Filharmonie Bohuslava Martinů si pro druhý měsíc letošního roku přichystala pro své příznivce dvojici koncertů. Ve čtvrtek 6. února se zlínským Kongresovým centrem ponesou Tóny harfy v podání Kateřiny Englichové, v úterý 11. února se jazz potká komorně s klasikou. Sólovým hostem zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů bude šestý únorový den přední česká harfistka…
Překvapení dynamikou i odvahou přepisovat. Federico Colli si hraje
„Úpravu Janáčkova zápisu lze ocenit jako projev Colliho otevřené mysli.“
„Colli dokázal, že technicky je schopen zahrát cokoliv.“
„Za takovou zvukovou mohutnost by se nemuseli stydět ani chlapi typu Yefima Bronfmana nebo Jana Bartoše.“
Sólový klavírní recitál Federica Colliho, který se konal v neděli 26. ledna v pražském Rudolfinu, byl už pianistovým druhým vystoupením v rámci recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Program nabídl mimo jiné zapomenuté transkripce proslulých děl a Colli ve své hře předvedl nejen mistrovskou kontrolu nad nástrojem, ale také originální přístup, neboť notový zápis mnohdy nevykládal doslovně.
Maďar řídí český orchestr a kazašského sólistu v hudbě Francouzů
Další abonentní dvojkoncert Janáčkovy filharmonie Ostrava se odehraje pod taktovkou maďarského dirigenta Gábora Káliho. V Kině Vesmír 30. a 31. ledna zazní hudba mistrů francouzského hudebního impresionismu Clauda Debussyho a Maurice Ravela a jako sólista vystoupí mladý kazašský klavírista Alim Beisembayev, vítěz Mezinárodní soutěže v Leedsu. Debussyho Malá suita náleží k raným skladatelovým dílům a hýří typicky…
Federico Colli a jeho pražský recitál
Klavírní recitál je jednou z královských disciplín komorní hudby. V lednu se pokusí v ní osvědčit do Rudolfina se vracející mladý italský pianista Federico Colli. V převážně romantickém programu přitom nezapomene ani na českou hudbu, reprezentovanou nezaměnitelným Leošem Janáčkem. Akce se koná v neděli 26. ledna v Dvořákově síni. Klavírní recitál Federica Colliho zahrnuje skladby Leoše Janáčka, Françoise…
Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie jako důkaz nezměrné síly hudby
„Trojnásobně vyprodaný koncert je důkazem, že živá klasická hudba stále rezonuje s lidskými srdci.“
„Na rozdíl od mnoha interpretů, kteří vnímají hudbu jako platformu pro vlastní ego, Vondráček přistupuje k dílu s neobyčejnou pokorou.“
„Vondráčkova hra, Raiskinovo vedení orchestru a dramaturgická volba skladeb vytvořily jedinečnou symbiózu, která nejen oslavila hudbu, ale také připomněla její schopnost proměňovat naše vnímání světa.“
V sále Kina Vesmír, dočasném zázemí Janáčkovy filharmonie Ostrava, se v pátek 17. ledna uskutečnilo třetí provedení jejího programu Novoročního koncertu. Tento večer pod taktovkou Daniela Raiskina a s klíčovou ingrediencí klavírního umu Lukáše Vondráčka byl nejen hudební oslavou začátku nového roku, ale také hlubokou reflexí nad lidskou tvořivostí a přesahem hudby, která nás může vést k transcendenci.
Ravelovské oslavy v Košicích
Jedním z dominantních výročí letošního roku je sté padesáté jubileum francouzského komponisty Maurice Ravela, které mnohé pořadatele přimělo k připomenutí skladatelových klavírních koncertů. Výjimkou není ani Státní filharmonie Košice. Ta ve čtvrtek 23. ledna v Domě umění uvede Ravelův Klavírní koncert G dur věnovaný Marguerite Long, francouzské pianistce a interpretce Ravelových děl. Košickou sólistkou…
Alexandre Tharaud: Práce pianisty musí být zdrojem radosti, ne povinností
„Brzy jsem pochopil, že klavír je napodobitelem jiných nástrojů.“
„Koncert pro levou ruku čerpá z hlubin země, z temných stránek Ravelovy osobnosti.“
„Na koncertování nejsou nejtěžší samotné koncerty, ale cestování, změny hotelů, časové posuny.
Brno oslaví březnové 150. výročí narození Maurice Ravela hned zkraje nového roku, a to naplno. Francouzský klavírista Alexandre Tharaud, který do České republiky nepřijíždí poprvé, tam totiž vystoupí celkem třikrát, a kromě obou klavírních koncertů nabídne i Ravelovy sólové skladby. Koncerty se uskuteční v po sobě následujících dnech 15. až 17. ledna. Pianista v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje nejen o Ravelovi a dalších francouzských mistrech, ale i o přístupu k repertoáru a o své kariéře.
Vondráček s Čajkovským třikrát v Ostravě
Trojici Novoročních koncertů si Janáčkova filharmonie Ostrava schovala až do druhé půle měsíce ledna. Posluchačský zážitek nabídne 15., 16. a 17. ledna Čajkovského První klavírní koncert, jeden z nejpopulárnějších a nejznámějších romantických klavírních koncertů, v podání Lukáše Vondráčka. V dočasném působišti Kina Vesmír orchestr i v dalších dílech Sibelia a Ravela diriguje jeho designovaný šéfdirigent Daniel Raiskin.…
Dvojice klavírních koncertů na úvod nového roku v Bratislavě
Slovenská filharmonie připravila na program druhého lednového týdne dvojici abonentních koncertů. Jejich programu dominuje dvojice klavírních koncertů, které do Bratislavy přijede zahrát arménsko-dánská pianistka Marianna Shirinyan. Klavírní díla Šostakoviče a Mozarta doprovodí skladby Strausse a Ravela, které s prvním slovenským orchestrem nastuduje jeho šéfdirigent Daniel Raiskin. Koncerty se v Bratislavě uskuteční 8. a 9. ledna,…
Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra
„Nálady se v jasných a charakteristických polohách střídaly, jak se střídaly žánry i skladatelská jména.“
„Filharmonie s Tomášem Netopilem – dvakrát na Silvestra a dvakrát na Nový rok – skvěle využila příležitost.“
„La valse Maurice Ravela je strhující oslava valčíku, ovšem naprosto jiného, než bývají ty novoroční vídeňské.“
Večer prvního dne roku 2025 patřil v pražském Rudolfinu Novoročnímu koncertu České filharmonie. Nesl se pod taktovkou Tomáše Netopila výhradně ve francouzském duchu, a to velmi půvabně. Bonusem byla pro publikum v sále i pro diváky přímého televizního přenosu neméně půvabná moderace Marka Ebena.
Nový rok v Novém zámku příjemný nejen po hudební stránce
„Zámek byl vystavěn v empírovém stylu dle návrhu vídeňského architekta Jindřicha Kocha na přelomu dvacátých a třicátých let 19. století.“
„Když dozněly tóny Divertimenta, přišel mezi posluchače pán domu František Kinský, který vtipným způsobem pohovořil o historii oslav Nového roku.“
„Jana Šrejma Kačírková svým brilantním provedením strhla přítomné posluchače k zaslouženým výkřikům ‚bravo!‘.“
Ve středu 1. ledna se v Kostelci nad Orlicí konal slavnostní koncert stylově nazvaný Nový rok v Novém zámku. V rámci akce vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková, slovem a přípitkem obohatil novoroční odpoledne majitel Nového zámku František Kinský a o instrumentální složku programu se postaral soubor Praga Camerata Quintet.
Pohledem Petra Vebera (60)
Rok 2025 – Straussův, Šostakovičův, Palestrinův, Ravelův, Pärtův…
„Rok 2025 se z hlediska výročí a jubileí jeví rozhodně být ´rokem staré hudby´.“
„Stranou pozornosti určitě nezůstanou 150. narozeniny Maurice Ravela.“
„Festival Pražské jaro čeká osmdesátý ročník.“
Vstupujeme do druhého čtvrtletí jedenadvacátého století. Rok české hudby 2024 je za námi, pro rok 2025 tuzemská kultura tak velké téma nemá. Mají ho ale Rakušané. Král valčíků Johann Strauss mladší oslaví na podzim dvousté narozeniny! A zbytek světa? Ten si bude prostřednictvím jubileí připomínat mistry, jako byli Šostakovič, Ravel, Bizet, Palestrina, Copland nebo Bartók, a budou oslavovat žijící legendu, devadesátiletého Arvo Pärta.
Začátek roku s FOK
Úvod nového roku Pražských symfoniků nabídne varhanní recitál ve Smetanově síni debutujícího Karla Martínka, dvojici koncertů s legendárním norským cellistou a Dvořákovým neméně legendárním koncertantním opusem pro druhý nejhlubší smyčcový nástroj a klavírní recitál světoznámého pianisty Borise Giltburga v Dvořákově síni Rudolfina. Poprvé se k varhanám ve Smetanově síni usadí Karel Martínek, varhaník a pronikavý improvizátor, který…
Ve francouzském rytmu do nového roku s Českou filharmonií
Česká filharmonie se na silvestrovských a novoročních koncertech vrátí do belle époque. Pod taktovkou častého hosta prvního českého orchestru Tomáše Netopila zazní díla francouzských skladatelů přelomu 19. a 20. století. Sólisty budou houslista a umělecký partner orchestru Josef Špaček a violoncellista a koncertní mistr tělesa Ivan Vokáč. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina 31.…
Troja festival zve v noci do pražské zoo
V letošním roce založený hudební Troja festival, nabízející komorní koncerty na různých místech pražské městské části Troja, odhalil první z akcí připravovaných pro druhý ročník. Ten se uskuteční od 19. do 23. června 2025 a bude se věnovat tématu mýtů a legend. První programovou vlaštovkou je Noční koncert v zoo naplánovaný na první letní den…
Aranž na druhou s dechovým kvintetem Prague Philharmonia
Komorní řada orchestru Prague Philharmonia očekává čtvrtý koncert sezony. Prague Philharmonia Wind Quintet vystoupí 16. prosince na tradičním místě barokního refektáře Profesního domu na Malostranském náměstí v dílech Musorgského, Ravela a Rimského-Korsakova. A orchestr o den později reflektuje také přicházející svátky vánoční. Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby zazní v sídle hudební instituce v Kulturním domě…
Mladě nebojácný Jean-Efflam Bavouzet a Firkušného festival je u konce
„Ačkoliv jsem očekával subtilnější provedení, to Bavouzetovo mělo výraz a život, snadno se přijímalo.“
„Všiml jsem si určité míry citového odstupu. Nestal se otrokem svých emocí, a tak měl stále kontrolu nad technikou a zvukem.“
„V etudě na skoky předvedl možná nejvýraznější prvek celého koncertu. Odvahu.“
V tomto roce poslední vystoupení na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného náleželo optimistickému Francouzi Jeanu-Efflamu Bavouzetovi. Koncert 9. listopadu pro něj byl prvním pražským recitálem od devadesátých let. Začal matoucí dramaturgií a nevýrazným provedením Schumannových děl, ale pianista si postupně vydobyl vysokou a oprávněnou náklonnost publika za interpretaci Debussyho a elektrizující přídavky.
Klasika o čtvrté začíná s Markétou Cukrovou a Ivem Kahánkem
První listopadový den bude zahájena podzimní řada pražského cyklu koncertů Klasika o čtvrté. Od čtvrté hodiny odpoledne se v Sukově síni Rudolfina uskuteční koncert mezzosopranistky Markéty Cukrové a klavíristy Iva Kahánka, který koncertní řadu zaštiťuje. Zazní písňové cykly a klavírní skladby od Martinů, Brittena a Ravela. Koncertní řada Klasika o čtvrté je připravena na míru především…
Pravdomluvná hra pianisty Hamelina
„Už s nástupem vedoucího dýchl závan pokojné společnosti.“
„Ne zbytečně na efekt, nejen zručnost; hlavně hudba a to, co chce říci.“
„Beethoven ztratil svou rafinovanost.“
Blíží se druhý listopad, vzpomínka na všechny věrné zesnulé. Snad proto Symfonický orchestr Českého rozhlasu do Smetanovy síně Obecního domu přinesl pořad v předehře svátku inspirovaný tématem smrti. Pojetí dirigenta Darlingtona nicméně chmurné myšlenky rozhánělo entuziastickou radostností a důrazným optimismem. Jako sólista se v úvodní části večera představil francouzský virtuos Marc-André Hamelin. Nadužívané slovo ‚virtuos‘ je v tomto případě naprosto namístě.
Liszt, Ravel a Beethoven v Obecním domě se SOČRem
Na pondělí 21. října připravuje Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svými zahraničními hosty barvitý koncert. Sólo ve dvou působivých skladbách od Franze Listzta a Maurice Ravela zahraje fenomenální klavírista Marc-André Hamelin. Večer završí Osudová symfonie Ludwiga van Beethovena. Za dirigentským pultem stane host z Velké Británie Jonathan Darlington. Přímý přenos ze Smetanovy…
Sloučit Vivaldiho s Pärtem v jeden celek? V Pardubicích se něčeho takového nebáli
„Dirigentka Alena Hron požádala publikum, aby se po prvních dvou kompozicích zdrželo eventuálního potlesku.“
„Fagotista Jan Hudeček okamžitě ovládá pódium.“
„Zážitek z Pärtových ‚Fratres‘ umocnila precizní spolupráce všech zúčastněných.“
Ke druhému abonentnímu koncertu 56. sezony přizvala Komorní filharmonie Pardubice fagotistu Jana Hudečka a dirigentku Alenu Hron. Program večera v Sukově síni 9. října sliboval zajímavé propojení autorů baroka, raného romantismu a soudobé hudby. Na tom by nebylo nic neobvyklého, jenže po vzájemné dohodě všech zúčastněných interpretů a za podpory publika se tentokrát šlo ještě o krok dál.
Veverka & Englichová aneb Když dva vydají za osm
„V úvodu Grido del pastore od Sylvie Bodorové si zasloužily pozornost nejen znějící tóny hoboje, ale i pomlky, které Vilém Veverka vnitřně poslouchal snad ještě intenzivněji.“
„Swingový rytmus a jazzové harmonie byly hlavními ingrediencemi skladby Harpicide at midnight.“
„Vyznění díla Jiřího Gemrota záviselo přímo na hudební kreativitě a intenzitě prožitku obou interpretů.“
Finále abonentní řady Kruh přátel hudby se uskutečnilo 12. června 2024, tradičně v plzeňském Domě hudby. Původně avizované Pražské dechové okteto bylo z důvodu nemoci zastoupeno duem Veverka & Englichová. „Jich je osm, my jsme dva,“ bilancoval v úvodní řeči hobojista a nově i pedagog Ostravské univerzity Vilém Veverka…
‚Osudové‘ zakončení sezony žilinského komorního orchestru
Na závěrečném koncertu jubilejní 50. koncertní sezony Státního komorního orchestru v Žilině vystoupí dva sólisté – Libor Cabejšek, zakládající člen tělesa a jeden z předních evropských perkusionistů, a Pavol Praženica, nadějný klavírista z populární žilinské muzikantské rodiny. Koncert se uskuteční 13. června a v repríze o den později pokaždé v Domě umění Fatra. Žilinské publikum Praženicu naposledy slyšelo na…
Smetanovo trio hostem Prague Phil na Malé Straně
Sezóna orchestru Prague Philharmonia se nachyluje. Následující dva body jejího programu v příštím týdnu zahrnují komorní koncert legendárního Smetanova tria 10. června s hostujícím klarinetistou Janem Brabcem a koncert donátorské řady Lobkowicz 12. června, který řídí šéfdirigent Emmanuel Villaume. Desátý komorní koncert sezóny Prague Philharmonia přivítá Smetanovo trio ve složení Markéta Janoušková (housle),…
Mladí laureáti včetně houslisty Jana Nováka vystoupí v Dolních Břežanech
Koncert mladých laureátů národních a mezinárodních soutěží, kteří zaujali poroty i publikum svými zralými výkony, se v rámci cyklu Setkávání s klasickou hudbou v Dolních Břežanech koná 8. června, a to v aule tamní základní školy. Hrát se začne v osmnáct hodin. Hraný repertoár zahrnuje výběr z děl širokého spektra autorů, jako jsou Ludwig van Beethoven, Ástor Piazzolla, Maurice…
Češi debutující na Pražském jaru jednoznačně nadchli
„Vilém Vlček ukázal velikou jemnost, možná až hebkost. Publikum se po první skladbě neodvážilo tleskat a setrvalo v soustředěném tichu.“
„Poprvé se festivalový koncert konal ve Velké aule Karolina. Byl věnován památce muzikoložky Lenky Hlávkové.“
„Alinde Quintet hraje vlastně velmi klidně. Hráči nestavějí na odiv virtuositu, zato jejich souhra je úžasná.“
Jedním z cenných povahových rysů Pražského jara je, že už léta dává prostor mladým umělcům. V sobotu 25. května poprvé vystoupil na festivalovém matiné violoncellista Vilém Vlček a v podvečerním koncertu soubor Alinde Quintet. V obou případech šlo o prvotřídní zážitek.
Klavírista Seong-Jin Cho, hvězda letošního Pražského jara
„Vystudoval sice Pařížskou konzervatoř, kořeny však má v jihokorejském Soulu.“
„Ravelovská série pianistova programu měla jak kompozičně, tak i interpretačně logický gradační průběh.“
„Sedmidílný Lisztův cyklus ‚Léta putování, rok druhý: Itálie‘ je dílem náročným nejen technicky, ale i přednesově.“
Třicetiletý jihokorejský pianista Seong-Jin Cho není na Pražském jaru poprvé. České publikum jej zná již od roku 2016, kdy zde přednesl recitál z děl Fryderyka Chopina, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Schuberta. Letos jsme jej tedy přivítali podruhé. Provází jej pověst instrumentalisty první třídy, který nespoléhá jen na svoji virtuozitu, ale oslovuje publikum i vřelým a jemným přednesem, navíc je lidsky neokázalý a skromný.
Malý princ s Otakarem Brouskem a Prague Philharmonia v Hybernii
Divadlo Hybernia v pátek 17. května nabídne pořad Malý princ. Literárně-hudební představení na motivy alegorického příběhu Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho začíná v devatenáct hodin. Hraje Otakar Brousek ml., harfu ovládne Blanka Konvalinková, Prague Philharmonia dirigují Alim Šach a Louis Hedde. „Dobře vidíme jen srdcem. To podstatné očima neuvidíš…“ Rok 2024 je věnován…
Tandem Daniel Raiskin – Alexei Volodin se v Slovenské filharmonii představil v nejlepším světle
„Slovenská filharmónia si dôstojne pripomenula Medzinárodný deň jazzu.“
„Alexei Volodin je dnes pianistom par excellence a suverénne uvádza diela koncertnej literatúry naprieč
štýlovými obdobiami.“
„Daniel Raiskin ponúkol publiku dlho nepočutú verziu Ravelovho Bolera.“
Medzinárodný deň jazzu, ktorý si umelci a koncertní nadšenci v Európe pripomínajú už tradične v posledný aprílový deň, oslavovala dramaturgia Slovenskej filharmónie hneď dvakrát.
V hlavní roli marimba. Nevšední koncert v Košicích
Jen málokdy je návštěvník koncertů klasické hudby svědkem plnohodnotného sólového výkonu na nástroj marimby. Jeden takový je však v plánu v Košickém Domě umění 9. května. Sólistou u Státní filharmonie Košice bude Alexej Gerassimez, celé hudební těleso řídí bývalý šéfdirigent orchestru a současný hudební ředitel opery libereckého Divadla F. X. Šaldy Zbyněk Müller. Na…





























