KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvě vdovy. Dvě veselé vdovy

„Dvě vdovy, dílo z roku 1874, jsou krásné, hudebně skvostné. Suverénně napsaná konverzační komedie.“

„Libreto obsahuje řadu dodnes svižných replik a slovních hříček.“

„Lada Bočková byla ve čtvrtek večer v Litomyšli jako Karolina pěvecky suverénní a herecky naprosto uvolněná.“ 

Kompletní uvedení oper Bedřicha Smetany na letošním festivalu Smetanova Litomyšl otevřela dva roky stará ostravská inscenace Dvou vdov. Rozmarná, vtipná. Režisér a scénograf Rocc si v ní s diváky v závěru však záludně pohrává. Po šťastném rozuzlení zápletky se Ladislav, právě označený jako budoucí ženich, Anežce kamsi ztratí – a slaví se svatba Toníka a Lidky. Z libreta nicméně zůstává základní fakt: na začátku opery byla jedna mladičká vdova bezstarostně veselá a druhá truchlící a smutná. Na konci už jsou veselé a zřejmě i šťastné obě.

Číst dál…

Ostravská Bystrouška se profiluje jako operní balet

„Režisér Itzik Galili dal jasně najevo, že je především choreograf, a baletní scény představení dominovaly.“

„Oscilace mezi operou a baletem tady měla svoje opodstatnění a přinese jistě divácký zájem. Je to inscenace hravá, dravá a osvěžující.“

„Prosazující se dřevěné dechové nástroje forzí získávaly ostrou barvu a nejinak tomu bylo u smyčců.“

Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka byly 6. června v Národním divadle moravskoslezském poslední operní premiérou aktuální sezóny. Hudebního nastudování se zhostil hudební ředitel souboru Marek Šedivý a režie se na scéně Daniela Dvořáka ujal izraelský choreograf Itzik Galili. V roli Bystroušky se na první premiéře představila Lada Bočková, v roli Revírníka publikum slyšelo Martina Gurbaľa a Lišákem Zlatohřbítkem byla Dominika Škrabalová. Představení plné poezie a vzruchu spojilo organicky žánr opery a baletu v jeden funkční celek.

Číst dál…

Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce

„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“

„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“

„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“

Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.

Číst dál…

Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě

„Obrázek z dávných dějin ukazuje nesmrtelné negativní vlastnosti českého človíčka, kličkujícího mezi nástrahami vášní, moci a vlastního prospěchu.“

„Černobílý obrázek inscenace věru není.“

„Jakub Klecker využil nejen své spolehlivé dirigentské umění, ale i svůj sbormistrovský cit.“

Rok české hudby a dvě let od narození Bedřicha Smetany berou v Ostravě vážně. Ve čtvrtek 22. února byla znovu uvedena skladatelova první opera Braniboři v Čechách, přičemž inscenace z roku 2016 dostala novou vizáž a jiné obsazení některých postav. Monumentalita a údernost inscenace byla zachována, stejně jako precizní hudební nastudování a provedení.

Číst dál…

Velikonoční festival duchovní hudby v Brně zahájilo dílo opomíjeného geniálního autora

„František Musil působil jako dómský varhaník v katedrále sv. Petra a Pavla v době, kdy žil a působil v Brně Leoš Janáček. Jeho rozsáhlé dílo upadlo v zapomenutí, neprůbojný a introvertní skladatel se nedokázal prosadit.“

„Obrovský provozovací aparát se stěží vešel do prostoru před oltářem katedrály. Pět spojených amatérských sborů čítalo celkem 120 zpěváků a před nimi seděl kompletní symfonický orchestr Filharmonie Brno.“

„Společné části kvarteta jsou polyfonní a hlasy se prolínají spolu se sborem v náročných, efektních a neobvyklých postupech, které ozvláštňují dílo a dávají znát, že skladatelem byl hudebník velmi erudovaný.“

Pod heslem Přetváření se letos koná 30. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně. Zahájení se konalo v neděli 2. dubna v katedrále sv. Petra a Pavla a přineslo překvapení. Oratorium místního dómského varhaníka Františka Musila Stabat Mater, které interpretoval orchestr Filharmonie Brno s dirigentem Tomášem Kejčím, spolu s brněnskými amatérskými sbory Ars brunensis, Ensemble Versus, Gaudeamus Brno, Vox Iuvenalis a Pěveckým sborem Masarykovy univerzity, to vše pod vedením Jana Oceteka. Sólové pěvecké kvarteto tvořili sopranistka Lucie Kašpárková, altistka Jarmila Balážová, tenorista Martin Javorský a basista František Zahradníček.

Číst dál…

Skončil Olomoucký hudební festival Baroko 2022. Měl už pětadvacátý ročník

„Skladbu objevil a do současné podoby přenesl Tomáš Hanzlík, který ji nabídl k realizaci souboru Musica Florea v rámci oslav jeho třicátého výročí.“

„V rámci pořádání notového archivu hraběcí rodiny Hartigů objevila archivářka Romana Hinerová Cantatu, která vznikla na oslavu narození hraběcí dcery Marie Terezie v roce 1759.“

„Zvuk malého uskupení dobře obsáhl nádvoří muzea, stejně jako zvuk sólových hlasů, které s orchestrem spolupracovaly.“

V Olomouci mají baroko rádi. Není divu, je to historické město, které je baroka plné, a také sem patří doba jeho největší slávy a rozkvětu. Počin Tomáše Hanzlíka, který je pořadatelem festivalu, je proto nejen chvályhodný, ale i logický. Od 14. června bylo v rámci festivalu Baroko 2022 odehráno jedenáct představení v atriu Vlastivědného muzea v Olomouci. Poslední akce se konala 26. července tamtéž a byla jí Serenata ke jmeninám krále Josefa I. s názvem Proteus na Rýnu, „Dramatická skladba v den přeslavného JMÉNA jeho posv. Král. Veličenstva JOSEFA I, Krále Římského“.

Číst dál…

Autentický (a skvělý!) Vivaldi v autentickém prostředí na festivalu v Českém Krumlově

„Všichni hudebníci hráli v dobových kostýmech s parukami na dobové nástroje a osvětlení zajištovaly dvojice svíček. Daleko podstatnější však byla akustika divadla, dobové kulisy… a na prvním místě přístup dirigenta Marka Štryncla.“

„Z dirigenta byla znát především dokonalá znalost partitury s pochopením pro specifika barokních vokálních forem, citem pro celkovou proporčnost, a především kontrastnost interpretovaného díla.“

„Představení a jednotlivé výkony zaujaly především jako kompaktní a působivý celek.“

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov nabízí kromě koncertů také operní představení. Ve dnech 21. a 22. července uvedl orchestr Musica Florea Vivaldiho operu Farnace, a to se snahou o maximální autentičnost – historicky poučenou interpretací počínaje a dobovými kostýmy v prostoru zámeckého barokního divadla konče. Představení řídil Marek Štryncl.

Číst dál…

Vivaldi jako zelené letní divadlo

„Celkový zážitek proto nemůže hledat srovnání s vymazlenými a zvukově zaoblenými produkcemi v koncertních sálech. A přece stojí za to.“

„Děj je nesčetnými peripetiemi komplikovaný, v tištěném programu je na jeho přiblížení potřeba 575 slov, dá se však vyjádřit i stručněji.“

„Představení je příležitostí, jak milým způsobem strávit neobvyklý hudební večer, vybočující prostředím ze všeho, co je obvyklé v běžné sezoně.“

Rokokový zámek manželů Kučerových v Nových Hradech na Orlickoústecku je desátým rokem místem festivalové operní stagiony Smetanovy Litomyšle. Letos padla volba na Vivaldiho operu Farnace. Musica florea s Markem Štrynclem ve velikosti sotva dvou tuctů účinkujících ji chystá na červenec také pro Festival Český Krumlov, tam do barokního zámeckého divadla. Ve východních Čechách ji po středeční premiéře dává v těchto dnech ještě třikrát – pokud i nadále počasí dovolí, tak v „zeleném“ divadle v zámeckém parku.

Číst dál…

NDM s premiérami Dvou vdov ve čtvrtek a v sobotu

Národní divadlo moravskoslezské zve na poslední premiéru této sezóny, a sice na novou inscenaci páté dokončené opery Bedřicha Smetany Dvě vdovy. Režisérem i scénografem nového nastudování této opery v NDM je renomovaný slovinský operní tvůrce Rocc. Hudební nastudování je dílem Marka Šedivého, dirigovat však v budoucnu bude i Jiří Habart. Pěvecké role divadlo svěřilo Ladě…

Číst dál…

Klášterní hudební slavnosti v pondělí zahájí Bendova opera Vesnický trh

Komická opera Vesnický trh Jiřího Antonína Bendy bude vůbec poprvé v novém nastudování na objednávku festivalu Klášterní hudební slavnosti uvedena na jeho zahájení v pondělí 30. května v Divadle Šumperk. Hudebního provedení se ujme soubor Musica Florea s dirigentem Markem Štrynclem. V sólových pěveckých rolích se představí Helena Kalambová, Eliška Minářová, Doubravka Součková, Miloš Horák,…

Číst dál…

Třicet let ansámblu Musica Florea. Bononcini a anonym ve světové premiéře

„Mimořádnou úlohu naplnil Marek Štryncl. Nejen jako dirigent, který udával nástupy a tempo vsedě od violoncella, ale i skvělou souhrou v duetech s pěveckými čísly.“

„Pěvkyně a pěvci bez výjimky zpívali s nasazením a v síle nešetřili hlas.“

„Koncert spojených sekcí Musica Florea a Sboru Collegium Floreum pod vedením Marka Štryncla oslavil i tentokrát dvojí výročí souboru rozhodně zdařile.“

Ve známém atriu Českého muzea hudby s dlouhým dozvukem akustického prostoru se v úterý 24. května od 19.30 hodin konal koncert souboru Musica Florea a Sboru Collegium Floreum pod vedením Marka Štryncla. Program večera byl označen mottem Anonymní kantáty věnované rodině Hartigů a byl připraven pro dvacátý ročník festivalového cyklu Musica Florea Bohemica 2022. Soubor slaví tedy dvojí výročí – zmíněný cyklus probíhá na pozadí třicátého jubilea činnosti ansámblu.

Číst dál…

Energická Musica Florea s Mozartem a Horálkem

„Sólistom (najmä sopranistke) pritom predpisuje Horálek efektné árie.“ „Čo sa týka Mozartovho Requiem, rovno začnem tým, že sa pre mňa utorkové pojatie stalo jedným z najpodnetnejších, aké som počula.“ „Pojatie Mareka Štryncla bolo skutočne strhujúce.“ Musica Florea odohrala tento týždeň trojicu koncertov s hudbou Wolfganga Amadea Mozarta a Václava Horálka. Jeden z koncertov si…

Číst dál…

Velkolepá Barokní noc na zámku v Českém Krumlově

„Barokní noc je široce pojatý večer o několika pomyslných dějstvích, jehož se účastní obrovská spousta aktérů.“ „V sálech zní taneční hudba epochy baroka, na čtyřech zámeckých nádvořích očekává diváky po vstupu do zámku řada atrakcí.“ „Provedení Arbesserova díla neslo pečeť hluboké znalosti stylu ve smyslu autentické interpretace.“ 34. ročník Festivalu komorní…

Číst dál…

Musica Florea chystá dvě barokní zpěvohry

Česká komická barokní opera O komínku od kameníků špatně vystavěném a italská opera buffa La serva padrona zazní v podání orchestru Musica Florea na prknech přenosného barokního divadla Florea Theatrum. Inscenace v režii Magdaleny Švecové se odehrají na letní scéně pražské HAMU ve čtvrtek 16. července od devíti hodin. V kulisách přenosného barokního…

Číst dál…

Božena Němcová v opeře

„Představení komorní opery Lenky Noty Jsem kněžna bláznů bylo pro festivalové publikum dvojí sondou.“ „Opera má po hudební stránce drive, nepřipouští nudu, trapné propady, moralizování.“ „Jarmila Balážová i Lukáš Rieger se svých rolí zhostili výborně.“ Festival Opera 2020 přivítal na svých prknech Ensemble Opera Diversa z Brna, který v pátek 7. února představil…

Číst dál…

VÝHERCE VSTUPENEK:
Kněžna bláznů na festivalu Opera 2020

Vyhlašujeme výherce vstupenek na festival Opera 2020. Komorní opera JSEM KNĚŽNA BLÁZNŮ vznikala několik let a mapuje soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky Boženy Němcové. Autorkou hudby je skladatelka, muzikoložka, publicistka a propagátorka soudobé hudby Lenka Nota. Libreto na základě korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka napsala dokumentaristka Olga Sommerová. V hlavní roli…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVOJICI VSTUPENEK:
Kněžna bláznů na festivalu Opera 2020

Vyhlašujeme soutěž o dvojici vstupenek na festival Opera 2020. Komorní opera JSEM KNĚŽNA BLÁZNŮ vznikala několik let a mapuje soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky Boženy Němcové. Autorkou hudby je skladatelka, muzikoložka, publicistka a propagátorka soudobé hudby Lenka Nota. Libreto na základě korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka napsala dokumentaristka Olga Sommerová. V hlavní…

Číst dál…