KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hudba za časů války

„Rajterovo dílo je občas upozaděno za jeho dirigentskou činností.“

„Dramaturgicky byl večer logicky uspořádán.“

„Orchestr po celou dobu visel pohledem na dirigentovi a bylo patrné, že jsou od roku 2022 již velmi sehraní.“

Jak lépe zahnat strastiplné životní období než hudbou? Čtvrteční večer v olomoucké Redutě patřil skladbám tří skladatelů, kteří se potýkali s tísní způsobenou světovou válkou nebo osobní krizí. Koncert Moravské filharmonie s šéfdirigentem Zsoltem Hamarem a sólistou Vilémem Vlčkem tak 27. listopadu nesl příznačný název Válečná léta – Klasika v černém.

Číst dál…

Andris Poga u SOČRu nejprve zaujal, poté i uchvátil

„Viditelně omlazený rozhlasový orchestr hrál Gubajdulinové Pohádku-Poému s jistotou repertoárového čísla, ovšem s vizí hostujícího dirigenta.“

„Roth se zásadně ujal odkazu Mieczysława Weinberga.“

„Andris Poga zaujal přehledným a inspirativním vedením v první částí koncertu a uchvátil Dvořákovu síň Rudolfina v provedení Čajkovského symfonie.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvedl druhý koncert rudolfinské abonentní řady s českou premiérou houslového koncertu Mieczysława Weinberga. Sólo hrál Linus Roth. Koncert dne 24. listopadu uvedla skladba Sofie Gubajduliny, vrcholem večera byla Čajkovského šestá symfonie zvaná „Patetická“. Hostem orchestru byl lotyšský dirigent Andris Poga.

Číst dál…

Franz Welser-Möst s Vídeňskými filharmoniky ve snaze o věrnost stylu

„Weinbergovo dílo vyznělo meditativně.“

„V interpretaci byla znát hluboká snaha uchopit jádro kompozice.“

„S elegancí i analytičností přistoupil Franz Welser-Möst k Brucknerově symfonii.“

Salcburský festival nabídl na sklonku svého 106. ročníku koncerty Vídeňských filharmoniků s rakouským dirigentem Franzem Welser-Möstem. O zřídka slýchanou nabídku symfonické tvorby komornější Mieczysława Weinberga a monumentální Antona Brucknera byl 28. a 30. srpna projeven mimořádný zájem milovníky klasické hudby.

Číst dál…

Vítěz soutěže královny Alžběty hraje v Košicích

Šostakovičův Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll a Weinbergova Symfonie č. 3 h moll vznikly ve stínu útlaku sovětského režimu. Díla pomyslně pojí pouto přátelství mezi skladateli, kteří chovali i vzájemný profesní respekt. Koncert Šostakovič a Weinberg: Hudba ve stínu času čítající zmíněná díla nabídne ve čtvrtek 10. dubna Státní filharmonie Košice…

Číst dál…

Robert Kružík na košickém pódiu. Tamní nabídnou také Šostakoviče s Weinbergem

Následující dva koncerty košického abonentního cyklu A nabízí poměrně netradiční díla světového repertoáru. První večer 3. dubna v košickém Domě umění řídí šéfdirigent zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů Robert Kružík ve skladbách Nielsena, Roty a Respighiho, o týden později košičtí filharmonici hrají díla letos jubilujícího Šostakoviče a také jeho přítele Weinberga. Dánský skladatel Carl Nielsen je…

Číst dál…

Slovenská filharmonie doma, její sbor v Salcburku

Následující abonentní koncerty Slovenské filharmonie v jejím sídle v bratislavské Redutě řídí 20. a 21. března její šéfdirigent Daniel Raiskin. Dvakrát nabídne pořad z děl Šostakoviče, Weinberga a Prokokfjeva, přičemž part sólisty ve Weinbergově Violoncellovém koncertu nastudoval Mario Brunello. Slovenský filharmonický sbor se naproti tomu připravuje na operní produkci Musorgského Chovanštiny v rámci Salcburského velikonočního festivalu.…

Číst dál…

Vilém Vlček sólistou v polském Krakově

Od melancholie přes drama až po půvabné tóny serenád. Koncert s hudbou tří velkých skladatelů dvacátého století Lutosławského, Weinberga a Korngolda poskytne krakovskému publiku příležitost seznámit se s vycházejícími hvězdami evropské klasické hudební scény, vítězi mezinárodních soutěží. V roli dirigenta bude Sinfoniettě Cracovii partnerem Sergej Simakov. Sólistou večera v Concertinu pro violoncello Mieczyslawa Weinberga bude…

Číst dál…

Auerbach, Weinberg a Dvořák ve svůdném provedení Tria Zimbalist

„Svěží vstup první věty měl pouze krátkého trvání a motivicky sytý proud lehkosti a rytmické jiskřivosti skončil dřív, než se mohl plněji rozvinout.“

„Klavír se zde stáhl spíše do pozadí, jeho role se omezila na rozklady obsáhle vysázených mollových akordů, jež sólista rozehrál s patřičně měkkým úhozem a citem pro anticipaci harmonického pohybu.“

„Hráči zde prokázali brilantní souhru, v níž namísto prázdného virtuózního efektu pozitivně působil hudebně vyzrálý zřetel k celku.“

Trio Zimbalist si na pondělní rudolfinský koncert nachystalo bohatý, přes širokou historickou osu rozkročený program, jenž nenuceně mixoval soudobé trendy vážné hudby s klasickou noblesou. Těleso, které vystoupilo na pozvání Českého spolku pro komorní hudbu, ve své technicky brilantně zvládnuté hře vsadilo na nepateticky civilní a citově drobně zvrásnělý interpretační přístup, jemuž nechyběla elementární obeznámenost se stylovou individualitou provedených skladeb, ani bezproblémově fungující souhra.

Číst dál…

Linus Roth: Miluji českou hudbu

„Anne-Sophie Mutter, má bývalá mentorka, je velmi inspirativní umělkyní.“

„V Augsburgu sídlí Deutsche Mozart-Gesellschaft a nesmírně zajímavý je rodný dům Leopolda Mozarta.“

„Ve spolupráci s orchestrem FOK jsem vnímal citlivě českou tradici, její opravdovost a vitalitu.“

Linus Roth, německý houslový virtuos, dvojnásobný vítěz prestižní ceny Echo Klassik a držitel ocenění Pizzicato Supersonic Award, upozorňuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz nejen na historické muzeum v rodném domě Leopolda Mozarta v Augsburgu, ale i na Mezinárodní Weinbergovu společnost, kterou založil, stejně jako letní mezinárodní hudební festival Ibiza Concerts. Umělec letos debutoval v Praze u Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a během setkání vyzdvihl i českou tradici tělesa. Je rovněž uměleckým ředitelem tradičního hudebního festivalu Schwäbischer Frühling, který každoročně navštěvují milovníci hudby nejen z Německa, ale i z okolních zemí.

Číst dál…