KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ve víru filmových Varů

„Hudba je ve filmu mocný nástroj, s nímž se musí zacházet velmi opatrně. Je obrovským pánem v tom, že dokáže úplně změnit vyznění scény.“

„Zdeněk Liška byl geniální tvůrce, který dokáže nenapodobitelným způsobem kombinovat hudbu akademického stylu s hudbou vysoce avantgardní a novátorskou.“

„Hudba by měla být sluhou, aby podpořila děj filmu a naznačila důležité momenty, které jsou v příběhu určitým způsobem zašifrované a vizuálně nepřímo sdělitelné.“

Několika rozhovory se skladateli a hudebníky a s nimi i nadčasovými postřehy o promítaných snímcích, zejména charakterizováním jejich hudební složky, se vracíme k letnímu Mezinárodnímu filmovému festivalu v Karlových Varech. Jeho 56. ročník se konal prvních devět červencových dní. Uskutečnilo se 453 filmových představení, kterých se zúčastnilo 10.592 akreditovaných návštěvníků. Vstupenek se prodalo celkem 121.015.

Číst dál…

Mimořádné koncerty 72. sezóny Pražského komorního orchestru

Pražský komorní orchestr představuje dva mimořádné koncerty následující sezóny, které se budou konat ve Velkém sále paláce Žofín a v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Zahajovací koncert PKO se bude konat 4. října 2022 od 19:30 hodin. Vystoupí na něm houslistka Sara Dragan, laureátka mnoha mezinárodních soutěží. Mimořádný koncert pro spolek Prader-Willi…

Číst dál…

Velké finále Smetanovy Litomyšle hrál tak trochu jiný orchestr – Police Symphony Orchestra

„Celý večer se odehrával ve jménu motta ‚A znovu láska…‘. Inu mládí a umění – o čem jiném by to mělo být!“

„Police Symphony Orchestra je orchestr sestavený z hudebníků, pro které to není práce a povinnost, ale především láska k hudbě.“

„Symfonický orchestr sám o sobě amplifikaci nepotřebuje, přesto ji tenhle dostal a doplnil ji mladistvým elánem, nadšením a tryskající energií.“

Letošní, 64. ročník Smetanovy Litomyšle končí. Maratón pětačtyřiceti pořadů realizovalo přes 2700 účinkujících a všichni přinesli nějaký bonus, kterým brali divákům dech. Zdálo by se, že publikum proto nemůže už nic překvapit. A přesto se Velké finále, které se konalo v neděli 3. července, stalo jedním velkým překvapením.

Číst dál…

Pražský komorní orchestr představuje 72. sezónu s jedenácti koncerty

Pražský komorní orchestr v září vstoupí do své dvaasedmdesáté koncertní sezóny. Hudební akce se budou konat ve Velkém sále paláce Žofín, v kostele svatých Šimona a Judy, v Koncertním sále Pražské konzervatoře a ve Dvořákově síni Rudolfina. Na místě koncertního mistra se vystřídají Leoš Čepický a jeho zástupce Patrik Sedlář. Jako hosté se představí houslisté Sara…

Číst dál…

Thomas Oliemans zahájí příští sezónu Plzeňské filharmonie

Plzeňská filharmonie představila nadcházející sezónu. Ve čtvrtek 22. září ji otevře nizozemský barytonista Thomas Oliemans cyklem písní Chlapcův kouzelný roh Gustava Mahlera. Zahajovací koncert povede šéfdirigent orchestru Chuhei Iwasaki, který se podílel i na celé dramaturgii a uspořádání koncertních řad. Jako sólisté se pak v dalších programech objeví třeba pěvci Yukiko Kinjo, Karolína…

Číst dál…

Gloria, zpíval Pražský filharmonický sbor

„Rutterovo Gloria se – bez obalu prvoplánově – pohybuje na pomezí bigbandové stylizace a moderní vážné hudby. Má chytlavá témata a rázně profilované motivky, využívá náhlých kontrastů.“ „Fišer, tehdy pětatřicetiletý, vytvořil z českých vánočních koled nadčasové a vkusné vokálně-symfonické dílo, rezonující v tuzemském prostředí s obecně sdílenými tradicemi a emocemi.“ „Vasilek nabídl publiku skutečné umělecké dílo, prokomponovanou…

Číst dál…

Vasilek & Kozubík: Chceme ukazovat směr, kterým se mohou ubírat i jiné sbory

„Pražský filharmonický sbor zahajuje tradici adventních koncertů, chceme je profilovat neotřele, s originálním programem a v netradičním prostředí.“

„Akademici by měli mít jak frekvence na zkouškách, tak výstup v podobě koncertu, zájezdu nebo nahrávání a dalších věcí.“

„Druhý sbormistr má z velké části dělat právě asistentskou v práci a k ní mít několik samostatných projektů.“

Adventním koncertem v pátek otevře svůj cyklus samostatných sborových koncertů Pražský filharmonický sbor. Zazní dvě skladby Oly Gjeila, Gloria od Johna Ruttera a koledy Luboše Fišera. Pod taktovkou Lukáše Vasilka se sborem vystoupí PKF – Prague Philharmonia a jako sólisté houslista Jan Fišer, sopranistka Pavla Vykopalová, tenorista Richard Samek a barytonista Jiří Brückler…

Číst dál…

Guarneri Trio Prague ve čtvrtek na podporu Institutu Bohuslava Martinů

Sedmý benefiční koncert na podporu činnosti Institutu Bohuslava Martinů bude v režii klavírního Guarneri Tria Prague. Koncert se bude konat ve čtvrtek 11. listopadu v Profesním domě na Malostranském náměstí v Praze od 19:30 hodin. Soubor už třicet pět let vystupuje ve stálém obsazení: Čeněk Pavlík – housle, Marek Jerie – violoncello a Ivan…

Číst dál…

Horák, Tomeček a Sedlář v úterý u Šimona a Judy

Pražský komorní orchestr vystoupí v úterý 9. listopadu od 19:30 hodin v kostele svatých Šimona a Judy. Jako sólisté se představí akordeonista Ladislav Horák, hráč na Panovu flétnu Petr Tomeček a houslista a koncertní mistr PKO Patrik Sedlář. Na programu budou Koncert pro housle a smyčce a moll Johanna Sebastiana Bacha, suita Z časů Holbergových Edvarda Griega a tři…

Číst dál…

David Mareček: Pražský filharmonický sbor čekají změny i stálice

Nová koncepce sborových koncertů, spolupráce s PKF–Prague Philharmonia, Janáčkova Glagolská mše v Elbphilharmonie, tradiční letní festivaly a v neposlední řadě sice dočasné, ale nové sídlo s vyhovující zkušebnou, které sbor získal v historických prostorách v centru Prahy – to jsou v bodech hlavní novinky 87. sezóny, do které právě vstupuje Pražský filharmonický sbor. A jak nám potvrdil David…

Číst dál…

MHF Lípa Musica s filmovou hudbou v letním kině v Novém Boru

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica naplánoval po pandemické pauze na středu 23. června závěrečný koncert loňského devatenáctého ročníku. Projekt s názvem Hudba stříbrného plátna byl tedy přeložen až na samotný začátek léta. Změna termínu navíc umožnila zasadit tento koncert, na jehož programu bude výhradně filmová hudba v symfonickém provedení, do prostor Letního…

Číst dál…

Chuhei Iwasaki: Mým cílem je, aby zeď mezi filmovou a klasickou hudbou nebyla tak velká

„Když je někdo dobrý muzikant a chce dělat výbornou hudbu, tak se autorita dirigenta zrodí přirozeně.“

„Filmové skladby, hlavně ty hollywoodské, jsou napsány pouze pro studio a je hrozně těžké hrát je naživo.“

„Při koncertu Star Wars jsem mezi diváky viděl deset až jedenáct Darth Vaderů, což na abonentním koncertu Plzeňské filharmonie moc nebývá.“

Narodil se v roce 1987 v Japonsku a už od čtyř let se učil hrát na housle. V devíti letech vstoupil do dětského orchestru a právě orchestrální hudba mu naprosto učarovala. Když v roce 2006 Chuhei Iwasaki slyšel v Japonsku vystoupení České filharmonie pod taktovkou dirigenta Zdeňka Mácala, byl to pro něj bez nadsázky osudový zážitek…

Číst dál…

Klavíristka Andrea Mottlová v průkopnickém online projektu

Moderní doba vyžaduje moderní technologie. Jednou z nich je nová aplikace, která umožňuje virtuálně sledovat ruce klavíristů. Vznikla tak nová platforma pro vyučování hry na piano na dálku a zároveň pro pořádání koncertů. První klasický sólový koncert v této scifi podobě se uskuteční 6. února a jeho protagonistkou bude česká klavíristka Andrea Mottlová, která…

Číst dál…

Sylvie Bodorová: Když člověk nemá čisté srdce, v jeho muzice je to cítit

„Hudbu píšu proto, aby žila.“

„Měla jsem pocit, že oproti českým studentům mě chtějí ti američtí vyždímat, zato se ale těžko loučí s přebytečnými pasážemi svých děl.“

„Hudbu, pokud jsem na světě, mám s sebou vždycky, je to moje životní stálice.“

Úspěšná, skromná, přátelská k těm, které má ráda. Taková je hudební skladatelka Sylvie Bodorová. Píše muziku, která se dobře poslouchá, a díla od ní chtějí soubory i sólisté z celého světa. K tomu učila na vysokých školách jak v Česku, tak v Americe. Na kontě má velké množství úspěšných děl, většina z nich má přitom hluboký duchovní kontext. V současnosti pilně pracuje na nové (své druhé) opeře. Jmenuje se Quo vadis a píše ji pro operní soubor plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla.

Číst dál…

Smetanova Litomyšl finišuje do cílové rovinky

Festival Smetanova Litomyšl nabídne od pátku do neděle dvě ze tří nočních zastaveníček varhaníka Jaroslava Tůmy, dopolední i odpolední setkání s houslistkou Martinou Bačovou a hobojistou Vilémem Veverkou, komorní koncert Philharmonia Octet nebo madrigaly a tance 17. a 18. století v podání souboru Czech Ensemble Baroque spojené s přehlídkou tanců v dobových kostýmech. V neděli vyvrcholí program provedením Mše…

Číst dál…

Jan Kučera: Na lítost není čas

„Dostávám spoustu obrázků od dětí a poděkování od rodičů a učitelů. To je nejkrásnější odměna.“

„Jedině tak to lze s nadhledem a bez paniky překonat.“

„Pokud karanténní období takto tráví všichni skladatelé, vypadá to, že budou všechny orchestry a soubory brzy zavaleny novou muzikou.“

Jak prožívá pro mnohé umělce zastavený, nebo alespoň zpomalený čas v době koronaviru dirigent, skladatel a klavírista Jan Kučera? Vnímá úspěch svých aktuálních YouTube příspěvků jako výzvu do budoucna? A na co se těší, až pomine všeobecná karanténa?

Číst dál…

Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 2.)

„Je-li někde prováděna Má vlast právem, pak je to historicky samozřejmě Pražské jaro a právě Smetanova Litomyšl, tedy rodiště Bedřicha Smetany.“

„S Kubelíkem nešlo jenom o muziku, najednou jsme to slyšeli v úplně jiném kontextu. Jako když se po druhé světové válce hrála Prodaná nevěsta.“

„Šokovat umí každý hlupák, ale udělat operu tak, jak ji skladatel a libretista zamýšleli, a představit jí dnešnímu divákovi? Géniům je to dáno.“

Právě dnes vrcholí 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Uzavře se tak další etapa práce pro Vojtěcha Stříteského, dramaturga a uměleckého ředitele, který se navíc, stejně jako loni, objeví i na pódiu závěrečného koncertu v roli průvodce Velkým finále. Další část rozhovoru pro KlasikuPlus (první si můžete připomenout ZDE) jsme věnovali zejména pohledu do dramaturgické kuchyně jednoho z nejstarších našich festivalů.

Číst dál…

V Dobříši zazněla světová premiéra

„Jana Boušková hrála Händela s mimořádnou chutí i nasazením.“ „Za Debussyho Tance pro harfu a orchestr vděčíme konkurenčnímu boji výrobců harf.“ „Petr Koronthály vykročil úspěšně svou skladbou na trochu jinou cestu než dosud.“ Bohatý kulturní život se neodehrává pouze v Praze nebo Brně. V Čechách i na Moravě jsou desítky festivalů, které přinášejí klasickou hudbu i do…

Číst dál…

Vánoční kantáta Luboše Fišera opět v plné síle

„Luboš Fišer dokázal i ve vánoční hudbě pracovat dramaticky s dynamikou a velkými kontrastními plochami.“ „Nejprůzračněji, nejintimněji, vyzněly ženské hlasy a´capella. A samozřejmě v té nejčistší křehkosti pak dětské sólo.“ „Nemohl jsem nezaslechnout ženino pohrdavé konstatování: „Hele, lepšolidi! Už jim dohráli…““ Jak je v Hradci Králové už tradicí, také letos na druhý vánoční svátek, na den…

Číst dál…

Soňa Červená: Zpívala jsem Bacha a Dvořáka, koledy ani ne

„Patos já nemám ráda…“

„Že mně Janáček nenapsal Makropulos, to mu nezapomenu!“

„Ostrava teď v opeře dělá báječné věci.“

V pražském Foru Karlín dnes večer opakuje Národní divadlo vánoční koncert orchestru a sboru Státní opery. Dirigentem je Andreas Sebastian Weiser, účinkuje také klavírista Marek Kozák a Kühnův dětský sbor, mezi pěvci je Simona Šaturová. Po dílech Wolfganga Amadea Mozarta a Ernö Dohnányiho patří druhá polovina večera kouzlu českých vánočních koled v úpravě skladatele Luboše Fišera. Vánoční pasáže z evangelií v této části programu přednáší Soňa Červená. Před třemi roky slavila devadesátiny. Žije v Praze, můžete ji často potkat v divadle. Ale klidně i v Brně nebo Ostravě. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad poselstvím Bible a nad vánoční hudbou a komentuje svou pěveckou a nyní i hereckou dráhu. A nakonec i to cestování.  

Číst dál…

Slavnostní večer na Dnech Bohuslava Martinů

„Medaili Bohuslava Martinů získal dirigent Peter Vronský.“ „Pre slávnostný večer bolo Guarneri trio celkom určite dobrou voľbou.“ „Práve v Bergerettes som najčastejšie mala pocit určitej nevyrovnanosti celku.“ Festival Dny Bohuslava Martinů pokračoval v piatok 14. decembra komorne ladeným programom, keď sa v sále Martinů predstavilo jedno z popredných českých zoskupení, Guarneri trio. Klavírne trio…

Číst dál…

Temperament i elegance České filharmonie v Musikvereinu

„Česká filharmónia zanechala dojem veľmi kvalitného, všestranného ansámblu.“ „Vtisnúť dielu hĺbku tak, ako sa to podarilo Capuçonovi, nie je samozrejmosťou.“ „Byčkov publiku ponúkol spolu s orchestrom originálnu „Novostvetskú“ bez náznaku šablónovitosti.“ Prvý z trojice koncertov Českej filharmónie vo viedenskom Musikvereine odznel, za prítomnosti niekoľkých štátnikov, v sobotu 24. novembra. Večer bol zároveň zakončením…

Číst dál…

Když má skladatel svůj rukopis

„Lapidární, dramatická, místy i melancholická hudba Liboše Fišera ji oslovila.“

„Skladby Luboše Fišera vyžadují hodně energie, ale jsou pianisticky dobře napsané.“

„Janáčka znali. Ale zajímalo je, jak je napsaná tahle neznámá působivá hudba.“

„Ocitla jsem se v městečku ve Skalistých horách. Byly zrovna třicetistupňové mrazy.“

„V hudbě chtějí Korejci jen libozvučné věci, nic konfliktního.“

Zuzana Šimurdová nastudovala, natočila a hraje všech sedm klavírních sonát Luboše Fišera. Jednu z nich dnes česká pianistka žijící v Kanadě také zařadila do programu koncertu, který v Edmontonu připomněl dvacet let Wirthova institutu pro rakouská a středoevropská studia na University of Alberta.

Číst dál…