Slovenské národní divadlo pokračuje v tradici pořádání galakoncertů na počest významných slovenských pěvců. Na začátku 106. divadelní sezóny vzdá hold výjimečné operní divě Gabriele Beňačkové. Pozvání k vystoupení přijaly slovenské a mezinárodní operní hvězdy Pavol Bršlík, Eva Hornyáková, Mária Porubčinová, Nina Stemme a Corinne Winters. Zazpívají 6. září pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera. Operní…
Bratislavské rozloučení se sezónou. Zazpívá Porubčinová, oddiriguje doktorand Vlasák
Slovenská filharmonie se se svojí šestasedmdesátou sezónou definitivně rozloučí trojicí koncertů, které se uskuteční ve dnech 24. až 26. června v Bratislavě. První na programu bude Písňový večer s Máriou Porubčinovou přesunutý z původního květnového termínu. Druhý den se v Redutě odehraje absolventský koncert doktoranda VŠMU Marca Vlasáka, který bude řídit Slovenské filharmoniky v dílech…
Polibek víly otevře květnové dění ve Slovenské filharmonii
První dvojice květnových abonentních koncertů Slovenské filharmonie potěší návštěvníky bratislavské Reduty zejména baletní hudbou. K tělesu se vrátí mezinárodně uznávaný dirigent Juraj Valčuha a společně připraví program vystavěný především na baletních melodiích Stravinského a Prokofjeva. Koncerty jsou na programu 1. a 2. května se začátky v devatenáct hodin. Další program v Bratislavě opanuje sopranistka Mária Porubčinová.…
Rusalka v Bratislavě
První divadelní scéna slovenských sousedů uvádí české dílo. V čele hudební složky obnovené inscenace Dvořákovy opery Rusalka, která se do nové budovy Slovenského národního divadla vrátí 28. března, stojí Martin Leginus, který nahradil původně avizovaného Tomáše Braunera, šéfdirigenta operního souboru bratislavské scény. Režijní pojetí je z pera Martina Kákoše, v roli Prince alternuje…
Petr Popelka roste. Verdiho Requiem s krásnými okamžiky
„Způsob, jakým dirigent vykládal celé dílo, byl opravdu poutavý. Aniž by přeháněl, balancoval mezi okázalostí a ztišeními, mezi naléhavým dramatismem a zbožností, mezi dychtivostí a výbušností emocí a výrazem pokory.“
„Ozdobou provedení byl nejen Pražský filharmonický sbor připravený do skutečně nejjemnějších detailů, ale i orchestr.“
„Nejvyrovnaněji a nejpřesvědčivěji působila mezzosopranistka Lucie Hilscherová.“
Abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Smetanově síni pražského Obecního domu měl 3. března na programu jediné veledílo. Verdiho Requiem. Sakrální vybočení z jeho oper, ale zároveň přece jen mezi duchovními skladbami všech dob tu, která se nejvíc a neodvratně blíží opeře. Šéfdirigent Petr Popelka nabídl nastudování s mnoha opravdu pěknými detaily, s velkolepou koncepcí a výborně hrajícím orchestrem a skvělým Pražským filharmonickým sborem.
Verdiho Rekviem, jak ho cítí Petr Popelka
Za „Verdiho nejkrásnější operu“ je někdy v příkré zkratce považována autorova Messa da Requiem. Výrazově široce rozkročená, jakož i rozsáhlá a pro sólově pěvce mimořádně náročná skladba, dnes provozovaná téměř výhradně koncertně, bude znít 3. března ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou Petra Popelky. Sólové obsazení je česko-slovenské, důležitý part sboru ztvární…
Nuže, milý chasníku! Tucet Smetanových melodií v podání Pavla Černocha
„Osobní dluh podle vlastních slov dosud cítil k opernímu odkazu Bedřicha Smetany.“
„Vrcholem nahrávky jsou – v případě nepřerušeného poslechu CD zcela právem zařazené a zdůrazněné jako poslední tracky – čtyři scény z Dalibora.“
„Upomíná bezděky i na svou neméně jednoznačnou dvořákovskou erudici, totiž že dovede být a je jedním z nejlepších možných Princů v Rusalce.“
Těch melodií je ve Smetanových operách určitě víc než tucet, ale smetanovské album tenoristy Pavla Černocha má dvanáct tracků. A vešly se do nich árie a duety ze šesti oper – tři z Prodané nevěsty, po jedné z Hubičky, Tajemství, Čertovy stěny a Dvou vdov a hned čtyři z Dalibora. Chybějí tedy jen Braniboři v Čechách a Libuše. Po dvaceti minutách zpěvu je však zařazena předehra k Hubičce. Spoluúčinkují Slávka Zámečníková, Mária Porubčinová a Jan Martiník. Českou filharmonii dirigoval v pražském Rudolfinu při studiovém nahrávání v červenci Roku české hudby 2024 Tomáš Netopil.
Elegance Slovenské filharmonie v celé kráse. Nechyběl šmrnc?
„Po doznění jsem zatoužil Čekovské kus slyšet znovu.“
„Slyšeli jsme hýčkané, opečovávané, vychované provedení, výsledkem však trochu krotké.“
„Čím to ale je, že díla slovenských autorů se u nás nehrají?“
U příležitosti 106. výročí vzniku samostatného československého státu a v předjímce 35. výročí sametové revoluce do pražského Obecního domu zavítala Slovenská filharmonie se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem. Slavnostní koncert konaný už podruhé ve víře v založení chvályhodné tradice připomněl hodnotu česko-slovenské vzájemnosti a zároveň přinesl spoustu atraktivních uměleckých výkonů.
Čerstvá pětasedmdesátnice míří do Prahy. Slovenská filharmonie vystoupí v Obecním domě
Po zahajovacích koncertech šestasedmdesáté sezóny, na kterých oslavila pětasedmdesát let své existence, se Slovenská filharmonie s šéfdirigentem Danielem Raiskinem vypravuje do Prahy. Pražskému publiku se představí v úterý 5. listopadu od půl osmé večer v Obecním domě. Tímto vystoupením bratislavští filharmonikové završí sérii akcí v rámci česko-slovenské kulturní vzájemnosti, kterou si těleso připomínalo po…
Pohledem Jiřího Vejvody (63)
Kantáta ve stínu palem.
Dvořákovy Svatební košile v Kroměříži
„Z několika příčin by byl skladatel spokojen s uvedením své kantáty na festivalu Hudba v zahradách a zámku Kroměříž.“
„Zahajovací večer patřil pod taktovkou Františka Macka Filharmonii Bohuslava Martinů, Českému filharmonickému sboru Brno a třem pěveckým sólistům.“
„Mária Porubčinová se cítí v českém repertoáru jako doma; Jiřího Brücklera a Aleše Brisceina není třeba blíže představovat.“
„Dílo to veškeré mé skladby v každém ohledu předčí,“ napsal Antonín Dvořák svému příteli Aloisi Göblovi koncem roku 1884. Poté, co od května do listopadu usilovně pracoval na kantátě Svatební košile podle Erbenovy balady z básníkovy sbírky Kytice. Jistěže skladatel srovnával jen s tím, co vykonal do té doby. Jeho tvůrčí potenciál se na Osmou či Devátou symfonii či na operu Rusalka teprve chystal…
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce
„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“
„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“
„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“
Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.
Smetana Gala důstojné a podnětné
„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“
„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“
„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“
Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…
Klasika v souvislostech (58)
Národní divadlo 1883–1983–2023
„Libuše, obdobně jako Má vlast, provázela naše předky v jedinečných chvílích.“
„K Národnímu divadlu patří nespočet dalších premiérovaných tuzemských operních děl i českých premiér děl zahraničních.“
„Znali se Bedřich Smetana a Antonín Dvořák? Jistěže ano.“
V Praze se 18. listopadu ke 140. výročí otevření Národního divadla uskutečnilo slavnostní představení Smetanovy Libuše. Do inscenace z roku 2018, v režii Jana Buriana, na scéně Daniela Dvořáka a za řízení Roberta Jindry, se zařadili noví představitelé hlavních rolí – mladá slovenská sopranistka Mária Porubčinová jako Libuše a Jiří Brückler jako Přemysl. Dalšími sólisty byli Tamara Morozová, Kateřina Jalovcová, Pavel Švingr a Aleš Jenis, v roli Chrudoše Martin Bárta a jako Štáhlav Aleš Briscein.
Slovenská filharmonie dnes online
Slovenská filharmonie pokračuje v online přenosech svých koncertů. V dnešním záznamu se představí pod taktovkou Charlese Olivieriho-Munroea, pravidelného hosta koncertních sezón. Sólistkou večera bude slovenská sopranistka Mária Porubčinová. Koncert bude možné sledovat od 19 hodin na stream.filharmonia.sk. „V úvode koncertu je na programe Sláčikové kvarteto č. 1 e mol Z môjho života Bedřicha…
Do Bratislavy se vrací Rusalka
„Režisérem je Martin Kákoš, jde o jeho první operní titul.“ „Celý inscenační tým i kompletní pěvecké obsazení je slovenské.“ „Rusalka je vlastně stále sama. Sama se musí rozhodovat a také se potýkat s důsledky svých rozhodnutí.“ Slovenské národní divadlo vzniklo v roce 1920, v současné sezóně si připomíná sté výročí. Prvním operním představením tehdy byla Smetanova…














