Slovenské národní divadlo, kde funkci operního šéfdirigenta zastává pražský rodák Tomáš Brauner, pro příští sezonu chystá trojici operních premiér a dvě premiéry baletní. O co přesně se jedná? KlasikaPlus.cz přináší stručný přehled. Biblický příběh osudové lásky na pozadí hebrejsko-pelištejského boje zvaný Samson a Dalila, který pochází z hudebního pera francouzského autora Camilla Saint-Saënse bude…
Když Salome přitančí z Brna…
„Richard Strauss posunul Wildovo symbolistické drama do podoby expresionistické opery a příběhu dal daleko více syrovosti, explozí a erotického napětí.“
„Brněnská Salome se může opřít o tři základní pilíře: téměř bezchybné hudební nastudování Marko Ivanoviće, režijní vedení a skvělé herectví.“
„Salome osobně považuji za jednu z nejnáročnějších operních rolí vůbec.“
Jednou z posledních inscenací letošního ročníku festivalu Opera se stala Straussova Salome v podání Národního divadla Brno. O tom, že půjde o mimořádnou událost, svědčilo hned několik indicií – především bylo představení dlouho dopředu beznadějně vyprodané, budova Státní opery doslova praskala ve švech. A na představení se přišlo podívat spolu s ministrem kultury i mnoho osobností z kulturního života včetně sólistů Národního divadla v Praze.
Rusalka v Bratislavě
První divadelní scéna slovenských sousedů uvádí české dílo. V čele hudební složky obnovené inscenace Dvořákovy opery Rusalka, která se do nové budovy Slovenského národního divadla vrátí 28. března, stojí Martin Leginus, který nahradil původně avizovaného Tomáše Braunera, šéfdirigenta operního souboru bratislavské scény. Režijní pojetí je z pera Martina Kákoše, v roli Prince alternuje…
Historicky největší turné Národního divadla Brno
Soubory baletu a opery brněnského Národního divadla odlétají za dva dny na zatím největší zahraniční turné. Po celý týden, od 14. do 22. února, budou účinkovat na scéně Opery v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. V monumentální skleněné budově ve tvaru arabské plachetnice, stojící v srdci města, mezi největší budovou světa Burj Khalifa a Dubajskou…
Předpremiérové kukátko k brněnské Manon Lescaut
Pucciniho Manon Lescaut se 7. února vrací do Janáčkova divadla více než po padesáti letech jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose. Tzv. Předpremiérové kukátko, které s předstihem seznámí s některými okolnostmi inscenace, se koná 29. ledna na jevišti Janáčkova divadla a k zhlédnutí je také online. Manon Lescaut byla…
Ľuba Baricová a Milada Synková. Koncertní pocty ve Slovenském národním
Devadesáté narozeniny přední slovenské mezzosopranistky Ľuby Baricové a roční výročí úmrtí dlouholeté členky opery Slovenského národního divadla Milady Synkové připomene dvojice koncertů pořádaných ve třetím lednovém týdnu první slovenskou divadelní scénou. Komorní pocta Baricové je na programu v pondělí 13. ledna od osmnácti hodin, pocta Synkové v neděli o hodinu dříve. Přední slovenská mezzosopranistka…
Třetí týden Smetanovy Litomyšle
Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…
Glagolská v Bratislavě. V první půli řídce uváděný Chačaturjanův houslový koncert
Dvě díla zazní na nejbližším abonentním koncertě Slovenské filharmonie. Jedno je českému divákovi známé méně, druhé důvěrně. Zazní totiž Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 46 Arama Chačaturjana, v druhé části večera pak Janáčkova Glagolská mše. Posluchači se v Koncertní sini Slovenské filharmonie sejdou 1. a 2. února. Provedení řídí Jaroslav Kyzlink.…
Košická filharmonie uvede Čajkovského Oněgina
Abonentní řada koncertů Státní filharmonie Košice pokračuje ve čtvrtek 25. ledna od devatenácté hodiny v Domě umění. Zazní ukázky z Čajkovského Evžena Oněgina a Janáčkův Taras Bulba. Avizovaného britského dirigenta Finnegana Downieho Deara nahradí z důvodu náhlého onemocnění český dirigent Jaroslav Kyzlink. Jako sólisté vystoupí sopranistka Linda Ballová a barytonista Svatopluk Sem. Z téměř desítky…
Premiéra Tannhäusera v Národním divadle Košice
Po účinkování Slovenského filharmonického sboru v Ligetiho opeře Le Grande Macabre ve Vídeňské státní opeře se těleso přesunulo na domácí operní scénu do Národního divadla Košice, kde se v pátek 1. prosince a v neděli 3. prosince v premiéře odehraje Wagnerova opera o třech dějstvích Tannhäuser. Na košickou operní scénu se titul vrací po 65…
Salome v Brně je krvežíznivá i roztoužená
„V opeře je Salome samostatně uvažující subjekt a do proroka se zamiluje, jakmile ho uvidí. Je úplně jiný, než co až dosud viděla; člověk, který jí, jako dosud jediný, nepochlebuje, ale dokonce odporuje.“
„Linda Ballová je ideální představitelkou ‚šestnáctileté princezny s hlasem Isoldy‘, jak ji charakterizoval Richard Strauss. Její křehký zjev kontrastuje s průrazným hlasem, plným vášně a dramatického napětí.“
„Závěrečná scéna, při které Salome hlavu zkoumá, ochutnává, líbá, dokonce do ní i kope, tiskne ji k sobě, takže se celá potřísní krví, stále víc a víc graduje jak v hudbě, tak ve výrazu.“
Operu Richarda Strausse Salome uvedlo v sobotu 17. června Národní divadlo v Brně jako poslední operní premiéru sezóny. Na jevišti Janáčkova divadla operu inscenoval režisér David Radok a hudebně ji nastudoval Marko Ivanović. Inscenace se setkala s nadšeným přijetím publika.
Linda Ballová: Salome pro mne znamená prolomení všech limitů
„Námluvy s Janáčkovou operou byly dramatické. Obrátili se na mne, jestli bych mohla být „cover“ na Emilii Marty, když budou na turné v Šanghaji s Věcí Makropulos, to bylo v roce 2017. Nakonec onemocněla hlavní představitelka a zavolali mi v den představení.“
„Salome překračuje všechny zažité konvence a hranice ve svém chování vůči všem.“
„Dostala jsem se k paní Editě Gruberové, která mi zajistila předzpívání u své profesorky Ruthilde Boesch ve Vídni. Měla jsem u ní několik hodin, ale z další spolupráce nakonec sešlo.“
Linda Ballová je slovenská sopranistka, která se v brněnské opeře představuje již v páté inscenaci. Vždy zaujala zvučným a pevným sopránem, křehkým vzezřením, bezproblémovou muzikalitou a přirozeným herectvím. Nyní ji čeká premiéra Straussovy Salome, kde ztvární hlavní postavu. Pěvkyně tvrdí, že je to úkol, co ji posouvá o další stupně operního umění dál.
Předpremiérové kukátko k nové Salome v Brně
Národní divadlo Brno uvede premiéru Straussovy opery Salome podle hry Oscara Wilda. V úterý 6. června se od šesti hodin večer návštěvníci Janáčkova divadla seznámí s inscenačním týmem a sólisty. Vstup je zdarma. Dílo, které má premiéru v sobotu 17. června, divadlo uvede v režii Davida Radoka a v hudebním nastudování Marka Ivanoviće. V hlavních rolích se…
Janáčkova opera zvala brněnským koncertem na nadcházející premiéry
Zahajovacím koncertem na piazzettě před Janáčkovým divadlem Národní divadlo Brno pozvalo ve středu veřejnost k nové divadelní sezoně. Zazněly ukázky z připravovaných premiér, jako je Lehárova Veselá vdova, ale i ukázky z oper Otello, Alcina či Řecké pašije jako ohlédnutí za výsledky a úspěchy minulé sezóny. Vystoupili sólisté souboru Janáčkovy opery Jana Šrejma Kačírková, Pavla…
Národní divadlo Brno chystá nabitou sezónu
Open air koncertem slavnostně zahájí 1. září svoji další sezónu Národní divadlo Brno. Nabídne v ní pět operních premiér, tři baletní a k nim festival Dance Brno 2021, Mezinárodní baletní soutěž Brno, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance, Open Air představení na Biskupském dvoře, zájezdy a koncerty. Festival Janáček Brno nabídne dovětek roku 2020…
Do Litomyšle se vrátila opera. Nejprve Bohéma a Oněgin z Brna
„Jana Šrejma Kačírková hraje a zpívá Mimi s bezprostředností srdečností a s jistotou. Je to její premiéra v této úloze.“ „Svatopluk Sem je v titulní roli Oněgina pěvecky famózní.“ „Hrát před publikem je krásné – a na Smetanově Litomyšli, kam se jezdí i za atmosférou odlišnou od kamenných divadel, je obecenstvo vděčné.“ V sobotu a v neděli se…
Zítra začíná 63. Smetanova Litomyšl. Zahájí ji Česká filharmonie s Tomášem Netopilem
Historie festivalu Smetanova Litomyšl se začala psát v červnu roku 1946, kdy do Litomyšle zavítala Česká filharmonie s mladým šéfdirigentem Rafaelem Kubelíkem. K tomuto významnému výročí se nyní festival vrací, a to opět s Českou filharmonií, kterou povede Tomáš Netopil. Stejně jako před pětasedmdesáti lety zazní zítra, ve čtvrtek 1. července, Smetanova Předehra D dur,…
Daniel Raiskin a jeho předposlední koncert se Slovenskou filharmonií v této sezóně
„Šéfdirigent SF ponúkol poslucháčom pestrú dramaturgickú zostavu.“ „Pôsobivé liturgické dielo lotyšského autora zaznelo v autentickej interpretácii.“ „Renomovaná holandská huslistka Simone Lamsma stála na koncertnom pódiu po prvýkrát od októbra minulého roku.“ Posledná májová verejná produkcia Slovenskej filharmónie mala už, našťastie, takmer všetky atribúty klasického koncertného podujatia. Povolený, kvôli doznievajúcemu kovidu ešte…
Slovenská filharmonie zítra opět pro publikum i online
Zítra se v Koncertní síni Slovenské filharmonie uskuteční vokálně-instrumentální koncert pro abonenty, návštěvníky, ale bude k vidění i online, tradičně na stream.filharmonia.sk, a to od 19 hodin. Hudební večer, na kterém zazní díla Pēterise Vaskse, Maxe Brucha, Antona Brucknera a Antonína Dvořáka, ve spolupráci se Slovenským filharmonickým sborem a nizozemskou houslistkou Simone Lamsmou, bude řídit šéfdirigent…
Brněnský Oněgin nikomu nestraní
„Klasika, kterou Martin Glaser přečetl pozorně a bez velkého dojetí.“ „Titulní roli dostal jako zaslouženou příležitost na vrcholu sil barytonista Svatopluk Sem.“ „Přenos ´z první řady´ nabídl záběry z míst, kde by kamery s diváky v hledišti být asi nemohly, totiž vzácné, při přenosech nevídané celky, spojující současný pohled na scénu a do orchestřiště.“ Stav…
Martin Glaser: Oněgin je splněným snem
„V době covidové se mi paradoxně pracovalo tak dobře jako snad ještě nikdy. Práce všech byla nesmírně soustředěná.“
„Ve 21. století je podle mne už opravdu směšné řešit, jestli je ‚prima la musica‘ nebo zda má navrch ‚režisérské divadlo‘.“
„Aby divadlo žilo, tak se v něm musí tvořit – tedy zkoušet!“
Už skoro rok žijeme bez živé kultury. Divadla jsou zavřená. Přesto soubory pracují. Jen Národní divadlo Brno má nastudováno osm inscenací, které nikdo neviděl. K tomu se musí přidat ještě šest dalších inscenací z loňského roku, které během krátkého uvolnění viděla pouhá hrstka diváků. Není to věru moc radostné konstatování…
Brněnský Oněgin na konci března v premiéře na ČT art
Janáčkova opera Národního divadla Brno připravila ve spolupráci s Českou televizí televizní premiéru nové inscenace Čajkovského opery Evžen Oněgin v hudebním nastudování dirigenta Roberta Kružíka a v režii Martina Glasera. V romantické opeře o třech jednáních budou zpívat Svatopluk Sem, Linda Ballová, Ondřej Koplík, Václava Krejčí Housková, Daniela Straková-Šedrlová, Yvona Škvárová, Jiří Sulženko, Vít Nosek…
Národní divadlo Brno 2020/2021: Janáček, Händel, Čajkovskij, Janáček…
„Robert Carsen speciálně pro Brno připraví Janáčkův Osud.“
„V roli Kostelničky se na festivalu objeví světoznámá sopranistka Karita Mattila.“
„Za hudební podobou Händelovy Alciny bude stát Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704.“
Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, chystá do příští sezóny nové inscenace Pucciniho a Čajkovského děl, uvede Händela, dva velké koncertní projekty a titul připravený společně se souborem baletu. Na 8. září plánuje Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem. Největší pozornost ale upoutá novým nastudováním dvou oper Leoše Janáčka – Osudu a Její pastorkyně.
Šostakovič a Berlioz pod taktovkou Daniela Raiskina
„Šostakovičovu symfóniu Raiskin interpretoval s hlbokým pochopením tragiky diela.“ „Po spoločenských zmenách v roku 1989 sa naplno odkryl pravý charakter Šostakovičovej skladby.“ „Messe solennelle nepatrí medzi Berliozove reprezentatívne diela.“ Ďalšia februárová dvojica symfonicko-vokálneho cyklu abonentných koncertov Slovenskej filharmónie mala na programe diela Dmitrija Šostakoviča a Hectora Berlioza. Dirigoval Daniel Raiskin, Holanďan s ruskými koreňmi,…
Sirény. Husarský kousek Anderse Hillborga
„Jde o ryze básnivé obrazy, které fungují ve spojení s hudbou, ale samy o obě jsou abstrakcí. Sdělují podprahově, nejde o příběh, ale o poezii.“ „Jen s tím rozdílem, že tady elektronika není; všechny ty zázraky se dějí akusticky.“ „Závěrečný koncert festivalu ukázal, že jím obhospodařovaný segment současné hudební tvorby – vynalézavé, ale ne šokující, náročné,…
Deset českých premiér na Hudebním fóru Hradec Králové
Filharmonie Hradec Králové ve spolupráci s Českým rozhlasem Vltava pořádá od roku 2005 jako reprezentativní panorama děl druhé poloviny 20. století a počátku 21. století festival Hudební fórum Hradec Králové. Letos se koná od 15. do 24. října. Čtyři podzimní koncerty ve dvou týdnech jsou pravidlem. Program každoročně staví na orchestrálních a vokálně-instrumentálních…
Smetanova Litomyšl: Třikrát bravo pro Ostravu
„Lady Macbeth je mistrovský kus ani ne třicetiletého Šostakoviče.“ „Pucciniho Gianni Schicchi by mohla být filmová groteska.“ „Umístění orchestru v Jízdárně umožnilo v ´Ježíšovi´ nepřehnat hladinu celkové hlasitosti.“ Národní divadlo moravskoslezské na Národním festivalu Smetanova Litomyšl letos opět jednoznačně zabodovalo. Se zaslouženým ohlasem uvedlo v minulých dnech na zámeckém nádvoří dva klasické operní…
Brněnský Don Carlos – trůn ve spárech inkvizice
„První premiérové obsazení nebylo kompletně ideální. Nejlepšími pěvci byli Veronika Hajnová-Fialová a Jiří Brückler.“ „Skladatel se Donem Carlosem později ještě opakovaně zabýval. Jako kdyby se potýkal s pochybnostmi nad celým dramatem.“ „Klíčem k celému příběhu se zdá být scéna, v níž se setkávají Velký inkvizitor a král Filip.“ Nový brněnský Don Carlos, v pěti dějstvích čtyřhodinové…
Martin Glaser k premiéře Dona Carlose:
Pracuju od rána do noci. Ale je to má volba.
„Polovinu inspirace beru z poslechu hudby, ve které je to, co se slovy vyjádřit nedá.“
„Milostná linka tvoří maso a krev. Ale kostrou je rozhodování lidí, kteří mají odpovědnost i za někoho jiného, než za sebe.
„Po dvouletém půstu jsme chtěli i „oslavit“ technologické možnosti Janáčkova divadla.“
Politické intriky, zakázaná láska i náboženské konflikty – to je děj opery Don Carlos Giuseppe Verdiho. V sobotu 2. února ji v premiéře uvede Národní divadlo Brno, poprvé tam zazní v kompletní pětiaktové verzi. Filipa II., krále španělského, budou alternovat Jiří Sulženko a Federico Sacchi. Jako Don Carlos, infant španělský, se představí Luciano Mastro a Arturo Martín. Alžbětu z Valois nastudovaly Charlotta Larsson a Linda Ballová, která operu pro její pěveckou náročnost připodobnila k maratonu s nejtěžší árií na konci. Režie se ujal ředitel divadla Martin Glaser. V rozhovoru pro KlasikuPlus mimo jiné vysvětlil, jak inscenaci vnímá.




















