KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Leoš Janáček v zahraničí, od Bratislavy po Kalifornii

„V londýnském koncertním uvedení Káti Kabanové zpívá Varvaru mezzosopranistka Magdalena Kožená.“ „Filharmonie Brno zahraje v Americe vedle Glasse, Dvořáka a Martinů také Janáčkovu rapsodii Taras Bulba, Sinfoniettu a Glagolskou mši.“ „Konvergencie nabídnou v Bratislavě od 9. do 12. března všechny zásadní Janáčkovy komorní opusy.“ Březnový komorní festival Konvergencie je letos věnován v Bratislavě Leoši Janáčkovi.…

Číst dál…

Sto let od narození operní pěvkyně Marie Steinerové

Sólistka  brněnské opery a zároveň stěžejní představitelka především janáčkovských rolí Marie Steinerová by 10. ledna oslavila sto let. Národní divadlo Brno pěvkyni proto věnuje představení Pucciniho Toscy, a to dne 10. února v Janáčkově divadle. V prvním pořadí foyeru divadla je od 10. ledna také vystaven portrét umělkyně. Marie Steinerová, rozená Štrosová, pocházela z umělecky založené…

Číst dál…

Tomáš Jamník a Josef Špaček zahrají v New Yorku

V pondělí 9. ledna ve Velkém sále České národní budovy v New Yorku společně vystoupí violoncellista Tomáš Jamník a houslista Josef Špaček. Akci s hudbou Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Gideona Kleina a Erwina Schulhoffa pořádá České centrum New York ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v New Yorku. Událost souvisí s třicátým výročím vzniku samostatné České republiky…

Číst dál…

ČRo D-dur: První týden roku

„Věděli jste, že první učitel hudby Antonína Dvořáka, pomocný učitel a regenschori ve Zlonicích Antonín Liehman, byl docela pilným skladatelem?“ „Opera Dianin strom od Vicente Martína y Soler na libreto da Ponteho měla premiéru v roce 1787. Pokud se s ní chcete seznámit, musíte si na ni vyhradit noční čas.“ „Úplnou raritou jsou…

Číst dál…

CD Japonsko-české inspirace Plzeňské filharmonie

Na konci září se v plzeňské Měšťanské besedě konala malá slavnost – světlo světa spatřily „Japonsko-české inspirace“, nové CD Plzeňské filharmonie. Své požehnání mu dal plzeňský biskup Tomáš Holub, pozvání přijal i japonský velvyslanec Hideo Suzuki. Na disku, který vydalo německé vydavatelství ARS Produktion, posluchači najdou dílo japonského skladatele Akiry Ifukubeho a Leoše…

Číst dál…

Robert Kružík: Vždy potřebuji, aby mne hudba naplňovala, bez ohledu na styl

„Generace dirigentů, kteří jsou dnes na vrcholu, vystudovala na AMU. Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Jakub Klecker a ještě i já, všichni pocházíme z moravské metropole a šli jsme do Prahy za možnostmi, které AMU poskytovala.“

„Především vím, že nikdy nesmím orchestr podceňovat. Hráči poznají hned, jak je dirigent připraven a taky jak slyší. Poznám, kdy mne zkouší a kdy si dělají legraci, nebo naopak mlží.“

„Mám rád nová prostředí a kolektivy a rád poznávám jejich specifika, která jsou dána jednak krajem, kde orchestr působí, a samozřejmě hlavně lidmi, kteří tu hrají.“

Robert Kružík je dirigent, který vzešel z brněnského hudebního prostředí a přes své mládí se už stačil etablovat u několika divadel a orchestrů. Všude překvapuje svým nadhledem, precizností a spolehlivými uměleckými výkony.

Číst dál…

První CD Adama Suka od vydavatelství ARTA Records

„Vydavatelství ARTA Records bylo založeno roku 1991 s cílem mapovat takzvané menšinové žánry v tehdejším Československu.“

„První v pořadí je Preludium a fuga C dur BWV 547 Johanna Sebastiana Bacha. Kompozice pro začátek poslechu ideální.“

„Disk se nachází v papírovém obalu. Škoda, že booklet neobsahuje ani jedinou fotografii související s brněnským natáčením.“

Adam Suk, sedmnáctiletý varhaník z Pardubic, natočil během letošního léta své první profilové CD na Mathisových varhanách v Brně. Nese název Adam Suk – Organ Recital. V listopadu ho vydalo pražské vydavatelství ARTA Records a je dostupné na e-shopu. Jeho nahrávaní jsme přiblížili v nedávném rozhovoru s Adamem. V souvislosti s tím nyní probíhá sbírka na doméně Hithit, která má za cíl…

Číst dál…

ISHA trio – Milostné příběhy barevné i černobílé

„Hlas Lucie Rozsnyó v této písni zněl, jako by zpívala v podstatě jen pro sebe, vytvářela více barvu, která se pojila s flétnou, než aby přinášela svébytnou entitu.“

„Musím uznat, že teprve v těchto písních mě Lucie Rozsnyó naplno přesvědčila, že dokáže prodat, co v ní je.“

„Skoro by se dalo říct, že na druhou polovinu přišly tři daleko sebevědomější interpretky, začaly vyprávět příběhy a okouzlovat posluchače o mnoho širší paletou barev.“

V rámci festivalu České doteky hudby se 18. prosince dopoledne uskutečnilo na Novoměstské radnici „Nedělní milostné komorní matiné“ s anglickým názvem „Love Stories“. Interpretkami koncertu bylo brněnské ISHA trio ve složení sopránu Lucie Rozsnyó, flétny Kristiny Vaculové a klavíru Sáry Medkové. Ačkoliv by se z názvu mohlo zdát, že bude program orientovaný na zahraniční autory, opak byl pravdou.

Číst dál…

Autorita Jakuba Hrůši
Česká filharmonie s houslistou Kavakosem a českými autory

„Krčkova symfonie je ukotvena konvenčněji, ale zachycuje a vyjadřuje svůj vlastní svět, dostatečně odpoutaný od jinde a jindy slyšeného.“

„Leonidas Kavakos se ujal Martinů bezchybně, s nadhledem a s chutí, pevným tónem, který je nezbytný.“

„Hrůša řídil zrale, jako velká autorita, ale zůstává v něm nadále i kus kluka.“

Prosincový návrat Jakuba Hrůši před Českou filharmonii byl svátkem. Koncertní program sestavený z děl tří českých autorů měl světové parametry. Janáčkova Sinfonietta dostala neslýchanou porci energie, Druhý houslový koncert Bohuslava Martinů velkolepost. A k tomu zazněla v premiéře působivá Sedmá symfonie Jaroslava Krčka.

Číst dál…

Česká filharmonie s Krčkem, Hrůšou a Kavakosem

Dirigent Jakub Hrůša se na třech koncertech od 14. do 16. prosince znovu setká s Českou filharmonií. Vedle slavné Sinfonietty Leoše Janáčka premiérově uvede Sedmou symfonii Jaroslava Krčka. S Druhým houslovým koncertem Bohuslava Martinů se k České filharmonii vrátí Leonidas Kavakos. Česká filharmonie za řízení hlavního hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši uvede další světovou…

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia ve vídeňském Musikvereinu

Orchestr PKF – Prague Philharmonia vystoupí v pondělí 12. prosince ve vídeňském Musikvereinu. Pod taktovkou Floriana Krumpöcka tam zaznějí díla Brahmse, Janáčka a Mozarta. Program, který ve Vídni zazní, uvedla PKF – Prague Philharmonia nejdříve v Praze v rámci svých abonentních koncertů. S rakouským klavíristou a dirigentem Florianem Krumpöckem se tak orchestr už seznámil. „Hrát v Praze…

Číst dál…

Gianluca Capuano: Les Musiciens du Prince-Monaco je mé „Ferrari“

„Světová premiéra opery La clemenza di Tito se uskutečnila v Praze roku 1791, a proto má pro nás velký význam, že můžeme dílo ve vaší metropoli provést.“

„Projekt koncertního provedení opery La clemenza di Tito poprvé umožnil spolupráci souboru Il canto di Orfeo a orchestru Les Musiciens du Prince-Monaco.“

„Zcela zvláštní vztah mám k hudbě Leoše Janáčka, zejména k jeho operám, které bych chtěl někdy dirigovat.“

Významný italský dirigent, skladatel a cembalista Gianluca Capuano je zakladatelem souboru Il canto di Orfeo, který se specializuje na interpretaci staré hudby. Před třemi lety se stal hlavním dirigentem světoznámého orchestru Les Musiciens du Prince-Monaco, u jehož zrodu stála slavná italská koloraturní mezzosopranistka Cecilia Bartoli. Obě tělesa měl dirigent řídit 9. prosince 2022 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze během koncertního provedení Mozartovy opery La clemenza di Tito s Cecilií Bartoli v roli Sexta. Koncert, kterým mělo vyvrcholit evropské turné, byl však kvůli onemocnění slavné mezzosopranistky zrušen a přesunut na nový termín, který zatím nebyl stanoven. U příležitosti turné a pražského provedení poskytl Gianluca Capuano exkluzivní interview pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

V Janáčkově divadle se vznášel Anděl smrti. Asrael Josefa Suka

„Dramaturg vybral díla, která byla všechna vytvořena ještě mladými skladateli, kteří se potýkali s ranami osudu a ve své tvorbě se snažili se s nimi vyrovnat.“

„Následovaly Písně potulného tovaryše Gustava Mahlera, písňový cyklus na vlastní slova skladatele, který zazněl v podání barytonisty Romana Hozy.“

„Po přestávce přišlo nejrozsáhlejší dílo, Symfonie ‚Asrael‘ Josefa Suka, a posluchače čekalo plných šedesát minut nádherné, ale na poslech velmi obtížné hudby.“

Filharmonie Brno zahrála ve čtvrtek 1. prosince 2022 první abonentní koncert v cyklu Filharmonie v divadle II. Byl to večer, který přinesl náročný, a přitom krásný repertoár. Před orchestr se postavil mladý dirigent Robert Kružík, který od prvního kroku na pódium dal najevo ráznost a maximální připravenost a soustředěnost, aby v Janáčkově divadle přednesl raná díla Leoše Janáčka, Gustava Mahlera a Josefa Suka.

Číst dál…

Belle Epoque na Smetanově Litomyšli 2023

„Krásné časy končí, když přestaneme vnímat harmonii zázraků kolem sebe.“ „Operní inscenace na nádvoří ani příští rok kvůli částečné rekonstrukci zámku v programu nebudou. Nahradí je operní galakoncerty.“ „Posluchači se vedle hvězd mohou těšit na pořad Gala Puccini nebo na koncertní průřez dvěma operami Bohuslava Martinů – Řecké pašije a Hry o Marii.“…

Číst dál…

Doležalovo kvarteto pozve Stanislava Khristenka

Třetí koncert festivalu Qu@rtet+ nabídne v pondělí 28. listopadu v Sále Martinů na pražské HAMU skladby Vítězslava Nováka, Ivana Kurtze, Leoše Janáčka a Johanessa Brahmse. Hlavním hostem pořadatelského souboru Doležalovo kvarteto bude ukrajinsko-americký klavírista Stanislav Khristenko. Po vystoupení v Praze pak bude debutovat ve velkém sále síně Carnegie Hall v New Yorku. Speciálním hostem bude…

Číst dál…

Slavnostní odhalení pamětní desky Kamile Stösslové v Písku

Pamětní deska Kamily Stösslové, múzy Leoše Janáčka, bude odhalena v neděli 27. listopadu v 15 hodin v Přemyslově ulici č. p. 17 v Písku. Kamila Stösslová, dívčím příjmením Neumannová, se narodila v roce 1891 v Putimi a zemřela v roce 1935 právě v Písku. Janáček se s ní seznámil v roce 1917 v lázních Luhačovice. Slavnému skladateli byla inspirací pro mnoho…

Číst dál…

Slovenský komorní orchestr v bratislavské Redutě a pařížském Saint-Germain-des-Prés

Slovenský komorní orchestr s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem zahraje v neděli 27. listopadu od 16 hodin v Malém sále Slovenské filharmonie. V pátek 2. prosince se soubor s harfistkou Slovenské filharmonie Katarínou Turnerovou představí v Paříži. „Na úvod nedeľného popoludnia zaznie Koncert pre sláčikový orchester Nina Rotu, autora hudby k viacerým Felliniho a Viscontiho filmom. Nasledovať bude Suita…

Číst dál…

Simon Rattle na cestě od Dvořáka k Janáčkovi

„V rozezpívaném orchestru zaznívaly poetické tóny a Magdalena Kožená dala písním punc slovní i hudební poezie, milou výslovnost a lahodné hloubky i výšky.“

„Simon Rattle neomylně a jasně podněcuje drobné detaily vystupující na pozadí zásadnějších proporcí, nachází neobvyklá nasvícení známých, nenápadných či zdánlivě nedůležitých míst nebo dokonce přináší celé nové pohledy.“

„Málokdy je možné slyšet partituru Tarase Bulby rozehranou do takových nuancí, do takové jemnosti i ráznosti, básnivosti i reálnosti, do tak podrobně dynamicky tvořené polyfonie, jak se ten večer podařilo.“

Druhý týden rezidence, kterou v této sezóně realizují u České filharmonie Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle, přinesl méně známé písňové cykly a nesmírně zajímavě provedené symfonické skladby českých klasiků – Dvořákovu báseň Holoubek a Janáčkovu rapsodii Taras Bulba.

Číst dál…

Začíná Soutěž Nadace Bohuslava Martinů a festival Dny Bohuslava Martinů

Festival Dny Bohuslava Martinů, který se uskuteční od 27. listopadu do 17. prosince v pražském Lichtenštejnském paláci a Rudolfinu, přivítá i letos renomované komorní soubory a významné hudebníky. Už tradičně však i nejmladší generaci interpretů, a to v rámci sedmadvacáté Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Součástí osmadvacátého ročníku festivalu bude také světová premiéra skladby Gloria od Jiřího Hlaváče. Dny Bohuslava Martinů jsou…

Číst dál…

ČRo D-dur: Na „živý“ koncert do koncertní síně, nebo k domácímu krbu?

„V rozhlasové řadě Živě ze studia 1 to v pondělí 28. 11. od 20 hodin bude klavírní trio Dechberoucí a Epoque Quartet.“ „Plný symfonický zvuk nabídne středeční vysílání pondělního abonentního koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu.“ „Zkuste se sami vžít do kůže hudebního analytika a srovnejte různé typy sonát, které v tomto týdnu na stanici…

Číst dál…

Benjamin Jusupov oslaví životní jubileum v Brně s pěti premiérami

Benjamin Jusupov, izraelský skladatel, dirigent a klavírista tádžického původu, se vrací do Brna, kde před sedmi lety působil jako rezidenční umělec sezóny. Čekají ho zde tři koncerty – jeden komorní v Besedním domě a dva velké symfonické v Janáčkově divadle, a to od středy 23. do pátku 25. listopadu. „Jeho díla zní Evropanovi exoticky a velice…

Číst dál…

Tomáš Hanus doma v Brně. S Janáčkem

„Režisérka naštěstí neměla ambice pokoušet se přidávat do opery ´svůj´ příběh.“

„Pěvci kompletně tvořili vyrovnaný, dobře vybraný cast a režisérce ochotně hráli. Vesměs dobře se vyrovnali s češtinou a Janáčka zpívali oddaně.“

„Hanusovo vedení celého dramatu bylo podrobné a vášnivé, jak je u něj obvyklé.“

Opera Věc Makropulos v inscenaci Velšské národní opery se stala dalším vrcholem festivalu Janáček Brno 2022. Jak díky režii a scénografii, které podpořily sílu poselství textu Karla Čapka, tak díky hudebnímu nastudování Tomáše Hanuse. Brněnský rodák, ve Walesu působící už šest let, v pátek v Janáčkově divadle se strhujícím dílem skutečně triumfoval.

Číst dál…

Na festivalu Janáček Brno se představil orchestr ze Ženevy

„Houslistka Viktoria Mullova má za sebou hvězdnou kariéru. Její styl hry tomu nasvědčuje, je věcná a rázná, se smyslem pro efekt.“

„Zazněla světová premiéra suity z opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou pro letošní festival vytvořil skladatel Tomáš Ille podle návrhu Tomáše Netopila.“

„Orchestr pod vedením Tomáše Netopila podal Obrázky z výstavy s impresionisticky laděnými barvami, se strašidelně napjatými pianissimy i velebnou mohutnou klenbou Velké brány kyjevské v závěru.“

Smyslem festivalu Janáček Brno 2022 je nejen ukázat, jak se v Brně hraje hudba Leoše Janáčka, ale také mít možnost slyšet, jak díla našeho skladatele interpretují zahraniční umělci. Poté, co Velké divadlo ze Ženevy předvedlo operu Káťa Kabanová, dostal v úterý 15. listopadu v Janáčkově divadle prostor její Orchestre de la Suisse Romande se samostatným programem, který dirigoval Tomáš Netopil. Vedle světové premiéry suity z Janáčkovy opery Věc Makropulos zazněl i Koncert č. 1 a moll pro housle a orchestr, op. 77 Dmitrije Dmitrijeviče Šostakoviče a Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského.

Číst dál…

Mahenovo divadlo *140

Před 140 lety brněnská německy hovořící komunita otevřela Městské divadlo Na hradbách, po požáru Městského divadla Reduta na Zelném trhu v roce 1870 postavené na novém místě v ulici Basteigasse. Národní divadlo Brno připomíná jubileum jedné ze svých scén e-výstavou Mahenovo divadlo *140, která je přístupná od 14. listopadu 2022 do 14.…

Číst dál…

Káťa vroucná i odhodlaná
Ženevští s Corinne Winters na festivalu Janáček Brno

„Některé momenty příběhu ve svém současném divadelním pojetí, vyhýbajícím se romantismu a až na výjimky i realismu, aranžovala Tatjana Gürbaca nápaditě a působivě, ale jiné podpořila odtažitou poetikou.“

„Corinne Winters zpívá a hraje Janáčkovu hrdinku Káťu jako velmi mladou moderní ženu. Působí v roli nesmírně přirozeně.“

„Tomáš Netopil podpořil vroucnost a láskyplnou citovost i dramatické nárazy, vedl těleso náruživě a neúnavně, ve velkoryse krásném spektru tempových a výrazových odstínů.“

Ženevské Velké divadlo bylo v neděli hostem festivalu Janáček Brno. Soubor přivezl čerstvou inscenaci Káti Kabanové, kterou s ním v minulých týdnech společně s režisérkou Tatjanou Gürbacou připravil a v nedávných dnech šestkrát uvedl dirigent Tomáš Netopil. Hvězdou večera v Janáčkově divadle byla v titulní roli americká sopranistka Corinne Winters. Káťu zpívala už v létě na Salcburském festivalu a na jaře v Ženevě předtím ztvárnila Jenůfu. Působila pokaždé mladistvě, zaujatě a nestrojeně.

Číst dál…

Zefka, Janíček a klavír aneb Bezkonkurenčně nejlepší Zápisník zmizelého

„Naprosto uvěřitelně, na dřeň prožitě, v průsečíku realismu a divadelní stylizace, bez náznaku koncertních klišé.“

„Výsledkem bylo provedení díla neslýchaně poutavým způsobem, vzorovým, nedostižným.“

„V případě obou pěvců i pianisty komplexní umělecký výkon, který momentálně nemá v tomto díle konkurenci.“

Mimořádně intenzivní hodina, která zůstane v paměti na hodně dlouho, asi navždy… S takovým pocitem se neodchází z koncertu zdaleka pokaždé. Zážitek ze sobotního brněnského recitálu tenoristy Nickyho Spence, klavíristy Julia Drakea a mezzosopranistky Václavy Krejčí Houskové takovou sílu měl. Především díky téměř až poloscénickému ztvárnění Janáčkova Zápisníku zmizelého, stejnou měrou skvělého pěvecky i pianisticky.

Číst dál…

Slunce Inků nad večerní Redutou

„Pokud bych měla vyzdvihnout jednu věc, byla by to oddanost interpretovanému dílu.“

„Úsporná gesta Pavla Šnajdra i soustředěné výkony Doubravky Součkové a Miroslava Beinhauera daly vyniknout skladbám jako celku.“

„Závěr koncertu se nedá nazvat jinak než strhující a celý večer byl ukázkou výborné dramaturgie i skvělých interpretačních výkonů.“

V pátek 11. 11. se v Mozartově sále divadla Reduta konal v rámci festivalu Janáček Brno koncert souboru Brno Contemporary Orchestra. Na programu byly čtyři skladby – Slunce Inků Edisona Denisova, Capriccio Leoše Janáčka, Concordanza Sofie Asgatovny Gubajduliny a Koncert pro klavír a dechové nástroje Igora Stravinského. Výborná dramaturgie, skvělý zážitek.

Číst dál…

Česká filharmonie k výročí sametové revoluce se Simonem Rattlem a Magdalenou Koženou

Česká filharmonie na Koncertech pro svobodu a demokracii 16. a 17. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina uvede Řecké a Maďarské lidové písně v úpravě Maurice Ravela a Bély Bartóka a Devátou symfonii Gustava Mahlera. K prvnímu českému orchestru se připojí rezidenční umělci letošní koncertní sezóny, dirigent Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená. Druhý koncert vysílá…

Číst dál…

Studenti konzervatoře na festivalu Janáček Brno předvedli půvabné představení. Plačící fontánu.

„V rámci festivalu Janáček Brno se představení odehrálo v místním divadle Reduta dokonce ve dvou večerech.“

„Koláž byla postavena na dopisech, které Olga psala otci z cesty do Petrohradu. Dopisy prosté i jímavé, plné optimismu. A to i přesto, že měla slabé srdce a že tyfus byl proto pro ni fatální.“

„Druhá polovina představení patřila zcela hudbě Leoše Janáčka, především opeře Její pastorkyňa, o které už Olga věděla, že v divadle neuslyší.“

Konzervatoř Brno vděčí za svůj vznik právě Leoši Janáčkovi. Kdyby viděl dnes, kolik studentů zde studuje a s jakými výsledky, měl by jistě radost. A ještě větší radost by měl, kdyby viděl, jaké půvabné pásmo si na jeho počest připravili na festival Janáček Brno. A to pod titulem Plačící fontána, který si vypůjčili z jeho sbírky Hradčanské písničky. Představení provedli dvakrát, v neděli 6. a v úterý 8. listopadu v divadle Reduta.

Číst dál…

Aleš Briscein: Velmi důležité je starat se o své fyzično, ale i o psychiku, chce to nějaký ventil…

„Často se říká, aby se pěvci Janáčkovi vyhýbali, protože prý ničí hlas. Ale to vůbec není pravda! Vždyť se dá zpívat, pěvecká linka tam je!“

„Pěvci, kteří říkají, že se jim Mozart nezpívá dobře, že je jim nepohodlný, že musejí zpívat víc uvolněně, přecházejí důležitou etapu vývoje technického zpívání…“

„Můžu děkovat nahoru, že to můžu dělat, že tu šanci mám, je to vlastně privilegium! V žádném případě to není samozřejmost.“

Úspěšný a zcestovalý tenorista Aleš Briscein už mnoho let zpívá první obor na našich, ale i zahraničních scénách. Vystudoval hru na klarinet a operní zpěv na Pražské konzervatoři a později pokračoval na Západočeské univerzitě v Plzni. Je držitelem Ceny Thálie za rok 2012 za roli Romea v Gounodově opeře Romeo a Julie v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a v roce 2014 ji získal znovu za roli Jaroměra ve Fibichově Pádu Arkuna v inscenaci Národního divadla. Často zpívá Janáčka, objel s ním kus světa, ztvárnil jeho postavy i v Mexiku (Števu z Jenůfy) či Japonsku (Skuratova z opery Z mrtvého domu). Před pár dny se vrátil z Grand Théâtre de Genève, kde zpíval roli Borise v sérii představení Janáčkovy opery Káťa Kabanová pod vedením Tomáše Netopila…

Číst dál…