Loňský ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka na Příbramsku zastavila opatření spojená s koronavirovou pandemií. Pořadatelé se rozhodli přehlídku uskutečnit znovu – NAPODRUHÉ. Jsou neochvějně připraveni přinést další setkání umělců a diváků a naladit publikum na vlnu překrásného odkazu jednoho z největších českých a celým světem uznávaných skladatelů. V plánu je celkem šestnáct klasických koncertů, včetně koncertu…
Kdo v zlaté struny zahrát zná dvou Kateřin dnes na stanici D-dur
Stanice Českého rozhlasu D-dur bude dnes od 20 hodin vysílat koncert sopranistky Kateřiny Kněžíkové a harfistky Kateřiny Englichové. Program s názvem Kdo v zlaté struny zahrát zná, který se konal ještě v adventní době 16. prosince v kostele Církve československé husitské v rámci koncertní sezóny cyklu Břevnovská hudební setkání, přináší hudbu Petra Ebena, Leoše Janáčka, Jana…
Hong Kong Arts Festival spustil registrace. Účinkovat bude Janáčkova opera
Brněnská Janáčkova opera se znovu zúčastní mezinárodního Hong Kong Arts Festivalu, který se letos vzhledem k pandemické situaci uskuteční virtuálně, a to prostřednictvím záznamů a live streamů. Národní divadlo Brno místo původně plánované nabídky Řeckých pašijí Bohuslava Martinů uvede dva záznamy inscenací, které vznikly ve spolupráci s Českou televizí v rámci mezinárodního operního projektu Opera…
Klasika v souvislostech (14)
Divadlo La Fenice. Fénix, který pravidelně povstává z popela
„Hasiči tu lednovou noc roku 1996 bojovali s ohněm marně, v nejbližších kanálech zrovna nebyla voda…“
„La Fenice bylo místem světových premiér Verdiho oper Ernani, Attila, Rigoletto, Traviata a Simone Boccanegra.“
„Poprvé v Itálii tam byl uveden Rienzi a pak také celý Prsten Nibelungův, jen dva měsíce poté, co Wagner v Benátkách zemřel.“
Benátské divadlo La Fenice před pětadvaceti lety, 29. ledna 1996, shořelo. Už podruhé ve své čtvrttisícileté historii. Historická budova na nevelkém náměstí v jedné z nejstarších částí města, západně od náměstí sv. Marka, naproti kostelu San Fantino, je obnovena opět od roku 2003. Nyní je však kvůli opatřením proti pandemii už mnoho měsíců bez operního a baletního provozu. Příležitostně se v ní konají jen streamované koncerty bez publika. Ty nejbližší, jediné dva v únoru, mají dirigovat Antonello Manacorda a Juraj Valčuha.
Barbora Horáková Joly: Nechávám se vést emocemi hudby
„Stejně jako sportovec musí mít i zpěvák ohromnou disciplínu. Já ji sice mám, ale asi ne úplně přesně tu pěveckou.“
„Nemělo by se zaměňovat, že jde především o handwerk, tedy o řemeslo.“
„Vycházím především z hudby. Ale samozřejmě i příběhy jsou důležité.“
Pražské Národní divadlo bude v sobotu večer na ČT art přítomno ve vysílání České televize. V přímém přenosu ze Státní opery se příznivci opery mohou těšit na premiéru nové inscenace Verdiho Rigoletta. Pro režisérku Barboru Horákovou Joly jde o tuzemský debut, ale současně o návrat domů. Studovala v Německu a ve Švýcarsku, kde žije, pracuje v mezinárodních operních produkcích po celé Evropě, ale pochází z Prahy. A tak je pro ni příprava Rigoletta také příležitostí k setkání se spolužáky z let studií na Pražské konzervatoři.
Vítězslav Mikeš: Musí to být přesvědčivé hlavně hudebně, nejen na papíře
„Možná nejtvrdším obdobím byly dvě sezóny bez šéfdirigenta.“
„Oblasti, ve kterých se dobře orientuji, se snažím prosadit, ale pramení to hlavně z přesvědčení, že ta hudba je opravdu dobrá.“
„Když máte hotové programy, tak se do nich velmi obtížně zasahuje, protože tvoří celek, řád, dramaturgickou myšlenku.“
Co všechno zahrnuje práce dramaturga u filharmonického tělesa? Jak dramaturgie takové instituce vzniká, kdo je jejím tvůrcem a co všechno hraje roli při zrodu toho, co posluchači v jedné sezóně uslyší? A co se děje, pokud nastane neočekávaná změna? Na to jsme se ptali ve Filharmonii Brno, kde na pozici dramaturga působí Vítězslav Mikeš.
Klavíristka Andrea Mottlová v průkopnickém online projektu
Moderní doba vyžaduje moderní technologie. Jednou z nich je nová aplikace, která umožňuje virtuálně sledovat ruce klavíristů. Vznikla tak nová platforma pro vyučování hry na piano na dálku a zároveň pro pořádání koncertů. První klasický sólový koncert v této scifi podobě se uskuteční 6. února a jeho protagonistkou bude česká klavíristka Andrea Mottlová, která…
OSA s Albatros Media vydávají knižní novinku Příběhy písní
Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA) ve spolupráci s nakladatelstvím Albatros Media vydávají knihu Příběhy písní 1919–1960. Publikace vznikla k příležitosti stého výročí založení organizace, které OSA oslavila v roce 2019. Je průřezem nejoblíbenějšími a nejvýraznějšími písněmi z let 1919 až 1960 a snaží se přiblížit tvůrce i příběhy vzniku stěžejních hudebních děl po jednotlivých…
Dny Bohuslava Martinů online: recitál Miroslava Sekery
„Sólista si vytvoril priestor pre pestrý a efektný výkon, ktorý sa pre online koncert podľa môjho názoru hodil výborne.“ „Zvukovo na mňa prevedenie pôsobilo dostatočne bohato a zvučne; v tomto smere je však živý posluch naozaj nenahraditeľný.“ „Skica Macbeth a čarodejnice mala v Sekerovom podaní skutočne až orchestrálne vyznenie.“ Hoci sa program Dní Bohuslava Martinů…
Brněnská opera opět na prestižním Hong Kong Arts Festival
Brněnská Janáčkova opera opět míří na prestižní mezinárodní Hong Kong Arts Festival. Letošní ročník ale bude netradiční. Vzhledem k pandemické situaci se vedení festivalu rozhodlo představit zahraniční soubory on-line formou, prostřednictvím záznamů a live streamů. Národní divadlo Brno tak muselo udělat změnu a místo původně plánovaného uvedení Řeckých pašijí Bohuslava Martinů do Asie…
Novoroční koncert Českého filharmonického sboru Brno online
Český filharmonický sbor Brno pořádá pro své příznivce online přenos svého novoročního abonentního koncertu z brněnského Besedního domu. Hudební večer se musí z důvodu vládních protiepidemických opatření obejít bez diváků v sále. Premiéra koncertu bude k zhlédnutí za týden, ve čtvrtek 14. ledna v 19 hodin, na webových stránkách, Facebooku a YouTube kanálu Českého filharmonického sboru…
Romantický večer Judity Škodové a Kateřiny Ochmanové v Rudolfinu online
V rámci cyklu klavíristy Ivo Kahánka s názvem Romantické večery v Rudolfinu je od Silvestra k vidění online stream komorního koncertu violoncellistky Judity Škodové a klavíristky Kateřiny Ochmanové. „Program jsme sestavily z našich nejmilejších skladeb a doufáme, že udělají radost i Vám,“ zve ke sledování diváky Judita Škodová s tím, že na koncertě zazněly skladby Pohádka pro violoncello…
Janáček v souvislostech (1)
Sto let od neslavné premiéry slavné opery
„Původní sborové party jsou plné invektiv, z nichž ty slušnější jsou typu ‚nafackovat Janáčkovi‘.“
„V roce 1920 neměl už nikdo náladu na satiru a sebemrskačství národního sobectví, měšťáctví a zbabělosti. Hledělo se vpřed, a nikoliv dozadu. Načasování premiéry se takto zpozdilo o rok a půl.“
„Část kritiky označila Janáčka za hudebního novátora a část jej považovala za hudebního primitiva a podivína. V podstatě však kritika byla jaksi bezradná.“
Rok 2020 přinesl kromě celosvětové pandemie také jedno významné janáčkovské výročí, které jsme ale kvůli první vlně koronaviru na jaře poněkud přehlédli. Dne 23. dubna totiž uplynulo sto let od premiéry Janáčkovy v pořadí páté opery Výlety páně Broučkovy, události o to významnější, že se jednalo o první a zároveň i poslední světovou premiéru opery Leoše Janáčka na prknech pražského Národního divadla.
Jiří Zahrádka: Janáček nás už dávno nepotřebuje – my potřebujeme jeho
„Mnozí měli tendence jeho dílo vylepšovat. Ale dneska už naštěstí existují kritické edice, díky nimž zní Janáček opravdu původně.“
„Názorově byl Janáček dost blízký Masarykovi…! Stejná generace.“
„My asi těžko můžeme skočit do německých nebo rakouských poměrů. Ale v rámci možností se pro Janáčka dělá maximum.“
Jak dobře uměl rusky? Rozlišoval nějak výrazně Moravu a Čechy? Jak hodně byl vlastencem? A mluvil také hantecem…? S brněnským muzikologem Jiřím Zahrádkou, docentem Masarykovy univerzity a v oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea kurátorem janáčkovských sbírek, se dá hovořit o Leoši Janáčkovi dlouho a zajímavě…
Kněžíková a Englichová na Břevnovských hudebních setkáních online
V rámci šesté koncertní sezóny cyklu Břevnovská hudební setkání chystají pořadatelé online koncert z kostela Církve československé husitské v Praze, a to zítra, ve středu 16. prosince od 19 hodin. Představí se sopranistka Kateřina Kněžíková a harfistka Kateřina Englichová. Na programu budou Písně k loutně na středověkou milostnou poezii Petra Ebena, výběr z Moravské lidové poezie…
Hudební svátek v adventu. Sir John Eliot Gardiner s Českou filharmonií
„Pověstný Gardinerův smysl pro výstavbu díla a lpění na detailu doplněný vstřícností a kvalitami orchestru zaujal a vyvolal očekávání, co bude následovat.“ „První věta z Voříškovy symfonie je v Gardinerově pojetí zvukově bohatá, až monumentální, dirigent vede orchestr k vyjádření dynamických kontrastů, dechberoucí jsou propracované fráze dohrané do zlomku sekundy.“ „Ivo Kahánek na sebe nestrhával pozornost,…
Jakub Hrůša získal nominaci na cenu Grammy
Jakub Hrůša byl nominován za album Bohemian Tales na americké hudební ceny Grammy. CD obsahuje houslové skladby českých autorů, Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Leoše Janáčka. Interprety jsou houslista Augustin Hadelich a Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu. Vítězové Grammy budou vyhlášeni 31. ledna 2021. Jakub Hrůša a Augustin Hadelich společně poprvé provedli Dvořákův houslový koncert v roce 2017…
Nové termíny letošních projektů festivalu Janáček Brno v příštím roce
Letošní ročník operního a hudebního festivalu Janáček Brno byl nucen se přizpůsobit aktuální komplikované situaci v souvislosti s šířením koronaviru. Proto pořadatelé přesunuli některé projekty do příštího roku. Jelikož je festival pořádán jako bienále, nabízí se k tomu ideální příležitost a letošní sezóna se vlastně rozloží do dvou let. „Koncerty tak zároveň budou pozvánkou na…
Ondřej Vrabec: Ztotožňuji se spíše s rolí služebníka orchestru a hudby než s gloriolou lva salonů na forbíně
„To, co dokázal Bernstein jen očima, nesvedou mnozí mladí ani celým tělem.“
„Dnes dokáže vítězství v nejprestižnějších dirigentských soutěžích a následná pilná manažerská práce agentur katapultovat dosud neznámou tvář do čela těch nejlepších ansámblů téměř přes noc.“
„Gardiner je geniální umělec, nedostižný a nenapodobitelný hudební vzor, člověk nekompromisní k interpretaci a případným lenivým hudebníkům, ale především k sobě.“
Ondřej Vrabec patří bezesporu k nejtalentovanějším a nejvýraznějším klasickým umělcům současnosti. Skvělý hornista a současně vyhledávaný dirigent, který těží z bohaté interpretační orchestrální i komorní praxe, nedávno zaregistroval krásný úspěch na nové dirigentské soutěži Arthura Nikische…
Klasika v souvislostech (6)
Janáčkova Káťa
„Stejně jako Zápisník zmizelého, premiérovaný v dubnu 1921, je i Káťa Kabanová plodem přátelství s Kamilou Stösslovou.“
„V Brně mne nenávidí, v Praze závidí, ale v Bratislavě návidí rádi.“
„Tragickou lásku mezi Káťou a Borisem provází Janáček tou nejkrásnější a nejlyričtější hudbou, jakou kdy napsal.“
Káťa Kabanová, šestá z devíti oper Leoše Janáčka, lyrické drama vycházející z Ostrovského hry Bouře, je od prvních tónů po závěr hudebně i svým příběhem magicky přitažlivá. Zasahuje od velkoleposti po intimitu, od vášní po úzkost, od dramatičnosti po lyriku. Poprvé se hrála přesně před 99 lety, 23. listopadu 1921, v brněnském Městském divadle, předtím německém, v současnosti Mahenově. Světové premiéry tam měly i Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, Šárka, Věc Makropulos a Z mrtvého domu.
České muzeum hudby a Slavní čeští skladatelé online
České muzeum hudby ve spolupráci s Moravským zemským muzeem, Centrem Bohuslava Martinů v Poličce a Institutem Bohuslava Martinů nabízí na svých stránkách virtuální výstavu o životech a dílech našich skladatelů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Autorkami výstavy jsou Sandra Bergmannová a Veronika Vejvodová, kurátorem je ředitel muzea Emanuele Gadaleta, audiovizuální podporu projektu dali…
Česká filharmonie čtyřikrát adventně na ČT art i online
Česká filharmonie uspořádá během nadcházejících adventních nedělí čtyři mimořádné koncerty, a to ve spolupráci s Českou televizí. Náš přední orchestr si pozval dirigenty Johna Eliota Gardinera, Manfreda Honecka, Petra Altrichtera, Tomáše Netopila a Ondřeje Vrabce. Sólové party zahrají klavíristé Rudolf Buchbinder z Rakouska a Igor Ardašev, houslisté Jan Mráček a Josef Špaček, violoncellista Ivan Vokáč a trumpetisté…
Dnešní Víkendové hudební naladění Moravské filharmonie online
Moravská filharmonie Olomouc na dnešní večer pro své posluchače připravila online koncert s názvem Víkendové hudební naladění. Pořadatelé přichystali skladby pro smyčcový orchestr skladatelů Wolfganga Amadea Mozarta, Josefa Myslivečka a Leoše Janáčka. Sólistou hudebního večera bude cembalista Martin Hroch, který se představí v Mozartově Koncertu D dur. Taktovky se ujme šéfdirigent Moravské filharmonie…
Sir Charles a jeho Janáček
„Pod jeho taktovkou je to výbušná, syrově stručná, téměř barbarská hudba.“
„Mackerras byl interpretem Mozarta, Händela, anglických skladatelů i Brahmse a Wagnera. Česká tvorba nicméně pro něj byla nepřehlédnutelnou a mimořádně důležitou položkou.“
„Pokud jsem v životě něčeho dosáhl, pak to byla propagace Janáčka, rekapituloval svůj život nedlouho před smrtí.“
Nahrávek skladeb českých autorů, pod nimiž je jako dirigent podepsán Sir Charles Mackerras, je nespočet. Ještě mnohem víc bylo koncertů, které řídil v Praze a Brně, stejně jako koncertů a operních představení, na nichž nastudoval a řídil českou hudbu mimo naše území. Živý snímek Janáčkovy Glagolské mše z festivalu Janáček Brno 2004 připomínáme v den nedožitých 95. narozenin tohoto „přítele české hudby“, Australana narozeného v USA a žijícího v Británii, jehož život se uzavřel v létě před deseti lety.
E-koncert zlínské filharmonie k výročí sametové revoluce
Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín chystá na státní svátek 17. listopadu živě streamovaný koncert, a to od 17 hodin na svých facebookových stránkách. Slavnostní podvečer zahájí Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, kterou Josef Suk zkomponoval v průběhu roku 1914. Poté zazní Koncert a moll pro dvoje housle, smyčce a basso continuo Antonia Vivaldiho. Sólové…
Jakub Hrůša zavítá v příštím roce do Vídně hned třikrát
Zlatý sál vídeňského Musikvereinu měl být v listopadu místem koncertu Vídeňských symfoniků. Právě v těchto dnech tam měl Jakub Hrůša dirigovat tři koncerty s ryze českým programem – Suitu z Janáčkovy Lišky Bystroušky ve vlastní úpravě a Dvořákovu Osmou symfonii. Tyto koncerty byly zrušeny, do rakouské metropole však přední český dirigent přijede v květnu a červnu příštího…
Janáčkův Zápisník zmizelého ze Sydney v češtině online
Komorní opera v Sydney 10. října tohoto roku uvedla premiéru Janáčkova Zápisníku zmizelého, a to v českém jazyce. Inscenace patří do takzvané Digitální sezóny, a to v důsledku celosvětové pandemie koronaviru. Videonahrávka vznikla v divadle pojmenovaném po slavné sopranistce Joan Sutherland. V roli Janíčka se představil Australan a rodák ze Sydney, tenorista Andrew Goodwin. Zefku zpívala také…
Moravská filharmonie Olomouc se dvěma streamovanými koncerty
Moravská filharmonie Olomouc chystá 5. a 9. listopadu koncerty ze svého koncertního sálu online, a to jeden živý stream a jeden předtočený koncert. Orchestrální hudební večer s předním českým houslistou Janem Mráčkem a komorní koncert s mezzosopranistkou Evou Garajovou a klavíristou Miroslavem Sekerou zpřístupní pořadatelé zdarma na webu a facebooku Filharmonie vždy od 19 hodin. Na dva z původně…
Tomáš Hanus: Nabízet lidem krásu, která pomáhá žít
„Dobrá hudba, která může člověka obohatit, obejmout i pozdvihnout, je upgradovaným zázrakem.“
„Chceme být jedním z nejdůležitějších tahounů nového začátku ve společnosti, po stránce umělecké i lidské.“
„Vždyť i současná krize ukazuje, jak jsme všichni na jedné lodi a jak by bylo skvělé držet při sobě.“
Už několik let je hudebním ředitelem Velšské národní opery, sídlící v moderním sále Welsh Millennium Centre v Cardiffu. V těchto dnech však Tomáš Hanus hostuje ve Vídeňské státní opeře, kde nastudoval novou inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina. Na úterý se připravuje přímý přenos – stream, který by měl být k vidění na stránkách divadla…
Klasika v souvislostech (3)
V takový krásný společnosti
„Tak jako v každém správném vztahu se S+Š od sebe lišili, ale zároveň se měli v úctě a kongeniálně se doplňovali.“
„Byli ‚fabrikou na hity‛; když ovšem ve filmu Kdyby tisíc klarinetů zazněla píseň Dotýkat se hvězd, bylo zjevné, že kdyby chtěli, mají na víc.“
„Klasiky se stali tím, čím Semafor vstoupil do našich životů; svou originalitou i nápaditostí, svým humorem i hloubkou.“
Divadlo Semafor hrálo poprvé na samém konci října 1959. Loni touto dobou slavilo šedesátiny. Jiří Suchý má naopak za rok v říjnu devadesátiny. Určitě dost důvodů, proč právě teď, v mezičase, nad „sedmi malými formami“ v seriálu portálu KlasikaPlus.cz popřemýšlet a zavzpomínat, připomenout Suchého hudební lásky, dokonce i jeho vztah ke klasické hudbě, a zauvažovat, čím se stali se Šlitrem skutečnými klasiky.















