Ansámbl Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové vystoupí 25. listopadu v kostele sv. Šimona a Judy. Umělci ke koncertu přizvali polského hosta – vynikajícího cembalistu Marcina Świątkiewicze. Zazní hudba Johanna Sebastiana Bacha či jeho syna Carla Philippa Emanuela Bacha. Následný program pod hlavičkou FOK skýtá vystoupení dua Katia & Marielle Labèque, Fazıla…
Má smysl oživovat, co je mrtvé?
„Problém Ostrčilovy opery začíná již u volby libreta.“
„Je nepochybné, že Robert Jindra je v Národním divadle člověk na svém místě a jeho hudební nastudování mělo vysokou úroveň.“
„Režie Jiřího Heřmana nesla typické znaky rukopisu tohoto tvůrce, včetně postupů, které se v jeho inscenacích často opakují – pomalu se z nich stává klišé.“
Národní divadlo uvedlo po 102 letech od premiéry operu Otakara Ostrčila Legenda z Erinu. Hudebního nastudování se chopil Robert Jindra, režie Jiří Heřman. Uvedení vyvolalo řadu polemických otázek.
Operní gala jako povedená mozaika současné operní generace
„Večer byl plný kontrastů jak v repertoáru, tak mezi jednotlivými hlasy.“
„Koncert byl inspirativní přehlídkou mladých pěvců, kteří ve své rozdílnosti vytvořili zajímavou mozaiku začínající generace operních zpěváků.“
„Diváci snahu všech pěvců odměnili zaslouženým potleskem a z koncertu odcházeli zjevně pozitivně naladění, se sympatiemi ke všem vystupujícím.“
Novoměstská radnice se díky Spolku přátel hudebních talentů rozezněla hlasy mladých nadějných pěvců z Česka i zahraničí. Prostor dostali tři zpěváci a dvě zpěvačky a každý z nich vnesl do sálu jinou hudební kvalitu, jinou barvu, jinou uměleckou osobnost. Každopádně šlo však o večer velmi inspirativní, v němž se snoubilo mládí s nadšením i sympatiemi ze strany publika.
Operní gala mladých na Novoměstské radnici
Agentura Nachtigall Artists, která nedávno oslavila čtvrtstoletí svého úspěšného fungování, zve na Operní gala mladých pěvců. 15. září se pod hlavičkou Spolku přátel hudebních talentů uskuteční v sále Novoměstské radnice na pražském Karlově náměstí. Kromě tří zahraničních pěvců vystoupí i dva čeští, barytonista Lukáš Bařák a basbarytonista Theodor Šimáček. „Na startu je operní mládí! Opět…
Pucciniho vášniví milenci bez vášně. Manon Lescaut ve Státní opeře
„Zásluhu na úspěchu premiéry má především dirigent.“
„Svým úkolům dostáli po pěvecké stránce i sólisté.“
„Vyjádřil-li se Puccini, že jeho Manon bude – na rozdíl od francouzské operní verze tohoto příběhu z dílny Julese Masseneta – vášnivá, je třeba konstatovat, že tato vášeň se na jevišti neodehrávala.“
Pražská Státní opera 27. března uvedla nové nastudování Pucciniho opery Manon Lescaut. Dirigentský výkon Simoneho Di Felice nepostrádá takřka nic, ale inscenaci po instrumentální i pěvecké stránce vysoce kvalitní sráží nepřesvědčivá režie Slávy Daubnerové.
Manon Lescaut jako padlá žena hnaná okolnostmi. Režie Sláva Daubnerová
Státní opera se vrací k jednomu z nejoblíbenějších děl operní literatury, k Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenace v režii Slávy Daubnerové a hudebním nastudování Simoneho Di Felice se svých premiér dočká 27. a 29. března. Tvůrci podle jejich slov zkoumají situaci, ve které se Manon ocitá, přičemž neopomínají společenský kontext. Režisérku Slávu Daubnerovou (KlasikaPlus.cz s ní v blízké…
Händelův Mesiáš v Brně. Nebo spíš Mozartův?
„Dirigent Dennis Russell Davies vedl orchestr k lehkému zvuku, který byl vycizelovaný, ve vypjatých částech dramatický, ale vždy mozartovský, soustředěný a kompaktní.“
„Ke spolupráci byl přizván Slovenský filharmonický sbor.“
„Christoph Prégardien byl prezentován jako hlavní hvězda večera. Bohužel se svému renomé zdaleka nepřiblížil.“
V adventním čase uvedení oratoria Georga Friedricha Händela Mesiáš nepřekvapí. Překvapit může uvedení podoby, kterou dílu dal Wolfgang Amadeus Mozart. V době, která spíš preferuje autentickou poučenou interpretaci, je návrat ke znění z roku 1789 ojedinělý. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese hrál orchestr Filharmonie Brno, zpíval Slovenský filharmonický sbor a sólisté.
Mozartův Mesiáš k poslechu v Brně i se slovenskými pěvci
Slavný „evergreen“, totiž oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela, je na programu Filharmonie Brno. Ve čtvrtek a v pátek 12. a 13. prosince bude jejím hostem Slovenský filharmonický sbor sbormistra Jana Rozehnala. Diváci ovšem neuslyší autentickou Händelovu verzi, nýbrž aranžmá z pera Wolfganga Amadea Mozarta. Der Messias, oratorium pro sóla, smíšený sbor a orchestr, HWV…
Novou sezónu zahájí i v Českých Budějovicích. S filharmonií vystoupí Bařákovi
V českobudějovickém divadelním sále Metropol bude ve středu 18. září zahájena nová sezóna Jihočeské filharmonie, v jejímž čele se nově objeví úspěšná mladá dirigentka Alena Hron. Zahajovací koncert však bude řídit Petr Altrichter, který si ke spolupráci přizval pěveckou dvojici Arnheidur Bařák Eiríksdóttir a Lukáš Bařák. Znít bude hudba Dvořáka a Suka. Jihočeská filharmonie…
Lukáš Bařák: Na vysněné role mám čas
„Někteří kolegové zpívají i daleko více než dvanáct rolí v jedné sezoně.“
„Verdi, Puccini, Wagner, Strauss, potažmo Mahler v symfoniích – to jsou vrcholní skladatelé pro pěvecký nástroj. Kam jít dál?“
„Ve výsledku si vždycky musíme uvědomit, co od života chceme.“
Basbarytonista Lukáš Bařák je od sezony 2020/21 sólistou pražského Národního divadla. Hlavním tématem rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz tak je přirozeně pěvcův podíl na ještě horké novince a poslední premiéře (19. ledna) operního souboru, kterou je inscenace opery Ariadna na Naxu Richarda Strausse. Sólista, dnes čerstvě dvaatřicetiletý, však přibližuje i své zaujetí pro žánr písně či plány k rozsáhlejší nahrávací a koncertní činnosti.









