Jarní a o poznání kratší podzimní řadu oddělené červencovým intermezzem nabízí letos počtyřiadvacáté hudební festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců, který na Vysočině trvá až do 2. října. Titulního skladatele hudební přehlídka v letošním roce připomíná písňovým odkazem, zaměřuje se však i na klíčové reprezentanty hudebního klasicismu. Velké umělecké obsazení má nejbližší koncert 3.…
Hudba jako zrcadlo kontrastů života tématem žďárské koncertní sezony
Deset koncertních večerů připraví Zámek Žďár nad Sázavou v příští sezoně. S tématem Světlo a stín se cyklus od září do července ponoří do napětí mezi světlem a tmou, mezi jemností a dramatičností, mezi tradicí a novostí. První koncert je plánu 7. září za účasti členů Tria Bohémo. V rámci hudebního cyklu Světlo a stín se hudba má…
Mahlerovy narozeniny jako mezihra jihlavského festivalu
Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabízí počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců, který trvá až do 2. října. Vysoce aktuální je zmíněné intermezzo, kdy se jedná o oslavu 165. Mahlerových narozenin v Kalištích u Humpolce, rodišti skladatele. Písňový program v rodném domě komponisty interpretuje zpěvačka Judith Sauer a klavíristé Wufan Cao a Filip Martinka. Kališťskému…
Hudba šlechtických salonů a klášterů zněla v Nové Říši s Johannou Hanikovou
„Nádherný večer naplněný brilantními výkony byl uspořádán díky dlouhodobé vstřícné spolupráci Kanonie premonstrátů, Novoříšského kulturního spolku a jihlavské Hudby tisíců.“
„Pro klavíristku Johannu Hanikovou bylo nastudování Koželuhova koncertu velkou výzvou. Podařilo se jí prezentovat na nejvyšší možné interpretační úrovni.“
„Ztišené Adagio, o němž se traduje, že si jej Joseph Haydn přál zahrát na vlastním pohřbu, se v podání ansámblu Wranitzky Kapelle proměnilo v niternou modlitbu.“
Premonstrátský klášter v Nové Říši hostil ve středu 4. června další program jarní řady festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců. Na koncertu titulovaném Hudba šlechtických salonů a klášterů – hudební bratři a bratranci se představil rezidenční festivalový orchestr Wranitzky Kapelle s dirigentem Markem Štilcem, specializující se na hudbu 18. a 19. století, a přední česká klavíristka Johanna Haniková. Jak avizoval podtitul koncertu, na programu byla hudební díla bratří Michaela a Josepha Haydnů a bratranců Jana Antonína Koželuha a Leopolda Koželuha, jehož Klavírní koncert Es dur zazněl v obnovené světové premiéře, a to na repliku dobového forte piana.
Johanna Haniková: Mendelssohn se stal mou inspirací v hudbě i v životě
„Mám ráda výzvy, které dávají smysl a mají v sobě nějaký zajímavý přesah.“
„Jednou bych ráda natočila oba Mendelssohnovy klavírní koncerty.“
„Jsem šťastná! Mám pocit, že žiju a tvořím naplno.“
Klavíristka Johanna Haniková žije mezi Vídní a Lincem, koncertuje jako sólistka i komorní hráčka a pracovně působí na pěvecké katedře Brucknerovy univerzity. Letos ji čekají především dvě provedení Koželuhova Klavírního koncertu Es dur, op. 45 na festivalu Mahler Jihlava, organizace třetího ročníku Lied Academy ve Žďáru nad Sázavou a pokračující spolupráce s Mucha triem i sestrou Miriam Hanikovou. Řeč se v rozhovoru přirozeně stočila také k Mendelssohnovi – skladateli, který je jí obzvlášť blízký a kterému věnovala svoji disertační práci.




