom ho zahlédli zblízka…“
Hledáme a nacházíme několik adres v New Yorku, které spojuje jméno Leonarda Bernsteina. Život charismatického dirigenta, geniálního skladatele, existenciálně hlubokého vykladače díla Gustava Mahlera, autora muzikálů i symfonií, excentrického bisexuála a televizního popularizátora hudby se na Manhattanu uzavřel před třiceti lety, 14. října 1990. Připomínáme si současně, že na začátku i na konci jeho umělecké dráhy figuruje – pro nás památným způsobem – Praha.
ČT art dokumenty: Leoš Janáček – velký příběh 20. století a West Side Story
Zítra, 14. října, bude na programu ČT art od 20:15 hodin k vidění premiéra koprodukčního dokumentu České televize a britské společnosti Poorhouse International Leoš Janáček – velký příběh 20. století. Dvaapadesátiminutový snímek cyklu Klobouk dolů režíroval Vlastimil Šimůnek. „Patří mezi největší evropské skladatele 20. století. Jeho cesta k uznání a slávě ale vůbec nebyla…
BBC Proms, jak je neznáme
„Slogan zve k poslechu programů sestavených z těch nejlepších a nejzajímavějších snímků z minulosti festivalu.“
„Kultovní závěrečný večer Last Night of the Proms bude řídit dirigentka Dalia Stasevska.“
„Jiří Bělohlávek označil BBC Proms za největší a nejdemokratičtější festival na světě.“
Londýnský hudební festival BBC Proms se letos koná v jiné podobě. Kopíruje po osm týdnů od poloviny července do poloviny září obvyklý termín, ale prvních šest z nich se odehrává jen ve virtuálním prostoru – vše z nahrávek. Jen poslední dva týdny by se měly uskutečnit už živě v Royal Albert Hall, i když zřejmě bez publika. Festivalu je letos rovných 125 let, ale jeho průběh se musel podřídit opatřením přijatým v Británii proti šíření pandemie.
Mozartova Velká mše
„Mozartova Mše c moll se podle všeho měla stát skutečně velkým, monumentálním slavnostním dílem, v chrámové hudbě označovaným „missa solemnis.“
„Vezme-li se v úvahu, jaký významný mezník představuje Mše c moll v Mozartově skladatelském vývoji, pak v tomto smyslu, i přes její nedokončenost a určitou stylovou nesourodost, jí označení „Velká mše“ náleží plným právem.“
„Prozatím asi k nejodvážnějším (a současně i do jisté míry velmi kontroverzním) náleží rekonstrukce „plně dokončené“ verze díla z pera muzikologa Roberta D. Levina. Prvně zazněla v lednu 2005 v nastudování Helmutha Rillinga.“
Od jedné z nejstarších nahrávek z roku 1955 až po ty nedávné, včetně mnoha historicky poučených s dobovými nástroji, je diskografie Mozartovy Mše c moll mimořádně rozsáhlá. Stejně nepřehledná jako nesčetné pokusy dílo dokomponovat či rekonstruovat. Autorem nedokončenou skladbu popisuje Libor Dřevikovský podrobně z hlediska stylu i okolností. Z nahrávek nevybírá jen jednu, rozhodnutí nechává na uměleckých preferencích posluchače. Z mnoha obalů existujících desek nicméně přece jen jeden zvolil nakonec jako důležitý – ten s nahrávkou Helmutha Rillinga.
Jan Kučera: Na lítost není čas
„Dostávám spoustu obrázků od dětí a poděkování od rodičů a učitelů. To je nejkrásnější odměna.“
„Jedině tak to lze s nadhledem a bez paniky překonat.“
„Pokud karanténní období takto tráví všichni skladatelé, vypadá to, že budou všechny orchestry a soubory brzy zavaleny novou muzikou.“
Jak prožívá pro mnohé umělce zastavený, nebo alespoň zpomalený čas v době koronaviru dirigent, skladatel a klavírista Jan Kučera? Vnímá úspěch svých aktuálních YouTube příspěvků jako výzvu do budoucna? A na co se těší, až pomine všeobecná karanténa?
Ostrava uvede legendární West Side Story
Legendární muzikál West Side Story uvede Národní divadlo moravskoslezské v ostravské premiéře ve čtvrtek 6. února, ve druhé premiéře pak v sobotu 8. února. Příběh inspirovaný nesmrtelnou Shakespearovou tragédií Romeo a Julie patří již více než šedesát let k vrcholům hudebního divadla. Muzikál Leonarda Bernsteina uvádí divadlo na základě koncepce Jeroma Robbinse v režii Jiřího…
Operní cesta do Betléma.
Menottiho Amahl a noční návštěvníci
„Konzul je dodnes považovaný za Menottiho mistrovský opus, za který získal Pulitzerovu cenu za hudbu a cenu New York Drama Critic’s Circle Award.“
„Zhruba hodinová jednoaktovka Amahl and the Night Visitors měla takový úspěch, že se stala pravidelnou součástí vánočního programu televize NBC.“
„Alastair Willis řídí početný soubor se zjevnou znalostí Menottiho kompozičního stylu i smyslem pro budování dynamické a zvukové vyrovnanosti vokálně instrumentálního díla.“
Vánoční příběh se odráží v řadě hudebních děl, menších i větších. Jedním z nich je i jednoaktovka Amahl a noční návštěvníci, která byla z anglického originálu přeložena do italštiny, němčiny, francouzštiny i polštiny a ve světě je už od roku 1951, kdy měla premiéru, nesmírně populární. V České republice však zatím na svůj debut čeká…
Lucie Kaňková ve skvělé formě
„Lucie Kaňková vytvořila prvním číslem s Danielem Matouškem příjemnou, uvolněnou atmosféru a uvedla celý Sál Martinů do děje.“ „Pokud v první půli koncertu předvedla Lucie Kaňková svůj výborný dramatický potenciál, v půli druhé svůj výkon ještě vygradovala.“ „Naprostou špičku večeru nasadila fantastickým provedením árie Ariadny Thésée, je respire.“ Postava pařížské kurtizány Violetty Valéry je…
Předvánoční čas ve společnosti Bohuslava Martinů
V neděli začíná 25. ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů. Letošní 60. výročí úmrtí skladatele připomene vlastními i spřátelenými koncerty, ve kterých nabídne písňovou, komorní i orchestrální tvorbu. Kromě jednoho koncertu v Rakovníku se přehlídka koná v prestižních pražských sálech od 24. listopadu do 17. prosince. Zahajovací koncert chystá na neděli 24. listopadu do Španělského sálu…
9. ročník Letní divadelní školy v Ostravě
Ve znamení hudby a pohybu se ponese i letošní devátý ročník Letní divadelní školy v Ostravě. Pořádá ji Ateliér pro divadelní vzdělávání při Národním divadle moravskoslezském a potrvá opět dva dny, a to ve čtvrtek a v pátek 29. a 30. srpna. Ateliér přizval ke spolupráci Divadlo Petra Bezruče i Komorní scénu Aréna. „Letos zapojíme opět všechny soubory našeho divadla,…
Orchestr mladých EU – hráči oddaní hudbě i svému dirigentovi
„Vasilij Petrenko, který orchestr vede od roku 2015, je viditelně oblíbeným, ne-li milovaným dirigentem.“ „Sólista interpretaci promyšleně budoval na kontrastech.“ „O interpretaci Mahlera lze mluvit v superlativech. Málokdy se vidí taková symbióza tělesa a dirigenta!“ Je pokaždé svátek slyšet jeden z nejlepších mládežnických orchestrů světa – Orchestr mladých Evropské unie –, jehož historie…
Národní divadlo moravskoslezské a premiéry v nadcházející sezoně
Pět operních premiér, slavnostní operní koncert, dva balety a jeden mimořádný taneční večer, dva muzikály a jedna opereta – to je bilance nadcházející sezony 2019/2020, kterou s koncem té stávající potvrdilo Národní divadlo moravskoslezské. 17. a 19. října v Divadle Antonína Dvořáka zahájí premiérou Rusalky autora, po kterém je divadlo pojmenováno, a to v režii Radovana Lipuse…
Slavnosti svobody s Plzeňskou filharmonií na náměstí
„Venku bylo při zahájení akce sotva 11 stupňů Celsia, po skončení ještě o dva méně.“ „Skladby byly zvoleny s ohledem na přítomné, většinou ´neabonentní´ publikum.“ „Pro popularizaci ´vážné´ hudby tyto programy určitě hodně znamenají.“ Jubilejní třicáté Slavnosti svobody v Plzni se rozhodli organizátoři oživit klasickou hudbou. Tradiční májová akce pořádaná magistrátem má za…
Na filharmoniky v Hradci přišlo jaro
„Královéhradečtí filharmonici se stali předním tělesem z těch, která se neobávají zkoumat a interpretovat moderní hudbu 20. a 21. století.“ „Mám za to, že hlavním cílem velkolepě pojatého večera bylo dát najevo hudebnímu světu, jak skvělými hráči na dechové nástroje dnes orchestr disponuje.“ „Diego Chenna svůj nástroj ovládá s elegancí a lehkostí, interpretuje přesně a bez…
Od Salieriho po Bernsteina, od Rossiniho po Glasse.
Ostrava v sezóně 2019/2020
„Začátky ostravské scény před sto lety připomene Rusalka a Maškarní ples.“
„Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda, brněnského rodáka, zazní sto let po světové premiéře, v Ostravě poprvé.“
„V české premiéře uvede ostravské divadlo komorní operu Proces od Philipa Glasse podle prózy Franze Kafky.“
Rusalka se v Ostravě za dosavadní stovku let operního provozu objeví už potřinácté, ale Salieriho Škola žárlivých naopak poprvé, stejně jako Korngoldovo Mrtvé město, Glassův Proces a Bernsteinova West Side Story. V příští sezóně k těmto titulům přibude také Verdiho Maškarní ples, klasická opereta a další muzikál a v baletu mimo jiné večer na Rossiniho hudbu.
Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků
„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“
„S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“
„Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“
Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem Leoše Janáčka a Leonarda Bernsteina, několika nových šéfdirigentů, jubilejního ročníku Smetanovy Litomyšle a desítek dalších zajímavých koncertů a operních představení… A byl také rokem vzniku portálu KlasikaPlus.
Hovory s Bohem, Dykem a se sebou
„Takovou fúzi dovede jedině Leonard Bernstein. A k takové fúzi se nehodí nikdo lépe než Jan Kučera.“
„Hodně otázek? Lenny jich naservíroval ještě mnohem víc. Asi víc, než odpovědí.“
„Dyk předvedl obrovskou paletu výrazu pěveckého i hereckého.“
Bernsteinova Mše, radikální a provokativní skladba balancující na hranách mezi klasikou, rockem, jazzem a muzikálem, se v hudebním nastudování Jana Kučery, na scéně a v režii bratrů Cabanů a se zpěvákem Vojtěchem Dykem v hlavní roli Celebranta vrátila dvěma představeními do Prahy. První z nich se ve Fóru Karlín uskutečnilo v pondělí.
Sestry Labèqueovy v Praze oslnily
„Teprve ze hry sester Labèqueových jsem pochopila, co znamená být interpretačně svobodný.“ „Všechny Glassovy skladby se v jejich podání vylouply jako hudební skvosty v pravých rukou.“ „Bernsteina zahráli takovým způsobem, že publikum aplaudovalo po jednotlivých částech a na konci vyskočilo ze sedadel.“ Pozdě, ale přece, chtělo by se napsat v souvislosti se dvěma pražskými…
Židovský Kadiš na křesťanské Dušičky
„Brittenova Sinfonia da requiem je jeho nejdramatičtější dílo vůbec.“ „Žalmová symfonie Igora Stravinského má velmi neobvyklou instrumentaci.“ „Bernsteinův Kaddish není chvalozpěv, ale dialog člověka s Bohem.“ FILHARMONIE BRNO připomněla koncertem stručně nazvaným Bernstein 100 letošní jubileum narození amerického skladatele a dirigenta. Byl věnován hudbě dvacátého století, třem výjimečným duchovním dílům. V sále Stadionu zazněla…
Mahlerovo Vzkříšení jako symbol i událost
„Naše existence má smysl, nic neumírá navždy.“ „A pak přijde ve ztišení celého aparátu téměř neslyšný začátek zpěvu sboru…“ „Publikum odpoledního koncertu reagovalo po doznění bouřlivě, až moc brzy.“ Mahlerova Symfonie Vzkříšení 28. října na koncertě v Carnegie Hall byla uměleckou událostí – a pro ty, kdo věděli nebo chtěli vědět, také…
Bernstein + Mahler
„Spojit Bernsteina a Mahlera byl dobrý dramaturgický nápad.“ „Soprán dospělé ženy nemůže dodat pasážím stejnou barvu jako soprán chlapecký.“ „SOČR vstoupil do sezóny důstojně, ambiciózně a zajímavě.“ Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupil do další abonentní sezony koncertem rozkročeným mezi Mahlerem a Bernsteinem, mezi světským a duchovním, mezi hudbou náročnou a provokující a hudbou upřímnou a chytlavou. Program…
Právě doznělo (1)
SOČR zahájil bernsteinovsky
Bernsteinovy Chichesterské žalmy, Bernsteinův žák, 4. symfonie Gustava Mahlera, kterou Bernstein též dirigoval, izraelská sopranistka… Úvodní večer abonentní sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu nesl jednoznačnou tematickou linku. Bezprostřední dojmy z koncertu zachytil hudební publicista Petr Veber. Otevíráme nový SeriálPlus „Právě doznělo“. Detailní informace přineseme v rubrice ReflexePlus.
Dvořákova Amerika
„S moderní tvorbou si Zimermana při zběžném uvažování spojuje málokdo.“
„Ideální příležitost pro Zimermanova úhozová kouzla v nejtišší dynamice.“
„Te Deum je jednoznačně lepší. Ale Americký prapor není nezajímavý.“
KRYSTIAN ZIMERMAN je hvězdou první velikosti s pověstí senzitivního interpreta zejména romantické hudby. Festival Dvořákova Praha ho získal pro jiný kontext – jako sólistu v Bernsteinově Druhé symfonii zvané Věk úzkosti. Jak se dalo čekat, i z toho byla událost.
Camerata Salzburg oslnila Bernsteinem i Dvořákem
„Houslového partu v Bernsteinovi se ujala Hilary Hahn. V žádném případě nelze mluvit o záskoku,
„Přestože interpretovaná s vřelostí, nutně to musela být trochu ´jiná´ serenáda, než jak ji máme v uchu.“
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha přivítal na svém druhém koncertu v sobotu 8. září výborný komorní ansámbl Camerata Salzburg s dirigentem Danielem Blendulfem a houslistkou Hilary Hahn. Večer přinesl zajímavou dramaturgii: Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina byla postavena do kontrastu se dvěma skladbami Antonína Dvořáka – Nokturnem H dur a Serenádou E dur.
Leonard Bernstein na festivalu Věčná naděje
„Koncertov venovaných výhradne americkej tvorbe 20. storočia sa v našich končinách nekoná veľa.“
„V programe prevažovali veľmi energické skladby.“
„Tým najlepším na koniec boli Symfonické tance z legendárneho Bernsteinovho muzikálu.“
„Kúsok celkom príjemného muzikálového sentimentu.“
„Festival Věčná naděje vyvrcholí 26. augusta koncertom Gustav Mahler Jugendorchester.“
Živelné rytmy, známe melódie – aj to priniesol „americký“ večer festivalu Věčná naděje. Symfonický orchester Českého rozhlasu spoločne s Janom Kučerom pripravil niekoľko pozoruhodných momentov, celkom symbolicky najmä v dielach jubilujúceho Leonarda Bernsteina.
Srdeční Bernstein… Aneb sté výročí narození hudebního génia
„Štosy katalogů gramofonových firem byly v dřevně predinternetové době takřka jediná možnost, jak se dozvědět, co je v této oblasti na trhu k mání.“
„Záznam On the Town byl inzerován jako obzvlášť významný hold nedávno zesnulému skladateli.“
„Muzikálový debut teprve šestadvacetiletého skladatele je hudebně nápaditým, energickým a na první poslech strhujícím dílem.“
„Standardního není na On the Town (ostatně ani na žádném jiném Bernsteinově muzikalovém opusu) vůbec nic.“
„V podstatě jednoduché zadání “Twenty four hours in New York” vyplnil Bernstein směsí hudby, která má šanci uchvátit svou invencí i ortodoxní milovníky klasiky.“
Leonard Bernstein (25. srpna 1918, Lawrence, Massachusetts, USA – 14. října 1990, The Dakota, New York, USA)
CD: On the Town, Deutsche Grammophon, 1993.























