„Mou vlast bude letos řídit Semjon Byčkov, v roce 2024 Jakub Hrůša.“ „Česká filharmonie chce mít Smetanovu Litomyšl jako svou letní scénu.“ „Do operní části festivalu patří osm titulů, mimo jiné Libuše, Rusalka, Figarova svatba, Aida a Porgy a Bess.“ Národní festival Smetanova Litomyšl nabídne letos v dvaašedesátém ročníku celkem 44 koncertů a operních představení.…
Festival Opera 2020 pokračuje inscenacemi pro malé i velké diváky
Ponaučení pro nejmenší diváky v opeře Broučci Jana Jiráska i hluboké mravní poselství pro dospělé posluchače v Beethovenově Fideliovi chystá do konce ledna festival Opera 2020. V nejbližších dnech převezmou štafetu na přehlídce operní domy z Plzně a z Prahy. Na malé i velké diváky mysleli ve dvou nejbližších inscenacích pořadatelé festivalu Opera 2020. Soubor Divadla J.…
Série novoročních koncertů Českého filharmonického sboru Brno
Český filharmonický sbor Brno chystá na tento týden tři novoroční koncerty a také provedení Beethovenovy Missy solemnis s Filharmonií Hradec Králové. Upozorní tak hned na začátku roku na třicáté výročí svého trvání a připojí se k oslavám 250. výročí Beethovenova narození. Sérii koncertů zahájí těleso v Lanškrouně, v multifunkčním centru L´Art, v úterý 7. ledna od sedmi…
„Drahé múzy, zůstaňte se Státní operou!“
„Galakoncert ke znovuotevření divadla hýří jmény skladatelů a zajímavých interpretů, program připomíná momenty z historie operních souborů, které tu působily.“
„Zahájení patří, stejně jako v roce 1888, Wagnerovým Mistrům pěvcům norimberským.“
„Defilé stylů, řada příslibů, vždyť například právě Fidelio má obnovenou premiéru už tento týden.“
A chraňte ji a inspirujte ji, patří ještě do citátu ze slavnostního znovuotevření pražského operního divadla, aby oslovení múz užité v titulku bylo úplné. Jsou to slova spisovatele Pavla Kohouta, která v posledním z několika vstupů završila jeho veskrze lakonické vystižení uplynulých 132 let historie budovy, kultury v Praze a politického vývoje v zemi…
Pavel Pafko: V hudbě potřebuji melodie
„Nepochybně hudba má svůj pozitivní význam na psychiku. Jen to musí být něco, co skutečně stimuluje, ne co dráždí.“
„Na koncertech zavírám oči, ale ne proto, že bych spal. A přemýšlím vlastně o tom, proč se lidé dívají.“
„Všichni umělci jsou tak trochu jiní a každý jinak.“
Je pravidelným divákem v koncertních síních a divadelních sálech. Přiznává, že mívá zavřené oči, ale nespí. A hudbu obecně považuje nejen pro sebe za nezbytnou součást života. Prof. Pavel Pafko patří k předním chirurgům v naší zemi. Přesto je jeho vztah k umění a umělcům velmi blízký. V RozhovoruPlus ale rozvádí i etické a filosofické úvahy inspirované kulturou a jeho profesí, třeba otázku dobrovolného odchodu ze života v souvislosti s Jakubem Janem Rybou nebo Janem Palachem.
Karl-Heinz Steffens: Praha je pokušením pro každého umělce
„Současný trh je obrovský a objevuje se stále mnoho zajímavých lidí.“
„Myslím, že mé útočiště bude opravdu a jen tam nahoře. U nádraží, jak říkáme. Ne dole u řeky…“
„Operety rozhodně nebudou ve Státní opeře zakázány.“
Na první lednovou neděli připadlo po tříleté rekonstrukci znovuotevření pražské Státní opery, jejíž soubor je opět součástí Národního divadla. Budova Neues deutsches Theater s krásným neorokokovým interiérem začala sloužit 5. ledna 1888 a divadlem pražských Němců byla až do konce druhé světové války. Krátce se stala Divadlem 5. května, od roku 1949 jako Smetanovo divadlo patřila k ND a v letech 1992 až 2012 byla samostatnou institucí, Státní operou Praha…
Pohledem Petra Vebera (16)
Začala dvacátá léta
„Máme před sebou řadu měsíců, během nichž nás bude provázet víc než předtím a potom Beethovenova hudba.“
„Osobnosti jako Jakub Hrůša, a určitě i další podobní, dávají příslib, že nic nekončí, naopak.“
„Ani dvacátá léta by nám neměla odebrat radost z hudby a nějaký ten kousek idealismu.“
Ve dvacátém století přinesla dvacátá léta mnoho nového. Po skončení Velké války přišla reakce v podobě bezstarostného uvolňování – hranic, kulturní výměny a uměleckých pravidel i morálky. Přišla moderní doba a prosperita a s nimi nejen jazz a nové tance, ale také sport, emancipace žen, auta, černé desky… a rozhlas. Co přinesou dvacátá léta jedenadvacátého století, krom další a další kulturní rozmanitosti, teď asi neodhadneme. Možná se ani neshodneme, jestli už začala rokem 2020, což říká selský rozum, nebo začnou až s rokem následujícím, což tvrdí někteří vědci. Tak si aspoň přejme, ať nám přinejmenším v hudbě neodnesou příliš mnoho z toho podstatného, co by mělo raději co nejdéle zůstat.
Plzeň v gala
„Michaela Katráková se představila jako umělec s velmi srozumitelným a dynamickým projevem.“ „Plzeňská filharmonie hrála od prvních tónů soustředěně.“ „Katráková v Chambre séparée zaujala temnou barvou hlasu. Její podání nejvyššího dvoučárkovaného „h“ bylo naprosto přesvědčivé.“ Také Plzeň vítá první den v roce již asi podesáté spolu se svým orchestrem. Plzeňská filharmonie připravila pod taktovkou…
Beethoven v Brně: „Jak na Nový rok, tak po celý rok!“
„První věta nabídla krásně vynesená sóla jednotlivých nástrojových sekcí.“ „Óda na radost byla provedena s hudebním citem a vkusem, tedy slavnostně a burácivě, ale přitom s vědomím vedení fráze.“ „Sólisté předvedli obrovské mistrovství, totiž nejen své sólistické kvality, ale také schopnost spolupracovat s ostatními.“ Nejen Vídeňští, ale i brněnští filharmonikové pořádají pravidelně novoroční koncerty, a to už…
Šťastný Nový rok 2020 z Rakouska, z Vídně, z Musikvereinu
„Mezi přídavky nechybí nejznámější valčík Na krásném modrém Dunaji a Radeckého pochod.“
„V historii koncertů na Nový rok je překvapivé to, že Vídeňští filharmonikové hledali cestu k hudbě rodiny Straussů dlouhá desetiletí.“
„V roce 2020 se poprvé ujímá taktovky krajan a žák Marisse Jansonse – Andris Nelsons, rovněž rodák z Rigy.“
Polední hodiny prvního lednového dne patří v rakouské metropoli ve Zlatém sále Hudebního spolku, v síni Wiener Musikverein, od čtyřicátých let dvacátého století každým rokem Vídeňským filharmonikům. Tradice určují program, atmosféru, výzdobu a velmi silně i způsob interpretace. Hudba Straussů a dalších autorů patřících neoddělitelně k hudební Vídni se hraje s lehkostí a trochou ležérnosti, přesně a muzikálně, s nakažlivým espritem, neodolatelně. Při řízení Novoročních koncertů…
Novoroční Vídeňská filharmonie
Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků v sobě spojí ve středu 1. ledna 2020 jako každý rok mnohá nej. Jeden z nejlepších světových orchestrů zahraje v jednom z nejkrásnějších a akusticky nejlepších sálů světa, ve Zlatém sále spolku Musikverein, pod vedením jednoho z nejlepších dirigentů. Letos bude těleso řídit Andris Nelsons, lotyšský šéf Bostonského symfonického orchestru a Orchestru lipského Gewandhausu. Nelsons naváže…
Zanietenie na pódiu, nadšenie v hľadisku. Česká filharmónia a Leonidas Kavakos.
„Interpretácia bola veľmi presvedčivým, jasným výkladom Beethovenovej hudby.“ „Koncert D dur bol v podaní Kavakosa pojatý veľmi precízne, s interpretačným nadhľadom.“ „Čo baví interpretov, je zákonite na dobrej ceste zaujmúť aj poslucháča.“ S čisto beethovenovským programom začala pred Vianocami abonentná rada C Českej filharmónie. V Koncerte pre husle a orchester D dur a…
Pohledem Petra Vebera (14)
Beethovenovy narozeniny
„Dodnes nás nepřestává fascinovat, kolika revolučními kroky rozšířil a proměnil formy a obsahy.“
„Projekt odstartovaný v Bonnu 16. prosince je pro příštích 365 dní napěchovaný událostmi.“
„Pražské jaro eviduje největší zájem o zahajovací koncert s Berlínskými filharmoniky, o Smetanovu Mou vlast… a o závěrečný koncert, na kterém po letech zazní Devátá.“
Shluk písmen a číslic BTHVN2020 dává lidem kolem hudby jasný smysl. V roce 2020 uplyne celá čtvrtina tisíciletí od narození skladatele, kterého málokdo neoznačí za velkého. Možná byl za svého života kontroverzní osobou – ostatně, který génius, snad vyjma Bacha, nebyl a není… Jeho odkaz nicméně žije nezpochybnitelně, víc než dostatečně: hrají ho děti v ZUŠ i světoví mistři a Óda na radost z Deváté symfonie se stala hymnou Evropské unie. Dnes uplynulo 249 let ode dne, kdy byl Beethoven v Bonnu pokřtěn. Dá se předpokládat, že se narodil o den dřív, ale datum doloženo není.
William White: Dvořáka mám moc rád, hezky se diriguje
„Existuje tolik úžasné hudby od žen nebo skladatelů z menšin, která byla dlouho opomíjená.“
„Čím víc lidí nadchne skladatelská činnost, tím víc krásné hudby budeme mít.“
„Zahraničním skladatelům můžu nahrávání s orchestrem v Česku jen doporučit.“
Mladý americký dirigent a skladatel William White dokládá, že i na druhé straně světa má česká hudba a čeští interpreti skvělou pověst. Povídali jsme si ale nejen o české hudbě a o jeho zkušenosti s nahráváním vlastních skladeb Janáčkovou filharmonií Ostrava. V rozhovoru pro KlasikuPlus jsme se mimo jiné dotkli i momentálních poměrů skladatelů a dirigentů ve Spojených státech nebo tlaku na genderovou vyváženost v koncertních programech.
Specifická oslava Beethovena s Elisabeth Leonskou
„Orchestr se vrátil k profesionálnímu standardu a zněl příjemně vyrovnaně.“ „Čtvrtý koncert je mimořádný v celém kontextu klavírní literatury. Leonskaja nebyla schopna akcentovat jeho čistotu.“ „Finále bylo vrcholem celého cyklu. Pátý klavírní koncert Es dur Císařský byl proveden efektně, slavnostně a brilantně.“ Brněnská filharmonie pokračuje v oslavě blížícího se Beethovenova výročí cyklem klavírních koncertů tohoto…
Petr Fiala: Se sborem buď zkoušíme, nebo jsme na koncertních cestách
„Jak obtížné je vybudovat „na zelené louce“ velký profesionální sbor, jsem si uvědomil až později.“
„Pěvecká a hudební úroveň zájemců je velmi slabá, většinou nesplní požadavky ani prvního kola konkurzu.
„Přesto, že se nám umělecky daří a že získáváme řadu koncertních nabídek u nás i v zahraničí, naše ekonomická situace je velmi složitá a náročná.“
Český filharmonický sbor Brno si připomene v příštím roce třicet let umělecké práce. Jeho zakladatel, ředitel a sbormistr Petr Fiala v bilančním rozhovoru pro portál KlasikaPlus odpovídá na otázky týkající se minulosti, současnosti i budoucnosti tělesa a přibližuje, v čem spočívá zahraniční renomé sboru, ale hovoří i o své skladatelské práci a dcerách, které se také věnují profesionálně hudbě. Sám přiznává, že vést profesionální sbor, který si musí polovinu prostředků na provoz vydělat vlastní koncertní činností, je práce vyčerpávající, „na dva úvazky“, jak říká. Ale nelituje…
Vánoce Českého filharmonického sboru Brno
Při slavnostním zahájení ročních oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena nebude v Bonnu v pondělí chybět Český filharmonický sbor Brno. Bude se podílet na provedení vybraných sborů ze skladatelových kantát a jeho Fantazie pro klavír, sbor a orchestr, v níž se poprvé objevuje melodie užitá později v Deváté symfonii při zhudebnění Schillerovy Ódy na radost.…
Elisabeth Leonskaja a Beethovenovy klavírní koncerty – část první
„Všichni posluchači byli zcela okouzleni a od prvního do posledního tónu naplno poutáni hrou sólistky, která se předvedla jako pianistka s velkým P.“ „Bylo znát, že před sebou máme osobnost, která svůj celý život zasvětila hudbě – hudbu hraje a o hudbě přemýšlí.“ „V rychlých větách všichni museli smeknout před virtuozitou a technickou vyrovnaností,…
Beethoven pro tři
„Prokofjevova Klasická symfonie působila zběžně, až moc usedle, uměřeně.“
„Beethovenův Trojkoncert figuroval v programu jako jeho přirozený vrchol a také se jím stal.“
„Byli jsme svědky spíše introvertní hry. Hry jemné možná až nestylově.“
Orchestr PKF-Prague Philharmonia hrál na prvním prosincovém abonentním koncertě klasicky a neoklasicky. Hostující trio tvořené třemi mladými instrumentalistkami se s ním velmi jemně a neotřele zhostilo Beethovenova Trojkoncertu. Od hostujícího dirigenta Simona Krečiče však ani v této partituře, ani v případě Haydnovy a Prokofjevovy hudby mimořádné podněty nevycházely.
Kaspar Zehnder: Spousta práce, ale jsem šťasten…
„Nejprve chci udělat nějakou viditelnou práci – a potom pomalu docházet k nějakému ovoci.“
„Kdybych přišel do Hradce Králové řekněme z Paříže, asi bych to měl těžší.“
„Blíží se mi padesátka, a tak si myslím, že některé věci mohu postupně opustit a trochu se uvolnit pro další dobrodružství.“
Švýcar Kaspar Zehnder, šéfdirigent Filharmonie Hradec Králové a šéfdirigent Symfonického orchestru Biel Solothurn ve své zemi, řídí dnes večer v královéhradeckém sále Filharmonie symfonický koncert, v jehož programu je třeba zvýraznit především hudbu Antonia Vivaldiho a Igora Stravinského. Dirigentovo jméno v něm figuruje také jako jméno sólového flétnisty…
Pestrý prosinec České filharmonie
Významné zahraniční hosty i české umělce pozvala na prosinec Česká filharmonie. Pro svůj rudolfínský debut vybral mladý španělský dirigent Pablo Heras–Casado díla nejhranějších romantiků. Partnerem mu bude švýcarský pianista Francesco Piemontesi. Na romanticky laděné koncerty naváží ve dvojroli dirigenta i autora Peter Eötvös a ve dvojroli dirigenta a houslisty Leonidas Kavakos, dále výrazný trumpetista…
VÝHERCE DVOJICE VSTUPENEK:
Zemlinského kvarteto a Michel Lethiec
Známý francouzský klarinetista Michel Lethiec vystoupí po boku Zemlinského kvarteta. Společně uzavřou sérii večerů s názvem 4plus, který toto uznávané smyčcové kvarteto pořádá. Závěrečný koncert se koná ve středu 4. prosince od půl osmé ve Velkém sále Městské knihovny v Praze. Vyhlašujeme výherce vstupenek. Ptali jsme se: Ve kterém roce vzniklo Zemlinského kvarteto?…
Beethovenův Trojkoncert ve světovém obsazení chystá PKF – Prague Philharmonia
Beethovenův Trojkoncert pro housle, violoncello a klavír C dur přijedou do Prahy zahrát sestry Skrideovy a jejich klavírní trio světového renomé, které hraje ve složeí Baiba Skride (housle), Lauma Skride (klavír) a Harriet Krijgh (violoncello). Koncert se koná v úterý 3. Prosince. Trio a PKF — Prague Philharmonia vystoupí pod taktovkou slovinského dirigenta Simona Krečiče…
Pražští komorní sólisté hráli, až uši přecházely
„Pro vychutnání zvuku a všech hráčských fines PKS je třeba většího prostoru, než je sál Novoměstské radnice.“ „Tak stylově čistou hru bylo radost poslouchat.“ „Inaugurační koncert Pražských komorních sólistů byl jednoznačně úspěchem.“ Snad mi Radek Baborák odpustí, že jsem si vypůjčila jeho hodnocení ansámblu, který sice v roce 2021 oslaví šedesát let existence,…
SOUTĚŽ O DVOJICI VSTUPENEK:
Zemlinského kvarteto a Michel Lethiec
Známý francouzský klarinetista Michel Lethiec vystoupí po boku Zemlinského kvarteta. Společně uzavřou sérii večerů s názvem 4plus, který toto uznávané smyčcové kvarteto pořádá. Závěrečný koncert se koná ve středu 4. prosince od půl osmé ve Velkém sále Městské knihovny v Praze. Vyhrajte dvojici vstupenek. Soutěžní otázka: Ve kterém roce vzniklo Zemlinského kvarteto? Odpovědi…
Nadpozemská syntéza racionality a lyriky
„Jeho tón je v nejlepším smyslu slova reklamou na ruskou klavírní školu.“ „Kissin vystavěl tyto monumentální variace naprosto přehledně, s obrovským tahem, ale zároveň s velkou dávkou humoru.“ „Jednalo se bezesporu o koncert světové úrovně.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného završil sobotním koncertem v pražském Rudolfinu Jevgenij Kissin. Ruský pianista žijicí v Praze pro tento večer zvolil…
Mužný klavír Jana Bartoše
„V preludiích klavírista prokázal, že nezná technické hranice.“ „Způsob úhozu Jana Bartoše by vydal na celou studii – natolik je jedinečný.“ „Po přídavcích se publikum jednohlasně rozhodlo poděkovat interpretovi potleskem vestoje.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného pokračoval ve čtvrtek 21. listopadu třetím večerem – tentokrát v podání Jana Bartoše. Dlužno podotknout, že…
Paletu operní produkce nabídne festival hudebního divadla Opera 2020
To nejzajímavější z tvorby představí operní soubory kamenných divadel i nezávislé projekty v rámci 14. ročníku festivalu hudebního divadla Opera 2020. Cílem festivalu je ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají nejen ve velkých centrech, ale i v menších regionálních divadlech. Kromě domácí tvorby českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi uvede operní soubory…
Pretty Yende: Učit se být básníkem
„Čím častěji zpívám na recitálech, tím víc se mi líbí, jak prostým způsobem tahle forma sdílení hudby působí.“
„Krása poezie spočívá ve výrazových možnostech bez hranic.“
„Nástroj a technika zůstávají, ale skladatel a jazyk dodávají pokaždé zvláštní jedinečnost.“
V Praze zpívala vítězka Domingovy světové soutěže Operalia z roku 2011 pouhý rok po skvělém debutu v Metropolitní opeře; je tomu už pět let. Předloni se vrátila, nyní přijíždí jihoafrická sopranistka potřetí. Středeční recitál ve Smetanově síni je součástí turné, které Pretty Yende zavedlo už do Frankfurtu a dále ji povede do Barbican Hall v Londýně a do newyorské Carnegie Hall. V písňovém repertoáru z pera známých romantických skladatelů doprovází mladou pěvkyni italský klavírista Michele D’Elia…
Beethovenova Devátá v mimořádných podmínkách
„Zvuk se přenášel přes reproduktory, které zavinily, že orchestr zněl ploše.“ „Vzhledem k situaci v sále se pěvecký i orchestrální výkon hodnotí velmi těžce.“ „Bas Dmitrije Belosselského evokuje ty největší ruské basisty.“ Praha potřebuje další velký koncertní sál jako sůl. Rudolfinum ani Smetanova síň Obecního domu už nedostačují. Léta se o něm mluví a v…










