KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Koncertní sál v Brně? Je odstartováno! 

„Celé století trvající diskuse o potřebnosti velkého koncertního sálu jsou tedy u konce.“

„Nejšťastnějším člověkem na akci byla jistě ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.“

„Varhany nejsou součástí projektu. ‚Jak by se zde ale mohla hrát Janáčkova Glagolská mše?‘ ptala se logicky téměř 102letá bývalá rektorka JAMU Alena Veselá.“

Otazníky nad potřebou koncertního sálu v Brně se táhnou již sto let. Ano, už Leoš Janáček razil ideu, že čeští občané jsou stejně kulturní a hudbymilovní jako němečtí a že si koncertní sál také zaslouží. Němci měli v Brně Německý dům se sálem pro víc než osm set posluchačů, zatímco Češi se pyšnili, a dodnes pyšní, Besedním domem. Ten je sice krásný, ale ideální pro komorní hudbu, symfonické koncerty se zde hrát nemohou, pro ty si Filharmonie Brno půjčuje sál Janáčkova divadla. 24. února však došlo k přelomové události – k poklepání základního kamene Janáčkova kulturního centra.

Číst dál…

Varhany bratislavské Reduty v objetí Jaroslava Tůmy

Příští týden ve Slovenské filharmonii patří k tišším. Příznivce tělesa čekají pouze dva recitály, jeden klavírní, druhý varhanní. Z důvodu zdravotní indispozice klavíristky Agnieszky Riess se ve Slovenské filharmonii 25. února představí polský klavírista Piotr Sałajczyk, v závěru týdne bude k mání vystoupení varhaníka Jaroslava Tůmy v doprovodu Slovenského komorního orchestru. Piotr Sałajczyk, pedagog, korepetitor,…

Číst dál…

Žižkovské nokturno Markéty Cukrové 

„Její frázování a práce s dynamikou byly čítankové a finesy jejího moravského dialektu by jí – rodilé Pražačce – mohla závidět leckterá moravská mezzosopranistka.“

„Markové se podařilo technicky zvládnout všechny technické úklady skladby a hezky vystihla i její emocionální výraz.“

„V písních je sólista u klavíru hudebně naprosto obnažen, žádný nedostatek nemůže schovat ani za orchestr ani za operní triky.“

Žižkovský koncertní sál Atrium nedávno oznámil novinku ve svém klasickém programu, jíž je koncertní řada Hudební recitál. Sérii setkání s předními českými interprety odstartoval ve čtvrtek 20. února písňový recitál mezzosopranistky Markéty Cukrové s doprovodem klavíristky Kristiny Markové. Dámy si pro posluchače připravily písně  Dvořáka, Faurého, Ravela, Debussyho, Berlioze, Brittena a  Ebena spojené s tématem noci.

Číst dál…

Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů

Rok české hudby 2024 se stal celospolečenským fenoménem, který zasáhl široké publikum v Česku i v zahraničí. Během roku 2024 se uskutečnilo 1400 akcí, které pořádalo 344 subjektů ve 262 městech. Hlavním tématem bylo dvousté výročí narození Bedřicha Smetany pod hlavičkou přidruženého projektu Smetana200, Smetanova Prodaná nevěsta pak byla nejhranějším titulem. Za „ohlédnutí“…

Číst dál…

Nová opavská Její pastorkyňa 

Slezské divadlo Opava uvede nové nastudování Janáčkovy opery Její pastorkyňa. V režii Jany Andělové a pod hudebním vedením Marka Prášila bude dílo premiérově k zhlédnutí 23. února. V hlavní roli Jenůfy účinkuje na Cenu Thálie v užším výběru nedávno nominovaná Tereza Kavecká. Sopranistka Tereza Kavecká se nedávno představila také v hlavním městě republiky, což portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Matouš Zukal hypnotizoval Ravelem

„Matouš Zukal pomocí turbulentních rozmachů dynamických i rytmických vyjádřil třepotání mnoha drobných křídel i chaotické poletování nočních tvorů.“

„Posluchačstvo bylo s to tleskat až dvacet vteřin po doznění posledního tónu…“

„V Janáčkovi během živelného oktávového vzruchu praskla struna!“

V rámci plzeňského Kruhu přátel hudby se 12. února uskutečnil první klavírní recitál za poslední tři roky. Role sólisty se ujal klavírista Matouš Zukal, který do Domu hudby zavítal z pražské HAMU, ze třídy doc. Iva Kahánka.

Číst dál…

Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci

Žižkovský koncertní sál Atrium spolupracuje dlouhodobě s violoncellistou Tomášem Jamníkem. Ten se od loňského roku stal dramaturgem klasického programu a jednou z novinek, které do Atria Žižkov zavádí, je koncertní řada Hudební recitál. Sérii setkání s předními českými interprety odstartuje ve čtvrtek 20. února písňový recitál mezzosopranistky Markéty Cukrové.  Možnost vychutnat si umění přední…

Číst dál…

Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě

„Stejně jako v ´covidovém´ roce 2021 má Káťu v Glyndebourne zpívat Kateřina Kněžíková.“

„Jednou z mála výjimek, kdy letos figuruje Janáčkovo dílo v plánech v zámoří, je australský soubor Victorian Opera v Melbourne, který plánuje dvě představení Káti Kabanové.“

„Janáčkova ´Broučka´ po představeních v Berlíně provede Simon Rattle navíc koncertně 4. a 6. května s London Symphony Orchestra.“

V polovině února se v Glasgow a později v Edinburku hraje Věc Makropulos, v březnu uvádějí v Berlíně Výlety páně Broučkovy, v Mnichově Káťu Kabanovou a v Linci Příhody lišky Bystroušky, v březnu a dubnu je na programu ve Freiburgu im Breisgau Jenůfa, kterou pak hrají i v Heidelberku a v Coburgu. Káťu bude v létě uvádět také festival v Glyndebourne a na podzim se objeví dokonce v Austrálii. I roce 2025 tedy zažívají Janáčkovy opery úspěšné tažení hudebním světem, zejména evropským. V zámoří se spíše uplatňují jeho symfonické a komorní skladby.

Číst dál…

Písně milostné při Břevnovském hudebním setkání

Desátý ročník celosezónního cyklu Břevnovských hudebních setkání pokračuje koncertem v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v úterý 18. února. Vystoupí sopranistka Doubravka Novotná za doprovodu klavíristy Miroslava Sekery. V duchu už minulého Roku české hudby zazní skladby Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. V úterý 18. února v devatenáct hodin zahájí v Tereziánském sále Břevnovského kláštera svoji jarní sezónu Břevnovská…

Číst dál…

Pražský komorní orchestr vstupuje do nové sezony

V pondělí 17. února zahájí Pražský komorní orchestr svoji další koncertní sezónu v koncertním sále Pražské konzervatoře. Diváci uslyší dílo Edwarda Elgara, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Felix Mendelssohna-Bartholdyho. Koncertní mistryní bude Ludmila Pavlová. V úvodu koncertu zazní Serenáda pro smyčcový orchestr e moll, op. 20, raná třívětá skladba Edwarda Elgara. Byla…

Číst dál…

Komorní orchestr České filharmonie se opět představí s Andrásem Schiffem

Sir András Schiff se po loňské rezidenci vrací do Rudolfina, a to ke Komornímu orchestru České filharmonie. Jeho hru budou mít posluchači možnost obdivovat v Mozartově Devátém klavírním koncertu – Wolfgang Amadeus skladbu napsal jako jednadvacetiletý. A pozdní ozvěnu Roku české hudby nabídnou svým koncertem violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová. Diváci se dostanou i do méně vzdálené minulosti…

Číst dál…

Věc Makropulos se vrací do Skotské opery

Koprodukční inscenace Janáčkovy opery Věc Makropulos nominovaná na cenu Southbank Sky Arts Award 2022 se vrací na jeviště Skotské opery. V Královském divadle v Glasgow bude uvedena 15., 19. a 22. února a návazně 27. února a 1. března v edinburském divadle, vždy od čtvrt na osm večer. Představení vytvořené ve spolupráci s Velšskou národní operou, kde…

Číst dál…

V Budapešti zazní suita z Lišky Bystroušky v Hrůšově úpravě pod jeho vedením

Český dirigent, tři čeští skladatelé a český houslista – jinými slovy, český koncert. Na programu tří takových s Jakubem Hrůšou, Janem Mráčkem a Budapešťským festivalovým orchestrem je Janáčkova opery Příhody lišky Bystroušky v podobě suity vytvořené přímo Jakubem Hrůšou, po ní následuje skladba, kterou lze považovat i za houslový koncert, Fantazie Dvořákova zetě Suka. Program…

Číst dál…

Oheň v duši, oheň v tónu. Hudba jako most mezi emocí a řádem

„Hudební zážitek nezačíná prvním tónem koncertu, ale již ve chvíli, kdy návštěvník vstoupí do sálu.“

„Bartókovy Rumunské tance zněly jako hudba, která v sobě nese nejen pohyb, ale i vzpomínku, kolektivní paměť generací.“

„Carlini dokázal udržet disciplínu i tam, kde hudba přímo vybízela k divoké exhibici.“

Koncert Temperamentní housle, konaný 7. února v Rytířském sále zámku Frýdek-Místek, realizovaný Svatováclavským hudebním festivalem v rámci cyklu Hudební výlety, přinesl nejen virtuozitu a vášeň, ale především hlubokou reflexi propojení řádu a spontaneity v hudbě. Houslistka Marie Hasoňová a klavírista italského původu Tommaso Carlini se vydali na fascinující hudební pouť, v níž se prolínala nezkrotná energie východoevropské hudby s intelektuální ukázněností hudební formy.

Číst dál…

Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka

Nejbližší hudební dění pod hlavičkou Plzeňské filharmonie nabízí klavírní recitál, netradiční orchestrální pořad s hostující cimbálovou muzikou i programy věnované seniorům a dětem. Nejbližší akcí je vystoupení 12. února, kdy svůj pianistický um předvede posluchač pražské Akademie múzických umění Matouš Zukal.  S vlastním sólovým recitálem v plzeňském Domě hudby v rámci řady Kruh přátel hudby vystoupí…

Číst dál…

Popelka a Baborák ve světle tokijských reflektorů

Až v japonském hlavním městě Tokiu vystoupí hornista Radek Baborák pod vedením dirigenta Petra Popelky, přesto nabídnou hudební program českému uchu blízký. Dvojice koncertů 8. a 9. února orchestru tokijské NHK Symphony přinese poslech děl Richarda Strausse, Alexandra Zemlinského, Antonína Dvořáka i Leoše Janáčka. Koncerty se v NHK Hall konají pod záštitou Českého centra Tokio.…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (62)
Sir Simon

„Bezděčné vyzařování z takových bohatě obdarovaných dirigentů skoro až sálá. Jde o charisma. Ale i o fascinaci jejich mimořádně zvládnutým řemeslem.“

„Titul hlavního hostujícího dirigenta nese v jeho případě jedinečný přívlastek ‚K poctě Rafaela Kubelíka‘. ‚Změnil můj život,‘ konstatoval loni Simon Rattle.“

„Česká filharmonie podle jeho slov ‚zní jinak než jakýkoliv jiný orchestr‘, což – jak říká – samozřejmě myslí jako kompliment.“

Sir Simon Rattle oslavil v Praze s Českou filharmonií s jen několikadenním zpožděním lednové sedmdesátiny. Přál si k nim prý jako dárek mít možnost v Rudolfinu dirigovat Janáčkovu Glagolskou mši. Splnilo se mu to – a sám třemi abonentními koncerty vrchovatě obdaroval celkem tři tisícovky lidí. Plus filharmoniky, filharmonický sbor a sólisty. Protože i pro ně muselo jít v jejich práci o zážitek vymykající se každodennosti…

Číst dál…

Pětasedmdesátý Janáčkův festival nebude jen o Janáčkovi

Rovný měsíc budou trvat oslavy pětasedmdesátých narozenin Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nástupce Janáčkova máje. Od 2. června do 2. července letošního roku přehlídka zakotvená v Ostravě, Hukvaldech a jejich okolí osloví příznivce klasické hudby, opery, operety, jazzu i postav Spejbla a Hurvínka. Po prosincovém představení trojice ústředních programů pořadatelé odhalili kompletní narozeninové plány. …

Číst dál…

Natálie Romanová: Úspěch vyplyne z poctivosti

„Se sestrami jsme se později zúčastnily jako sesterské trio pěvecké soutěže, a dokonce jsme i vyhrály první místo, pro nás to ale bylo spíše takové zpestření.“

„V Ústí v divadle byla báječná parta mladých lidí, dokonce nám dělal šéfa Petr Vronský. Tehdy měl asi sedmadvacet a byl to nejmladší operní šéf v republice.“

„U Jenůfky si zpěvačka musí dávat pozor, aby ji nepřemohly emoce.“

Sopranistka Natálie Romanová je pojmem nejen na domácím jevišti Janáčkovy opery v Brně, ale i v celé České republice, potažmo ve světě. Za třicet let si vybudovala široký repertoár a pověst spolehlivé pěvkyně s krásným mladodramatickým sopránem. K významnému jubileu, které v prosinci 2024 oslavila, jí na 10. ledna v Mozartově sále v Redutě připravil Spolek přátel Národního divadla v Brně, ve spolupráci s Hudební fakultou JAMU a Nadací Leoše Janáčka, slavnostní setkání s obdivovateli i zasvěcenci. Pěvkyně se publiku svěřila se svým tajemstvím úspěchu a zasvětila ho i do tajů svého krásného zpěvu.

Číst dál…

Simon Rattle a jeho splněný sen

„První část koncertu se tedy nesla v duchu taneční stylizace a bylo skutečně co poslouchat.“

„Na místě akcentů a povlovných dynamických vzedmutí přidávala filharmonie na mocnosti zvuku, v pasážích jindy lyrické cudnosti a něhy zněla hudba prosta efektní svůdnosti.“

„Česká filharmonie hrála pod Rattlovým vedením s vervou a její zvuková plnost a síla byla v předepsaných částech skladby velkolepá.“

První ze tří abonentních koncertů České filharmonie s dirigentem Simonem Rattlem se ve Dvořákově síni Rudolfina konal ve středu 29. ledna. Po druhé řadě Slovanských tanců Antonína Dvořáka byla na programu Glagolská mše Leoše Janáčka. Sóla zpívali Iwona Sobotka, Lucie Hilscherová, Pavel Černoch a Jan Martiník, spoluúčinkoval Pražský filharmonický sbor sbormistra Lukáše Vasilka. Simon Rattle oslavil v tomto měsíci sedmdesátiny a jeho snem a narozeninovým přáním bylo, jak předesílala média, provést právě Glagolskou mši Leoše Janáčka s Českou filharmonií.

Číst dál…

Káťa Kabanová tak trochu komorně

„Ztvárnění režisérky Jany Andělové Pletichové a dirigenta Marka Prášila učinilo z díla klasiku, ovšem za cenu nezachycení opravdu strhujících emocí.“

„Sopranistka Tereza Kavecká dosahuje zejména v závěru opery, v monologu i v posledním setkání s Borisem, značné intenzity.“

„Kátě Kabanové dává výrazovou sílu teprve skutečný symfonismus. A toho v sotva čtyřech desítkách muzikantů lze docílit jen stěží.“

Hned první večer Festivalu hudebního divadla Opera byl logickým převisem z Roku české hudby 2024. Slezské divadlo Opava přivezlo do Prahy svou inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové. Představení, zprvu nepříliš vzrušivé, vygradovalo nakonec k působivému vrcholu.

Číst dál…

Eva Urbanová opět koncertuje

Legendární českou sopranistku Evu Urbanovou čeká koncert v plzeňské Měšťanské besedě. Doprovodí ji brněnský ansámbl Moravské klavírní trio a bohatý program je sestavený z díla Antonína Dvořáka, Petra Iljiče Čajkovského, Franze Schuberta, Giacoma Pucciniho, Giuseppa Verdiho a další. Přesouvaná akce se koná 3. února. Posluchači přivítají takové melodie, jako je árie Měsíčku na nebi hlubokém…

Číst dál…

Překvapení dynamikou i odvahou přepisovat. Federico Colli si hraje 

„Úpravu Janáčkova zápisu lze ocenit jako projev Colliho otevřené mysli.“

„Colli dokázal, že technicky je schopen zahrát cokoliv.“

„Za takovou zvukovou mohutnost by se nemuseli stydět ani chlapi typu Yefima Bronfmana nebo Jana Bartoše.“

Sólový klavírní recitál Federica Colliho, který se konal v neděli 26. ledna v pražském Rudolfinu, byl už pianistovým druhým vystoupením v rámci recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Program nabídl mimo jiné zapomenuté transkripce proslulých děl a Colli ve své hře předvedl nejen mistrovskou kontrolu nad nástrojem, ale také originální přístup, neboť notový zápis mnohdy nevykládal doslovně.

Číst dál…

Kvarteto Martinů čeká výjezd do Švýcarska

Divadlo Dobeška ve čtvrtek 30. ledna hostí komorní koncert Kvarteta Martinů s názvem Tři skladatelé – tři kvartety s příběhem. Bedřicha Smetanu, Leoše Janáčka i Alexandra Borodina inspiroval ke zkomponování smyčcového kvartetu jejich vlastní životní příběh, který znovu ožije v interpretaci kvarteta. Od všech komponistů zazní jejich Smyčcový kvartet č. 2 a reprízu pořadu kvartetisté nabídnou…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Jenůfa je v Londýně součást společné kultury, ne exotika 

„Její pastorkyňa patří k nejzásadnějším top dílům… Když něco takového prosloví zkušení lidé z operního světa, nedovedu si představit lepší ohodnocení.“

„Pak se můžou dít zázraky. To je nádherný pocit, který do mého života přináší obrovskou smysluplnost.“ 

„Bylo by pro mě obtížné, kdybych měl naplňovat jen jakousi formální stránku své profese.“

Londýnská Královská opera Covent Garden hraje od 15. ledna do 1. února celkem šestkrát Janáčkovu Její pastorkyňu, v zahraničí uváděnou pod titulem Jenůfa. Dirigentem obnovené inscenace je Jakub Hrůša, který se v tomto divadle ujme na podzim funkce hudebního ředitele. Jenůfa je podle něj jednou z nejpravdivějších a nejsilnějších oper celého světového repertoáru. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o skladatelově mezinárodně nejproslulejším díle, o divadle a publiku i o sobě samotném.

Číst dál…

Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům

I světově etablovaní dirigenti zažívají stále nová ‚poprvé‘. Sir Simon Rattle si přál nastudovat Janáčkovu Glagolskou mši s Českou filharmonií; dílo jej uhranulo už jako mladíka z nahrávky s Karlem Ančerlem. Přání se mu nyní vyplní za zásadního uměleckého podílu Pražského filharmonického sboru a čtveřice sólistů. Závažné duchovní dílo vyváží odlehčená první polovina koncertu s druhou…

Číst dál…

Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě

Beethovenova Devátá symfonie vévodí nabídce nadcházejícího týdnu Slovenské filharmonie. Pořad uváděný se Slovenským filharmonickým sborem a sólisty zazní nadvakrát v poslední dny měsíce ledna. Peter Pažický však už v úterý 28. ledna nabídne také klavírní recitál a nedělní varhanní prezentace patří umu Evy Bublové. Sonáta pro klavír e moll, op. 2 Alexandra Moyzese, která uzavře…

Číst dál…

Mimořádný výkon mladých virtuosů v Sukově síni

„Druhá a třetí věta Janáčkovy skladby exponovala v Praženicově provedení jak básnivě zasmušilé, tak bouřlivě úderné pasáže.“

„Horlivý temperament Jan Novák podtrhl nervózním vibratem, aniž by tím jakkoli potlačil motivickou stavbu skladby.“

„Z Novákova svérázného přístupu bylo zřejmé, že je v Janáčkově prudkosti a nepředvídatelnosti jako doma.“

Laureáti prestižních světových soutěží Pavol Praženica, Jan Novák a Silvie Ježková během úterního rudolfinského večera vlili svěží krev do žil pražskému koncertnímu provozu. Navzdory roztříštěné dramaturgii, kterou však bylo nutné omluvit s ohledem na specifickou povahu události, se instrumentalisté vztáhli k prováděným číslům s perfektním porozuměním hudební látce a s uspokojivou dávkou citlivosti a vnímavosti. A i když se někdy zdálo, že stylová nakynutost repertoáru čítající jména jako Leoš Janáček, Franz Liszt či Johannes Brahms vyzrála nad schopnostmi instrumentalistů, byl koncert 21. ledna mimořádným oživením tuzemské tradice komorní interpretace.

Číst dál…

Federico Colli a jeho pražský recitál

Klavírní recitál je jednou z královských disciplín komorní hudby. V lednu se pokusí v ní osvědčit do Rudolfina se vracející mladý italský pianista Federico Colli. V převážně romantickém programu přitom nezapomene ani na českou hudbu, reprezentovanou nezaměnitelným Leošem Janáčkem. Akce se koná v neděli 26. ledna v Dvořákově síni. Klavírní recitál Federica Colliho zahrnuje skladby Leoše Janáčka, Françoise…

Číst dál…

Mladí laureáti vážených soutěží stanou na rudolfinském pódiu

Český spolek pro komorní hudbu 21. ledna nabídne každoroční koncert mladých laureátů renomovaných soutěží. Koncert vítězů soutěží představí klavíristy Pavola Praženicu a Silvii Ježkovou a houslistu Jana Nováka v dílech Janáčka, Martinů, Brahmse a Liszta. Konkrétně program v Sukově síni Rudolfina zahájí Janáčkova oblíbená, byť nekompletní Sonáta pro klavír 1. X. 1905 „Z ulice“, následuje…

Číst dál…