Liberecká divadelní scéna hlásící se svým jménem k odkazu libereckého rodáka literárního kritika, novináře a spisovatele Františka Xavera Šaldy vstoupí v druhé polovině letošního roku do své sté čtyřicáté první sezóny. Její operní soubor se pustí do nastudování tří premiér a společně s baletem a činohrou pak do provedení Bernsteinova West Side Story. Baletní příznivce čekají…
Ondrej Olos: Jsem v Brně již dvacet let a jsem tu rád
„Bude to možná znít jako klišé, ale opravdu mám nejraději Leoše Janáčka a jeho operu Z mrtvého domu. Dalším mým oblíbencem je Richard Strauss, jehož Salome právě připravujeme. Je to náročná, ale ve finále nejvíc vzrušující práce, a to jak s orchestrem, tak se zpěváky.“
„Jestli má nějaký režisér potřebu sdělit něco z moderní doby moderním způsobem, není myslím lepší cesty, než je nová, moderní opera. Z historického hlediska taky chceme zanechat dějinám hudby vzorky dnešní doby.“
„Musíme si upřesnit, co jsou současní autoři, já bych to období vymezil na posledních sto let. V této poslední době existovala spousta skvělých skladatelů, které ještě vůbec neznáme a kteří propadli sítem dějin zcela nezaslouženě. Takový Otakar Jeremiáš, Josef Bohuslav Foerster, Mieczysław Weinberg, nebo brněnský František Gregor Emmert, Alois Piňos, Arnošt Parsch… je tu spousta krásné hudby, na kterou by se nemělo zapomínat.“
Ondrej Olos je dirigentem Janáčkovy opery a je pověstný svojí důkladností a pečlivostí. Patří ke střední generaci dirigentů, kteří prošli brněnskou JAMU a kterým se daří prosazovat nejen v domácím prostředí. Působí v souboru již dvacet let a stojí za nastudováním většiny operních titulů, i když ne vždy jako hlavní dirigent. Je to on, na kterého se mohou hudebníci i pěvci vždy spolehnout a který vytváří stabilní a bezpečné klima v souboru.
Liberecká Liška jako zahájení festivalu Opera
„Keprtovej riešenia smerujú viac k ľudskému pojatiu Lišky Bystroušky a považujem ich za absolútne legitímne, režisérka sa nimi nespreneveruje Janáčkovej opere, ani jej predlohe.“ „Čo sa týka ansámblu sólistov, jednoznačne mu podľa mňa dominovali Lívia Obručník Vénosová ako Bystrouška a Pavel Vančura ako Revírník.“ „Očarujúce bolo pôsobenie detských účinkujúcich.“ V nedeľu 16. januára…
Lenka Šaldová: Opera 2022? Budu považovat za zázrak, když se prostě uskuteční
„Vidím, jaký je v divadlech hlad po tom, předvést se před publikem, před plným sálem.“
„Národní divadlo Brno se stalo vlastně první covidovou obětí ještě před tím, než festival začal.“
„Snažíme se oslovit každého, kdo v uplynulých dvou letech něco významného hudebně-divadelního, respektive operního vytvořil.“
Devatenáct operních inscenací v deseti týdnech, to je bilance letošního Festivalu Opera 2022. Začne teď v neděli 16. ledna a potrvá do 29. března. Přehlídka se koná už po patnácté. Letošní bienále otevřou Příhody lišky Bystroušky, které přiveze Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Postavě mluvící lišky z Bílovic nad Svitavou je přitom už celých sto let…
Libereckou operu povede Linda Keprtová
Liberecká opera bude mít od listopadu nové vedení. Současného šéfa, dirigenta Martina Doubravského, vystřídá režisérka a dosavadní dramaturgyně opery Linda Keprtová. Výměna vedení souboru byla v plánu už déle, včera ale rozhodnutí urychlila ředitelka Divadla F. X. Šaldy Jarmila Levko. Důvodem je údajné selhání komunikace v divadle během pandemie koronaviru. „Dovolte mi na…
Karita Mattila a Pavol Breslik v nejbližším programu Janáček Brno
Na začátku října zazní v Brně pestrá směs klavírních skladeb, komorní hudby i oper Leoše Janáčka. Hlavní hvězdou opery Její pastorkyňa bude finská sopranistka Karita Mattila, slovenský tenorista Pavol Breslik uvede Zápisník zmizelého podle scénických poznámek autora. Ozvěny lidové hudby v dílech autorů 20. století i Leoše Janáčka reflektuje čtvrteční program 1. října v Mozartově…
Divadlo F. X. Šaldy chystá jednu operetu, dva balety a tři opery
Premiéra poutavého celovečerního baletu Sedmero krkavců byla plánována na začátek letošního dubna. K vidění v libereckém Divadle F. X. Šaldy bude ale až zítra, v pátek 4. září, od 19 hodin. Druhá premiéra je naplánovaná na neděli 6. září. Tvůrci nového baletu, režisér a choreograf Richard Ševčík a hudební skladatel a textař Jan Matásek pomocí kouzelné…
Adresný Rachmaninov Divadla F. X. Šaldy na festivalu Opera
„Inscenácia bola premiérovaná v decembri 2018 a vyslúžila si množstvo pozitívnych až nadšených komentárov.“ „Kubáňovo majstrovské herecké stvárnenie oboch špecifických postáv malo pre inscenáciu v podstate nosný charakter.“ „Dej sa vrezáva pod kožu s tým, že pojednávané otázky hodnôt a morálky sa predsa stále týkajú všetkých z nás.“ Dvakrát o večnom zatratení: aj tak by sme mohli…
Bystrouška v nadsázce, s humorem a bez básnění
„Je zřetelné, že režisérka vnímá Janáčkovu hudbu a pracuje v souladu s ní.“ „Příhody lišky Bystroušky končí nesmrtelnou, bezedně krásnou scénou.“ „Není to kontroverzní. Janáčkova hudba i takový výklad umožňuje.“ V Liberci jsou od pátku na repertoáru Příhody lišky Bystroušky. Inscenace je kaleidoskopická. Stejně jako Janáčkova hudba, stejně jako obrázky v novinách, které byly skladateli předlohou.…
Linda Keprtová: Janáčkova Bystrouška jako podobenství
„Snažíme se, aby výsledkem bylo komplexní divadlo. Aby od sebe svět hudby a svět divadla nebyly odtržené.“
„Liberecká opera je má domovská scéna a já k ní cítím velkou zodpovědnost. Těšilo by mě, kdyby si Liberec Leoše Janáčka zamiloval.“
„Jako kdyby nám Janáček v Lišce Bystroušce dopřával jakýsi druh terapie.“
Poslední operní premiérou roku 2019 jsou v Liberci Příhody lišky Bystroušky. Poprvé se hrají dnes a v neděli. Režisérka inscenace Linda Keprtová v rozhovoru pro portál KlasikaPlus uvažuje o důvodech nadvlády režisérů v některých zahraničních operních projektech a o své vlastní práci pro divadlo…
Liška Bystrouška v Liberci
Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka, českou operní klasiku, uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy v premiérách v pátek 20. a v neděli 22. prosince od sedmi hodin. Lidský a zvířecí svět se tentokrát bude prolínat v hudebním nastudování Martina Doubravského a v režii Lindy Keprtové. Choreografie se ujala Ladislava Košíková, scénu vytvořil Michal Syrový, kostýmy Tomáš Kypta. Jako Liška Bystrouška se představí Lívia Obručník Vénosová, jejím…
Paletu operní produkce nabídne festival hudebního divadla Opera 2020
To nejzajímavější z tvorby představí operní soubory kamenných divadel i nezávislé projekty v rámci 14. ročníku festivalu hudebního divadla Opera 2020. Cílem festivalu je ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají nejen ve velkých centrech, ale i v menších regionálních divadlech. Kromě domácí tvorby českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi uvede operní soubory…
Divadlo F. X. Šaldy v příští – 136. sezoně
Třemi operními tituly, čtyřmi symfonickými koncerty, jedním operním gala a třemi baletními představeními vstoupí do sezóny 2019/2020 Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Slavnostní zahájení nadcházejícího divadelního roku sezony proběhne na Náměstí dr. Edvarda Beneše 8. září v 19:30 hodin. Diváci uvidí kabaret SIALská trojčata a dozví se výsledky ankety Liberecká Thálie. 20. prosince tohoto roku bude mít…
Massenetova Thaïs jako vzácný festivalový epilog
„Opera je magicky jedinečnou směsicí psychologie, filozofie, religiozity, humanismu, pohádkovosti a smyslnosti.“
„Člověka odedávna provázející ´svár duše s tělem´ toto dílo prezentuje velmi intenzivně.“
„V roli mnicha Athanaëla neokázale exceluje mladý slovenský pěvec Csaba Kotlár.“
Pardubické hudební jaro zasáhlo jedním přidaným večerem do chrudimské hudební sezóny. V Divadle Karla Pippicha se první květnovou neděli uskutečnilo pohostinské představení libereckého operního souboru. Nabídlo Thaïs od Julesa Masseneta – zdařilou inscenaci, za kterou stojí režisérka Linda Keprtová a dirigent Martin Doubravský.
Martin Doubravský: Massenet uměl tvořit geniálně jednoduše
Smyslná Thaïs jako epilog Pardubického hudebního jara
„Massenet dovedl oboje – tvořit geniálně jednoduše, stejně jako komponovat složité formy s hutnou instrumentací.“
„V Liberci se dlouhodobě daří oživovat polozapomenutá díla.“
„Jediná mezihra v závěru Thaïs by pro jiného skladatele byla bez problémů námětovým zdrojem pro symfonickou větu, ale Massenet napíše do klavírního výtahu: ´…pakliže se scéna stihne přestavět rychleji, můžete to vypustit…´“
Massenetova Thaïs zazní teď v neděli 5. května v chrudimském Divadle Karla Pippicha – jako epilog mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro. Přiveze ji operní soubor Šaldova divadla v Liberci. Právě na jeho prknech se v Česku objevila po devadesáti letech v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského. Pro KlasikuPlus.cz se zamyslel nad hloubkou známé mezihry i obecně nad oživováním polozapomenutých děl.
V Pardubicích „vystavili“ libereckou Bohému
„Kdyby se tehdy pozorovatel podíval dalekohledem pod střechu jakékoliv nuzné pařížské mansardy, našel by tam jistě mnohé podobně vášnivé i tragické lásky, předčasná úmrtí a hluboká přátelství.“
„V liberecké inscenaci si opravdu uvědomíte, že jsou Vánoce.“
„Je dobře, že se daří opery i „vystavovat“ mimo jejich domovské scény. Pardubické hudební jaro je toho letitým důkazem.“
Je to právě rok a několik dní, kdy měla v libereckém Divadle F. X. Šaldy (9. března 2018) premiéru nová inscenace Bohémy Giacoma Pucciniho. Vrátila se tam po třinácti letech a byla přijata s úspěchem. Josef Krečmer, umělecký ředitel a dramaturg Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro, zve tamní soubor opakovaně a s dobrou zkušeností, a tak se Seveřané na programu letos objevují hned dvakrát – festival uzavře Massenetova Thaïs a teď v neděli zazněla právě Bohéma. A publikum, které jinak v regionu příliš operních příležitostí nemá, ji právem ocenilo s nadšením.
Dvakrát do pekla se Sergejem Rachmaninovem
„Rachmaninovova hudba je symfonismem pozdního romantika, hudba hledící kupředu k expresionismu.“ „Velkou posilou byli tenorista Josef Moravec a mladý slovenský barytonista Pavol Kubáň.“ „Spojnicí mezi oběma náměty je věčné zatracení, tedy peklo.“ Liberecký operní soubor po Rubinštejnově Démonovi opět sáhl mezi neznámá a nehraná ruská díla – a sáhl dobře. Francesca da Rimini a Lakomý…











