KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dynamické album Viléma Veverky

„V Hyblerově The Jarre Contribution působivá melodická linka hoboje dodává zdánlivě různorodé souhře patřičnou jiskru.“

„Nacktwerk Martina Hyblera je skutečně ‚psaný na tělo‘ pro Veverkův hoboj.“

„V písni Tesklivá Michala Pavlíčka se v aranži se sólovým hobojem objevují nové dimenze barev.“

Vilém Veverka, dnes nejlepší český hobojista a umělec s vysokým renomé v zahraničí, vydává nyní na modré vinylové desce album Upgrade. Mistrovská hra Viléma Veverky má v klasické hudbě základ a nahrávky od barokního po současný repertoár sklidily na domácí půdě i v zahraničí mnohé úspěchy a ocenění. Již dvacet let rozšiřuje hobojista pozvolna svůj repertoár o díla ryze současná i s přesahem do dalších artificiálních stylů a velmi dobře si rozumí s kompozicemi Martina Hyblera. Album Upgrade je uceleným pohledem na jejich spolupráci, přičemž podílí se také jazzrockový kytarista Michal Pavlíček.

Číst dál…

Michaela Káčerková, Barbora Perná a Vilém Veverka společně potěšili Třeboň  

„Ušlechtilý tón Veverkova hoboje, jeho neomylnou techniku a stylovou čistotu si mohli posluchači užít ve Vivaldiho Sonátě.“

„Skladba Přetékající pohár Martina Hyblera psaná na verše Františka Gellnera zaujala dadaistickou hravostí.“ 

„Slavnostní tečku za mozaikovitým programem vytvořila Michaela Káčerková suverénním provedením Bachovy Fantazie G dur.“

Varhanice, zpěvačka, hobojista – tři nepřehlédnutelné osobnosti současného interpretačního umění Michaela Káčerková, Barbora Perná a Vilém Veverka se 10. června sešli v rámci festivalu Třeboňská nocturna v kostele sv. Jiljí a Panny Marie Královny, výrazné dominantě jihočeského města. Na programu převažovali mistři baroka, zazněly však i skladby současných tvůrců Jana Klusáka a Martina Hyblera.

Číst dál…

Český závěr března v Bratislavě

V posledním březnovém týdnu navštíví slovenskou metropoli nebývale českých hudebníků. V komorním cyklu Slovenské filharmonie se představí harfistka Kateřina Englichová s hobojistou Vilémem Veverkou, v populárním cyklu tělesa se taktovky ujme Petr Altrichter a ke klavíru usedne Marek Kozák. Poslední dva jmenovaní s orchestrem absolvují také trojici edukativně zaměřených programů v rámci řady Hudební akademie s podtitulem „Ako…

Číst dál…

Vilém Veverka: Autorská hudba pro hoboj je pro mě v kontextu interpretace určující

„Pokora tkví v důslednosti, to je naše motto pro rok 2025.“

„Na půdorysu spolupráce s Kateřinou Englichovou vznikl projekt s fenomenální sopranistkou Alžbětou Poláčkovou pojmenovaný podle písně Almy Mahler Ekstase.“

„Interpretovat skutečně autenticky můžu jen ty skladatele, které mám vedle sebe a můžu diskutovat o každém jednom hudebním záměru.“

Pomyslíme-li na hoboj, napadne nás jméno Viléma Veverky jako první. Vynikajícímu interpretovi se za dosavadní kariéru podařilo prosadit hoboj mezi jeden z nejžádanějších sólových nástrojů, obklopovat se podobně špičkovými interprety, a především mít velké zázemí v autorské spolupráci se současnými skladateli, kteří jeho nástroji umí zkomponovat náročné skladby určené přímo na míru. 29. ledna Vilém Veverka společně s kolegyněmi Kateřinou Englichovou a Alžbětou Poláčkovou vystoupí na Novoměstské radnici při premiérovém podání třetí edice jejich projektu Ekstase.

Číst dál…

Soutěž Antonín Dvořák mladým ocenila počtvrté klavírní mládí

Ve dnech 7. a 8. prosince se konal čtvrtý ročník mezinárodní soutěžní přehlídky komorních souborů a skladatelů Antonín Dvořák mladým, která je vyhlašována pro žáky základních uměleckých škol, konzervatoří, středních hudebních škol a vysokých škol s hudebním zaměřením. Absolutním vítězem se v pražském Pálffyho paláci stalo klavírní duo Hana a Jan Molvovi z jihlavské ZUŠ. Početně nejvíce…

Číst dál…

Orchestr NeoKlasik v rytmu českých a moravských tanců

NeoKlasik orchestr završí letošní projekt k Roku české hudby koncertem Po stopách českého tance, který upozorní na důležitý spojovací můstek mezi členy Hudební skupiny Mánesa a českými velikány 19. a 20. století – Bedřichem Smetanou, Antonínem Dvořákem, Leošem Janáčkem a Bohuslavem Martinů. Zazní jejich méně známá díla s tanečním charakterem v podání klavíristy Adama Dvořáčka. Recitál…

Číst dál…

Má vlast podle Martina Hyblera v Havlíčkově Brodě

Nevšední setkání se Smetanovou Mou vlastí zařadilo na svůj program Městské divadlo a kino Ostrov v Havlíčkově Brodě. U příležitosti třicátého pátého výročí sametové revoluce a současně i Roku české hudby uvede v sobotu 16. listopadu úpravu cyklu symfonických básní pro dechové okteto, třetí lesní roh, harfu, violoncello a kontrabas z dílny soudobého komponisty Martina Hyblera v podání souboru…

Číst dál…

Vilém Veverka oslavil dvacet let na scéně

„Někdejší setkání Viléma Veverky s Dominikem Wollenweberem přineslo pozvání k oslavě dvaceti let na scéně.“

„Rytmus, melodika a precizní barokní styl měly ve Vilému Veverkovi a Dominiku Wollenweberovi svrchované interprety.“

„Třetí pokračování projektu No Limits naplnily vesměs skladby Martina Hyblera. Umělecké i osobní přátelství vede autora k vynikajícím, doslova ‚na tělo‘ psaným kompozicím.“

Poslední říjnový den věnoval hobojista Vilém Veverka již třetímu projektu No Limits v prostorách Pražské křižovatky, aby současně připomněl dvacet let své bohaté kariéry po studiích HAMU a následně Hochschule für Musik v Berlíně. Vzácným hostem koncertu byl renomovaný hráč na anglický roh Dominik Wollenweber.

Číst dál…

Prague Philharmonia oslavila dvacet let cyklu soudobé hudby

„Skladba je uměleckou parafrází na tenisový zápas.“

„Pod názvem ‚To uteklo to‘ se skrývá v podstatě aleatorní kompozice zapsaná grafickou notací.“

„Lví podíl na úspěšném průběhu koncertu – na jeho interpretační složce – mělo kvartetní seskupení.“

Závěrečný koncert dvacátého ročníku Cyklu soudobé hudby „S“ orchestru Prague Philharmonia se konal v úterý 18. června ve studiu Švandova divadla v Praze na Smíchově. Na jeho programu byla prezentace tvorby čtyř českých skladatelů Miloše Orsona Štědroně, Martina Hyblera, Petra Wajsara a Jana Kučery.

Číst dál…

ČtenářiPlus: Když si dechy (ne)vystačí samy

„Symfonické básně Šárka a Z českých luhů a hájů byly coby části dechovému obsazení nejlépe konvenující pravou ozdobou a vrcholem celého provedení.“

„Jak tenká může být hranice oddělující původní dílo od aranžmá jako svébytného tvůrčího počinu…“

„Hyblerova úprava sesadila Smetanu z piedestalu našeho národního skladatele a učinila ho hudebním světoobčanem v tom nejlepším slova smyslu.“

Stalo se mimořádně dobrým zvykem posledních let, že festival Smetanova Litomyšl přichází každoročně alespoň s jednou premiérou či jinak průlomovým počinem. K předloňským novým opusům A znovu láska… a Pochovávání světla nebo loňskému naprosto mimořádnému nastudování Schönbergových Písní z Gurre se – pro letošní rok příznačně – přidala Smetanova Má vlast v úpravě pro dechové okteto, třetí hornu, harfu, violoncello a kontrabas.

Číst dál…

Má vlast v novém kabátě. V Litomyšli hráli PhilHarmonia Octet a hosté

„Smetanova vrcholná kompozice nepřestává fascinovat, je možné i nadále ji pečlivě zkoumat a přinášet nová svědectví o její vnitřní velikosti.“ 

„Martin Hybler zachoval všechny náležitosti jednotlivých skladeb cyklu včetně oné neopakovatelné a typické plnosti, příkrosti kontrastů a hutnosti rozvíjených obrazů.“

„V podání PhilHarmonia Octetu dílo nabývá formu, která se nesmírně dobře a s vděčností poslouchá, čas jako by se při provedení vskutku zastavoval.“ 

Na objednávku festivalu Smetanova Litomyšl zazněl o víkendu v rodišti skladatele cyklus symfonických básní Má vlast v úpravě pro dechové okteto, třetí lesní roh, harfu, violoncello a kontrabas. Adaptace Martina Hyblera se v Zámecké jízdárně ujal PhilHarmonia Octet se čtyřmi hosty a připravil návštěvníkům nevšední setkání s ikonickou skladbou. Je dobře, že sobotní koncert byl nahráván.

Číst dál…

Poslední koncert cyklu soudobé hudby Prague Philharmonia hned s pěti hosty

V úterý 18. června se ve Studiu Švandova divadla v Praze uskuteční závěrečný koncert Cyklu soudobé hudby „S“ orchestru Prague Philharmonia. Hlavními protagonisty večera bude kvarteto současných hudebních skladatelů ve složení Petr Wajsar, Miloš Orson Štědroň, Martin Hybler a Jan Kučera. Speciálním hostem bude Jan Klusák, který ve letošním roce slaví osobní…

Číst dál…

Rok české hudby v Podkrkonoší. Se světovou premiérou

Od Smetany po filmovku, tak zní podtitul oslav Roku české hudby v režii Podkrkonošského symfonického orchestru. Pod taktovkou Martina Hyblera se semilské amatérské těleso představí na trojici koncertů v regionu.  Jarní oslavu Roku české hudby v podání Podkrkonošského symfonického orchestru pod taktovkou Martina Hyblera zahájí 3. května v půl osmé večer koncert v turnovské Střelnici.…

Číst dál…

Autorský portrét Martina Hyblera s Prague Philharmonia i Vilémem Veverkou

Na tradičním místě Profesního domu na Malostranském náměstí se uskuteční další koncert komorního cyklu orchestru Prague Philharmonia. 22. dubna se představí uskupení Czech Brass. A o den později orchestr zve i do Studia Švandova divadla na Smíchově, kde se koná další díl soudobé koncertní řady, a to s hvězdnými hosty v podobě hobojisty Viléma Veverky…

Číst dál…

Ekstase na Břevnovských hudebních setkáních

Pražský komorní cyklus Břevnovská hudební setkání bude pokračovat v úterý 16. dubna v sedm hodin večer v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici v Dejvicích. Na programu je projekt Ekstase interpretačního tria hobojisty Viléma Veverky, sopranistky Alžběty Poláčkové a harfistky Kateřiny Englichové. Po letošním uvedení pokračování projektu Ekstase, tedy Ekstase 2.0, který portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Hudební talk show PKF — Prague Philharmonia ve Studiu Švandova divadla

V úterý 24. října PKF — Prague Philharmonia zahájí svou 30. koncertní sezonu Cyklu soudobé hudby. Po několika letech se koncerty přesunuly na nové místo, do Studia Švandova divadla v Praze na Smíchově. Hudební „talk show“ v sezoně 2023/2024 nabídne šest večerů současné hudby, debaty s autory a kvalitní interpretaci filharmoniků a jejich hostů. Koncerty…

Číst dál…

Petr Vydra: Vařit neumím, ale jedlík jsem

„Myslím, že ledacos z vážné hudby může přispět k citovému zrání mladého člověka, ale musí se s ní setkat tak, aby se od něj vážná hudba navždy neodrazila.“

„Moje úloha bude průvodcovská. Vlastně budu číšník, který čte z jídelního lístku.“

„Vážím si práce s patosem, protože je to kvalita.“

Dobrou chuť – to je podtitul komponovaného celovečerního programu, který nabídne Podkrkonošský symfonický orchestr pod taktovkou dirigenta a skladatele Martina Hyblera. Projekt stojí na pomezí klasického koncertu a klubového vystoupení stand-up komika, to vše na téma jídlo, pití a gastronomie. Koncerty se konají v sobotu 20. května v Turnově, v pátek 26. května v Liberci, ve čtvrtek 1. června v Mladé Boleslavi a v sobotu 3. června v Semilech. Hlavním hostem bude herec, komik a moderátor Petr Vydra, který, jak nám mimo jiné řekl v RozhovoruPlus, se ujme role číšníka.

Číst dál…

Břevnovská hudební setkání s Vilémem Veverkou a jeho přáteli

V rámci koncertní sezóny cyklu Břevnovská hudební setkání se v programu nazvaném My Own Way představí hobojista a performer Vilém Veverka se svými hudebním přáteli, kterými jsou klávesista Martin Hybler, kontrabasista Ondřej Štajnochr a perkusista Tomáš Hobzek. Koncert se bude konat v úterý 16. května od devatenácti hodin v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Závěrečným slavnostním koncertem…

Číst dál…

Podkrkonošský orchestr zve na jídlo s Petrem Vydrou

Dobrou chuť – to je podtitul komponovaného celovečerního programu, který nabídne Podkrkonošský symfonický orchestr pod taktovkou dirigenta a skladatele Martina Hyblera. Hlavním hostem bude herec, komik a moderátor Petr Vydra. Projekt stojí na pomezí klasického koncertu a klubového vystoupení stand-up komika, to vše na téma jídlo, pití a gastronomie. Koncerty se konají v sobotu 20.…

Číst dál…

Konference o výuce rozboru skladeb na středních a vysokých hudebních školách

Oddělení hudebně teoretických disciplín ve spolupráci s Ústavem teorie hudby HAMU v Praze pořádá konferenci na téma Výuka rozboru skladeb na středních a vysokých hudebních školách. Akce se bude konat ve středu 12. dubna od deseti hodin dopoledne v budově Lichtenštejnského paláce na HAMU, Praha 1, Malostranské náměstí 13, v místnosti 2017 ve druhém poschodí. Vstup…

Číst dál…

Kateřina Englichová a Alžběta Poláčková: Člověk by měl bořit bariéry

„Lidé velmi pozitivně reagují na pestrost a určitou plasticitu koncertů. Nechceme je šokovat za každou cenu, ale přinést kontrast. Něhu, energii i vášeň.“

„U Viléma je vždycky na prvním místě hudba, zápal a obrovské nasazení. On je někdy na zabití, ale je to člověk, který vás posouvá.“

„Hoboj má s lidským hlasem hodně společného. Ať už je to tvorba tónu, práce s dechem. Propojování a prolínání nás dvou bude něco, na co se moc těším.“

O novém projektu hobojisty Viléma Veverky Ekstase, hovoří harfistka Kateřina Englichová a sopranistka Alžběta Poláčková. Kateřina Englichová je dlouholetou Veverkovou uměleckou partnerkou, pro Alžbětu Poláčkovou to bude vůbec první profesionální setkání s nekompromisním interpretem. Co posluchače v jejich Ekstasi čeká a jaké jsou nejbližší plány obou umělkyň, to se dočtete v následujícím rozhovoru.

Číst dál…

Vilém Veverka: Vánoce by se měly týkat duchovní části našich životů

„Sestavit vánoční album tak, aby obstálo, a zároveň bylo atraktivní a v něčem přínosné, je nejtěžší úkol.“

„Chtěl jsem natočit album, které bude nositelem nějaké energie, fakticky i hudebně, aby si posluchač řekl, tak to chci.“

„Publikum může objevit Vánoce jinak a zároveň hoboj jinak.“

Existují pouze dvě vánoční hobojová alba. To první patří Albrechtu Mayerovi, členu Berlínských filharmoniků, to druhé právě vychází u Supraphonu. Natočil ho renomovaný hobojista Vilém Veverka, který říká, že sestavit ho nebylo vůbec snadné. Výsledek však stojí za to. V podání Viléma Veverky si vychutnáme Zimu z cyklu Čtvero ročních období Antonia Vivaldiho, ale i skladby Piazzolly, Barbera, Bacha, Händela, Grubera a další melodie, které nesmějí o Vánocích chybět. Křest tohoto alba se bude konat na pražské Novoměstské radnici ve čtvrtek 8. prosince.

Číst dál…

Memento mori: Hudební léto Kuks drží tradici a připravilo další světovou premiéru

„Nespočet odstínů medové barvy, které v nástroji violoncellista dokázal najít, se nesl prostorem a navozoval chvílemi až meditativní atmosféru.“ „Surzyńského Capriccio fis moll svým pohyblivým charakterem a množstvím rejstříků, které interpret využil, příjemně plynulo, skoro až vyprávělo příběh.“ „Barvitý tok hudby Mementa mori posouvá posluchače neustále dál kamsi do neznámých končin bez tonálního…

Číst dál…

Hudební léto Kuks v sobotu s Jamníkem a Soczkem

Třetí koncert dvanáctého ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks se bude konat v sobotu 24. července od 18:00 v kostele Nejsvětější Trojice v tamním památkovém areálu. Pořadatelé pozvali violoncellistu Tomáše Jamníka, s nímž zahraje Tomasz Soczek, polský varhaník a pedagog na Hudební univerzitě Fryderyka Chopina ve Varšavě. Vedle Bachova varhanního Preludia a fugy G dur, BWV…

Číst dál…

Hudební léto Kuks nabídne pět koncertů

V sobotu začíná tradiční Hudební léto Kuks. 12. ročník nabídne od soboty 26. června až do 21. srpna 2021 celkem pět koncertů. Zahajovací se bude konat v kostele Církve československé husitské ve Dvoře Králové nad Labem a zahraje na něm Plzeňská filharmonie. Následující koncerty pak už budou tradičně v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu,…

Číst dál…

Dvacátá sezóna Orchestru BERG s dvacítkou miniatur dvaceti skladatelů a skladatelek

Orchestr BERG připravil ke svému jubilejnímu dvacátému výročí speciální narozeninový projekt nazvaný jednoduše 20×3. Ten spočívá v tom, že dvacítka skladatelů a skladatelek vytvořila tříminutové skladby, které v pondělí 21. června v 19:30 hodin ve světové premiéře zazní naživo. V sále DOX+ budou přítomni i ti, kdo svým darem podpoří Orchestr BERG a premiérové uvedení jednotlivých kusů.…

Číst dál…

Dnešní Operetní gala jako pokračování Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram

Po nejrůznějších posunech a přesunech byl 52. ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram 29. května úspěšně zahájen. Stalo se tak netradičně crossoverovým projektem a cappella sextetu Skety. Následující koncert, velké Operetní gala, se uskuteční právě dnes od 19 hodin na nádvoří Svaté Hory u Příbrami. Slavné melodie z Lehárových operet zazní v podání sopranistky Luisy…

Číst dál…

Vilém Veverka: S klasikou nekončím

„Když jsme desku připravovali, tak skladbou, která celý projekt někam překlopila, byla Vargova adaptace Haydna.“

„Model, kdy jsem na pódiu celý večer a kdy mám možnost definovat, jak to celé bude vypadat, mi asi sedí víc.“

„Dovedu si představit, že v rámci nastoupené cesty ještě přitvrdím.“

Má za sebou podzimní a předvánoční řadu koncertů, intenzivně vzpomíná zejména na ten z Městského divadla Jablonec nad Nisou, ale všechny byly pouze online. Měl koncertně oslavit patnáct let hraní s harfistkou Kateřinou Englichovou, tento večer má prozatím nový optimistický termín stanoven na duben 2021…

Číst dál…

Martin Daněk: Je ještě spousta míst, kde jsem nekoncertoval

„Chtěl jsem přesvědčit svého bývalého profesora, že jsem se někam posunul.“

„Dřív jsem hrával se zavřenýma očima, ale s tím jsem už přestal.“

„Za dva měsíce mi bude třicet a většina soutěží je do třiceti.“

Vítězem oboru hoboj Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se stal Čech, zkušený a sympatický hudebník Martin Daněk. Atmosféra finále soutěže se celý den nesla ve velmi přátelském duchu, přestože nebylo vůbec zřejmé, jaké výsledky vyhlášení přinese. Martin Daněk na soutěž přiletěl ze Švýcarska, kde v současnosti žije a koncertuje. Od vítězství v soutěži Pražské jaro si ale mimo jiné slibuje, že se bude do České republiky odteď vracet častěji, v roli interpreta. O svoje první dojmy z vítězství se podělil v následujícím rozhovoru.

Číst dál…

Sophia Hegewald: Nejhorší mi to přijde pro porotu

„Je příjemné, že mám vystoupení brzo za sebou a mohu poslouchat kolegy.“

„Nemyslím, že by mi nějak prospělo, kdybych se porotou blíže zabývala.“

„Soutěž Pražské jaro mě nalákala díky skladbě Klementa Slavického.“

Se soutěžním číslem 2 vystoupila v hobojovém oboru v prvním kole mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro první dámská soutěžící, Sophia Hegewald z Německa. V jejím repertoáru se objevily Tři romance od Roberta Schumanna a Sonáta c moll s doprovodem cembala. Mé zpravodajské ucho si získala mimo jiné svým vtipným citátem z reportáže rozhlasu MDR: „Hudební soutěže, to je něco jako dobré jídlo. V kuchyni je vždy mnoho dobrých kuchařů. Pokud ale porotě přinesou na talíř rybu, přestože jí nechutná, bude to s hodnocením obtížnější.“ S KlasikouPlus se podělila o své zkušenosti v roli hudební kuchařky i o první postřehy ze soutěže Pražské jaro.

Číst dál…