KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem

Janovy pašije od Arvo Pärta jsou extrémním příkladem spirituálního minimalismu – střídmého stylu s výrazně jednoduchou strukturou, odosobněným neutrálním výrazem a mysteriózností evokující soustředění a pokoru. V nastudování Lukáše Vasilka zazněly vzácně v programu festivalu Lípa Musica, a to v jeho přeshraničním přesahu do Saska. V evangelickém kostele v Grossschönau, pár stovek metrů od severočeského Varnsdorfu, bylo v úterý večer…

Číst dál…

Vokální večery festivalu Lípa Musica. Zazpívá i ředitel festivalu

Dvacátý druhý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica vstupuje se začátkem října do své druhé poloviny. Na svém programu má dva mimořádné vokální projekty. V úterý 3. října se festival opět představí v Sasku, druhý letošní koncert německé kapitoly se uskuteční v Großschönau. Místní evangelicko-luteránský kostel rozezní nastudování Pašijí soudobého estonského skladatele Arva…

Číst dál…

Musica Florea sází na historické nástroje a pokorný hudební výraz

„Zcela přesně kopírovali gesta svého dirigenta. Jeho plynulé a klidné pohyby pažemi sváděly muzikanty k nejrůznějším artikulačním obměnám, ať už se jednalo o táhlé legatissimo, nebo decentní non legato.“

„V Dies irae překvapivě mile zapůsobily kulaté vrchní tóny sopranistek, čímž se umocnila sametovost barvy celého vokálního uskupení.“

„Hráči byli komunikačně skvěle propojení, neboť i bez dirigenta zvládali mnohé agogické změny a jednotlivé proměny nálad a charakteru. Jejich hra se stala de facto synonymem propracovanosti.“

Musica Florea je souborem majícím už třicetiletou uměleckou praxi a za svou píli sklízí nejen ovace posluchačů, ale rovněž se stává vyhledávaným společníkem předních českých i zahraničních sólistů. Vsází na stylově poučenou interpretaci a také hru na dobové nástroje. Nejinak tomu bylo v nedělní podvečer 9. října, kdy s těmito instrumenty rozezněli uchvacující prostory baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku v rámci Podzimního festivalu duchovní hudby. Vyznamenali se také jejich pěvečtí kolegové z Collegia Florea. Společně nastudovali vokálně-instrumentální díla Jana Křtitele Vaňhala, jehož tvorbu přednesli s pozoruhodnou přirozeností a pokorou. Jako sólisté se představili kontratenorista Filip Dámec, altistka Sylva Čmugrová, tenorista Hasan El-Dunia a basista Martin Vacula.

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc ve středu a v neděli

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc dnes, ve středu 5. 10., v kapli Božího Těla nabídne koncert, kterého se zúčastní Lobkowicz trio (houslista Jan Mráček, klavírista Lukáš Klánský, violoncellista Ivan Vokáč) s klarinetistou Karlem Dohnalem. Společně přednesou Messiaenovo dílo Quatuor pour la fin du Temps. V neděli 9. října pořadatelé zvou na Vaňhalovo Requiem…

Číst dál…

Závěr Velikonočního festivalu korunoval Vivaldi a Bach s kontratenoristou Andreasem Schollem

„Orchestr i sbor zněly kompaktně a dobře se doplňovaly, když se proplétaly jejich hlasy z obou stran před oltářem.“ „Publikum mělo možnost v tomto partu slyšet legendárního kontratenoristu Andrease Scholla, který byl největším magnetem večera.“ „Závěrečný koncert Velikonočního festivalu měl obrovský ohlas a vládla euforická nálada z krásné barokní hudby.“ Velikonoční festival byl maratonem devíti koncertů,…

Číst dál…

Pane, slyš mé prosby, vzývalo ve Vzletu Collegium 1704

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“ „Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“ „John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“ Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na…

Číst dál…

Corona! Corona! Obnovený melodram na Olomouckých barokních slavnostech

„Volná rekonstrukce hudby k dochovanému baroknímu dramatu skýtala mnoho prostoru pro experiment.“ „Střídání tvorby barokní a současné vytvářelo zajímavé pnutí, vzájemné kontrasty však nebyly rušivé – naopak povzbuzovaly posluchače k očekávání dalšího hudebního vývoje.“ „Melodram je již takřka repertoárovým kusem domácího Ensemble Damian, který dílo v roce 2015 v rámci tohoto festivalu premiéroval.“ Poslední prázdninový…

Číst dál…

Missa Dolorosa a Stabat Mater s Collegiem 1704

„Caldarova hudba byla pohlazením po duši, zvlášť když hudbu provedli tak špičkoví interpreti.“ „Jistota každého zvlášť a zároveň pozoruhodná souhra všech je to, co umožňuje posluchači být naplno vtažen do hudebního dění.“ „Hudba plná intenzity, která v krásném a procítěném provedení Collegia 1704 poskytla posluchačům vnitřní očistu.“ Prožíváme právě třetí týden období Velikonoc.…

Číst dál…